واریس و لنف ادم

لنف ادم و آب درمانی

لنف ادم و آب درمانی ،همانطور که در مطالب پیشین وب سایت هامون مدیکال نوشتیم، سیستم لنفاوی بدن انسان بخشی از سیستم ایمنی است که  مواد مغذی و ضروری برای زنده ماندن را نیز به سلول های بدن منتقل می کند و در حین انجام این کار مواد پست و ناخالصی ها را از بدن انسان جمع آوری کرده و از راه ها و منافذ غدد لنفاوی دفع به بیرون هدایت و دفع می کند. در این مقاله تاثیر آب درمانی بر لنف ادم را بررسی می کنیم .

در ادامه نیز از لَنف اِدِم Lymph Edema به عنوان بیماری مرتبط با این سیستم نام بردیم و توضیح دادیم که این بیماری به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم بندی می گردد.

بیماری لنف ادم

همچنین نوشتیم که دلایل ایجاد بیماری لنف ادم اولیه ژنتیکی است و نوع دوم این بیماری دلایلی غیرژنتیکی دارد که پس از بعضی جراحی ها به ویژه جراحی سرطان پستان رخ می دهد.

در ادامه لیزر درمانی، دارو درمانی، عمل جراحی، ماساژ درمانی، درمان ترکیبی، ورزش کردن، مراقبت از پوست و همچنین استفاده از دستکش، آستین لنف ادم و یا جوراب طبی را که به وسیله پزشک تجویز می شود از راه های کنترل و درمان این بیماری برشمردیم.یکی از راه های موثر لنف ادم وآب درمانی می باشد .

در این پست به اهمیت نقش آب درمانی در بهبود بیماری لنف ادم(آستین فشاری لنف ادم تا روی دست) می پردازیم. پیش از آن تعریفی داریم از آب درمانی و تاریخچه آن:

آب درمانی یا هیدروتراپی چیست؟

لنف ادم و آب درمانی

آب درمانی یا هیدروتراپی ( Hydrotherapy) روشی برای درمان بیماری ها و تسکین درد با کمک آب ( نوشیدن و یا انجام برخی حرکات در آب) است.

درمان با آب از قرن ها پیش در پزشکی کاربرد داشته است و در یونان وروم باستان و چین پیشینه ای طولانی دارد. اما اصطلاح هیدروتراپی از قرن ۱۸ در علم پزشکی رایج شد و اولین مرکز آب درمانی در قرن ۱۹ در اروپا راه اندازی  و در قرن ۲۰ نیز خاصیت درمان با آب گرم و سرد اثبات شد.

آب وسیله ای مؤثر در بهبود برخی بیماری ها یا آرام کردن و حتی مداوای کامل دردهای مفاصل و عضلات  است و به کاهش طول دوران نقاهت برخی از بیماری ها کمک می کند. همچنین با آب درمانی عضلات تقویت و عضلات غیر فعال به کار گرفته می شوند. آب درمانی  همچنین به گردش خون در عروق سرعت می دهد و حتی در درمان بیماری های روحی و روانی موثر است.

اساس آب درمانی این است که بدن به هنگام غوطه ور شدن در آب سبک تر می شود و در نتیجه بیمار می تواند با نیروی کمتری اندام ها و عضلات خود را حرکت دهد و جابجا کند. علاوه بر این با غوطه ور شدن در آب، مقداری از فشار بدن از روی مفاصل برداشته می شود و باعث می شود در اجرای حرکات ورزشی که برای بیماری مورد نظر لازم است درد کمتری احساس شود.

یکی دیگر از ویژگی های مثبت و منحصر به فرد آب درمانی است که خاصیت نشاط آور آب  به افزایش روحیه بیمار می انجامد و همچنین اشتیاق او را برای تکرار و مداومت در حرکات درمانی افزایش می دهد.

انواع هیدروتراپی

هیدورتراپی به دو نوع هیدروتراپی عمومی و هیدروتراپی عضوی تقسیم می شود. در هیدرو تراپی عمومی تمام بدن به جز سر و گردن در آب قرار می گیرد و در هیدروتراپی عضوی همان طور که از نامش پیداست عضو مورد نظر در آب قرار می گیرد و تمرکز درمان بر روی عضو مورد نظر است.

لنف ادم و آب درمانی

ورزش و آب درمانی

نکات ضروری

ابتدا باید با پزشک مشورت کرد.

اگر انجام شنا برای بهبود بیمار موثر باشد و توصیه شود، بیمار در صورتی که شنا بلد نیست تحت نظر مربی و در قسمت کم عمق تمرین کند.

هنگام شنا بدن به دلیل تحرک زیاد مقداری آب از دست می دهد. بنابراین باید همیشه مقداری آب تازه در کنار استخر در دسترس بیمار باشد.

شنا کردن و آب درمانی خشکی پوست به ویژه عضو مبتلا به لنف ادم را افزایش می دهد. پس لازم است قبل از اقدام به آب درمانی بیمار پوست خود را با مرطوب کننده استاندارد و مناسبی مرطوب کند.

استفاده از آستین لنف ادم و جوراب فشاری

ممکن است بعضی پزشکان استفاده از آستین فشاری را هنگام انجام ورزش های آبی توصیه کنند. چرا که در این هنگام بازوها بیشتر اوقات از آب بیرون قرار می گیرند.

بعضی از پزشکان به بیماران توصیه می کنند در عمقی از آب شنا کنند که سطح آب تا شانه هایشان باشد.استفاده از آستین موبیدرم در طول روز به کم کردن ورم دست کمک می کند.

افرادی که مبتلا به لنف ادم پا هستند هنگام آب درمانی نیاز به استفاده از جوراب مخصوص ندارد چون فشار هیدرو ستاتیک آب فشاری مشابه با فشار جوراب لنف ادم برای که برای مراقبت های لنف ادم، استفاده می شود، بر عضو مبتلا دارد.

استفاده از جوراب برای رفع ادم

ویژگی آب

بهتر است در صورت انجام ورزش ملایم، دمای آب حدود ۳۴ درجه سانتی گراد باشد تا باعث ریلاکس شدن عضلات و ایجاد آرامش شود. همچنین گرما یکی از عوامل  تشدید لنف ادم است، پس باید از آب با دمای بالاتر از ۳۴ درجه اجتناب کرد.

به دلیل افزایش خطر تورم عضو در افراد مبتلا به لنف ادم و یا کسانی که در معرض خطر لنف ادم هستند باید از استفاده از وان پرهیز کرد.

فشار آب گرم (نه داغ) در جکوزی می تواند مخصوصا وقتی بر روی ناحیه گردن وارد می شود مفید باشد. زیرا حباب هایی که از بدنه جکوزی خارج می شوند بدن را با ملایمت ماساژ می دهند که باعث ریلاکس شدن عضلات می شود.

نکاتی درباره روش انجام ورزش

ورزش در آب

زمان ورزش ابتدا کم باشد و به  تدریج به ۵۰ تا ۶۰ دقیقه برسد و هر جلسه آب درمانی نباید بیش از یک ساعت به طول بینجامد. زیرا آب باعث تغییر در دینامیک بدن می شود و ایجاد حساسیت می کند.

بهترین فعالیت برای گرم کردن بدن قبل از شروع ورزش های آبی راه رفتن در آب است. هر چه این عمل آهسته تر انجام شود بیشتر عضلات ریلکس می شوند و برای سیستم لنفاوی مفیدتر خواهد بود. بهترین زمان راه رفتن نیز بین ۳ تا ۱۰ دقیقه است. هنگام این کار باید آب تا قفسه سینه باشد و راه رفتن همراه تنفس عمیق صورت گیرد.

ابتدا باید پاشنه پا، سپس کناره خارجی پا و در آخر پنجه پا را بر روی کف استخر قرار داد به گونه ای که  تمام کف پا بر روی کف استخر قرار بگیرد. بعد از این کار باید پاشنه را بلند کرده و روی پنجه پا فشار آورده و پا را به سمت جلو حرکت داد. این مراحل برای پای بعدی تکرار می شود.

این روش راه رفتن را می توان در جهت عقب برای افزایش قدرت ستون فقرات و عضلات پشت و در جهت چپ و راست برای افزایش پایداری مفصل ها و ناحیه لگن انجام داد.

با پوشیدن کمربند شنا می توان این حرکت را در آب های عمیقتر انجام داد. در این صورت بدن و کف استخر هیچ تماسی با هم ندارند و کل بدن در آب غوطه ور می شود. مطالب مفید و علمی در مورد سلامتی بدن را در مجله هامون مدیکال دنبال کنید .

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “لنف ادم و آب درمانی

  1. احمد گفت:

    ورزش های مخصوص لنف ادم چیه؟چند روز در هفته میتونیم انجام بدیم؟

    1. مجله علمی هامون مدیکال گفت:

      یا سلام دوست عزیز برای آشنایی بیشتر به این مقاله رجوع کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *