آموزشی

دستگاه بخور سرد چگونه کار می کند؟راهنمای خرید دستگاه بخور سرد

کارکرد دستگاه بخور سرد

دستگاه بخور سرد ،خشکی سینوس ها، بینی های خونی و لب های ترک خورده از مشکلات رایج فصل سرماست. بخور سرد می توانند به تسکین این مشکلات آشنای ناشی از خشکی هوای داخل خانه کمک کنند. بخور سرد ممکن است به کاهش علائم سرماخوردگی یا سایر بیماری های تنفسی کمک کند.

اگر چه بخور سرد مفید هستند، اما اگر به ‌درستی نگهداری نشوند یا سطح رطوبت بیش از حد بالا بماند، می‌توانند شما را بیمار کنند. اگر از بخور استفاده می کنید، حتماً سطوح رطوبت را بررسی کنید و رطوبت ساز خود را تمیز نگه دارید. بخور سردی کثیف می توانند باعث ایجاد کپک یا باکتری شوند. اگر آلرژی یا آسم دارید، قبل از استفاده از بخور سرد با پزشک خود صحبت کنید.

دستگاه بخور سرد چیست؟

دستگاه بخور سرد

بخور سرد دستگاه هایی هستند که بخار آب یا بخار را برای افزایش سطح رطوبت هوا آزاد می کنند. انواع بخور سرد عبارتند از:

بخور سردی مرکزی: اینها در سیستم های گرمایش و تهویه مطبوع خانه تعبیه شده اند. آنها برای مرطوب کردن کل خانه طراحی شده اند.

بخور سردی التراسونیک: اینها یک غبار خنک با ارتعاش اولتراسونیک تولید می کنند.

بخور سردی پروانه ای: این بخور سرد با یک دیسک چرخان یک غبار خنک تولید می کنند.دستگاه بخور سرد برای زمانی که آلرژی دارید و یا به سرما خوردگی همراه با تب مبتلا می شود.

اواپراتورها: اواپراتورها از یک فن برای دمیدن هوا از طریق فتیله، فیلتر یا تسمه مرطوب استفاده می کنند.

بخارسازهای بخار: بخارسازهای بخار از الکتریسیته برای تولید بخار استفاده می کنند که قبل از خروج از دستگاه خنک می شود. اگر نوزاد یا بچه دارید از این نوع رطوبت ساز خودداری کنید. آب داغ داخل این نوع رطوبت ساز در صورت ریختن ممکن است باعث سوختگی شود.

مزایا استفاده از دستگاه بخور سرد

دستگاه بخورد سرد یک نوع ضد عفونی کننده برای اتاق هایی است که دارای رطوبت بالا مخصوصا اگر اتاق کودکان یا افراد بیمار باشد بسیار مهم است.

انرژی کمتری نسبت به دستگاه های بخور گرم مصرف می کند

مانع از ایجاد حوادثی مانند سوختگی می شود چون آب داخل مخزن سرد است

مناسب برای فصل بهار و تابستان در هوای گرم می باشد

معایب استفاده از دستگاه بخورد سرد

بخور سرد می تواند باعث رشد قارچ ها و کپک شود برای جلوگیری از این مشکلروزانه مخزن دستگاه را با آب و صابون به خوبی شستشو دهید.

سطوح رطوبت ایده آل در اتاق

رطوبت موجود در هوا بسته به فصل، آب و هوا و موقعیت خانه شما متفاوت است. به طور کلی میزان رطوبت در تابستان بیشتر و در زمستان کمتر است. در حالت ایده آل، رطوبت خانه شما باید بین ۳۰ تا ۵۰ درصد باشد. رطوبت خیلی کم یا زیاد مشکلاتی ایجاد میکند.

رطوبت کم می تواند باعث خشکی پوست، تحریک مجاری بینی و گلو و خارش چشم شود. رطوبت بالا می تواند باعث ایجاد احساس خفگی و اضطراب در خانه شما شود و باعث ایجاد تراکم در دیوارها، کف و سایر سطوح شود. تراکم می تواند باعث رشد باکتری های مضر، کنه های گرد و غبار و کپک ها شود. این آلرژن ها می توانند مشکلات تنفسی ایجاد کرده و باعث تشدید آلرژی و آسم شوند.

نحوه اندازه گیری رطوبت اتاق

بهترین راه برای آزمایش میزان رطوبت در خانه استفاده از رطوبت سنج است. این دستگاه شبیه یک دماسنج است. رطوبت موجود در هوا اندازه گیری می شود. رطوبت سنج ها را می توان از فروشگاه های بزرگ خریداری کرد. هنگام خرید یک بخور سرد، به خرید دستگاهی با رطوبت سنج داخلی که رطوبت را در محدوده سالم نگه می دارد فکر کنید.

بخور سرد، آسم و آلرژی

اگر شما یا فرزند تان آسم یا آلرژی دارید، قبل از استفاده از بخور سرد با پزشک خود صحبت کنید. افزایش رطوبت ممکن است تنفس را در کودکان و بزرگسالانی که آسم یا آلرژی دارند، به ویژه در هنگام عفونت تنفسی مانند سرماخوردگی، تسهیل کند. اما غبار ناشی از یک بخور سرد کثیف یا افزایش رشد آلرژن ها ناشی از رطوبت بالا می تواند علائم آسم و آلرژی را تحریک یا بدتر کند.

وقتی هوا خیلی مرطوب است: رطوبت گیرها و تهویه هوا

همانطور که هوای خشک می تواند مشکل ساز باشد، هوای خیلی مرطوب نیز می تواند مشکل ساز باشد. هنگامی که رطوبت بیش از حد بالا می رود – که در ماه های تابستان رایج است – ایده خوبی است که اقداماتی برای کاهش رطوبت داخل خانه انجام دهید. می توانید رطوبت را کاهش دهید:(مقاله مرتبط : مقایسه دستگاه بخور سرد و گرم)

استفاده از کولر گازی: واحدهای تهویه مطبوع مرکزی یا پنجره ای هوا را خشک می کنند و رطوبت داخل خانه را در سطحی راحت و سالم نگه می دارند.

استفاده از رطوبت گیر: این دستگاه ها رطوبت اضافی را از هوا جمع آوری می کنند و سطح رطوبت را کاهش می دهند. رطوبت گیرها مانند دستگاه های تهویه مطبوع کار می کنند، بدون اثر “خنک کننده”. آنها اغلب برای کمک به خشک کردن زیرزمین های مرطوب استفاده می شوند.

آن را تمیز نگه دارید: بخور سردی کثیف و مشکلات سلامتی

مخازن و فیلترهای کثیف در بخور سرد می توانند به سرعت باکتری ها و کپک ها را پرورش دهند. بخور سردی کثیف به ویژه می توانند برای افراد مبتلا به آسم و آلرژی مشکلاتی ایجاد کنند. اما حتی در افراد سالم، مرطوب ‌کننده‌ های کثیف پتانسیل ایجاد علائمی شبیه آنفولانزا یا حتی عفونت‌ های ریوی را دارند که مه یا بخار آلوده در هوا منتشر شود. اوپراتورها و بخارسازهای بخار ممکن است نسبت به بخور سردی کمتر احتمال دارد که آلرژن های موجود در هوا را آزاد کنند.

نکاتی برای تمیز نگه داشتن بخور سرد

بخور سرد

برای اینکه بخور سرد( مشاهده محصول مرتبط : دستگاه بخور سرد زیکلاس مدCo2)عاری از کپک ها و باکتری های مضر باشند، دستورالعمل های توصیه شده توسط سازنده را دنبال کنید. این نکات برای بخور سردی قابل حمل نیز می تواند کمک کند:

از آب مقطر یا آب غیر معدنی استفاده کنید. آب لوله کشی حاوی مواد معدنی است که می تواند رسوباتی را در داخل مرطوب کننده ایجاد کند که باعث رشد باکتری ها می شود. هنگامی که در هوا منتشر می شود، این مواد معدنی اغلب به صورت گرد و غبار سفید روی مبلمان شما ظاهر می شوند. همچنین این امکان برای شما وجود دارد که در برخی از مواد معدنی پخش شده در هوا تنفس کنید. آب مقطر یا غیر معدنی دارای محتوای معدنی بسیار کمتری نسبت به آب لوله کشی است. همچنین، در صورت توصیه سازنده، از کارتریج یا فیلترهای ضد معدنی استفاده کنید.

آب دستگاه مرطوب کننده را اغلب عوض کنید. اجازه ندهید فیلم یا رسوبات داخل رطوبت ساز شما ایجاد شود. مخازن را خالی کنید، سطوح داخلی را خشک کنید و در صورت امکان هر روز با آب تمیز پر کنید، به خصوص اگر از بخور سردی خنک کننده یا اولتراسونیک استفاده کنید. ابتدا دستگاه را از برق بکشید.

بخور سرد را هر ۳ روز یکبار تمیز کنید. قبل از تمیز کردن دستگاه رطوبت ساز آن را از برق بکشید. هرگونه رسوب یا لایه معدنی را از مخزن یا سایر قسمت های مرطوب کننده با محلول پراکسید هیدروژن ۳% که در داروخانه ها موجود است، جدا کنید. برخی از تولید کنندگان استفاده از سفید کننده کلر یا سایر ضد عفونی کننده ها را توصیه می کنند.

همیشه پس از تمیز کردن مخزن را بشویید. این می تواند از انتقال مواد شیمیایی مضر در هوا و سپس استنشاق و تنفس بد جلوگیری کند. اگر مشکل تنفسی دارید از دستگاه اکسیژن ساز نیز می توانید استفاده کنید.

فیلترهای رطوبت ساز را مرتباً عوض کنید. اگر مرطوب ‌کننده فیلتر دارد، حداقل هر چند وقت یکبار که سازنده توصیه می‌کند آن را عوض کنید – و اگر کثیف است بیشتر اوقات. همچنین به طور مرتب فیلتر سیستم تهویه مطبوع و گرمایش مرکزی خود را تعویض کنید.

اطراف دستگاه های مرطوب کننده را خشک نگه دارید. اگر اطراف دستگاه مرطوب ‌کننده مرطوب یا مرطوب شد – از جمله پنجره‌ها، فرش ‌ها، پارچه ‌ها یا رومیزی ‌ها – رطوبت‌ ساز را پایین بیاورید یا تعداد دفعات استفاده از آن را کاهش دهید.

دستگاه بخور سرد زیکلاس مد 06

قبل از نگهداری بخور سرد را تخلیه و تمیز کنید. و بعد از اینکه برای استفاده از انبار خارج کردید دوباره آنها را تمیز کنید. تمام کارتریج ها، کاست ها یا فیلترهای استفاده شده را دور بیندازید.

دستورالعمل های مربوط به بخور سردی مرکزی را دنبال کنید. اگر در سیستم گرمایش و سرمایش مرکزی خود یک رطوبت ساز تعبیه شده است، دفترچه راهنما را بخوانید یا از متخصص گرمایش و سرمایش خود در مورد تعمیر و نگهداری مناسب سوال کنید.

به فکر تعویض بخور سردی قدیمی باشید. با گذشت زمان، مرطوب‌ کننده‌ ها می‌توانند رسوباتی ایجاد کنند که حذف آن‌ها دشوار یا غیرممکن است و رشد باکتری ‌ها را تشویق می‌کنند.

فروشگاه هامون مدیکال بهترین دستگاه بخور سرد را برای مصرف خانگی موجود دارد.

مطالب مرتبط

1 نظر در “دستگاه بخور سرد چگونه کار می کند؟راهنمای خرید دستگاه بخور سرد

  1. بخور سرد گفت:

    سلام … از بخور سرد می تونی در فصل زمستان هم استفاده کنیم یا فقط مخصوص تابستان هست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *