دیابت

دیابت نوع ۱ چیست؟

دیابت نوع 1 چیست

دیابت نوع ۱ ،شرایطی است که در آن سیستم ایمنی بدن شما سلول های انسولین ساز در پانکراس شما را از بین می برد. به این سلول های بتا می گویند. این بیماری در کودکان و جوانان دیده شد، بنابراین دیابت نوجوان نامیده می شد. شرایطی که دیابت ثانویه نامیده می شود مانند نوع ۱ است ، اما سلولهای بتا توسط سیستم ایمنی بدن از بین می روند. هر دوی این موارد بدن شما آنطور که باید به انسولین پاسخ نمی دهد.

علائم دیابت نوع ۱

علائم اغلب ضعیف دیابت (مقاله مرتبط : دیابت چیست) هستند ، اما می توانند شدید شوند. آنها عبارتند از:

  • تشنگی شدید
  • افزایش گرسنگی (به ویژه بعد از غذا خوردن)
  • دهان خشک
  • ناراحتی معده و استفراغ
  • تکرر ادرار
  • کاهش وزن بدون دلیل ، حتی اگر غذا می خورید و احساس گرسنگی می کنید
  • خستگی
  • اضطراب
  • تاری دید
  • تنفس سنگین و سخت، پزشک شما ممکن است این را تنفس کسماول نامید. برای اندازه گیری اکسیژن خون از دستگاه اکسیژن سنج استفاده کنید.
  • عفونت های مکرر پوست ، مجاری ادراری یا واژن شما
  • تغییر حالت یا خلق و خوی
  • شب ادراری در کودکی

علائم اورژانسی دیابت عبارتند از:

  • لرزش بدن و سردرگمی
  • تنفس سریع و پی در پی(محصول مرتبط : دستگاه اکسیژن ساز)
  • بوی میوه ای به تنفس شما می آید
  • شکم درد
  • از دست دادن هوشیاری (نادر)

علل دیابت نوع ۱

دیابت نوع 1

انسولین هورمونی است که به انتقال قند یا گلوکز به بافت های بدن کمک می کند. سلولهای شما از آن به عنوان سوخت استفاده می کنند. آسیب به سلولهای بتا ناشی از دیابت نوع ۱ این روند را از بین می برد. گلوکز به سلولهای شما منتقل نمی شود زیرا انسولین برای انجام وظیفه وجود ندارد. در عوض ، در خون شما تجمع می یابد و سلول های شما از گرسنگی رنج می برند. این باعث افزایش قند خون (مقاله مرتبط : راه های تشخیص دیابت نوع ۱ و ۲)می شود که می تواند منجر به موارد زیر شود:

کم آبی بدن وقتی قند اضافی در خون شما وجود داشته باشد ، بیشتر ادرار می کنید. این روش بدن شما برای خلاص شدن از شر آن است. مقدار زیادی آب با آن ادرار خارج می شود و باعث خشک شدن بدن شما می شود.

کاهش وزن: گلوكزی كه هنگام ادرار كردن از بین می رود ، كالری را با خود می گیرد. به همین دلیل است بسیاری از افراد با قند خون بالا وزن خود را کاهش می دهند. کم آبی بدن نیز نقش دارد.برای اندازه گیری آن از دستگاه قند خون در خانه استفاده کنید

کتواسیدوز دیابتی: اگر بدن شما نتواند گلوکز کافی برای سوخت دریافت کند ، در عوض سلول های چربی را تجزیه می کند. این باعث ایجاد مواد شیمیایی به نام کتون می شود. کبد شما قند ذخیره شده را برای کمک به بدن آزاد می کند. اما بدن شما نمی تواند از آن بدون انسولین استفاده کند ، بنابراین همراه با کتونهای اسیدی در خون شما تجمع می یابد. این ترکیب گلوکز اضافی ، دهیدراتاسیون و تجمع اسید به نام کتواسیدوز شناخته می شود و در صورت عدم درمان فوری می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

آسیب به بدن: با گذشت زمان ، سطح بالای گلوکز در خون شما می توانند شانس سخت شدن شریان ها یا تصلب شرایین را افزایش دهند که می تواند منجر به حمله قلبی و سکته مغزی شود.

پیشگیری از دیابت نوع ۱

راهی برای جلوگیری از دیابت نوع ۱ نداریم. پزشکان همه عوامل ایجاد کننده آن را نمی دانند. اما آنها می دانند که ژن های شما نقش دارند. آنها می دانند که شما می توانید به دیابت نوع ۱ مبتلا شوید. دیابت نوع ۱ می تواند همراه با سایر بیماری های خود ایمنی مانند بیماری گریوز یا ویتیلیگو رخ دهد.

عوامل خطر دیابت نوع ۱

تنها حدود ۵ درصد از مبتلایان به دیابت نوع ۱ دارند. این بیماری بر مردان و زنان تأثیر می گذارد. شما در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آن هستید اگر:

  • کمتر از ۲۰ سال سن دارند
  • سفید هستند
  • یک والد یا خواهر یا برادر با نوع ۱ داشته باشید

عوارض دیابت نوع ۱

دیابت نوع ۱ می تواند منجر به مشکلات دیگری شود ، به خصوص اگر به خوبی کنترل نشود. عوارض عبارتند از:

بیماری قلب و عروقی: دیابت می تواند شما را در معرض خطر لخته شدن خون و همچنین فشار خون و کلسترول بالا قرار دهد. این می تواند منجر به درد قفسه سینه ، حمله قلبی ، سکته مغزی یا نارسایی قلبی شود.

مشکلات پوستی: افراد مبتلا به دیابت به عفونت های باکتریایی یا قارچی مبتلا می شوند. دیابت می تواند باعث تاول یا بثورات شود.

بیماری لثه: کمبود بزاق ، پلاک زیاد و جریان خون ضعیف می تواند باعث مشکلات دهانی شود.

مشکلات حاملگی: علائم دیابت در زنان مبتلا به دیابت نوع ۱ بیشتر در معرض خطر زایمان زودرس ، نقایص مادرزادی ، مرده زایی و پره اکلامپسی هستند.

رتینوپاتی این مشکل چشمی در حدود ۸۰ درصد از بزرگسالانی رخ می دهد که بیش از ۱۵ سال دیابت نوع ۱ داشته اند. برای جلوگیری از آن  قند خون ، فشار خون ، کلسترول و تری گلیسیرید را به خوبی کنترل کنید.برای سنجش فشار خون از فشار سنج دیجیتال می توانید استفاده کنید.

آسیب کلیه: حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از مبتلایان به دیابت نوع ۱ به بیماری به نام نفروپاتی مبتلا می شوند. شانس ها با گذشت زمان افزایش می یابد. به احتمال زیاد ۱۵ تا ۲۵ سال پس از شروع دیابت ظاهر می شود. این می تواند منجر به مشکلات جدی دیگری مانند نارسایی کلیه و بیماری های قلبی شود.

جریان خون ضعیف و آسیب عصبی: اعصاب آسیب دیده و شریان های سخت شده منجر به از دست دادن احساس و عدم خونرسانی به پاهای شما می شود. این امر احتمال آسیب دیدگی شما را افزایش می دهد و بهبود زخم های باز و زخم ها را سخت تر می کند. وقتی این اتفاق بیفتد ، ممکن است اندامی را از دست بدهید. آسیب عصبی همچنین می تواند باعث مشکلات گوارشی مانند تهوع ، استفراغ و اسهال شود.

تشخیص دیابت نوع ۱

اگر پزشک شما فکر می کند که شما مبتلا به دیابت نوع ۱ هستید ، سطح قند خون شما را بررسی می کند. آنها ممکن است ادرار شما را از نظر گلوکز یا مواد شیمیایی که بدن شما در صورت نداشتن انسولین کافی تولید می کند ، آزمایش کنند.

تشخیص دیابت با دستگاه تست قند خون

دستگاه تست قند خون در خانه بهترین ابزار برای ردیابی قند خون است.

درمان دیابت نوع ۱

افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ می توانند عمر طولانی و سالمی داشته باشند. شما باید سطح قند خون خود را زیر نظر داشته باشید. پزشک محدوده ای را به شما می دهد. انسولین، غذا و فعالیتهای خود را در صورت لزوم تنظیم کنید. همه افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ برای کنترل قند خون خود باید از تزریق انسولین استفاده کنند.

هنگامی که پزشک در مورد انسولین صحبت می کند ، به سه مورد اصلی اشاره می کند:

“شروع” مدت زمان لازم برای رسیدن به جریان خون و شروع به کاهش قند خون است.

“زمان اوج” زمانی است که انسولین بیشترین کار را از نظر کاهش قند خون انجام می دهد.

“مدت” مدت زمانی است که پس از شروع به کار ادامه می دهد.

Type 1 Diabet 02 min دیابت نوع 1

انواع مختلفی از انسولین

عملکرد سریع در حدود ۱۵ دقیقه شروع می شود. حداکثر ۱ ساعت پس از مصرف اوج می گیرد و ۲ تا ۴ ساعت به کار خود ادامه می دهد.

عملکرد معمولی یا کوتاه مدت در حدود ۳۰ دقیقه به کار خود ادامه می دهد. بین ۲ تا ۳ ساعت به حداکثر می رسد و ۳ تا ۶ ساعت به کار خود ادامه می دهد.

عمل متوسط ​​تا ۲ تا ۴ ساعت پس از تزریق شما وارد جریان خون شما نمی شود. حداکثر عملکرد آن بین ۴ تا ۱۲ ساعت است و ۱۲ تا ۱۸ ساعت کار می کند.

اثر طولانی مدت چندین ساعت طول می کشد تا وارد سیستم شما شود و حدود ۲۴ ساعت طول می کشد.

پزشک ممکن است با دو تزریق روزانه دو نوع انسولین شروع به کار کند. بعداً ، ممکن است به عکس های بیشتری نیاز داشته باشید.

انسولین در یک بطری شیشه ای کوچک به نام ویال است. شما آن را با یک سرنگ که در انتها سوزن دارد بیرون می آورید و به خودتان می زنید. برخی از انواع در قلم از قبل پر شده وجود دارد. نوع دیگر استنشاق می شود. همچنین می توانید آن را از طریق پمپ تهیه کنید.

تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی اصولی

ورزش بخش مهمی از درمان نوع ۱ است ، اما به سادگی دویدن نیست. ورزش بر سطح قند خون موثر است. اگر داری اضافه وزن هستید ورزش یک راه مناسب برای لاغری سریع است.

قند خون خود را قبل ، حین و بعد از فعالیت بررسی کنید تا دریابید که چگونه بر شما تأثیر می گذارد. برخی موارد باعث می شود سطح شما بالا برود. یک میان وعده با کربوهیدرات بخورید تا از افت زیاد آن جلوگیری شود. غذا بر قند خون شما تأثیر می گذارد. هنگامی که نقش کربوهیدرات ها ، چربی ها و پروتئین را می شناسید ، می توانید یک برنامه غذایی سالم داشته باشید. یک مربی دیابت یا متخصص تغذیه می تواند به شما در شروع کار کمک کند.

فروشگاه هامون مدیکال انواع دستگاه تست قند خون را برای استفاده شما موجود دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *