آموزشی

انواع دستگاه بخور

دستگاه بخور سرد

انواع دستگاه بخور ، رطوبت را به هوا اضافه می ‌کنند تا از خشکی که می ‌تواند باعث تحریک در بسیاری از قسمت‌های بدن شود، جلوگیری می‌کند. بخور سرد می توانند به ویژه برای درمان خشکی پوست، بینی، گلو و لب ها موثر باشند. همچنین می توانند برخی از علائم آنفولانزا یا سرماخوردگی را کم کنند. با این حال، استفاده بیش از حد از بخور سرد به طور بالقوه می تواند مشکلات تنفسی را بدتر کند. این مهم است که بدانید چگونه از آنها به درستی استفاده کنید.

برای چه کاری می توانم از دستگاه بخور استفاده کنم؟

انواع دستگاه بخور

رطوبت به عنوان یک عامل مرطوب کننده طبیعی عمل می کند که می تواند خشکی را از بین ببرد. به همین دلیل اغلب از بخور سرد برای تسکین موارد زیر استفاده می شود:

  • پوست خشک
  • احتقان سینوس / سردرد،اضطراب
  • گلو خشک
  • سوزش بینی
  • بینی های خونی
  • لرزش بدن
  • تارهای صوتی تحریک شده
  • سرفه خشک
  • لب های ترک خورده
  • تب

هنگامی که هوای خانه شما خشک است، ممکن است مستعد ابتلا به این ناراحتی ها باشید. این امر به ویژه در ماه های زمستان یا زمانی که از کولر گازی در تابستان استفاده می شود رایج است. در این روزها که بیماری کرونا همه گیر شده است شما در کنار یک دستگاه بخور سرد از دستگاه اکسیژن ساز در صورت بروز مشکلات تنفسی می توانید استفاده کنید.

انواع دستگاه بخور

نوع دستگاه بخور که انتخاب می‌کنید به بودجه و منطقه‌ای که می‌خواهید به آن رطوبت اضافه کنید بستگی دارد. پنج نوع دستگاه بخور وجود دارد:

  • بخور سرد مرکزی
  • اواپراتورها
  • بخور سردی پروانه ای
  • بخارسازهای بخار
  • بخور سردی اولتراسونیک

اندازه های دستگاه بخور

بخور سرد اغلب به عنوان کنسول یا قابل حمل/شخصی طبقه بندی می شوند. واحدهای کنسول برای اضافه کردن رطوبت به کل خانه است. آنها اغلب بسیار بزرگ هستند، اما معمولا دارای چرخ هستند تا بتوانید به راحتی آنها را جابجا کنید. واحدهای کنسول برای اضافه کردن رطوبت به یک اتاق است.

بخور سردی مرکزی

دستگاه بخور سرد مرکزی مستقیماً در واحد تهویه مطبوع یا گرمایش خانه شما تعبیه شده اند. اینها گران ترین نوع دستگاه بخورها هستند، اما اگر می خواهید رطوبت را در کل خانه اضافه کنید، بهترین انتخاب هستند. دستگاه بخورهای سنتی خطر بالقوه سوختگی ناشی از بخاری را که منتشر می کنند، دارند. بخور سردی مرکزی بخار ساطع نمی کنند.

اواپراتورها

اواپراتورها رطوبت را از طریق یک فیلتر مرطوب می دمند. فن ها دستگاه را تغذیه می کنند و رطوبت را از یک سیستم تک واحدی به هوا خارج می کنند. اینها مقرون به صرفه تر از دستگاه بخورهای مرکزی هستند، اما نقطه ضعف این است که آنها فقط در یک اتاق در یک زمان کار می کنند. همچنین ممکن است رطوبت بیش از حد را به هوا دفع کنند. این می تواند برای افراد مبتلا به آسم مشکل ساز باشد، زیرا احتمال رشد کپک را افزایش می دهد.

بخور سردی پروانه ای

بخور سردی پروانه ای با کمک دیسک های چرخشی که با سرعت بالا کار می کنند. این واحدها اغلب ارزان تر هستند. آنها همچنین یکی از مناسب ترین وسایل کودک هستند، زیرا غبار خنک ایجاد می کنند و خطر سوختگی ندارند. نکته منفی این است که مانند اواپراتورها فقط برای اتاق های یک نفره کار می کنند. آنها به طور بالقوه می توانند مشکلات تنفسی را برای افراد مبتلا به آلرژی و آسم در صورت مصرف بیش از حد ایجاد کنند.

بخور گرم

بخور گرم دارای انرژی الکتریکی هستند. آنها آب را گرم می کنند و سپس آن را قبل از بیرون راندن به هوا سرد می کنند. اینها ارزان ترین و قابل حمل ترین دستگاه بخورها هستند. این نوع می تواند باعث سوختگی شود، بنابراین برای کودکان مناسب ترین نیست.

بخور سردی التراسونیک

بخور سرد اولتراسونیک با کمک ارتعاش اولتراسونیک یک غبار خنک تولید می کنند. قیمت واحدها بسته به متراژ مورد نیاز خانه شما متفاوت است. هر دو نسخه سرد و گرم مه در دسترس هستند.

اگر بچه دارید، مرطوب ‌کننده اولتراسونیک – به ‌ویژه نسخه خنک ‌کننده – انتخاب خوبی است.

Humidifier Cold 01 انواع دستگاه بخور

مزایای بخور سرد

افزودن رطوبت به هوا ممکن است مفید باشد، اما رطوبت بیش از حد می تواند باعث مشکلاتی در سلامت فرد شود. سطح رطوبت بالا می تواند مشکلات تنفسی را بدتر کند و رطوبت ناخوشایندی را در هوا ایجاد کند. این می تواند رشد را تشویق کند:

  • غبار
  • کپک زدن
  • قالب
  • باکتری های مضر

رطوبت سنج می تواند میزان رطوبت خانه شما را تعیین کند. برخی از بخور سردی مرکزی مجهز به رطوبت سنج هستند، اما می توانید آنها را در فروشگاه های سخت افزاری نیز پیدا کنید.

روزانه رطوبت را تست کنید، به خصوص اگر فردی در خانواده شما آلرژی یا آسم دارد.

خطرات احتمالی بخور سرد و گرم

سوختگی شایع ترین آسیب های مرتبط با بخور سرد هستند. اگر بچه دارید مراقب باشید. هرگز اجازه ندهید کودکان با دستگاه های مرطوب کننده دست بگیرند و بخارشوی مه گرم را در اتاق خواب کودک قرار ندهید.

اجازه دادن به دستگاه برای دفع بیش از حد رطوبت می تواند باعث ایجاد تراکم در دیوارها شود. در نتیجه، کپک می تواند رشد کند و در سراسر خانه پخش شود.

بخور سرد  آلوده می توانند باعث رشد باکتریایی شوند که می توانند باعث سرفه و سرماخوردگی شوند. بخورها می توانند به سرعت کثیف شوند، اما در عین حال یکی از ساده ترین ها برای تمیز کردن هستند. تمام آب مصرف شده را در بین استفاده ها بشویید. با پیروی از دستورالعمل های سازنده، دستگاه را به طور منظم تمیز کنید تا از رشد باکتری جلوگیری شود. فیلتر را هر دو تا سه روز در طول استفاده بشویید.

بخور سرد به طور بالقوه می توانند مواد معدنی و میکروارگانیسم ها را منتشر کنند. آنها لزوما مضر نیستند، اما باقی مانده آن می تواند افراد مبتلا به آسم را آزار دهد. برای جلوگیری از این مشکل از آب مقطر استفاده شود.

Humidifier Cold 02 انواع دستگاه بخور

خرید بخور سرد

دستگاه بخورهای شخصی (یا قابل حمل) کوچکترین هستند و در صورت نیاز به دستگاه بخور در سفر بهترین انتخاب هستند. از فروشگاههای آنلاین معتبر یا حضوری خریداری کنید.

برای خرید دستگاه بخور سرد به فروشگاه هامون مدیکال مراجعه کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *