واریس و لنف ادم

لنف اِدِم چیست؟

grocery product 12 لنف اِدِم چیست؟

لنف اِدِم چیست؟(lymph Edema) مایعی شفاف و بی‌رنگ است که در رگ‌های لنفاوی قرار دارد. لنف حاوی سلول‌های خونی سفید ویژه‌ای به نام لنفوسیت است. لنفوسیت‌ها پادتن می سازند که وظیفه اش مبارزه با میکروب ها و سموم در بدن است. کلمه (limph) از کلمه لاتین (lympha) گرفته شده که به معنی آب است. در این مقاله در مورد لنف اِدِم بیشتر صحبت می کنیم .

لنف ادم و دلایل ایجاد آن

لنف اِدِم چیست؟

لنف اِدِم چیست؟

به جمع شدن مایع لنف در فضای میان بافتی لنف ادم (lymphedema) گفته می‌شود. لنف ادم می تواند در هر قسمتی از بدن ایجاد شود ولی بیشتر در دست و پا اتفاق می افتد. لنف بنا به دلایل ایجاد آن به دو نوع اولیه و ثانویه تقسیم می شود:

لنف ادم اولیه: به دلایل ژنتیکی ممکن است رشد و تکامل غدد یا عروق لنفاوی با مشکل مواجه شود. در نتیجه آن لنف ادم در بدو تولد و پس از آن و یا در زمان های خاص مانند بلوغ و یا بارداری و زایمان بروز می یابد.

لنف ادم ثانویه: لنف ادم ثانویه دلایل غیر ژنتیکی دارد که شایع‌ترین آن پس از عمل سرطان سینه رخ می دهد. از سایر دلایل آن می توان پرتو درمانی، چاقی، دیابت، سوختگی، مشکلات جریان خون، اسکار یا جای زخم ها و شکستگی ها را نام برد.

راه های تشخیص لنف ادم و درمان آن توسط پزشکتان به شما گفته می شود.. معمولا لنف ادم بعد از جراحی هایی مانند سرطان یا بیماری های انگلی ایجاد می شود البته در برخی موارد اختلال زنتیکی نیز بوده است.

علائم لنف ادم

لنف ادم پاها

لنف ادم معمولا در بازو و پا رخ می دهد و علایم آن عبارتند از: تورم، احساس سنگینی و فشار، درد، محدودیت در حرکت، عفونت، سفت و ضخیم شدن پوست. علاوه بر این علایم پزشک از آزمایش لنفوسیتی گرافی( نوعی اسکن)، CT اسکن، MRI و سونوگرافی برای تشخیص این بیماری کمک می گیرد.

 راه های درمان

درمان های متعارف این بیماری عبارتند از:

لیزر درمانی

دارو درمانی

عمل جراحی

ماساژ درمانی

آب درمانی

درمان ترکیبی

ورزش های تخلیه لنفاوی

مراقبت از پوست

در این مقاله با شایع ترین علل ایجاد لنف ادم آشنا شوید

رایج ترین شکل لنف ادم تورم یا همان ورم بافت نرم است.با پیشرفت کردن این بیماری و وخیم تر شدن آن در برخی مواقع پوست تغییر رنگ پیدا می کند از جمله تغییر رنگ، هیپرپلازی وروکوز (مانند زگیل)، هایپرکراتوز، پاپیلوماتوز، ضخیم شدن پوست و زخم‌ها دیده خواهد شد. علاوه بر این، خطر ابتلای پوست نیز افزایش می‌یابد، که به آن سلولیت می‌گویند .

زمانیکه سیستم لنفاوی قادر به انتقال مایع لنفی و خارج کردن آن نیست بنابراین مایع پروتئین در بافت ها جمع می شود این مایع غنی اگر خارج نشود به مرور عوارض بیشتری ایجاد می کند و به علت جمع شدن آن در بافت بدن ممکن است محل رشد باکتری ها و عفونت های حاد شود و منجر به زخم پوستی گردد. بیمار باید از این علائم آگاه باشد و فورا برای درمان آن اقدام کند. یکی از محصولات طبی در این زمینه آستین موبیدرم است که به شما در کم کردن لنف ادم می تواند کمک کند .

ورم لنفاوی به مرور تغییر شکل می دهد و ممکن است فرم بدی به بدن بدهد با ایجاد ورم زیاد ناخوشایند به نظر بیاید همچنین این روند ممکن است منجر به پریشانی، استرس و افسردگی در بیماران شود . یکی از عوارض لنف ادم ایجاد مشکل برای انجام فعالیت های روزانه فرد می شود پس در صورت مشاهده کردن علائم سریعا برای درمان آن اقدام کنید . می توانید با مشورت پزشکتان از انواع وسایل طبی مانند آستین های فشاری و جوراب های طبی مخصوص لنف ادم در طول روز استفاده کنید.

نمونه ای از لنف ادم دست ها

استفاده از دستکش طبی، آستین فشاری طبی و یا جوراب طبی مخصوص به تجویز پزشک

برای شما همراهان مجله آموزشی سایت Hamoon Medical آرزوی سلامتی و شادی داریم.

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “لنف اِدِم چیست؟

  1. مینا گفت:

    من یکسال به خاطر عمل سینه دچار ادم دست شدم. آیا آستین فشاری میتونه لنف ادم کمتر کنه؟چه مدت باید از اون استفاده کنم؟اگه میشه بیشتر در مورد مراقبت های ادم مطلب بزارید.ممنونم

    1. مجله علمی هامون مدیکال گفت:

      سلام دوست عزیز بله قطعا محصولات لنف ادم مانند آستین فشاری ورم را کمتر می کنند با مطالعه مقاله مراقبت های لنف ادم بیشتر با روش های مراقبت این بیماری آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *