آموزشی

به مناسبت روز فیبرومیالژی

سندروم فیبرومیالژی چیست؟

کلمه فیبرومیالژی (Fibromyalgi) از سه قسمت تشکیل شده است:

فیبر: به معنای بافت که در اینجا منظور بخش سازنده تاندونن ها و رباط ها است.

 می: به معنای عضله

الژی: به معنای درد  

سندروم فیبرومیالژی به معنای حس در تاندون ها و عضلات می باشد.

فیبرومیالژی

فرد مبتلا به این ناراحتی در همه جای بدن دچار دردهای مزمن است و در قسمت های مختلف بدن او نقاط حساس به فشار وجود دارد.

اختلالات خواب و خستگی و علایم همراهی مانند افسردگی و اضطراب همیشه در این بیماری وجود دارند.

علت این که از واژه سندرم برای این ناراحتی استفاده می شود این است که در فیبرومیالژی مجموعه ای از نشانه ها و علائم به همراه یکدیگر و بدون علت و دلیل مشخصی وجود دارد.

آیا فیرومیالژی نوعی رماتیسم است؟

در حقیقت فیبرومیالژی نوعی از آرتریت نیست، زیرا در مفاصل یا عضلات یا سایر بافت ها هیچ التهابی وجود ندارد. اما به هرحال چون در فیبرومیالژی، درد و اختلال در عملکرد مفاصل و بافت های دیگر وجود دارد در زمره ناراحتی های رماتیسمی قرار می گیرد. فیبرومیالژی یک ناراحتی اکثرا گیج کننده است که به خوبی هم شناخته نشده است. چون علائم فیبرومیالژی بسیار شایع بوده و نتایج همه آزمایشات در بیماران تقریبا طبیعی است. در گذشته بسیاری از پزشکان این ناراحتی را به عنوان یک عارضه خاص قبول نداشتند اما مطالعات پزشکی نشان داده که فیبرومیالژی وجود دارد و شیوع آن در جوامع مختلف بین ۲ تا ۵ درصد گزارش شده است.

نتایج یک مطالعه که توسط مرکز تحقیقات روماتولوژی انجام شده شیوع فیبرومیالژی را در شهر تهران ۰.۶۹ درصد جمعیت مطالعه شده گزارش کرده است. معمولا زنان بیشتر به فیبرومیالژی مبتلا می شوند و سن ابتلا ۳۰ تا ۵۰ سالگی است.

علت فیبرومیالژی چیست؟

هنوز علت یا علل فیبرومیالژی معلوم نیست. برمبنای یک تئوری اگر فردی که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به بیماری باشد در معرض یک یا چند عامل محیطی خاص قرار بگیرد علائم پیدا می شوند. بسیاری از بیماران شروع بیماری را به یک عامل استرس زا نسبت می دهند، مانند تصادف رانندگی، یک بیماری همراه با تب، عمل جراحی و یا استرس های روانی مدوام که از دوران کودکی وجود داشته است.

فیبرومیالژی

علائم فیبرومیالژی

شایعرین علائم فیبرومیالژی عبارتند از:

احساس درد و وجود نقاط دردناک: این درد در تمام قسمت های بدن وجود دارد. درد ممکن است از یک نقطه در بدن شروع شود ولی در نهایت در قسمت های دیگر بدن نیز حس می شود. این درد کم و زیاد می شود و در اکثر طول روز حس می شود و در بیشتر روزهای ماه و حداقل به مدت سه ماه این علائم از شروع آن ادامه دارد. همچنین با فشار وارد آوردن بر روی نقاط خاصی از بدن بیماران درد زیاد می شود.

خستگی: حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد از بیماران مبتلا به فیبرومیالژی از خستگی مزمن شکایت دارند و حتی پس از فعالیتی کم خسته می شوند.

اختلال خواب: بیماران مبتلا به فیبرومیالژی خواب شبانه خوبی ندارند. این افراد می توانند بدون اشکال به خواب بروند ولی خواب سبکی دارند و  بعد از بیدار شدن از خواب سرحال نیستند.

سردردهای فراوان: سردردهای این افراد از نوع میگرنی و عضلانی است.

اختلالات شناختی: شامل کم شدن قدرت تمرکز، کم شدن حافظه کوتاه مدت، عدم توانایی کافی در فکر کردن

سایر علائم شایع در فیبرومیالژی

سندرم روده تحریک پذیر: نشانه های آن درد شکمی، نفخ، یبوست و اسهال است.

خشکی چشم و دهان

حساسیت به صداهای بلند

حرکات غیرطبیعی و غیرقابل کنترل چشم ها

دوره های قاعدگی دردناک، التهاب واژن و احساس سوزش در واژن

M AR FIBR HIGH 19686.1549643582.1280.1280 فیبرومیالژی

روز جهانی فیبرومیالژی

از آنجایی که نشانه های بیماری فیبرومیالژی در بعضی از بیماری های دیگر نیز شایع است ونیز همه علائم در همه مبتلایان به صورت همزمان آشکار نمی شود، بنابر این شناخت هر چه بیشتر بیماری و تشخیص زودهنگام آن، کمک بزرگی در بهبود بیمار می کند.

ناشناخته بودن بیماری و دشواری تشخیص آن و اشتباه گرفتن با بیماری های مشابه باعث شده است که روزی برای اطلاع رسانی درباره این بیماری و کمک به مبتلایان در نظر گرفته شود. هدف اصلی این روز افزایش آگاهی بیماران و حمایت از انجام تحقیقات بیشتر به منظور یافتن روش های جدید درمانی برای مبتلایان است. چرا که در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد و تنها استفاده از مسکن ها و داروهای ضد افسردگی و توصیه های روانشناختی برای کاهش درد و رنج این بیماران تجویز می شود.

سالانه متخصصان در گردهمایی ها و برنامه های خیریه تحقیقات و یافته های خود را با سایرین بررسی کرده و به اشتراک می گذارند.

به امید سلامتی برای همه انسان ها

مجله آموزشی سایت HamoonMedical

منابع: انجمن روماتولوژی ایران www.iranianra.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *