بارداری و زايمان

علت کمر درد بعد از سزارین چیست و بهترین روش های درمان آن کدامند؟

تصویر اناتومی کمر در هنگام کمر درد بعد از سزارین

کمر درد بعد از سزارین چگونه ایجاد می شود؟ بارداری و زایمان یکی از جادویی ترین تجربیات در زندگی یک زن است، اما این امر بر بدن تأثیر می گذارد. در دوران بارداری، اکثر زنان باید با شرایط مختلفی مانند کمردرد دست و پنجه نرم کنند. اکنون این حالت بیشتر به دلیل افزایش وزن، تغییرات هورمونی و ناتوانی در حرکت آزاد به وجود می آید. بارداری همچنین بر ستون فقرات زنان تأثیر می گذارد و حتی ممکن است پس از سزارین باعث کمردرد شود.

به طور کلی، کمردرد بعد از سزارین ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد، اما کمردرد یکی از عوارض سزارین و زایمان است که نیاز به مراقبت دارد. برای برخی از زنان، این کمردرد چند ساعت پس از زایمان شروع می شود و ممکن است برای چند روز، هفته یا حتی چند ماه ادامه یابد. در اینجا به برخی از شایع ترین علل کمردرد بعد از سزارین و نکاتی برای کاهش این عارضه می پردازیم.

علل کمردرد بعد از سزارین و زایمان

کمر درد بعد از سزارین

کمردرد بعد از سزارین یکی از ناراحت کننده ترین شرایطی است که ممکن است ایجاد شود، به خصوص در زمان بهبودی پس از جراحی، اگرچه ممکن است هنوز به دلیل برش ها احساس ناراحتی کنید، به طور کلی یک وضعیت دردناک را تجربه خواهید کرد. پس از بارداری، هیچ علت واحدی وجود ندارد که باعث ایجاد درد شود.

اگر می خواهید بین زایمان طبیعی و سزارین یکی را انتخاب کنید این مقاله را بخوانید:

زایمان طبیعی یا سزارین کدام یک بهتر است؟

در زیر دلایل احتمالی کمردرد پس از سزارین ذکر شده است.


تغییرات هورمونی

 تغییرات هورمونی یکی از دلایل مهم کمر درد بعد از سزارین و زایمان است. بارداری نه تنها اندازه شکم فرد را افزایش می دهد و باعث ایجاد تغییرات قابل مشاهده کمتری نیز می شود، برخی از این تغییرات ممکن است منجر به کمردرد پس از زایمان و سزارین شود. در طول بارداری، تخمدان و جفت، هورمون بارداری Relaxin را ترشح می‌کنند تا برای زایمان آماده شوند تا رباط‌ های لگن را شل کند، که به نوبه خود دهانه رحم را برای زایمان نرم و گشاد می‌کند.

ریلکسین صرف نظر از زایمان طبیعی یا سزارین آزاد می شود. مفاصل و رباط‌ های شل یا شل حتی با فعالیت بسیار خفیف به راحتی تحت فشار قرار می‌گیرند و این باعث درد در قسمت پایین یا وسط کمر می‌شود. با این حال، مفاصل، ماهیچه ها و رباط ها در نهایت در چند ماه پس از زایمان تقویت می شوند.

بلند کردن و حمل نوزاد

 بعد از زایمان سزارین، کمردرد شایع است و حمل وزن متوسط ​​یک نوزاد سالم ممکن است به نواحی تحتانی و میانی کمر فشار وارد کند. مراقبت بعد از زایمان بسیار مهم است. این حرکات اضافی توسط یک مادر می تواند بر وضعیت بدن تأثیر بگذارد و از این رو باعث درد گردن و کمر شود. پیشنهاد این است که به جای خم شدن و آسیب رساندن به کمر، پشت خود را صاف نگه دارید و هنگام بلند کردن کودک از قدرت پاها استفاده کنید. باید مطمئن شوید که گهواره، نشیمنگاه و غیره نوزاد به گونه‌ای قرار می‌گیرد که دسترسی بهینه برای مادر را داشته باشد.

افزایش وزن

در دوران بارداری، حمل وزن اضافی بدن کودک یک عامل ضروری برای ایجاد کمردرد است. پرورش کودک در رحم بدون شک سخت است، اما با احساس زیبای رشد یک فرد کاملاً جدید در درون خود همراه است.  وزن اضافی ناشی از کودک و تغییر چرخش تعادل ناشی از حمل مقدار زیادی وزن در ناحیه شکم ممکن است به ستون فقرات فشار وارد کند و شرایط دردناکی را ایجاد کند. برای تنظیم عدم تعادل وزن بدن که با بارداری به وجود می آید، باید وضعیت بدنی سالمی داشته باشید.در دوران بارداری از گن بارداری برای بالا نگه داشتن شکم و تحمل وزن آن می توانید استفاده کنید.

شیردهی

 شیردهی یک تجربه دلچسب برای هر مادر و راهی زیبا برای پیوند با فرزندش است. مادر دوست دارد تا زمانی که کودک از سینه او تغذیه می کند، برای مدت طولانی به فرزندش خیره شود. وضعیت نامناسب در هنگام شیردهی مانند افتادگی شانه ها، کشیدگی/پایین آمدن گردن و غیره نیز می تواند در نهایت منجر به کمردرد شود. راه حل این است که شانه خود را آرام نگه دارید و ترجیحاً از یک بالش زیر آرنج خود برای حمایت از بازوی خود استفاده کنید. اگر در دوران شیر دهی با شیر دادن نوزاد مشکل دارید یا به دلیل مشغله زیاد نمی توانید به موقع به کودک خود شیر دهید می توانید از شیر دوش برقی استفاده کنید .

تاثیر بیهوشی

بیهوشی نیز یکی از عواملی است که ممکن است باعث ایجاد کمر درد بعد از سزارین شود و ممکن است چند روز یا چند هفته پس از زایمان ادامه داشته باشد. به عنوان آمادگی برای جراحی، به مادر ممکن است از بلوک اپیدورال یا ستون فقرات دارو داده ‌شود تا ناحیه را برای آماده شدن برای جراحی بی‌حس کند مشکل ناشی از چنین بیهوشی این است که تزریق بلوک اپیدورال یا نخاع ممکن است باعث ایجاد اسپاسم در نزدیکی نخاع پس از زایمان شود. این اسپاسم عضلانی می تواند تا هفته ها یا ماه ها پس از زایمان باقی بماند.

چگونه کمردرد بعد از سزارین را کاهش دهیم؟

درد کمر بعد از سزارین


اگر به این فکر می کنید که چگونه کمردرد بعد از سزارین را کاهش دهید، نکات زیر ممکن است به شما کمک کند:

از خم شدن خودداری کنید

یک زن باید تلاش بیشتری برای حفظ وضعیت بدنی خوب انجام دهد. صاف نگه داشتن کمر و هر زمان که لازم باشد، تکیه دادن با زانو/پاها راه های موثری برای جلوگیری از کمردرد است. استفاده از گن بعد زایمان و سزارین با مشورت پزشک برای جمع کردن شکم و جلوگیری از افتادگی  مناسب است.

در هنگام شیردهی پشت خود را صاف نگه دارید

فرد باید یک نقطه راحت برای شیر دهی کودک پیدا کند و وضعیت مناسب گردن، ستون فقرات / پشت را حفظ کند. اصول شیر دهی را نیز رعایت کنید تا دچار کمر درد نشوید.

ورزش های ملایم انجام دهید

 پس از مشورت با پزشک خود، می توانید با ورزش ها و فعالیت های ساده مانند پیلاتس یا یوگا شروع کنید و  بدن خود را تقویت کنید. بنابراین، تنش عضلانی در پشت شما کاهش می یابد. یک پیاده روی سبک همچنین گردش خون شما را بهبود می بخشد و عوارض سزارین یا کمردرد را کاهش می دهد. ورزش بعد از زایمان و سزارین به بهبودی سریع شما کمک می کند.

حمام آب گرم

 هنگامی که پزشک به شما اجازه حمام بعد از جراحی سزارین را داد، با حمام آب گرم برای شل شدن عضلات، کاهش اسپاسم در پشت، افزایش گردش خون، کاهش التهاب و کاهش کمردرد شروع کنید. یک پد گرم کننده نیز مفید خواهد بود.بعد از سزارین و در دوران نقاهت موارد بهداشتی را رعایت کنید دقت کنید که محل بخیه دچار عفونت نشده باشد اگر دمای بدن شما بالا رفت با استفاده از یک تب سنج آن ر ا کنترل کنید در صورت کم نشدن با پزشک خود مشورت کنید.

استراحت کنید

 مادر بودن واقعاً سخت است، اما شما هم باید زمانی برای استراحت پیدا کنید. فعالیت بدنی بیش از حد باعث بدتر شدن عضلات کشیده شده و افزایش درد می شود. توصیه می شود در صورت امکان چرت بزنید و در طول روز ریلکس کنید.

تصویر ماساژ دادن بدن

ماساژ بگیرید

 ماساژ می تواند اسپاسم عضلانی را آرام کند و گردش خون را بهبود بخشد، که درد و درد را تسکین می دهد. یک ماساژ حرفه ای پس از زایمان یا حتی یک ماساژ در خانه مفید خواهد بود. .در هنگام خستگی از ماساژور بدن نیز می توانید استفاده کنید.

داروهای ضد درد

 مشورت با پزشک در مورد کمردرد بسیار مفید خواهد بود. ممکن است پزشک به شما توصیه کند که در صورت شیردهی، داروهای مسکن مصرف کنید. معمولا استامینوفن و ایبوپروفن را می توان  در صورت درد مادر شیرده مصرف کند.

نتیجه گیری

اکنون که می دانید چگونه بعد از سزارین از کمردرد خلاص شوید، می توانید این ترفندها را امتحان کنید و در صورت درد شدید حتماً با پزشک مشورت کنید و داروهای متناسب با آن را مصرف کنید تا درد خود را کاهش دهید.

در فروشگاه هامون مدیکال می توانید انواع گن بارداری و گن بعد از سزارین و زایمان را با ضمانت اصل بودن خریداری کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “علت کمر درد بعد از سزارین چیست و بهترین روش های درمان آن کدامند؟

  1. مریم گفت:

    استفاده از گن بعد از سزارین درد کمر کم میکنه؟

    1. مجله علمی هامون مدیکال گفت:

      سلام بله به دلیل اینکه این نوع گن ها با بهترین استاندارد تولید شده اند .کمر درد سزارین دلایل مختلفی دارد که می‌توانید با مراجعه به این مقاله بیشتر با این موضوع آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *