بیماری ها

ژنیکومایستی یا بزرگ شدن پستان در مردان

ژنیکومایستی چیست؟

ژنیکومایستی یا بزرگ شده پستان در مردان

ژنیکومایستی یا بزرگ شدن پستان در مردان ،شاید برخی از مردان و حتی پسران را دیده اید که سینه هایی برآمده دارند البته اینجا منظور سینه های ورزشکاران مخصوصا رشته پرورش اندام نیست، چرا که سینه های آنها عضلانی بوده و همچنین با سایر قسمت های بالا تنه مانند بازو، شانه و زیربغل آنها متناسب اس و هماهنگی دارد، بلکه منظور از بزرگی سینه که در این مقاله به آن می پردازیم اختلالی است که در بعضی مردان اتفاق می افتد و ممکن است در هر سنی روی دهد که به آن ژنیکومایستی (Gynecomasti) گفته می شود. بیماری ژنیکومایستی رشد غیرطبیعی غدد پستانی بزرگ در مردان و در نتیجه بزرگ‌شدن غیرطبیعی پستان آن‌ها است.

دلایل ایجاد ژنیکومایستی چیست؟

ژنیکومایستی یا بزرگ شدن پستان در مردان

ژنیکومایستی با کاهش در سطح هورمون تستوسترون در مقایسه با سطح استروژن ایجاد می شود. این کاهش می تواند ناشی از شرایطی باشد که اثرات تستوسترون را خنثی می کند، باعث کاهش سطح تستوسترون می شود یا سطح استروژن را زیاد می کند.موارد متعددی ماند زیر می توانند تعادل هورمون را مختل کنند .

تغییرات طبیعی هورمون

بزرگ شدن پستان در مردان بسیار رایج است ، تستوسترون و استروژن هورمونها ویژگیهای جنسی را در مردان و زنان کنترل می کنند. تستوسترون صفات مردانه مانند توده عضلانی و موهای بدن را کنترل می کند. استروژن صفات زنانه ، از جمله رشد سینه ها را کنترل می کند.اکثر مردم استروژن را به عنوان یک هورمون منحصر به فرد زن می دانند ، اما مردان نیز آن را تولید می کنند – هرچند که به طور معمول در مقادیر کمی. سطح استروژن جنس نر اگر بیش از حد زیاد شود و یا با تستوسترون متعادل نشود، می تواند باعث ژنیکوماستی شود.

ژنیکوماستی در نوزادان

 بیش از نیمی از نوزادان پسر به دلیل اثرات استروژن مادرشان با سینه های بزرگ متولد می شوند. بطور کلی بافت پستان متورم طی دو تا سه هفته پس از تولد از بین می رود.

ژنیکوماستی در دوران بلوغ

ژنیکومایستی ناشی از تغییرات هورمون در دوران بلوغ نسبتا شایع است. در بیشتر موارد، بافت متورم پستان طی شش ماه تا دو سال بدون درمان از بین می رود.

ژنیکومایستی در بزرگسالان

بازه زمانی ۵۰ تا ۶۹ سالگی را در بر می گیرد. حداقل ۱ از ۴ مرد در این گروه سنی مبتلا هستند.

ژنیکومایستی در بزرگسالان

داروهایی که باعث ژنیکومایستی می شوند

تعدادی از داروها می توانند باعث ژنیکوماستی شوند. این شامل:

آنتی آندروژن ها: برای درمان بزرگ شدن پروستات، سرطان پروستات و سایر شرایط استفاده می شوند. نمونه های آن شامل فلوتامید، فیناستراید، اسپیرونولاکتون، آلداکتون و کاروسپیر است.

استروئیدها و آندروژن های آنابولیک:که توسط پزشکان در شرایط خاص تجویز می شوند یا بعضی اوقات توسط ورزشکاران به صورت غیرقانونی در ساخت ماهیچه ها و تقویت عملکرد استفاده می شوند.

داروهای ایدز: ژنیکوماستی در مردان مبتلا به HIV مثبت است و یک رژیم درمانی تحت عنوان درمان ضد ویروسی بسیار فعال ایجاد می شود. Efavirenz Sustiva بیشتر از سایر داروهای HIV با Gynecomastia همراه است.

داروهای ضد اضطراب: مانند دیازپام داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای.

موادی که می توانند باعث ژنیکوماستی شوند

الکل

آمفتامین ها ، که برای درمان اختلال کمبود توجه_بیش فعالی استفاده می شوند

ماری جوانا

هروئین

متادون (متادوز ، دولوفین)

GENICO1 1 ژنیکومایستی یا بزرگ شدن پستان در مردان

راه های درمان ژنیکومایستی

درمان ژنیکومایستی با دارو

مقابله با این بیماری دو راه دارد که یکی از طریق مصرف دارو و دیگری عمل جراحی است.

دارو درمانی بیشتر در مرحله تکثیر بیماری (پرولیفراتیو) موثر می‌باشد. اگر یک دوره دارودرمانی موفقیت‌آمیز نبود و یا بیماری چندین سال باقی ماند، احتمالا درمان جراحی لازم است.‌

جراحی ژنیکومایستی چگونه انجام می شود؟

*اگر که علت بروز ژنیکوماستی در بیمار تجمع بافت چربی باشد، معمولا از تکنیک لیپوساکشن استفاده می شود. به این صورت که بعد از ایجاد چند برش کوچک، چربی های اضافی با لوله کانولا (لوله ای توخالی و ظریف) برداشته می شود.

*اگر نیاز به برداشت پوست وبافت سینه باشد، از تکنیک ایجاد برش استفاده می شود. البته در مواردی که هاله باید کوچک تر شود و یا جای نوک سینه باید تغییر کند، این روش توصیه خواهد شد. الگوی برش نیز به شرایط و هم چنین اولویت های جراحی بستگی دارد. در برخی موارد نیز ترکیبی از لیپوساکشن و ایجاد برش انجام می شود.

مراقبت های بعد از جراحی ژنیکومایستی:

علاوه بر مراقبت های عمومی که پس از  اکثر جراحی ها باید رعایت شود، (مانند تمیز نگه داشتن زخم ها و بخیه ها،  نوشیدن مایعات، کنترل فعالیت های بدنی و غیره)، پس از انجام عمل جراحی  ژنیکومایستی باید بنا به تجویز پزشک از گن مخصوص استفاده کرد.

برای شما همراهان مجله آموزشی سایت Hamoon Medical آرزوی سلامتی و شادی داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *