دیابت

راه های تشخیص دیابت نوع ۱و۲

راه های تشخیص دیابت نوع ۱و۲ چیست ؟ توجه به این نکته ضروری است که دیابت نوع ۱ یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی به سلول های بتا در پانکراس حمله می کند و آنها را از بین می برد ، که مسئول تولید انسولین هستند. دیابت یک اصطلاح برای سه بیماری اصلی است: دیابت نوع ۱ ، دیابت نوع ۲ و دیابت بارداری.در این مقاله در مورد راه های تشخیص دیابت نوع ۱ و ۲ صحبت می کنیم.

راه های تشخیص دیابت نوع ۱و۲

تشخیص دیابت نوع ۱

راه های تشخیص دیابت نوع 1و2

با استفاده از دستورالعمل زیر ، پزشکان می توانند به راحتی بیماری دیابت و انواع آن را در مراحل اولیه تشخیص دهند ، حتی زمانی که علائم ممکن است وجود نداشته باشد.

در این مرحله، تجزیه و تحلیل ژنتیکی می تواند به شناسایی ژنوتیپ های زمینه ای که معمولاً با دیابت نوع ۱ مرتبط هستند، کمک کند.

بر اساس تحقیقات انجام شده ، یک ناحیه خاص در کروموزوم ششم به نام منطقه  HLA  تا ۵۰ درصد با منبع خطر این بیماری همراه است. عوامل دیگر مانند داشتن خواهر و برادر یا خویشاوند نزدیک با دیابت نوع ۱ نیز می توانند خطر بیماری را افزایش دهند.

در مرحله بعد، حداقل یک اتوآنتی بادی مرتبط با دیابت در خون وجود دارد. در این مرحله ، این آنتی بادی ها قبلاً شروع به حمله به سلول های بتا در پانکراس کرده اند. اما سطح قند خون هنوز در محدوده طبیعی است و هیچ علامتی در آن مشاهده نمی شود.

مرحله دیگر، حداقل دو یا چند اتوآنتی بادی مرتبط با دیابت در خون وجود دارد. با از بین رفتن سلول های بتا توسط سیستم ایمنی بدن ، کمبود انسولین به دلیل عدم تحمل گلوکز منجر به افزایش سطح قند خون بر اساس جدول قند خون نرمال می شود. اگرچه اختلال عملکرد سلول های بتا در این مرحله جدی تر است ، اما هنوز هیچ علامتی وجود ندارد.

در مرحله آخر، سلولهای بتا به دلیل خودایمنی از بین می روند و علائم وجود دارد ، که منجر به تشخیص دیابت نوع ۱ بر اساس سن افراد می شود. در این مرحله ، علائم دیابت نوع ۱ ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • گرسنگی یا تشنگی زیاد
  • تاری دید
  • خستگی شدید
  • تکرر ادرار
  • لرزش
  • کاهش وزن بدون دلیل

مراحل تشخیص دیابت نوع ۲

همانند دستورالعمل های قبلی فوق از سال ۲۰۱۵ ، مدل مراقبت DBCD به پزشکان کمک می کند تا اقدامات پیشگیرانه ای را برای کاهش عوارض دیابت نوع ۲ انجام دهند.

این مرحله که به عنوان مقاومت به انسولین تعریف می شود ، جایی است که سلول های ماهیچه ای ، چربی و کبد در برابر انسولین مقاوم می شوند و در رساندن گلوکز به داخل سلول دچار مشکل می شوند. اما لوزالمعده این امر را با تولید انسولین بیشتر جبران می کند ، که به حفظ سطح قند خون در محدوده طبیعی کمک می کند.

در مرحله بعدی که به عنوان پیش دیابت نیز شناخته می شود ، سلول ها آنقدر مقاوم به انسولین می شوند که انسولین اضافی برای پایین آوردن سطح قند خون به حالت طبیعی کافی نیست. در برخی موارد ، اختلال عملکرد سلول بتا نیز ممکن است وجود داشته باشد. در این مرحله ، سطح گلوکز خون بالاتر از حد طبیعی باقی می ماند ، اما آنقدر بالا نیست که به عنوان دیابت طبقه بندی شود.

سپس سطح قند خون به طور غیرطبیعی بالا باقی می ماند و منجر به تشخیص دیابت نوع ۲ می شود. هم مقاومت به انسولین و هم اختلال عملکرد سلول های بتا می توانند منجر به افزایش سطح قند خون در دیابت نوع ۲ شوند. بدون درمان ، این سطوح بالا می تواند باعث آسیب طولانی مدت به بدن شود.

در مرحله نهایی، عوارض عروقی می تواند در نتیجه افزایش قند خون ایجاد شود. با افزایش سطح قند خون ، آسیب در سیستم عروقی رخ می دهد و منجر به عوارض احتمالی می شود مانند:

  • آلبومینوری
  • بیماری مزمن کلیوی
  • بیماری عروق کرونر
  • نارسایی قلبی
  • نوروپاتی محیطی
  • سکته
  • فشار خون چک کردن با فشار سنج دیجیتال

دیابت مرحله نهایی چیست؟

Diabetes Disease 02 دیابت نوع 1و2

در حالی که “دیابت مرحله نهایی” یک اصطلاح رایج نیست ، دیابت می تواند منجر به عوارض دیابت مرحله آخر یا عوارض پیشرفته شود. در افراد مبتلا به دیابت ، عوارض پیشرفته ، مانند بیماری کلیوی مرحله نهایی ، پس از سالها زندگی با دیابت رخ می دهد.

عوارض میکرو عروقی ناشی از دیابت ، مانند نفروپاتی ، خطر ابتلا به حوادث قلبی عروقی و مرگ را در افراد مبتلا به نوع ۱ افزایش می دهد.

چگونه دیابت را مدیریت کنیم

در حالی که هیچ درمانی برای دیابت وجود ندارد ، می توان آن را از طریق داروها ، تغییرات رژیم غذایی و تغییرات در شیوه زندگی مدیریت کرد.

داروهای دیابت می توانند شامل تزریق انسولین ، داروهای آمیلینومایتیک ، مهار کننده های آلفا گلوکوزیداز و سایر داروهایی باشند که به ثابت نگه داشتن سطح قند خون کمک می کند. در بسیاری از موارد ، داروهای کلسترول بالا ، فشار خون بالا و سلامت قلب نیز برای کاهش خطر عوارض استفاده می شود.

تغییرات رژیم غذایی برای دیابت شامل دستورالعمل هایی برای حفظ تعادل قند خون ، فشار خون و کلسترول است.

وقتی مبتلا به دیابت هستید ، تمرکز بر رژیم غذایی سرشار از غذاهای کامل ، مانند میوه ها ، سبزیجات ، غلات کامل و پروتئین بدون چربی ضروری است. همچنین مهم است که میزان مصرف غذاهای حاوی مقدار زیادی را محدود کنید:

  • قند
  • نمک
  • چربی های اشباع شده
  • چربی ترانس

تغییر سبک زندگی برای دیابت با مدیریت صحیح این بیماری آغاز می شود. این شامل بررسی منظم قند خون ، فشار خون و سطح کلسترول است. در صورت امکان ، باید سعی کنید حداقل ۳۰ دقیقه یا بیشتر در روز فعالیت بدنی داشته باشید. اگر به طور منظم سیگار می کشید یا الکل می نوشید ، مصرف آن را کنار بگذارید.برای کنترل فشار خون خود از یک دستگاه فشار سنج(قیمت فشار سنج) در خانه استفاده کنید

چه موقع به دنبال مراقبت باشید

اگر نگران مدیریت دیابت خود هستید ، اولین قدم این است که با پزشک خود گفتگو کنید. بسته به تشخیص و نیازهای شخصی شما ، برنامه درمانی ممکن است شامل دستیابی به موارد زیر باشد:

یک متخصص غدد ، که می تواند به شما در مدیریت سطح قند خون کمک کند

یک متخصص تغذیه ، که می تواند تغییرات رژیم غذایی را برای کمک به کنترل قند خون ، فشار خون و سطح کلسترول شما پیشنهاد کند

یک پزشک متخصص ، مانند دندانپزشک یا چشم پزشک ، که می تواند به شما در مدیریت عوارض احتمالی دیابت کمک کند. با استفاده از دستگاه قند خون می توانید روزانه قند خون خود را چک کنید .

Diabetes Disease 03 دیابت نوع 1و2

کلام اخر

به گفته متخصصان در زمینه تحقیقات دیابت ، مرحله بندی دیابت نقش مهمی در پیشگیری ، تشخیص و درمان دیابت دارد. درک مراحل مختلف دیابت نوع ۱ و نوع ۲ به پزشکان و بیماران اجازه می دهد تا پیشرفت بیماری را مشاهده کنند تا درمان و مدیریت طولانی مدت بهبود یابد.

اگر دیابت شما تشخیص داده شده است ، مهم است که در مورد وضعیت خود آگاه باشید تا بتوانید به راحتی در دراز مدت آن را مدیریت کنید. در هامون مدیکال، مراحل دیابت نوع ۱ و نوع ۲ و مدیریت طولانی مدت دیابت بررسی شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *