زیبایی صورت

درمان چين و چروك با پلاسمای غنی از پلاکت

پلاسمای غنی از پلاکت چیست؟

درمان با پلاسمای غنی از پلاکت (Platelet Rich Plasma) یا ( PRP ) پلاسمای غلیظ شده خون با مقادیر زیادی پلاکت است.

پلاسما (Plasma) قسمت پایه خون و به شکل مایع و دربرگیرنده خون، آب و مواد محلول در آن مانند پروتئین‌ها، مواد معدنی، مواد غذایی و … است. بخش دیگر خون شامل گلبول‌های سفید و قرمز و پلاکت‌ها است. درمان با پلاسمای غنی از پلاکت بسیار موثر است

پلاکت‌های ( Platelets ) خون، سلول‌هایی هستند که هنگام ایجاد زخم و برش در بدن، با ترشح تعداد زیادی از مواد و فاکتورها باعث انعقاد خود و جلوگیری از خونریزی می شوند و در ترمیم و بازسازی رگ‌ها و بافت‌های آسیب دیده نیز نقش زیادی دارند.

اگر یکی از عروق خونی آسیب ببیند پلاکت‏ ها به محل صدمه وارد می شوند. پلاکت ها یک پلاگین (لخته) را برای رفع آسیب ایجاد می‏ کنند. پلاکت ‏ها همچون گلبول‏ های سفید و قرمز در مغز استخوان ساخته می ‏شوند.

درمان با پلاسمای غنی از پلاکت

پیشینه PRP

پیشینه استفاده از تزریق PRP به  سال ۱۹۸۷ میلادی بر می گردد که برای اولین بار در عمل های جراحی مفاصل، استخوان و ارتوپدی به کار رفت. این روش پس از سال ۲۰۰۰ بیشتر مورد توجه قرار گرفته است و برای درمان بسیاری از مشکلات زیبایی مانند جوان سازی پوست و جلوگیری از ریزش مو و برای درمان بسیاری از آسیب‌های استخوانی – مفصلی نیز به کار گرفته می‌شود.

prp knee injection پلاسمای غنی از پلاکت
PRP برای اولین بار در درمان آسیب های استخوانی – مفصلی به کار می رفت

روش درمان با PRP

درمان با پلاسمای غنی از پلاکت

مقدار پلاکت‌ها در خون انسان حدود ۲۵۰۰۰۰ در هر میلی‌لیتر است که با غنی کردن مقدار آن ۴ الی ۵ برابر بیشتر می‌شود.

برای درمان به روش PRP ، مقداری خون (حدود ۱۰ تا ۲۰ میلی‌لیتر) از بازوی فرد گرفته می‌شود. سپس نمونه‌ی خون درون دستگاهی به نام سانتریفیوژ قرار می‌گیرد و در این دستگاه با چرخش سریع و بر اساس نیروی گریز از مرکز، بخش‌های مختلف خون جدا می‌شوند.

درمان با پلاسمای غنی از پلاکت شامل ،محلولی که در نهایت به دست می‌آید سرشار از پلاکت‌های خونی است. نقش اصلی پلاکت‌ها لخته کردن خون و جلوگیری از خونریزی است و کمک به بهبودی و ترمیم آسیب‌های بافتی است.

پس از آماده‌سازی محلول PRP برای درمان با پلاسمای غنی از پلاکت ، آن را به پوست بیمارتزریق می‌کنند تا با ورود محلول به ناحیه‌ی دچار مشکل، فاکتورهای رشد از پلاکت‌ها آزاد شوند. فاکتورهای رشد باعث تحریک تشکیل کلاژن، تشکیل عروق خونی جدید و ساماندهی و تقسیم‌ سلول‌ها می‌شود. این محلول فرایند بازسازی سلولی و ترمیم بافت ها آسیب دیده را به طور چشمگیری سرعت می بخشد.

علاوه بر پلاکت‌ها، مایع زرد رنگ خون (پلاسمای خون) نیز دارای فاکتورها و هورمون‌های رشدی فراوانی است که همواره در آن شناور بوده و با تاثیر بر سلول‌های مختلف بدن می‌توانند آن ها را به رشد و نوسازی بافت های آسیب دیده وادار کنند.

مراحل درمان با PRP

به طور کلی مراحل درمان شامل این موارد است:

مقداری از خون با توجه به این که PRP به کدام قسمت بدن تزریق می‌شود از بدن گرفته می شود.

خون گرفته‌شده در دستگاه سانتریفیوژ قرار داده می‌شود. سانتریفیوژ دستگاهی است که به‌سرعت می‌چرخد و بخش های تشکیل‌دهنده خون را از یکدیگر جدا می‌کند. این فرآیند حدود ۱۵ دقیقه طول می کشد.

تکنسین پلاسمای جدا شده را برای تزریق به قسمت آسیب‌دیده آماده می کند.

پزشک PRP را به قسمت آسیب‌دیده تزریق می‌کند.

نکته :پزشکان معمولا برای تعیین محل دقیق تزریق PRP از روش‌های تصویربرداری مانند سونوگرافی استفاده می‌کنند.

عوارض PRP

چون  در این روش پلاسمای خون خود فرد بدون هیچ ماده خارجی به او تزریق می‌شود، عوارض جانبی مانند آلرژی و عدم تحمل بافتی در این روش دیده نمی‌شود، با این وجود خود عمل تزریق می تواند خطراتی مانند عفونت، آسیب رساندن به اعصاب، درد در محل تزریق و آسیب بافتی داشته باشد.

کاربرد های PRP در زیبایی

بسیاری از مشكلات که بر زیبایی اثر منفی دارد، همچون چین و چروك ها، خطوط و غیره حاصل فرایند پیری و كاهش كلاژن، الاستین، ماتریكس بین سلولی، فیبروبلاست ها و چربی در لایه های پوست است.

پلاکت ها باعث قوام، شكل دهی، ایجاد حجم،صافی و ارتجاعی شدن پوست می شوند و انواع مشكلات زیبایی نظیر چین و چروك و خطوط را از بین می برند.

بر همین اساس، PRP  در درمان موارد زیر کاربرد دارد:

  • چین و چروک های ناشی از افزایش سن
  • چین و چروک های داینامیک
  • خطوط اخم یا خنده
  • طاسی سر یا ابرو
  • پف و تیرگی و گودی زیر چشم
  • اسکار آکنه و اسکار زخم های ناشی از جراحی، سوختگی و بریدگی ها و …

برای شما همراهان مجله آموزشی سایت Hamoon Medical آرزوی سلامتی داریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *