بارداری و زايمان

تغییرات پس از زایمان

تغییرات پس از زایمان(Postpartum changes) ، در پست قبلی به بخشی از مراقبت های دوران بارداری و مشکلات در این دوران حساس اشاره کردیم .

همانطور که دیده ایم و یا تجربه کرده ایم (مادران گرامی) بدن بانوان پس از عمل زایمان دچار تغییرات زیادی می شود، تغییرات پس از زایمان شامل تغییرات هورمونی، لک های پوست، ترک شکم، ریزش مو، تغییر در ترشحات، افسردگی و …

مزایای استفاده از گن بارداری را در مقاله های قبل برشمردیم. همانطور که نوشتیم این بار درباره گن بعد زایمان و سزارین مطلبی را تقدیم می کنیم.

تغییرات هورمونی پس از زایمان

بخشی دیگر که مادران بیشتر از سایر تغییرات با آن مواجه هستند و تا مدت ها آنها را درگیر خود می کند تغییر وزن و سایز بدن و در مواردی که زایمان به صورات سزارین انجام شده باشد، بخیه های این جراحی است.ممکن است در ماه های اول دچار استرس و اضطراب شود. جزئیات این تغییرات را در ادامه می خوانیم:

تغییرات پس از زایمان

تغییرات مادر پس از زایمان

کاهش وزن

وزن طبیعی نوزاد ۳ الی ۳ کیلو و ۵۰۰ گرم است. از کاهش این مقدار وزن از بدن مادر که بگذریم حدود یک کیلوگرم خون و مایع آمنیوتیک( شامل آب، اکترولیت پروتئین ، کربوهیدرات ، چربی ، فسفولیپید و اوره) از بدن خارج می شود. نزدیک به یک کیلوگرم نیز به خاطر وزن جفت که به مقادیر قبل اضافه کنیم درمی یابیم که حدود ۵ کیلو و ۵۰۰ گرم از وزن مادر پس از عمل زایمان کم می شود که وزن قابل ملاحظه ای است. نکته مهم اینکه رژیم غذایی نقش مهمی در این دوران دارد. اصول کاهش وزن بعد از سزارین را رعایت کنید تا به وزن مورد نظر خود برسید.

کاهش وزن اما همچنان ادامه دارد، چرا که تا چند هفته پس از زایمان تعداد ادرار روزانه بیشتر می شود و بدن بیشتر عرق می کند، در نتیجه بدن ۲ الی ۳ کیلوگرم نیز آب از دست خواهد داد. در هنگام شیر دهی می توانید از شیردوش برقی استفاده کنید و کمی به خودتان استراحت دهید .

تغییر سایز

گفته می شود بعد از زایمان مادر در حالی که بر روی تخت بیمارستان دراز کشیده است میتواند پس از ماه ها انگشتان پای خود را ببیند! که این نتیجه چیزی نیست جز کاهش دور شکم! و این یکی از نشانه های تغییرات پس از زایمان است .

حجم رحم در دوران بارداری تا ۵ برابر بیش از اندازه طبیعی خود کش می آید و بزرگ می شود وبا به دنیا آمدن نوزاد به یکباره خالی می شود. در نتیجه پوست بدن نیز شل و کشیده می شود.

مشکلات پس از سزارین

مشکلات سزارین

در صورتی که عمل زایمان به صورت سزارین انجام شده باشد، مادران با مشکلات و عوارض بعد از سزارین مانند جراحات دردناک و آویزان شدن شکم روبرو هستند. چاره مشکلاتی که برشمردیم استفاده از گن بعد از زایمان و سزارین است که باید با اجازه پزشک انجام شود.

گن های بعد از زایمان و سزارین فاجات مدل ۱۱۱۱

گن بعد از عمل سزارین فاجات

همانطور که می دانید علت کمر درد بعد سزارین ناشی از عوارض جراحی و حمل نوزاد در ۹ ماه بارداری است .استفاده از گن تا حدود زیادی این دردها را کاهش می دهد.این گن ها باعث می شوند تا قدرت عضلات شکم بعد از زایمان حفظ شود و با فشار متناسب کمک می کند تا رحم به محل اصلی خود برگردد و علاوه بر حمایت از کمر و ستون فقرات در مواری که زایمان به صورت سزارین انجام شده با فشار مناسبی که به بخیه وارد می کند باعث بهبود سریع تر زخم ها می شود. همچنین آویزان شدن شکم و شل شدن پوست کاهش می یابد. از دیگر مزایای استفاده از گن کاهش ورم رحم است.

با آرزوی سلامتی و شادی برای شما همراهان مجله علمی HamoonMedical

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *