واریس و لنف ادم

راه های پیشگیری از واریس

واریس و پیشگیری از آن

پیشگیری از واریس ،وریدهای واریسی وریدهای بزرگ و متورم هستند که اغلب روی پاها و پاها ظاهر می شوند. هنگامی که دریچه‌های وریدها به درستی کار نمی‌کنند و خون به‌طور مؤثر جریان نمی‌یابد، ایجاد می‌شوند. وریدهای واریسی به دلایل بهداشتی به ندرت نیاز به درمان دارند، اما در صورت تورم، درد و درد پاها و در صورت وجود ناراحتی قابل توجه، درمان در دسترس است. گزینه های مختلفی وجود دارد، از جمله برخی از درمان های خانگی.

آیا وریدهای واریس خطرناک است ؟

در حالی که در بیشتر موارد ورید واریسی فقط ناراحت کننده و ناخوشایند هستند، گاهی اوقات در صورت عدم درمان می توانند خطرناک باشند. اگر فردی درمان مناسبی دریافت نکند، واریس او می تواند از گردش خون مناسب جلوگیری کند. این می تواند باعث تشکیل لخته های خون شود که می تواند منجر به DVT شود که یک وضعیت تهدید کننده زندگی است. علاوه بر این، در صورت عدم درمان، رگ های واریسی می توانند ترکیده شوند. این هم یک اورژانس پزشکی است.

پیشگیری از واریس

آیا وریدهای واریس دردناک است ؟

در اکثر موارد، هیچ دردی وجود ندارد، اما رگ‌ها ممکن است پیچ خورده، متورم، برآمده یا برآمده به نظر برسند و ممکن است به رنگ آبی یا بنفش تیره باشند.

رگ های واریسی به دلایل مختلفی ایجاد می شوند و عوامل خطر واریس عبارتند از سن، سابقه خانوادگی، جنسیت، بارداری(واریس بارداری)، پیشگیری از بارداری، چاقی ، نشستن یا ایستادن طولانی مدت و غیره. اجتناب از برخی از این عوامل خطر مانند سابقه خانوادگی یا سن  دشوارتر از سایر عوامل است.

راه های پیشگیری از واریس

 آیا راهی برای جلوگیری از ایجاد و تشکیل رگ های واریسی وجود دارد ؟

متاسفانه پاسخ منفی است. با این حال می توانید از بدتر شدن رگ های واریسی موجود جلوگیری کنید. شما همچنین می توانید یک سبک زندگی سالم داشته باشید تا مشکلات علت و علائم واریس را تا حد امکان به تاخیر بیندازید. در این مطلب به چند نکته اشاره می کنیم:

۱. از نشستن یا ایستادن طولانی مدت خودداری کنید

ایستادن یا نشستن طولانی مدت در یک وضعیت، حرکت خون شما در رگ های پا را بر خلاف جاذبه زمین سخت تر می کند علت لرزش بدن و پاها می باشد. این موضوع باعث افزایش فشار در رگ های شما می شود و در نهایت می تواند باعث جمع شدن خون در اطراف مچ پا شود و پاها و ساق پاها متورم و دردناک شوند.

تحرک داشتن باعث کاهش فشار در اطراف دیواره وریدی می شود و گردش خون شما را بهبود می بخشد. اگر پشت میز نشسته اید، تمرینات کوچکی را انجام دهید، مانند:

  • کشش مچ پاها
  • خم نمودن زانوها

سعی کنید حداقل سه بار در روز و هر بار به مدت ۱۵ دقیقه پاهای خود را کمی بالا بیاورید. بالا بردن پاها از قلب، باعث گردش خون بهتر و ورم کمتر مچ پا می شود.

۲. جوراب واریس بپوشید

جوراب تونوس الاست زیر زانو

جوراب واریس می تواند به نگه داشتن رگ های شما در موقعیت مناسب کمک کنند. این کار عملکرد صحیح وریدها را آسان‌ تر می‌کند و تجمع خون، تورم و درد را کاهش می‌دهد.

ممکن است پس از پوشیدن جوراب های واریس در طول روز، گرفتگی عضلات کمتری را تجربه کنید. بسته به میزان آسیب رگ های شما، انواع مختلفی از جوراب ها ی واریس(محصول مرتبط : جوراب واریس زیر زانو) وجود دارد. بهتر است قبل از خرید مدل های جوراب های واریس با پزشک خود مشورت نمایید تا بسته به نوع واریس شما یکی از انواع این جوراب ها را به شما پیشنهاد دهد .  

۳. سبک زندگی سالمی داشته باشید

ورید های واریسی می توانند بر اساس عواملی ایجاد شوند که شما نمی توانید آنها را تغییر دهید. به همین علت باید انتخاب شیوه زندگی سالم و فعالیتهای بدنی مانند ورزش برای لاغری را برای جلوگیری از آسیب بیشتر به رگ های خود تمرین کنید.

چاقی با فشار خون بالا بیشتر در داخل سیاهرگ ها یکی از عوامل تشدید کننده واریس است. تغذیه غذایی سالم مبتنی بر کربوهیدرات های پیچیده، مصرف مقدار کافی پروتئین و چربی های سالم بسیار مهم است. از غذاهای حاوی نمک پرهیز کنید و از غذاهای حاوی فیبر و پتاسیم استفاده کنید. آب کافی در طول روز بنوشید ، هیدراتاسیون مناسب به معنای گردش خون سالم است.

۴. ورزش باید بخشی از فعالیت روزانه شما باشد

مفیدترین ورزش برای پیشگیری از واریس پیاده روی است. یوگا و ماساژ نیز گزینه خوبی است. شما می توانید نرمش های زیادی را انجام دهید که پاهای شما را بالاتر از سطح  قلب شما می آورد.

یوگا نیز می تواند برای کشش و تقویت عمیق تر ماهیچه های ساق پا و همسترینگ شما کمک نماید. ماهیچه های عمقی می توانند تا حدی به عملکرد صحیح رگ های شما کمک کند. نرمش های کششی و استقامتی نیز بسیار مفید می باشند.

انواع دیگر ورزش های مفید عبارتند از دوچرخه سواری و شنا.

۵. وضعیت خواب زنان باردار

واریس پا

بارداری (مقاله مرتبط : علائم دیابت بارداری) یکی از بزرگترین علل ایجاد واریس است.

خوابیدن به پهلوی چپ ممکن است به جلوگیری از ایجاد رگ های واریس و کاهش علائم رگ های واریسی موجود کمک کند. این وضعیت خوابیدن به کاهش فشاری که رحم در حال انبساط شما بر ورید بزرگ ناحیه لگن ، که در سمت راست میانی بدن شما قرار دارد، کمک می‌کند.

کلام آخر

با گذشت زمان، رگ های سیاهرگ ضعیف تر می شوند و باعث بدتر شدن رگ های واریسی می شوند. شما در مورد سن، جنسیت یا سابقه خانوادگی خود هیچگونه کنترلی ندارید. اما پیروی از یک رژیم غذایی سالم داشتن برنامه غذایی برای کاهش وزن داشته باشید.

ورزش منظم، مصرف کافی مایعات و سالم نگه داشتن فشار خون نرمال( سنجش فشار خون با فشار سنج دیجیتال)، مواردی هستند که تحت کنترل شما هستند.با خرید جوراب های واریس در بهبودی خود کوشا باشید.

فروشگاه هامون مدیکال انواع جوراب واریس را برای مصرف دارد به راحتی می توانید جوراب متناسب با محل واریس خود را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *