فشار خون

فشارخون سیستولیک و دیاستولیک چیست؟

فشارخون سیستولیک و دیاستولیک،بررسی و یادداشت فشارخون در خانه توسط دستگاه فشارسنج دیجیتال بازویی آسان ترین راه در منزل است. شما خواهید توانست فشارخون خود را مشاهده و بررسی کرده و در صورت نوسان در فشارخون به پزشک مراجعه کنید. در این مقاله در مورد فشار خون سیستولیک و دیاستولیک صحبت می کنیم.

فشار خون سیستولیک و دیاستولیک

هنگامی که اعداد فشار خون نرمال خود را دریافت می کنید ، دو عدد وجود دارد. اولین، فشار خون سیستولیک شما است. دومی فشار خون دیاستولیک است. درک مفهوم هر دو فشار خون سیستولیک و دیاستولیک مهم است. می تواند نجات دهنده زندگی باشد.

عدد فشار خون سیستولیک به چه معناست؟

فشارخون سیستولیک و دیاستولیک

وقتی قلب شما می تپد. خون را از طریق رگ های شما به بقیه بدن شما می راند. این نیرو بر آن عروق خونی فشار ایجاد می کند و آن فشار خون سیستولیک شماست.

در اینجا نحوه درک شماره فشار خون سیستولیک خود را مشاهده می کنید:

معمولی: زیر ۱۲۰

مرحله ۱ فشار خون بالا : ۱۳۰-۱۳۹

مرحله ۲ فشار خون بالا: ۱۴۰ یا بیشتر

بحران فشار خون: ۱۸۰ یا بیشتر

عدد فشار خون دیاستولیک به چه معناست؟

با استفاده از فشار سنج دیجیتال قرائت دیاستولیک یا عدد پایینی، فشار در شریان ها زمانی است که قلب بین ضربان ها استراحت می کند. این زمانی است که قلب پر از خون می شود و اکسیژن دریافت می کند.

این به معنای شماره فشار خون دیاستولیک شماست:

معمولی: کمتر از ۸۰

مرحله ۱ فشار خون بالا: ۸۰-۸۹

مرحله ۲ فشار خون بالا: ۹۰ یا بیشتر

بحران فشار خون بالا: ۱۲۰ یا بیشتر

محدوده فشار خون طبیعی

اگر فشار خون طبیعی دارید، فشار sing شما کمتر از ۸۰/۱۲۰ است. برای ادامه این راه ، از شیوه زندگی فعال و رژیم غذایی سالم پیروی کنید.

داروهای کاهنده فشارخون

اگر برای کاهش فشار خون نیز به دارو نیاز دارید ، انواع مختلفی وجود دارد:

  • دیورتیک ها
  • مهار کننده های ACE
  • مسدود کننده های آلفا
  • مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین (ARBs)
  • مسدود کننده های بتا
  • مسدود کننده های کانال کلسیم
  • آگونیست های مرکزی
  • گشاد کننده عروق
  • داروهای ترکیبی

در صورت نیاز به دارو، پزشک تشخیص می دهد که کدام نوع برای شما مناسب است. آنها همچنین عادات مربوط به شیوه زندگی را که به کاهش فشار خون کمک می کند توصیه می کنند. تصمیم گیری در مورد اینکه آیا شما به دارو نیاز دارید اغلب به صورت موردی بسته به موارد دیگری که با سلامتی شما و ترجیحات شما اتفاق می افتد انجام می شود.

درمان طبیعی و آسان فشار خون بالا

پزشک شما می خواهد قبل از تشخیص فشار خون بیش از یک بار فشار خون را اندازه گیری کند.

درمان شامل تغییر شیوه زندگی است. ممکن است نیاز به مصرف داروها داشته باشید.

تغییرات سبک زندگی شامل موارد زیر است:

کاهش مصرف سدیم

از پزشک خود بپرسید که میزان سدیم روزانه شما چقدر باید باشد. برچسب حقایق تغذیه روی محصولات غذایی را بخوانید.

ورزش بیشتر

  ورزش برای لاغری بسیار مناسب است. مطالعات نشان می دهد با ۳-۴ جلسه در هفته، هر دفعه ۴۰ دقیقه تمرینات هوازی سبب بهبود فشارخون و عملکرد قلب خود خواهید شد.

کاهش وزن

اگر اضافه وزن دارید، وزن خود را کاهش دهید. می توانید انتظار داشته باشید که به ازای هر یک کیلوگرم کاهش وزن حدود ۱ عدد از اعداد فشار خون شما کم میشود.

رژیم غذایی سالم

رعایت رژیم غذایی سالم و داشتن برنامه غذایی برای کاهش وزن مصرف فیبر و میوه و سبزیجات برای بهبود فشار خون مهم است. سبزیجات، میوه ها ، غلات کامل ، لبنیات کم چرب ، مرغ ، ماهی و مرغ را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

عدم مصرف الکل

مصرف الکل در زنان و مردان سبب مشکلات قلبی و نوسان در فشار خون میشود. حذف الکل از برنامه روزانه در بهبود فشارخون نقش مهمی دارد.

چگونه فشار خون اندازه گیری می شود

پزشک یا پرستار فشار خون شما را با یک فشارسنج عقربه ای یا دیجیتال متصل به یک کاف بادی اندازه گیری می کند. ایت روش اندازه گیری فشارخون ساده و بدون درد است.

فردی که فشار خون شما را می گیرد، کاف را در قسمت بالای بازوی شما می پیچد. برخی از فشارسنج ها بازویی است و برخی به مچ دست بسته میشود. بازوها در اطراف ساعد یا مچ دست قرار می گیرند.

پزشک یا پرستار از یک گوشی پزشکی برای گوش دادن به جریان خون در شریان شما استفاده می کند.

آنها کاف را به فشاری بالاتر از فشار خون سیستولیک شما متورم می کنند و دور بازوی شما سفت می شود. سپس آنها آن را آزاد می کنند. ، اولین صدایی که از طریق گوشی پزشکی می شنوند فشار خون سیستولیک است. به نظر می رسد سر و صدای مهیبی دارد. نقطه ای که این سر و صدا از بین می رود ، فشار خون دیاستولیک را مشخص می کند.

در قرائت فشارخون طبیعی ، همیشه عدد سیستولیک اول و سپس عدد دیاستولیک مطرح می شود. به عنوان مثال ، اعداد شما ممکن است “۱۲۰ بیش از ۸۰” یا به صورت ۱۲۰/۸۰ نوشته شده باشد.

زمان کنترل فشار خون

اگر فشار خون شما نرمال است (کمتر از ۸۰/۱۲۰) ، هر سال یا بیشتر به توصیه پزشک معاینه شوید.

اگر فشار خون شما بالا باشد. فشار خون سیستولیک بین ۱۲۰ تا ۱۲۹ یا فشار خون دیاستولیک کمتر از ۸۰-احتمالاً پزشک شما می خواهد هر ۳-۶ ماه یکبار آن را بررسی کند. آنها احتمالاً تغییر شیوه زندگی مانند ورزش بیشتر و رژیم غذایی بهتر را توصیه می کنند. شما می توانید کنترل فشار خون در خانه را به راحتی انجام دهید .

اگر فشار خون بالا در مرحله ۱ دارید۱۳۰-۱۳۹ بیش از ۸۹-۹۰-پزشک ممکن است تغییرات در شیوه زندگی را پیشنهاد کند. بعد از ۳-۶ ماه دوباره شما را ملاقات کند. یا می توانند به شما بگویند که تغییرات را یادداشت کنید و به شما دارو بدهند. سپس در یک ماه وضعیت خود را دوباره بررسی کنید. این بستگی به سایر شرایط سلامتی یا عوامل خطرساز شما دارد.

اگر فشار خون بالا در مرحله ۲ دارید. ۱۴۰/۹۰ یا بالاتر احتمالاً دارو دریافت تجویز خواهد شد. شما همچنین باید تغییراتی در شیوه زندگی خود ایجاد کرده و یک ماه دیگر دوباره به پزشک مراجعه کنید.

بررسی فشار خون در خانه توسط فشارسنج دیجیتال

Systolic Diastolic Pressure 02 فشارخون سیستولیک و دیاستولیک

پیگیری فشار خون در خانه توسط فشارسنج دیجیتال برای بسیاری از افراد مهم است. به ویژه اگر فشار خون بالا دارید. این به شما و پزشک کمک می کند تا دریابید که آیا درمان شما موثر است یا خیر.

پزشک شما همچنین ممکن است به شما پیشنهاد کند که فشار خون خود را در خانه بررسی کنید اگر فکر می کنند، شما دچار “فشار بالا” هستید. این یک شرایط واقعی است. استرس حضور در مطب پزشک فشار خون شما را بالا می برد، اما وقتی در خانه هستید این طبیعی است.

از پزشک خود بخواهید که یک مانیتور فشار خون خانگی را برای استفاده آسان تجویز کند. مطمئن شوید که کاف به درستی بسته شده است. اگر بازوی شما برای کاف بیش از حد بزرگ است، اندازه گیری ممکن است درست نباشد. از پزشک خود یک کاف بزرگتر بخواهید یا مطمئن شوید که یک مانیتور خانگی با یک کاف مناسب برای شما خریداری کرده اید.

شما همچنین می توانید از دستگاه فشار خون مچی استفاده کنید، اما اغلب آنها دقیق نیستند. دستورالعمل های همراه دستگاه را دنبال کنید تا مطمئن شوید از آن به درستی استفاده می کنید.

مهم نیست که چه نوع دستگاه فشار خون دارید، بهتر است آن را به مطب پزشک ببرید. می توانید خواندن آن را با اعدادی که پزشک دریافت می کند مقایسه کنید. حداقل ۳۰ دقیقه قبل از آزمایش از مصرف کافئین، سیگار و ورزش خودداری کنید.

هنگامی که فشار خون خود را در خانه اندازه گیری می کنید ، صاف روی صندلی بنشینید و هر دو پا را روی زمین بگذارید. از پزشک یا پرستار خود بخواهید راه صحیح قرار گرفتن بازو را به شما نشان دهد تا بتوانید قرائت دقیقی داشته باشید.

آن را در همان ساعت از روز بررسی کنید تا قرائت ها یکنواخت باشد. سپس ، چندین قرائت را با فاصله ۱ دقیقه انجام دهید. نتایج را حتما بنویسید. سپس پزشک تصمیم می گیرد که آیا شما علاوه بر تغییر شیوه زندگی به داروها نیز نیاز دارید یا خیر.

حتی اگر فشار خون شما بالا باشد، احتمالاً علائمی نخواهید داشت. آن را “قاتل خاموش” می نامند. اولین علامت فشار خون درمان نشده ممکن است علائم حمله قلبی ، سکته مغزی یا آسیب کلیوی باشد.

جلوگیری از فشار خون بالا

برای حفظ فشار خون در محدوده طبیعی ، عادات روزانه شما کلیدی هستند. این موارد کمک می کند:

سیگار نکشید

 در میان بسیاری از مشکلات سلامتی که سیگار ایجاد می کند، فشار خون شما را افزایش می دهد.

فعالیت بدنی

فعالیت بدنی را به یک عادت تبدیل کنید. اکثر متخصصان حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط (مانند دوچرخه سواری یا پیاده روی سریع) را پنج بار یا بیشتر در هفته توصیه می کنند. یا می توانید فعالیت سخت تری را برای مدت زمان کوتاه تری در هر جلسه انجام دهید.

کاهش مصرف سدیم

برچسب های غذا را بخوانید تا ببینید چه مقدار سدیم در یک وعده وجود دارد. با پزشک خود مشورت کنید تا بدانید محدودیت روزانه شما چقدر باید باشد. سبزیجات و میوه های زیادی همراه با هر چیز دیگری که برای قرار دادن در بشقاب خود انتخاب می کنید ، همراه داشته باشید.

کنترل وزن

به وزن سالم پایبند باشید. وزن اضافی ، فشار خون شما را افزایش می دهد. برای کاهش وزن سریع نیاز به یک تغذیه سالم دارید. اگر مطمئن نیستید که وزن مناسب برای شما چقدر است، از پزشک خود بپرسید.

خواب کافی

به اندازه کافی بخوابید. برای اکثر بزرگسالان ، به طور منظم ۷-۸ ساعت خواب در شب است.

دوری از الکل

اگر مشروبات الکلی می نوشید. به تدریج محدود و سپس از برنامه روزانه حذف کنید.

نکات مهم در فشارخون سیستولیک و دیاستولیک

Systolic Diastolic Pressure 03 فشارخون سیستولیک و دیاستولیک

افزایش فشار خون: فشار سیستولیک شما ۱۲۰-۱۲۹ و فشار دیاستولیک شما کمتر از ۸۰ است. تغییر در شیوه زندگی و نظارت بر فشار خون ممکن است تنها چیزی باشد که در این مرحله به آن نیاز دارید. پزشک شما را مطلع خواهد کرد.

مرحله ۱ فشارخون بالا: سیستولیک ۱۳۰ تا ۱۳۹ یا دیاستولیک ۸۰ تا ۸۹. پزشک شما تغییر شیوه زندگی را توصیه می کند و بررسی می کند که آیا شما نیز به دارو نیاز دارید.

مرحله ۲ فشار خون بالا: سیستولیک حداقل ۱۴۰ یا دیاستولیک حداقل ۹۰. پزشک شما تغییر شیوه زندگی را توصیه می کند و همچنین باید شروع به مصرف دارو برای کاهش فشار خون را در نظر بگیرد.

بحران فشار خون بالا: فشار خون شما ۱۸۰/۱۲۰ یا بالاتر است. ممکن است علائمی مانند درد قفسه سینه ، تنگی نفس ، بی حسی/ضعف و مشکلات بینایی یا صحبت کردن داشته باشید یا نداشته باشید. این یک اورژانس است. با ۹۱۱ تماس بگیرید.اگر دچار تنگی نفس شدید برای بهتر کردن هوای اطرافتان از دستگاه اکسیژن ساز می توانید استفاده کنید .

یک قرائت ممکن است برای تشخیص فشار خون کافی نباشد. ممکن است پزشک شما بخواهد فشار خون را در طول زمان چندین بار اندازه گیری کنید تا بررسی شود که آیا میزان آن به طور مداوم بیش از حد بالا است یا خیر.

هامون مدیکال بهترین فشارسنج دیجیتال بازویی را برای استفاده افراد در منزل و پزشکان دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *