زیبایی صورت

عمل پروتز سینه چیست

معرفی عمل پروتز سینه

عمل پروتز سینه(إBreast Prosthesis) بعضی از بانوان ممکن است به دلایل مختلف خواهان انجام عمل جراحی زیبایی بر روی سینه های خود باشند. این افراد معمولا به دو گروه تقسیم می شوند. گروه اول بانوانی هستند که به دلیل انجام ماستکتومی (بر داشتن سینه به دلیل بیماری سرطان سینه) نیازمند عمل ترمیمی بر روی یک یا هر دو سینه خود هستند.

گروه دوم بانوانی هستند که از اندازه سینه های خود ناراضی اند و یا بر اثر  افزایش سن، شیردهی، رژیم، ژنتیک و … دچار شل شدن و افتادگی سینه شده اند. روش های درمانی گوناگونی برای هر یک  از این مشکلات وجود دارد که ما در این پست به معرفی عمل پروتز سینه می پردازیم.

عمل پروتز سینه چیست؟

پروتز سینه ، یکی از روش های جراحی زیبایی سینه استفاده از ایمپلنت یا پروتز سینه می باشد. در این روش برای حجم و فرم دادن به سینه، بر اساس پهنای سینه، بافت و نزج سینه، شکل بدن و سن بیمار از نوع مناسب پروتز  برای قرار گرفتن در محل مشخص استفاده می شود.

تقسیم بندی انواع پروتز سینه

پروتزها را بر اساس مواد تشکیل دهنده، شکل ظاهری و میزان برجستگی تقسیم بندی می کنند.

انواع پروتز سینه بر اساس برجستگی:

پروتز ها بر  این اساس شامل سه دسته پروتزهای کم برجسته (Low Profile)، پروتز های با برجستگی زیاد (High Profile) و پروتزهایی با برجستگی خیلی زیاد (Ultra High Profile) است که هر کدام بسته به نیاز متقاضی استفاده می شود.

انواع پروتز سینه بر اساس شکل ظاهری

بر اساس شکل ظاهری پروتزها به دو دسته تقسیم می شود که هر کدام کارایی خاص خود را دارد و عبارت است از :

پروتز گرد: این پروتز معمولا انتخاب بانوانی است که برجستگی سینه ها برایشان اولویت دارد. این پروتز ها بسیار خوش فرم هستند و بافت نرمی هم دارند.

پروتز اشکی: این پروتز مطلوب بانوانی است که به طبیعی جلوه کردن سینه خود اهمیت ویژه ای قائل هستند. بهتر است بانوانی که سینه های تخت دارند و یا پوشش بافت سینه آنها کم است از این نوع استفاده کنند. همچنین در مواردی مانند عدم تقارن سینه یا بدشکل بودن سینه استفاده از این نوع پروتز اولویت دارد.

انواع مدل پروتز سینه 1 عمل پروتز سینه
پروتزهای سینه به دو شکل گرد و اشکی هستند

انواع پروتز بر اساس مواد تشکیل دهنده

پروتز های بر اساس مواد تشکیل دهنده آن به دو دسته پروتزهای آب نمکی و پروتزهای سیلیکونی تقسیم می شوند.

 پروتزهای آب نمکی: ایمپلنت های پستان شور جداره ای سیلیکونی دارند و با آب نمکی استریل پر می شوند. این نوع ایمپلنت سینه از نوع سیلیکونی سفت تر هستند و در صورت نشت پوسته ایمپلنت، یک ایمپلنت شور از بین می رود و مواد شور جذب بدن می شود و به طور طبیعی از بدن دفع می شود. کاشت پستان شور یک نوع شکل و فرم، و احساس استحکام و یکنواختی خاصی را ایجاد می کند و برای تقویت در زنان در سن ۱۸ سال یا بالاتر تأیید شده توسط FDA است.

پروتزهای سیلیکونی: همانطور که از اسم این پروتز پیداست از ترکیبات سیلیکون تشکیل شده است. این پروتز ها که شبیه ژل و چسبناک نیز هستند به بافت سینه شبیه تر هستند و امنیت بیشتری نسبت به پروتزهای آب نمکی دارند. این پروتزها هزینه بیشتری نسبت به پروتز آب نمکی دارند.

انواع پروتز سینه، مزایا و معایب 500x500 2 عمل پروتز سینه
پروتزهای سینه از آب نمک و یا از سیلیکون ساخته می شوند

چگونگی عمل پروتز سینه

این عمل هم در حالت بیهوشی کامل و هم با بی حسی موضعی امکان پذیر است. پس از انجام بی حسی یا بیهوشی عمومی، در محل مشخص برش زده می شود که می تواند روی خط زیر سینه، سمت دست یا در ناحیه نوک سینه باشد. انتخاب محل برش به آناتومی بدن، حجم پروتز، جنس پروتز و انتخاب بیمار (با مشورت پزشک) بستگی دارد.

پس از انجام برش مرحله جایگذاری پروتز سینه فرا می رسد که می تواند زیر ماهیچه سینه (پکتورال) یا زیر غدد لنفاوی قرار گیرد. اگر پروتز در زیر ماهیچه سینه قرار داده شود نتیجه طبیعی تری به دست می آید و همچنین عوارض کمتری در پی خواهد داشت و بهترین انتخاب برای بانوان جوان و کسانی هست که احتمال بارداری(گن بارداری) و شیردهی دارند.

مرحله آخر عمل نیز  بخیه کردن و مسدود کردن بافت سینه به وسیله بخیه، چسب مخصوص پوست و برچسب جراحی است.

implant mamar 1200x904 2 عمل پروتز سینه
پروتزهای سینه بین ماهیچه ها یا زیر غدد لنفاوی سینه قرار می گیرد

اقدامات پس از عمل

با پایان یافتن عمل بافت های سینه شروع به کش آمدن می کنند تا بتوانند پروتز را در خود جای دهند که درد ناشی از این مرحله را با داروهای خوراکی کنترل می کنند. ممکن است پمپ ضد درد نیز در محل جراحی قرار  گیرد و دارو مسقیما وارد ناحیه جراحی شود. همچنین در مورد برخی بیماران در محل برش لوله هایی قرار می دهند تا ترشحات اضافی احتمالی از آن خارج شود.

بعد از انجام عمل استفاده از سوتین مخصوص (۱۱۰۶۵_۱۱۱۸۱_۱۱۰۵۵) تجویز شده توسط پزشک تا مدت زمانی که مشخص می کند ضروری است.

باند نگهدارنده ثابت کننده پس از جراحی سینه مدل ۱۱۰۳۷ فاجات

پس از انجام پروتز سینه معمولا استفاده از سوتین طبی توصیه می شود تا عوارض ایمپلنت سینه را به حداقل برساند. در صورتی که شخص بخواهد سینه های جفت داشته باشد و یا این فاصله زیاد باشد و بیش از حد استاندارد و در حال افزایش باشد از باند نگهدارنده نیز استفاده می شود.

برخی دیگر از مراقبت های بعد از عمل پروتز که پزشک دستور می دهد

پیاده روی سبک

پرهیز از استعمال دخانیات

استفاده از رژیم غذایی مناسب

استفاده از آب میوه و آب فراوان

اجتناب از رانندگی تا مدت مشخص

خودداری از حرکات فیزیکی سنگین

خودداری از خوابیدن به پهلو و شکم

پرهیز از غذاهای چرب و سنگین و نفخ آور

پرهیز از نمک زیرا باعث تورم و کبودی می شود

اجتناب از فعالیت جنسی تا یک هفته بعد از عمل

شستشوی منظم محل بخیه و ضد عفونی کردن آن

دوش گرفتن با آب ولرم و به مدت کمتر از ۱۵ دقیقه

ماساژ ملایم و استفاده از نوار سیلیکونی برای از بین بردن جای بخیه

معاینه سالانه توسط جراح پلاستیک برای ارزیابی وضعیت پروتز سینه

معاینه سالانه توسط متخصص زنان جهت بررسی سینه و توده های آن

عوارض احتمالی عمل پروتز سینه

مهم ترین عوارض این عمل عبارتند از:

عفونت

جابجایی پروتز

نامتقارن شدن سینه ها

تجمع مایع اطراف پروتز

هماتوم یا خونریزی زیر پوست

چین خوردگی پوست روی پروتز

ترکیدن ایمپلنت یا نشت محلول آب نمک

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) ارتباط احتمالی بین کاشت پستان و ایجاد لنفوم سلول بزرگ آناپلاستیک همراه با ایمپلنت پستان (ALCL)، یک سرطان نادر سیستم ایمنی را مشخص کرده است. سازمان غذا و داروی آمریکا معتقد است که کاشت پستان در زنان در افزایش خطر ابتلا به ALCL ممکن است هر چند خیلی کم اما موثر باشد. با این حال، تحقیقات بیشتری برای درک کامل رابطه بین ALCL و کاشت سینه مورد نیاز است.

برای شما همراهان مجله آموزشی سایت Hamoon Medical آرزوی سلامتی و شادی داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *