آموزشی, سلامت روان

چگونه با تغذیه مناسب،سلامت روان را بهبود بخشیم؟

تغذیه مناسب،سلامت روان ،چاقی ممکن است از عوارض جانبی داروهایی باشد که برای مدیریت مسائل مربوط به  سلامت روان استفاده می شود. افزایش اشتها یا بی حالی شدید می تواند هم منجر به افزایش وزن نامطلوب و هم پیامدهای طولانی مدت شود.علاوه بر این ، ایجاد بیماریهای همزمان مانند دیابت یا درد مفاصل می تواند کیفیت زندگی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. از آنجا که داروها اغلب یک عنصر اساسی در درمان هستند ، تغییر رژیم غذایی و شیوه زندگی باید مداخلات خط اول برای مدیریت وزن باشد.در این مقاله در مورد ارتباط بین تغذیه مناسب ، سلامت روان صحبت می کنیم .

دستورالعمل های تغذیه سالم عمومی مانند داشتن برنامه غذایی برای کاهش وزن ، اگرچه ضروری است. اما به تنهایی نمی تواند در ایجاد تغییرات در این گروه بیمار موثر باشد. اغلب آموزش های اضافی مورد نیاز است تا بیماران بتوانند درک بیشتری از رابطه بین غذا و خلق و خو ایجاد کنند تا تغییرات کوچک اما معناداری ایجاد شود.

به عنوان مثال ، سروتونین از آمینو اسید تریپتوفان ساخته شده است که با غذاهای غنی از کربوهیدرات بهتر جذب می شود ، که به نوعی هوس کربوهیدرات و مصرف بیش از حد غذاهای کربوهیدرات شیرین و آرامش بخش را افزایش می دهد. با این حال ، شواهدی وجود ندارد که نشان دهد افزایش مصرف کربوهیدرات می تواند در درازمدت خلق و خو را بهبود بخشد. بهبود مصرف رژیم غذایی و ارتباط فرد با غذا به احتمال زیاد منجر به کاهش وزن و بهبود سلامت روان می شود که به نوبه خود مطابقت داروها را بهبود می بخشد.

تغذیه مناسب،سلامت روان

علائم و نشانه های تغذیه نامناسب و نحوه ارتباط آن با بهبود سلامت روان

تغذیه مناسب،سلامت روان

ارتباط بین تغذیه نامناسب ،اختلال اضطراب که در مقاله های قبلی در مورد آن صحبت کردیم به خوبی مستند شده است علائم و نشانه های اضطراب زیادی وجود دارد که پزشک متخصص هنگام ارزیابی اینکه آیا ممکن است بیمار دچار اختلال در خوردن شود باید به آن توجه کند.

ارتباط بین تغذیه نامناسب و سلامت روان

  • لباسهای گشاد یا تنگ ، کمربند ، جواهرات
  • خسته بودن و کم انرژی بودن
  • توانایی کافی در انجام فعالیت های زندگی روزمره را ندارد
  • فعالیت بدنی کمتر مثلاً عدم توانایی پیاده روی به سرعت یا سریعتر از قبل
  • تغییرات خلقی ، مانند افسردگی و بی حالی
  • اغلب بیمار می شود و زمان زیادی طول می کشد تا بهبود یابد
  • بهبود زخم به تأخیر می افتد
  • تمرکز ضعیف
  • بیماری های مانند فشار خون بالا
  • لرزش بدن

مهم است که به یاد داشته باشید که کاهش وزن یا افزایش وزن می تواند دلایل مختلفی داشته باشد.اگر از اضافه وزن زیاد رنج می برید می توانید تحت نظر پزشک خود برنامه ای برای لاغری سریع داشته باشید.

در مشاوره پزشک عمومی چه کارهایی می توان انجام داد؟

نظارت بر وزن با استفاده از روش هایی مانند ورزش برای لاغری در بیمارانی که از داروهای سلامت روان استفاده می کنند ضروری است – مداخله در حالت ایده آل باید به محض مشاهده افزایش وزن آغاز شود. در مورد تغییرات اشتها سوال بپرسید. در مورد رابطه بین مصرف غذا و خلق و خو بحث کنید. این می تواند به بحث در مورد انتخاب غذا و راحتی خوردن کمک کند

آموزش بیماران به منظور تغذیه مناسب و سلامت روانی

رژیم غذایی یک عامل کم خطر ، مقرون به صرفه و قابل تغییر در هنگام در نظر گرفتن بهبود سلامت روان است. پزشکان عمومی باید تشویق و حمایت شوند تا در صورت مشکوک بودن مشکلات روحی و روانی افراد با توجه به سن و رژیم غذایی نامناسب افراد را مورد آزمایش قرار دهند و در صورت کمبود مکمل تجویز کنند.

کربوهیدرات

توانایی تمرکز از تأمین کافی انرژی برای مغز ناشی می شود. تا ۲۵ درصد از کل گلوکز مصرفی ما توسط مغز استفاده می شود. تصور می شود که رژیم کم کربوهیدرات می تواند به خلق و خوی پایین منجر شود. با افزایش محبوبیت رژیم های کتوژنیک (پروتئین بالا/چربی زیاد) ، مهم است که بیمارانی که از مشکلات روانی رنج می برند یا بهبود می یابند از نقش کربوهیدرات ها در عملکرد مغز و جذب تریپتوفان برای تولید سروتونین آگاه باشند.

این بیماران ممکن است بطور خاص مستعد تحریک رژیم غذایی زودگذر باشند. زیرا ممکن است از داروهای سلامت روان اضافه وزن داشته باشند و در نتیجه عزت نفس آنها کاهش یافته است. ارتباط مستقیمی بین سلامت روان و جسم وجود دارد .

Nutrition and Mental Healthy 03 تغذیه مناسب،سلامت روان

آهن

سطوح پایین آهن و در نتیجه کاهش اکسی هموگلوبین می تواند منجر به احساس خستگی ، ضعف و بی حالی در بیماران شود. این به احتمال زیاد بر خلق و خوی افراد تأثیر می گذارد. خطر کم خونی با مصرف کافی آهن ، به ویژه گوشت قرمز ، مرغ و ماهی کاهش می یابد. منابع گیاهی در لوبیا ، حبوبات و غلات صبحانه غنی شده یافت می شود.

ممکن است پرسیدن در مورد مصرف چای توسط بیماران کم خون مفید باشد ، زیرا تانن موجود در چای باعث کاهش جذب آهن می شود. پرهیز از چای همراه غذا می تواند مفید باشد و نوشیدن آب پرتقال با غذاهای حاوی آهن حتی بیشتر ، زیرا این امر به افزایش جذب کمک می کند.

ویتامین های گروه B

کمبود ویتامین های گروه B می تواند احساس خستگی را افزایش داده و باعث افسردگی و تحریک پذیری بیماران شود. غذاهای غنی شده شامل غلات سبوس دار و غذاهای پروتئینی حیوانی مانند گوشت ، ماهی ، تخم مرغ و لبنیات است.

کمبود ویتامین B در میان گیاهخواران شایع است. گیاهخواری در سال ۲۰۱۸ با ۱۸۳٪ رشد همراه بود. با افزایش گرایش به گیاهخواری ، ضروری است که خطر کمبود ویتامین B و مکمل برای افرادی که در معرض خطر هستند یا سابقه اختلالات سلامت روان دارند مورد بحث قرار گیرد.

سندرم روده تحریک پذیر و پروبیوتیک ها

سندرم روده تحریک پذیر IBS با سطوح بالاتری از اختلالات خلقی ، اضطراب و سایر بیماری های روانی مرتبط است. گزارش شده است که IBS تا ۲۳ درصد از افراد در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می دهد و اگرچه IBS به طور کامل شناخته نشده است. اما به نظر می رسد علائم ناشی از اختلال در محور مغز و روده است-خط ارتباطی که بین مغز و دستگاه گوارش وجود دارد-و ممکن است با اختلال در رابط میکروبیوم ایمنی ایجاد شود. وضعیت فعلی میکروبیوم روده را می توان با بهبود فیبر غذایی و تنوع غذاها برای ارتقای تنوع میکروبی حفظ کرد.

استاندارد ها برای مدیریت IBS باعث کاهش تخمیر در روده می شود و با حذف کربوهیدراتهای زنجیره ای طولانی از رژیم غذایی جلوگیری می کند. رژیم غذایی با موفقیت ۷۱ درصدی در کاهش علایم رضایت بخش برای درمان IBS در مراقبت های اولیه را فراهم کرده است.

Nutrition and Mental Healthy 02 تغذیه مناسب،سلامت روان

تاثیر درمان شناختی رفتاری

مدیریت رژیم غذایی IBS می تواند علائم را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد ، اما این در صورتی که در کنار درمان های روانشناختی مانند CBT قرار گیرد ، موثرتر است. این درمان به بیمار اجازه می دهد تا علل اصلی اختلال در خوردن غذا را بفهمد و به او می آموزد که چگونه با اضطراب و افسردگی ، که ممکن است منجر به خوردن بیش از حد شود ، بهتر کنار بیایند.

در مجله فروشگاه هامون مدیکال با انواع بیماری های و راه های درمان آن بیشتر آشنا شوید .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *