جراحی لاغری

آیا چاقی ژنتیکی است؟

آیا چاقی ژنتیکی است؟علاوه بر پرخوری و عدم تحرک روزانه، ژن و ژنتیک و وراثت در چاق شدن نقش مهمی دارند. اما با رعایت رژیم غذایی درست و تحرک و ورزش می توانید به وزن ایده آل خود برسید.محیط و عوامل ژنتیکی همگی در ایجاد اضافه وزن و چاقی افراد نقش دارند. در این مقاله در مورد اینکه آیا چاقی ژنتیکی است یا خیر صحبت می کنیم.

آیا چاقی ژنتیکی است؟

علت چاقی چیست؟

چاقی ناشی از عدم تعادل انرژی است و زمانی رخ می دهد که فرد کالری بیشتری دریافت می کند. چاقی با برخی از علل اصلی مرگ و میر از جمله دیابت ، بیماری های قلبی(علائم حمله قلبی) ، سکته مغزی و برخی از سرطان ارتباط دارد.

آیا ژنها در چاقی نقش دارند؟

در دهه های اخیر ، چاقی در جمعیت هایی که شرایط زندگی باعث عدم تحرک فیزیکی و افزایش مصرف غذاهای پرکالری می شود همه گیر شده است. داشتن برنامه غذایی برای کاهش وزن برای شما مناسب است. با این حال ، همه افرادی که در چنین محیط هایی زندگی می کنند چاق نمی شوند و همچنین همه افراد چاق توزیع چربی بدن یکسانی ندارند یا مشکلات سلامتی مشابهی ندارند. این تفاوت ها را می توان در گروه هایی از افرادی با سابقه نژادی یا قومی یکسان و حتی در خانواده ها مشاهده کرد.

تغییرات ژنتیکی در جمعیت های انسانی بسیار کند اتفاق می افتد. با این وجود ، واکنش افراد به محیط مشابه نشان می دهد که ژن ها در ایجاد چاقی نقش دارند. چاقی شروع بیماری های مختلف مانند فشار خون، دیابت کلسترول،سکته قلبی و … است

چگونه ژنها می توانند بر چاقی تأثیر بگذارند؟

Obestiy and Genetic 02 چاقی

ژن ها به بدن دستورالعمل هایی برای واکنش به تغییرات محیط می دهند. بررسی شباهت ها و تفاوت ها در اعضای خانواده و فرزندان نشان می دهد بخشی از تغییرات وزن بر اساس سن در بزرگسالان به عوامل ژنتیکی مربوط است.

در مطالعات دیگر افراد چاق و غیر چاق را از نظر تنوع ژن هایی که می توانند بر عادات (مانند میل به پرخوری یا تمایل به کم تحرکی) یا متابولیسم (مانند کاهش توانایی استفاده از چربی های رژیمی به عنوان سوخت یا افزایش تمایل به ذخیره چربی بدن) تاثیر بگذارد بررسی کردند. انواع مختلفی از ژن ها با افزایش گرسنگی و دریافت غذا به چاقی کمک میکنند.

به ندرت ، یک الگوی واضح چاقی ارثی در خانواده ایجاد می شود. با این حال ، اکثر چاقی ها احتمالاً ناشی از فعل و انفعالات پیچیده بین ژن های متعدد و عوامل محیطی است که هنوز درک نشده است (چاقی چند عاملی).

درباره اپیدمی چاقی باید ژنتیک و محیط را در نظر بگیرد. یکی از توضیحاتی که اغلب مورد استناد قرار می گیرد ناهماهنگی بین محیط امروزی و ژن ها است. همان ژن هایی که به اجداد ما کمک کرد تا از قحطی های گاه به گاه جان سالم به در ببرند ، اکنون در محیط هایی که غذا در طول سال فراوان است به چالش کشیده شده اند. فرضیه های دیگری از جمله نقش میکروبیوم روده است.

آیا ژنوم بر سلامت عمومی می تواند کمک کند؟

آزمایش های ژنتیکی برای رژیم غذایی یا برنامه های فعالیت بدنی موثر نیستند. تنوع ژنتیکی به تغییرات رژیم غذایی و ورزش برای لاغری تأثیر گذار است. بهترین کار در کنترل چاقی، تشویق افراد در رسیدن و حفظ وزن سالم است. با استفاده از گن لاغری فاجات اصل کلمبیا خواهید توانست تناسب اندام و ظاهر خود را کنترل کنید.

در مورد سابقه خانوادگی چطور؟

پزشکان به طور معمول سابقه سلامت خانواده را بررسی می کنند تا به افراد در معرض خطر بالای بیماریهای مرتبط با چاقی مانند دیابت ، بیماری های قلبی عروقی و برخی از انواع سرطان کمک کنند. سابقه سلامت خانواده نشان دهنده اثرات ژنتیک و محیط مشترک در بین اقوام نزدیک است.

خانواده ها نمی توانند ژن های خود را تغییر دهند اما می توانند محیط خانواده را برای تشویق عادات غذایی سالم و فعالیت بدنی تغییر دهند. این تغییرات می تواند سلامت اعضای خانواده را بهبود بخشد و سابقه سلامت خانواده در نسل آینده را بهبود بخشد.

چگونه می توانید تشخیص دهید که شما یا اعضای خانواده تان اضافه وزن دارید؟

اکثر پزشکان از شاخص توده بدن BMI  برای تعیین اضافه وزن افراد استفاده می کنند.

ژن ها چه ارتباطی با چاقی دارند؟

چاقی نتیجه عدم تعادل انرژی در فردی است که به طور مداوم کالری بیشتری از غذاها و نوشیدنی ها دریافت می کند تا برای تقویت عملکردهای متابولیک و فیزیکی بدن مورد نیاز باشد. شیوع چاقی به سرعت در حال افزایش است و شرایط محیطی در جامعه و دسترسی آماده به غذاهای پرکالری و فعالیت بدنی محدود سبب چاقی مفرط شده است. چاقی یک مشکل مهم بهداشت عمومی است زیرا خطر ابتلا به دیابت ، بیماری قلبی ، سکته مغزی و سایر بیماری های جدی را افزایش می دهد.

قبل از عصر تحقیقات ژنومی ، مطالعات اعضای خانواده ، دوقلوها و فرزندان شواهد علمی غیرمستقیمی را ارائه می داد که نشان می دهد بخش قابل توجهی از تغییرات وزن در بزرگسالان به عوامل ژنتیکی مربوط می شود.

به ندرت ، چاقی در خانواده ها بر اساس الگوی وراثت ناشی از تغییرات در یک ژن واحد رخ می دهد. متداول ترین ژن دخیل MC4R است که گیرنده ملانوکورتین ۴ را کد می کند. کودکان مبتلا به دلیل پرخوری مداوم، احساس گرسنگی شدید و چاقی می کنند.

تا کنون حداقل ۹ ژن در چاقی تک ژنی (تک ژنی) دخیل بوده است.چاقی می تواند منجر به بیماری های جانبی مانند فشار خون شود برای جلوگیری از آن باید با فشار سنج دیجیتال آن را چک کنید و در صورت داشتن علائم فشار خون به پزشک خود مراجعه کنید .

در اکثر افراد چاق ، هیچ علت ژنتیکی واحدی قابل تشخیص نیست. از سال ۲۰۰۶ ، مطالعات مرتبط با ژنوم بیش از ۵۰ ژن مرتبط با چاقی را پیدا کرده اند که بیشتر آنها دارای اثرات بسیار کوچک هستند. تعدادی از این ژنها با چاقی مونوژنیک مرتبط هستند. به نظر می رسد چاقی چند عاملی است ، یعنی نتیجه تعاملات پیچیده بین بسیاری از ژن ها و عوامل محیطی است.

Obestiy and Genetic 03 چاقی

چگونه ژنها تعادل انرژی را کنترل می کنند؟

مغز با پاسخ به سیگنال های دریافتی از بافت چربی (چربی) ، لوزالمعده و دستگاه گوارش ، مصرف غذا را تنظیم می کند. این سیگنال ها توسط لپتین ، انسولین و گرلین منتقل می شوند. مغز این سیگنال ها را با سایر ورودی ها هماهنگ می کند و با دستوراتی به بدن پاسخ می دهد: یا برای خوردن بیشتر و کاهش مصرف انرژی ، یا برعکس. ژنها اساس سیگنالها و پاسخهایی هستند که مصرف غذا را هدایت می کنند و تغییرات کوچک در این ژنها می تواند بر سطح فعالیت آنها تأثیر بگذارد.

انرژی برای بقا بسیار مهم است. تنظیم انرژی برای محافظت در برابر کاهش وزن برای لاغری سریع است تا کنترل افزایش وزن. برای از بین بردن و کاهش چربی های بدن از انواع جراحی مانند اسلیو معده استفاده می کنند.

این دانش چگونه می تواند به سلامت مردم کمک کند؟

تلاش های بهداشت عمومی برای جلوگیری از چاقی بر استراتژی هایی که باعث تغذیه سالم و تشویق فعالیت بدنی می شود متمرکز است.

یک بررسی سیستماتیک اطلاعات در مورد بیش از ۲۰۰،۰۰۰ بزرگسال نشان داد که حاملان ژن FTO با چاقی مرتبط هستند. البته می توانند خطرات مرتبط با سلامتی را از طریق فعالیت بدنی کاهش دهند.در کنار داشتن رژیم غذایی مناسب استفاده از انواع گن ها مانند گن مردانه برای آقایان توصیه می شود.

کلام آخر

قرار گرفتن در محیط در طول دوره های حساس رشد انسان یعنی کودکی می تواند تغییرات دائمی در فعالیت ژن را بدون تغییر توالی خود ژن ایجاد کند. مطالعه این اثرات “اپی ژنتیکی” شامل اندازه گیری تغییرات شیمیایی DNA ، RNA یا پروتئین های مرتبط است که بر بیان ژن تأثیر می گذارد.

استفاده از گن ساعت شنی اصل کلمبیا هامون مدیکال خواهید توانست در رسیدن به اندام جذاب خود تلاش کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “آیا چاقی ژنتیکی است؟

  1. Ahmad گفت:

    سلام .برای چاقی دور شکم چه راه کاری هست فقط باید جراحی انجام بشه؟یک گن خوب به من معرفی کنید ممنونم.

    1. مجله علمی هامون مدیکال گفت:

      سلام دوست عزیز. ورزش ،رژیم غذایی مناسب .از گن ساعت شنی اصل فاجات نیز می توانید استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *