دیابت

دیابت نوع ۲ چیست؟

دیابت نوع 2 و علل ایجاد آن

دیابت نوع ۲ (Diabetes Mellitus Type 2)اختلال در نحوه تنظیم و استفاده از قند (گلوکز) به عنوان سوخت بدن است. این وضعیت طولانی مدت (مزمن) منجر به گردش بیش از حد قند در جریان خون می شود. در نهایت ، سطح بالای قند خون می تواند منجر به اختلال در سیستم گردش خون و سیستم ایمنی شود.

دیابت نوع ۲ چیست ؟

در دیابت نوع ۲ ، در درجه اول، دو مشکل مرتبط با هم وجود دارد:

لوزالمعده شما انسولین کافی تولید نمی کند و هورمونی که حرکت قند را در سلول های شما تنظیم می کند ، به انسولین پاسخ ضعیف می دهند وسلول ها قند کمتری دریافت می کنند.

دیابت نوع ۲ در گذشته به عنوان دیابت بزرگسالان شناخته می شد ، اما دیابت نوع ۱ و نوع ۲ می تواند در دوران کودکی و بزرگسالی شروع شود. دیابت نوع ۲ در افراد مسن بیشتر شایع است ، اما افزایش تعداد کودکان مبتلا به چاقی منجر به موارد بیشتری از دیابت نوع ۲ در افراد جوان شده است.

هیچ درمانی برای دیابت نوع ۲ وجود ندارد ، اما کاهش وزن ، تغذیه مناسب و ورزش می تواند به شما در مدیریت بیماری و جلوگیری از دیابت و داشتن فشار خون نرمال کمک کند. اگر رژیم غذایی و ورزش برای کنترل قند خون کافی نیست ، احتمال دارد به دارو یا انسولین نیز نیاز داشته باشید.

علائم دیابت نوع ۲

دیابت نوع 2

دیابت چیست ؟علائم و نشانه های دیابت نوع ۲ کدامند؟ این نوع علائم معمولا به آرامی نمایان می شوند. در حقیقت ، شما می توانید سالها با دیابت نوع ۲ زندگی کنید و از آن بی اطلاع باشید. در صورت وجود علائم و نشانه ها ، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • افزایش تشنگی
  • تکرر ادرار
  • افزایش گرسنگی
  • کاهش وزن ناخواسته
  • خستگی
  • تاری دید
  • بهبود دیرتر زخم ها
  • عفونت های مکرر
  • بی حسی یا احساس سوزن سوزن شدن در دست یا پا
  • ایجاد نواحی تیره پوست ، معمولا در زیر بغل و گردن
  • تاثیر دیابت بر خواب

در صورت مشاهده علائم یا نشانه های دیابت نوع ۲ به پزشک مراجعه کنید.

علل دیابت نوع ۲

دیابت نوع ۲ در درجه اول با دو مشکل مرتبط است:

سلولهای ماهیچه ، چربی و کبد در برابر انسولین مقاوم می شوند. از آنجا که این سلول ها به طور معمول با انسولین تعامل ندارند ، قند کافی دریافت نمی کنند.

لوزالمعده توانایی تولید انسولین کافی برای کنترل سطح قند خون ندارد.

علت دقیق این امر ناشناخته است ، اما اضافه وزن ،بی تحرکی و اضطراب و استرس از عوامل اصلی هستند.

عملکرد انسولین در بدن

انسولین هورمونی است که از غده ای که در پشت و زیر معده (لوزالمعده) قرار دارد ترشح می شود. انسولین نحوه استفاده بدن از قند را به روشهای زیر تنظیم می کند:

  • قند موجود در جریان خون باعث ترشح انسولین توسط پانکراس(لوزالمعده) می شود. در صورت وجود علائم ، سنجش قندخون در خانه را انجام دهید.
  • انسولین در جریان خون گردش می کند و باعث می شود قند وارد سلول های شما شود.
  • سطح قند موجود در خون کاهش می یابد.
  • در پاسخ به این افت ، لوزالمعده انسولین کمتری ترشح می کند.

نقش گلوکز در دیابت نوع۲

گلوکز منبع اصلی انرژی برای سلول های تشکیل دهنده ماهیچه ها و سایر بافت ها است. استفاده و تنظیم گلوکز شامل موارد زیر است:

گلوکز از دو منبع اصلی تامین می شود: غذا و کبد.

  • گلوکز جذب جریان خون می شود ، جایی که با کمک انسولین وارد سلول ها می شود.
  • کبد شما گلوکز را ذخیره کرده و تولید می کند.

هنگامی که سطح گلوکز شما پایین است ، مانند زمانی که مدتی غذا نخورده اید ، کبد گلیکوژن ذخیره شده را به گلوکز تجزیه می کند تا سطح گلوکز شما در محدوده طبیعی حفظ شود.

در دیابت نوع ۲ ، این فرایند به خوبی انجام نمی شود. به جای حرکت به درون سلول های شما ، قند در جریان خون شما تجمع می یابد. با افزایش سطح قند خون (استفاده از دستگاه سنجش قند خون)، سلول های بتا تولید کننده انسولین در لوزالمعده انسولین بیشتری آزاد می کنند. در نهایت این سلول ها دچار اختلال می شوند و نمی توانند انسولین کافی برای برآوردن نیازهای بدن تولید کنند.

در دیابت نوع ۱ که کمتر رایج است ، سیستم ایمنی به اشتباه سلول های بتا را از بین می برد و انسولین کمی در بدن باقی می ماند.

عوامل خطر دیابت نوع۲

Diabetes Mellitus Type2 01 1 دیابت نوع 2

دلایل احتمالی که خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش دهند عبارتند از:

اضافه وزن

توزیع و ذخیره چربی عمدتا در ناحیه شکم  به جای ران خطر بیشتری را نشان می دهد. اگر مردی با دور کمر بالای (۱۰۱.۶ سانتی متر) یا زن با اندازه بیش از (۸۸.۹ سانتی متر) هستید ، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ افزایش می یابد. اضافه وزن و چاقی مفرط باعث ایجاد دیابت ، فشار خون و بیماری های خطرناک دیگر است.برای سنجش فشار خون از فشار سنج دیجیتال در خانه به راحتی می توانید استفاده کنید و فشار خون خود را اندازه گیری کنید.

عدم تحرک

هرچه فعالیت شما کمتر باشد ، خطر شما بیشتر است. فعالیت بدنی به کنترل وزن شما کمک می کند اگر دچار اضافه وزن هستید ورزش برای لاغری سریع یک راه مناسب است. ، از گلوکز به عنوان انرژی استفاده می کند و سلول های شما را نسبت به انسولین حساس تر می کند.

سابقه خانوادگی

اگر والدین یا خواهر و برادر شما مبتلا به دیابت نوع ۲ باشند ، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ افزایش می یابد.

نژاد و قومیت

افراد از نژادها و قومیت های خاص از جمله سیاه پوستان ، اسپانیایی تباران ، افراد بومی آمریکا و آسیا و ساکنان جزایر اقیانوس آرام – بیشتر از سفیدپوستان به دیابت نوع ۲ مبتلا می شوند.

سطح چربی خون

 افزایش خطر با سطوح پایین کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا HDL کلسترول “خوب” و سطوح بالای تری گلیسیرید همراه است.

دستگاه قند خون
دستگاه قند خون Glucocard01

سن و سال

احتمال خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ با افزایش سن ، مخصوصا بعد  از ۴۵ سالگی افزایش می یابد.

پیش دیابتیک

پیش دیابت شرایطی است که در آن سطح قند خون شما بالاتر از حد معمول است ، اما آنقدر بالا نیست که به عنوان دیابت طبقه بندی شود. در صورت عدم درمان ، پیش دیابت اغلب به دیابت نوع ۲ پیشرفت می کند.داشتن یک رژیم غذایی مناسب و برنامه غذایی برای کاهش وزن برای افرادی که اضافه وزن دارند مناسب است.

بارداری

 اگر در دوران بارداری به دیابت بارداری مبتلا شده اید یا بچه ای با وزن بیش (۴ کیلوگرم) به دنیا آورده اید ، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ افزایش می یابد.

سندرم تخمدان پلی کیستیک

 سندرم تخمدان پلی کیستیک  یک بیماری شایع که با قاعدگی نامنظم ، رشد موهای زائد و چاقی مشخص می شود و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می دهد.

فروشگاه هامون مدیکال انواع تست قند خون را بررسی میزان قند خون در منزل دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *