دیابت

چگونگی تاثیر دیابت بر خواب و روش های جلوگیری ازآن

دیابت و بی خوابی

تاثیر دیابت بر خواب ،دیابت وضعیتی است که در آن بدن قادر به تولید انسولین به درستی نیست. این باعث افزایش سطح گلوکز در خون می شود. شایع ترین انواع آن دیابت نوع ۱ و نوع ۲ است. حفظ قند خون در محدوده ایمن ممکن است علائم شما را به حداقل برساند. علائم کوتاه مدت قند خون بالا می تواند شامل تشنگی یا گرسنگی مکرر و همچنین تکرر ادرار باشد. غیر معمول نیست که این علائم بر نحوه خواب شما تأثیر بگذارد. در اینجا چیزی است که تحقیقات باید بگوید که تاثیر دیابت بر خواب چگونه است.

تاثیر دیابت بر خواب

چرا دیابت بر توانایی شما در خواب تأثیر می گذارد؟

در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۲ انجام شد ، محققان ارتباط اختلال خواب و دیابت را مورد بررسی قرار دادند. اختلال خواب شامل مشکل در به خواب رفتن یا خواب ماندن یا خوابیدن بیش از حد است. این مطالعه ارتباط واضحی بین اختلال خواب و دیابت نشان داد. کمبود خواب یک عامل خطر مهم برای دیابت است که قابل کنترل است. داشتن دیابت لزوماً به این معنا نیست که خواب شما تحت تأثیر قرار می گیرد. این بیشتر به این بستگی دارد که چگونه آنها را مدیریت می کنید. هنگام تلاش برای استراحت ، علائم خاصی باعث ایجاد مشکل می شوند:

سطح بالای قند خون می تواند باعث تکرر ادرار شود. اگر قند خون شما در شب بالا است ، می توانید بیدار شوید با دستگاه قند خون ،آن را چک کنید. هنگامی که بدن شما گلوکز اضافی دارد ، آب را از بافت های شما می گیرد. این می تواند باعث احساس کم آبی شود ، و شما را مجبور می کند تا برای یک لیوان آب معمولی بیدار شوید. علائم کاهش قند خون مانند لرزش بدن ، سرگیجه و تعریق می تواند بر خواب شما تأثیر بگذارد.

اختلالات موثر بر خواب در افراد مبتلا به دیابت

تاثیر دیابت بر خواب

آپنه خواب

آپنه خواب شایع ترین اختلال خواب در افراد مبتلا به دیابت است. در تحقیقی در سال ۲۰۰۹ ، محققان دریافتند ۸۶ درصد از شرکت کنندگان علاوه بر دیابت ، دچار آپنه خواب نیز می شوند. از این گروه ، ۵۵ درصد آنقدر شدید بودند که نیاز به درمان داشتند.

آپنه خواب در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ دیده می شود. این به این دلیل است که افراد این گروه اغلب وزن اضافی دارند ، که می تواند مجاری هوایی آنها را تنگ کند. علائم شایع عبارتند از: احساس خستگی در طول روز و خروپف در شب. در صورت بروز آپنه خواب در خانواده یا چاقی ، شما بیشتر در معرض ابتلا به آپنه خواب هستید. حفظ وزن متوسط ​​برای نوع بدن شما ممکن است به تسکین علائم شما کمک کند.

همچنین می توانید در هنگام خواب از ماسک مخصوص استفاده کنید تا فشار هوا به گلو شما افزایش یابد و تنفس راحت تر انجام شود.

سندرم پای بی قرار RLS

سندرم پای بی قرار RLSبا تمایل دائمی به حرکت دادن پاها مشخص می شود. این بیشتر در ساعات عصر رایج است. می تواند افتادن یا خوابیدن را دشوار کند. RLS ممکن است به دلیل کمبود آهن رخ دهد.

عوامل خطرساز RLS عبارتند از:

  • سطح بالای قند خون
  • مشکلات کلیوی
  • اختلالات تیروئید

اگر فکر می کنید مبتلا به RLS هستید ، برای بررسی علائم خود با پزشک خود وقت بگیرید. این امر به ویژه اگر سابقه کم خونی دارید بسیار مهم است. تنباکو همچنین می تواند RLS را تحریک کند. اگر سیگاری هستید ، برای ترک سیگار به برنامه ترک سیگار بپیوندید. شما می توانید با سنجش قند خون در خانه سطح آن را اندازه گیری کنید.

بیخوابی

بی خوابی با مشکلات مکرر در افتادن و خوابیدن مشخص می شود. اگر استرس بالایی در کنار سطح گلوکز بالا دارید ، بیشتر در معرض بی خوابی هستید. معمولا در دیابت بارداری خانم ها دچار این مشکل می شوند . دلیل اینکه چرا نمی توانید بخوابید را بررسی کنید ، مانند کار در شغل پر استرس یا مشکلات خانوادگی چالش برانگیز. درمان با یک متخصص پزشکی ممکن است به شما کمک کند تعیین کنید که چه چیزی باعث ایجاد مشکل می شود.

کمبود خواب چگونه بر دیابت تأثیر می گذارد

دیابت بر روی خواب نیز تاثیر گذار است.

کارشناسان کمبود خواب را با تغییر تعادل هورمونی و سن افراد مرتبط می دانند که می تواند بر میزان غذا و وزن تأثیر بگذارد. اگر دیابت دارید ، با یک چالش روبرو هستید. کمبود خواب را با خوردن مقدار زیاد غذا و تلاش برای کسب انرژی از طریق کالری جبران کنید. این می تواند باعث افزایش سطح قند خون شما شود و رسیدن به مقدار مناسب خواب را دشوار کند. سپس ، ممکن است در وضعیت بی خوابی قرار بگیرید. کمبود خواب چاقی را افزایش می دهد. چاقی می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش دهد.

نکاتی برای بهبود کیفیت خواب

برای استراحت شبانه بهتر این نکات را رعایت کنید:

از وسایل الکترونیکی دوری کنید

استفاده از تلفن همراه یا کتابخوان الکترونیکی در شب را خود داری کنید ، زیرا تابش می تواند شما را از خواب بیدار کند. قبل از خواب به کتاب های قدیمی بروید تا ذهن خود را آرام کرده و فشار چشم ها را کاهش دهید.همیشه یک دستگاه فشار سنج در خانه داشته باشید برای کنترل فشار خون در طی روز استفاده کنید.

الکل را قبل از خواب کنار بگذارید

حتی اگر احساس می کنید یک لیوان الکل بدن شما را آرام می کند و شما را به خواب می برد ، به احتمال زیاد بعد از نوشیدن الکل قبل از خواب ، ۸ ساعت کامل نخوابید.

حواس پرتی ها را برطرف کنید

اگر در طول شب پیامک دریافت می کنید ، تلفن خود را خاموش کنید. به جای استفاده از برنامه زنگ تلفن همراه خود ، یک ساعت زنگ دار خریداری کنید. این ممکن است به شما این امکان را بدهد که تلفن خود را خاموش کنید زیرا به دلایلی در طول شب به آن احتیاج ندارید.

Diabets and insomnia 02 تاثیر دیابت بر خواب

سر و صدای محیط

اگرچه ممکن است به نظر برسد که راهی خوشایند برای بیدار شدن است ، اما شنیدن صدای جیر جیر پرندگان در صبح زود می تواند الگوی خواب شما را مختل کند. صداهای جمع کننده زباله ، پاکبان خیابان و افرادی که برای کارهای صبحگاهی می روند نیز می توانند خواب شما را مختل کنند. اگر خواب سبک دارید ، روشن کردن سقف ، میز کار یا پنکه هوای مرکزی می تواند به حذف این صداهای مزاحم کمک کند. با خرید یک دستگاه بخور تهویه اتاق خود را مطبوع کنید تا خوابی با کیفیت داشته باشید.

در الگوهای خواب خود نظم داشته باشید

هر شب سر ساعت مشخصی بخوابید و هر روز صبح ، از جمله آخر هفته ، در همان ساعت از خواب بیدار شوید. بدن شما به طور طبیعی شروع به خسته شدن می کند و خود به خود بیدار می شود.

شب ها از محرک ها دوری کنید

افراد مبتلا به دیابت از نوشیدن نوشیدنی های کافئین دار و حتی انجام کارهای سخت در خانه در شب خودداری کنید. تنها نوع تمرین عصرگاهی که باید در نظر بگیرید یک جلسه یوگا برای کم کردن اضطراب و استرس با سرعت کم است که می تواند بدن شما را برای خواب آماده کند. در غیر این صورت ، شما جریان خون خود را تسریع می کنید و مدتی طول می کشد تا بدن شما آرام شود.

محیطی مناسب برای خواب ایجاد کنید

یک محیط راحت می تواند تا حد زیادی در داشتن یک خواب راحت کمک کند. در صورت امکان ، خرید روی یک تشک جدید را در نظر بگیرید. این واقعا می تواند خواب شما را بهبود بخشد.با داشتن یک دستگاه اکسیژن ساز در خانه هوایی با اکسیژن بیشتر تنفس کنید .

تغییر در شیوه زندگی

در صورت داشتن مشکلات خواب مداوم به پزشک خود مراجعه کنید. اگر برای اختلال خواب مداوم درمان نشوید ، انجام هرگونه فعالیت روزانه ممکن است دشوار شود.

در کوتاه مدت ، یک یا چند تغییر در شیوه زندگی، ورزش کردن را برای بهبود کیفیت خواب خود در نظر بگیرید. حتی اگر فقط یک تغییر کوچک ایجاد کنید ، این پتانسیل ایجاد تغییر بزرگ را دارد.

از فروشگاه هامون مدیکال دستگاه تست قند خون را می توانید با قیمت مناسب خریداری کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *