بارداری و زايمان

بهترین رژیم غذایی بعد از عمل سزارین

رژیم مناسب بعد از سزارین

رژیم غذایی بعد از عمل سزارین ،تازه سزارین کردید و نمیدونی چه مواد غذایی و ویتامین هایی بخورید که برای مادر و شیر دهی به نوزاد خوب باشه ؟ اصلا نگران نباشید ما تو این مقاله تمام نکات مهم بعد از عمل سزارین و اینکه چی بخورید را عنوان می کنیم.پس با ما همراه باشید.

  همانطور که میدانید عوارض عمل سزارین زیاد است و تولد نوزاد یک عمل جراحی حساس است و عوارضی را در پی دارد.روند زایمان با سزارین می تواند دشوار و دردناک باشد زیرا مادر را از نظر روحی و جسمی خسته می کند. برای بهبودی پس از جراحی، مادر به استراحت کافی و رژیم غذایی مناسب نیاز دارد  باید به او کمک کرد تا از نظر روحی و جسمی از استرس زایمان بهبود یابد.

چرا تغذیه بعد از زایمان مهم است؟

رژیم غذایی مادر پس از زایمان نه تنها به این دلیل که به بهبودی سریع او کمک می کند، بلکه به دلیل نیاز به شیر دادن به نوزاد تازه متولد شده بسیار مهم است. شیر مادر تنها منبع تغذیه کودک در چند ماه اول است، بنابراین مهم است که مادر از رژیم غذایی سالم اطمینان حاصل شود. تغذیه خوب همراه با استراحت کافی باعث تسریع بهبود دیواره شکم و رحمی می شود که در حین سزارین شکاف دارند. تغذیه مناسب همچنین به مادر کمک می کند تا وزن اضافه شده در دوران بارداری را کاهش دهد.

رژیم غذایی بعد از عمل سزارین

مواد غذایی مورد نیاز در رژیم غذایی بعد از عمل سزارین

یک رژیم غذایی خوب علاوه بر تغذیه مناسب برای کودک و کمک به بهبودی بدن مادر، برای هضم مناسب و اجابت مزاج آسان که شکم را تحت فشار قرار نمی دهد نیز مهم است. رژیم غذایی که  بلافاصله بعد از زایمان سزارین(محصول مرتبط: گن بعد از زایمان و سزارین) رعایت شود باید سرشار از مواد مغذی حیاتی باشد مانند پروتئین ،مواد معدنی،کلسیم ،آهن و فیبر

یبوست یکی از مشکلات عمده زنان پس از زایمان است. دلایل بسیار زیادی دارد ، مانند سطوح بالای آهن در مکمل های قبل از زایمان، داروهای مورد استفاده در حین جراحی، کم آبی بدن و ضعیف شدن عضلات لگن پس از زایمان. با این حال، یکی دیگر از دلایلی که مادران تازه وارد از یبوست رنج می برند، جنبه ذهنی و روانی است – ترس از اینکه بخیه های آنها تحت تأثیر قرار بگیرد یا ممکن است آسیب ببینند.

برای اطمینان از اینکه یبوست به دلیل تغییرات فیزیولوژیکی پس از زایمان نیست، کاری که می توانید انجام دهید این است:

  • مایعات گرم بنوشید
  • غذاهای غنی از فیبر بخورید
  • از خوردن کافئین اجتناب کنید

لیست بهترین رژیم غذایی بعد از عمل سزارین

 داشتن یک برنامه غذایی مناسب  با توجه به اینکه بعد از زایمان سزارین چه بخوریم و از چه چیزهایی پرهیز کنیم باید برنامه ریزی شود .رژیم غذایی باید ترکیبی از مواد غذایی باشد که مواد مغذی ضروری را به مقدار کافی برای مادر تامین کند. مواردی که باید بعد از سزارین برای بهبودی سریع در رژیم غذایی مادر گنجانده شود در زیر فهرست شده است:

۱-پروتئین، مواد معدنی و مواد غذایی غنی از کلسیم

پروتئین ها به رشد سلول های بافت جدید کمک می کنند که روند بهبود را سریع تر می کند. غذاهای غنی از پروتئین باعث می شود که ترمیم بافت ها و حفظ قدرت عضلانی پس از جراحی به راحتی  صورت گیرد. از طرف دیگر کلسیم استخوان ها و دندان ها را تقویت می کند، ماهیچه ها را شل می کند، به انعقاد خون کمک می کند و از پوکی استخوان جلوگیری می کند. در دوران شیردهی، ۲۵۰ تا ۳۵۰ میلی گرم کلسیم به نوزاد تازه متولد شده منتقل می شود.

تغذیه مناسب مادران شیرده

منابع خوب پروتئین :

  • محصولات لبنی کم‌ چرب مانند شیر بدون چربی، ماست کم‌ چرب، پنیر، لوبیا و نخود خشک، مخازن عالی پروتئین و ویتامین ‌ها هستند.
  • حبوبات سرشار از پروتئین هستند.
  • دانه کنجد سرشار از آهن، مس، کلسیم، فسفر و منیزیم است

۲-مواد غذایی دارای غلات کامل

غذاهای غلات مانند ماکارونی، نان قهوه ای و برنج قهوه ای باید بخشی از رژیم غذایی شما را تشکیل دهند، زیرا سرشار از کربوهیدرات هستند که به حفظ سطح انرژی و تولید شیر مادر کمک می کند.( اگر دچار مشکل شیر دهی هستید می توانید از شیر دوش برقی استفاده کنید) محصولات غلات کامل غنی شده دارای آهن، فیبر و اسید فولیک هستند که در مراحل اولیه رشد کودک ضروری هستند. مادرانی که شب‌ های بی‌خوابی و تحرک ‌پذیری صبح ‌ها را تجربه می‌کنند، باید روز خود را با صبحانه غلات کامل شروع کنند.

۳- غذا های غنی از ویتامین

ویتامین ها سرشار از آنتی اکسیدان هستند و به ترمیم و درمان زخم و بافت ها کمک می کنند. ویتامین ها به تولید کلاژن  که به ساخت بافت ها، رباط ها و ترمیم  پوست جدید کمک می کند.

سبزیجاتی مانند بروکلی، اسفناج و برگ شنبلیله منابع خوبی از ویتامین های A و C، کلسیم و آهن در رژیم غذایی هستند.

سبزیجات و میوه هایی مانند پرتقال، پاپایا، هندوانه، توت فرنگی، گریپ فروت و سیب زمینی شیرین سرشار از ویتامین C هستند که به مبارزه با عفونت ها و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.


۴-غذاهای سرشار از فیبر

یبوست می‌تواند با اعمال فشار بر زخم‌ ها و بریدگی‌ ها، روند بهبودی را به تاخیر بیاندازد و فیبر یک ماده مغذی ضروری است که با اطمینان از حرکات روده بدون دردسر از یبوست جلوگیری می‌کند.

  • میوه ها و سبزیجات خام به رژیم غذایی اضافه کنید چون به راحتی  یبوست را تسکین می دهند.
  • جو دارای فیبر بالایی است و همچنین منابع غنی کربوهیدرات، کلسیم، پروتئین و آهن هستند.
  • عدس و حبوبات را نیز می توان به دلیل محتوای پروتئین و فیبر در رژیم غذایی گنجاند.
مواد غذایی فیبر دار

۵- خوردن غذاهایی که آسان هضم می شوند

بدن بعد از زایمان گاز جمع می کند. تازه مادران باید مراقب باشند مواد غذایی که باعث گاز معده و یبوست می شود مصرف نکنند. در دوره بعد از سزارین باید از مصرف غذاهای ناسالم و نوشابه های گازدار پرهیز کرد و از مواد غذایی مانند سوپ، پنیر، آبگوشت، ماست و سایر موادی که به راحتی توسط بدن هضم می شود، مصرف کرد.

۶-مواد غذایی سرشار از آهن

آهن سطح هموگلوبین را در بدن حفظ می کند و به بازیابی خون از دست رفته در طول فرآیند زایمان کمک می کند. همچنین عملکرد سیستم ایمنی را بهبود می دهد. مواد غذایی مانند زرده تخم مرغ، گوشت قرمز، صدف، جگر گاو و میوه های خشک منابع غنی آهن هستند. مصرف آهن توصیه شده برای زنان بالای ۱۹ سال ۹ میلی گرم در روز است. مصرف بیش از حد آهن می تواند منجر به یبوست شود و باید از آن خودداری کرد.اگر دچار افت فشار هستید با دستگاه فشار سنج دیجیتال فشار خون خود را مرتب اندازه گیری کنید.

۷-مایعات

انواع نوشیدنی مقوی

نوشیدن مایعات زیاد به جلوگیری از کم آبی و یبوست کمک می کند. مصرف مایعات زیاد به صاف شدن حرکات روده  و به بهبودی پس از جراحی کمک می کند. مایعاتی مانند آب نارگیل، شیر کم چرب، آب میوه های غیر مرکبات، دمنوش های گیاهی، دوغ و سوپ منابع خوبی از مواد مغذی ضروری هستند. همچنین باید روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان آب مصرف کنید .مایعاتی مانند نوشیدنی‌های غنی‌ شده با کلسیم، ماست کم‌ چرب و شیر باعث بهبود شیر مادر می‌شوند که جزء ضروری  رژیم غذایی روزانه کودک است. از نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه، چای و نوشیدنی های انرژی زا باید خودداری کنید زیرا می توانند وارد شیر مادر شده و بر خواب کودک شما تأثیر بگذارند.

۸-محصولات لبنی

مصرف لبنیات کم چرب در رژیم غذایی بعد از عمل سزارین، مانند شیر بدون چربی، ماست کم چرب و پنیر مقدار مناسبی از پروتئین، کلسیم و ویتامین های B و D را فراهم می کند. این مواد معدنی برای مادران شیرده ضروری است و حداقل باید روزانه ۵۰۰ میلی لیتر لبنیات مصرف شود.

 انواع سبزیجات و میوه های تازه به صورت روزانه مصرف کنید تا سطح انرژی شما با تغذیه مناسب بالا رود و بهبودی در کمترین زمان برای شما ایجاد شود.

در مجله هامون مدیکال با مقاله های علمی بیشتر آشنا شوید.

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “بهترین رژیم غذایی بعد از عمل سزارین

  1. زهرا گفت:

    سلام .من دخترم یکساله شده الان میتونم رژیم بگیرم؟

    1. مجله علمی هامون مدیکال گفت:

      سلام دوست عزیز بله چون کودک شما ۶ ماه رد کرده و می تونید از رژیم های مناسب شروع کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *