ورزش و تناسب اندام

روز جهانی دوچرخه سواری

دوچرخه سواری و لاغری

با پیگیری های اتحادیه دوچرخه سواری جهانی (WCA) و فدراسیون دوچرخه سواری اروپا (ECF)، سازمان ملل متحد  از سال ۲۰۱۸، سوم ماه ژوئن برابر با سیزدهم خرداد را روز جهانی دوچرخه سواری نامگذاری کرد.

هدف از این نامگذاری، فرهنگ سازی در زمینه ارتقای سلامتی و حفظ محیط زیست است.

دوچرخه وسیله ای است که می تواند علاوه بر کمک به حمل و نقل دوچرخه سواران، اوقات مفرح و لذت بخشی را برایشان فراهم سازد و نیز به سلامت آنان بیفزاید.

محاسن بی شمار دوچرخه سواری باعث شده است تا عده زیادی از افراد، ورزش دوچرخ سواری را به صورت حرفه ای دنبال کنند و یا به طور روزانه زمانی را به آن اختصاص دهند.

یکی از این محاسن دوچرخه سواری، کمک به چربی سوزی و کاهش وزن است.

دوچرخه سواری باعث تقویت عضلات و ماهیچه ها می شود و با سوزاندن چربی و مصرف کالری به کاهش وزن دوچرخه سواران کمک زیادی می کند.

فواید دوچرخه سواری

برای کسانی که به دنبال روشی هستند تا به صورت موثر وزن خود را کاهش دهند و همزمان از این کار لذت ببرند دوچرخه سواری گزینه مناسبی است. برخی از فواید دوچرخه سواری عبارتند از:

افزایش کالری سوزی و کاهش وزن

تقویت و انعطاف پذیری ماهیچه‌ها

افزایش گردش خون و ضربان قلب

افزایش نشاط و بهبود روحیه فرد

کاهش استرس و افسردگی

بهبود سیستم تنفسی

افزایش استقامت بدن

بهبود وضعیت بدن

تاثیر دوچرخه سواری بر لاغری

ورزش های هوازی موثرترین ورزش ها برای لاغری و کاهش وزن هستند که در این میان پیاده روی و دوچرخه سواری به خاطر ارزان و در دسترس بودن طرفداران بی شماری دارد.

 ورزش های هوازی با افزایش تنفس و ضربان قلب موجب تقویت عملکرد دستگاه تنفسی و قلب و عروقی می شود.

دو.چرخه و قلب دوچرخه سواری
دوچرخه سواری عملکرد دستگاه قلبی و عروقی را بهبود می بخشد

نتیجه افزایش ضربان قلب و تنفس، افزایش کالری سوزی بدن است.

بر طبق تحقیقات به طور متوسط هر نیم ساعت دوچرخه سواری بسته به وزن دوچرخه سوار، باعث سوزانده شدن حدود ۷۵ تا ۶۰۰ کالری می شود. خوب است بدانیم کاهش هر ۳٫۵۰۰ کالری برابر با کاهش نیم کیلو وزن است.

دوچرخه سواری و کوچک کردن شکم

هنگام پدال زدن، عضلات و ماهیچه‌ها برای حرکت به انرژی نیاز دارند. این انرژی لازم با افزایش ضربان قلب و افزایش جریان خون رسانی، به ماهیچه‌ها و عضلات بدن می رسد.

پدال زدن با سرعت و قدرت بیشتر، تعداد ضربان قلب را  افزایش می دهد و باعث انتقال انرژی بیشتر به عضلات بدن می شود. این انرژی اضافه همان چربی‌های اضافه بدن است که در ران ها، پهلو ها و به ویژه در شکم جمع شده است.

البته لازم به ذکر است که تاثیر دوچرخه سواری بر بدن به صورت غیر مستقیم خواهد بود چرا که باید در کنار ورزش کردن از تغذیه مناست و سالم بهره برد تا به تناسب اندام دست یافت.

در صورت اقدام برای کاهش وزن، باید علاوه بر ورزش، کالری دریافتی را نیز مد نظر قرار داد.

مدیریت کالری 1 دوچرخه سواری
علاوه بر ورزش باید کالری دریافتی را نیز مدیریت کرد

عده ای برای انتخاب ورزش مناسب برای لاغر کردن خود، بین دوچرخه سواری و پیاده روی تردید دارند.

یکی از سوالاتی که برای این افراد مطرح می شود این است که کالری سوزی به ازای یک ساعت دوچرخه سواری با سرعت متوسط بیشتری است یا یک ساعت پیاده روی؟

ذکر این نکته لازم است که هردو این فعالیت ها هوازی بوده و در کاهش موثر هستند، اما تاثیر هر کدام از آن‌ها به وزن فرد و میزان و شدت تمرین او بستگی دارد.

اما تحقیقات نشان دهنده این است که به طور کلی چربی سوزی در دوچرخه سواری بیشتر از پیاده روی است.

برای شما همراهان مجله آموزشی سایت Hamoon Medical سلامتی آرزومندیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *