جراحی لاغری

عمل لیفت بازو یا “براکیوپلاستی”

عمل لیفت بازو (براکیو پلاستی) ،در این پست به معرفی و راه های درمان عارضه ای به نام افتادگی بازو یا سندروم بازو خفاشی می پردازیم.

با بالا رفتن سن، عوامل ژنتیکی و یا در پی کاهش زیاد وزن، بازوها دچار افتادگی می شوند که شکل ناخوشایندی دارد و علاوه بر آن بیماران در انتخاب لباس به مشکل بر می خورند. همچنین انجام بعضی فعالیت ها برای آنها دشوار می شود.به همین دلیل عمل براکیوپلاستی انجام می شود

برای درمان این عارضه معمولا بافت های آویزان و شل تحت عمل جراحی برداشته می شود. این عمل  جراحی، براکیوپلاستی (brachioplasty) نامیده می شود. در پی انجام این عمل، پوست اضافی و شل شده بازوها کاهش می یابد و بافت های حمایتی که شکل بازو را مشخص می کند سفت و صاف می شود و همچنین چربی های موضعی نیز برداشته می شود.

مراحل انجام عمل براکیوپلاستی

عمل لیفت بازو یا براکیوپلاستی

نحوه انجام عمل کوچ کردن بازو

بیهوشی: که به صورت بیهوشی عمومی صورت می گیرد.

برش:در عمل لیفت باز و طول و الگوی برش پیش از جراحی مشخص شده است. پس از بیهوشی برش هایی در قسمت های داخلی و یا پشت بازو ایجاد می شود. این برش ها ممکن است از زیر بازو تا بالای آرنج ادامه یابد. چربی های اضافی نیز ممکن است به طور مستقیم و یا با لیپوساکشن خارج گردد.

بستن و پانسمان: برش ها به وسیله بخیه های جذبی یا معمولی بسته می شود. همچنین ممکن است لوله های موقتی برای تخلیه مایعات در ناحیه جراحی قرار گیرد.

لازم به ذکر است عمل جراحی براکیوپلاستی در کل ۱ الی ۲ ساعت زمان می برد.

1 عمل لیفت بازو
براکیوپلاستی

عوارض عمل براکیوپلاستی

هر عمل جراحی همزمان با نتایج مطلوبی که درپی دارد عوارض ناخواسته ای نیز به همراه دارد. برخی از عوارض عمل لیفت بازو عبارتند از:

عفونت

خونریزی

آمبولی ریه

ماندگاری درد در بازو

آسیب به بافت لنفاوی

ماندگاری جای زخم یا اسکار

عوارض ناشی از بیهوشی عمومی

تجمع مایع زیرپوست (lymphedema)

دوران نقاهت لیفت عمل بازو

دوران نقاهت

ممکن  است بیمار ۱ الی ۲ روزبعد از عمل از بیمارستان مرخص شود که این به وسعت عمل بستگی دارد. دوره نقاهت بین ۱ تا ۲ هفته طول می کشد. در هفته اول بیمار نباید هیچ گونه فعالیتی با دست های خود انجام دهد. دست ها در این هفته پانسمان بوده و باید چه در حالت خواب و چه در حالت نشسته کمی بالاتر از بدن قرار بگیرد.

اگر برای عمل براکیو پلاستی می خواهید از قبل آماده شوید باید یکسری نکات را رعایت کنید:

مثلا اگر سیگاری هستید سعی کنید از یکی دو ماه قبل از عمل آن را ترک کنید چون مشکلاتی مانند خونریزی ،عفونت و به تعویق افتادن بهبودی جای زخم را ایجاد می کند. چند هفته قبل از عمل پزشک جراح آزمایشات و سلامتی فرد مورد نظر را بررسی می کند و بعد از تایید این مراحل بدون وجود هیچ عارضه ای عمل انجام می شود. اگر چربی زیادی در بازو ها وجود داشته باشد ممکن است عمل جراحی کمی دشوار شود و پزشک زمان بیشتری را برای این عمل نیاز داشته باشد. بعد از انجام عمل جراحی فرد مورد نظر تمامی نکات حساس و مراقبت های مخصوص را انجام دهد تا بهبود سریع حاصل شود.

در زمان نقاهت با تجویز پزشک بیمار نیاز به استفاده از گن های فشاری برای جلوگیری از تورم و التهابات زیاد بازوها دارد و همچنین در برخی موارد از لوله های مخصوص برای خارج کردن خون آبه و ترشحات استفاده می کنند.

مراقبت های بعد از عمل

رعایت کلیه توصیه های پزشک

استفاده از گن بازو و دست پس از عمل جراحی 

ممنوعیت هرگونه فعالیت ورزشی تا ۴ هفته پس از عمل جراحی

برای شما همراهان مجله آموزشی سایت Hamoon Medical آرزوی سلامتی و شادی داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *