بارداری و زايمان

پوزیشن شیردهی به نوزاد

اصول شیردهی به نوزاد

پوزیشن شیردهی به نوزاد موضوع مهمی است و یکی از بهترین، لذت بخش ترین و زیباترین لحظات مادر بودن، تماشای شیر خوردن نوزادش می باشد. مادر با شیر دادن به نوزاد به  او حیات و سلامتی را هدیه می کند. اما شیر دادن به نوزاد اصولی دارد که مادر باید آنها را رعایت کند تا سلامتی خود او نیز حفظ شود.

انواع پوزیشن شیردهی

استفاده از پوزیشن های مناسب برای شیر دادن به نوزاد از آسیب های احتمالی گردن، کتف، شانه و نوک سینه مادر جلوگیری می کند. در این پست به معرفی پوزیشن های صحیح شیر دادن به نوزاد می پردازیم. هر کدام از این پوزیشن ها ممکن است برای یک نفر مناسب ولی برای شخص دیگر ناراحت کنننده و سخت باشد که بستگی به فیزیک مادر، وزن و سایر مشخصات فیزیکی مادر و حتی نوع زایمان مادر ( طبیعی یا سزارین) دارد.اگر در هنگام شیر دهی مشکل پیدا کردید می توانید از شیردوش برقی استفاده کنید .

پوزیشن دراز کشیده به پشت

Untitled 7 پوزیشن شیردهی

مناسب ترین روش برای شیردهی بعد از زایمان، به ویژه با تحمل عوارض زایمان سزارین ، استفاده از این روش است، چون بعد از زایمان سزارین خم شدن به سمت جلو برای مادر بسیار سخت است.

 برای انجام این روش، مادر به پشت دراز می کشد. سپس نوزاد به گونه ای که شکمش با بدن مادر تماس داشته باشد روی شکم و قفسه سینه مادر قرار می گیرد به گونه ای که سر و بدن نوزاد در امتداد یک خط مستقیم قرار داشته باشد. سر نوزاد را باید طوری بر روی سینه مادر گذاشت که یک طرف صورت و گونه او بر روی سینه باشد تا از کرفتگی مجرای بینی او جلوگیری گردد. در این دوران شیردهی مادران و مراقبت ها ی انها از خود و نوزاد بسیار مهم است.

در ادامه مادر با کمک دستان خود سر وپشت بدن نوزاد را حمایت می کند. مادرانی که درد کمر، کتف و لگن دارند بهتر است از این روش بهره ببرند.

مادرانی که سینه‌هایشان بزرگ است و یا تمایل دارند در هنگام شیردهی استراحت کنند می‌توانند از این روش استفاده می‌کنند.

نکته: اگر نوزاد دچار رفلاکس معده باشد بهتر است از این روش استفاده نشود چون باعث تحریک بیشتر می شود.

پوزیشن گهواره ای برای شیر دادن

این روش برای شیر دادن به کودکان بیشتر از سه ماهه کاربرد دارد. حالت قرار گرفتن مادر در این پوزیشن به صورت نشسته می باشد. مادر می تواند بر روی صندلی دسته دار یا روی تخت بنشیند. برای حمایت هر چه بیشتر نوزاد بهتر است پاهای مادر روی سطحی بلند به اندازه میز عسلی قرار بگیرد.

سپس با خم کردن یک دست، سر نوزاد نگه داشته می شود. به گونه ای که زانو، شکم و صورت نوزاد به‌طور مستقیم به سمت مادر باشد کودک باید در دامن مادر یا قرار گیرد. سپس مادر برای حمایت از گردن، ستون فقرات و پایین‌تنه کودک بازوی خود را کاملا کشیده نگه می دارد تا نوزاد به صورت افقی یا با یک زاویه کوچک دراز بکشد.

بعضی از مادران می‌گویند ترجیح می دهند از این وضعیت زمانی استفاده کنند که نوزاد به سن یک ماهگی رسده است به اصطلاح گردن گرفته است چون معتقدند پیش از آن برای کودک دشوار است تا دهان خود را به نوک پستان نزدیک کند.

این روش فشار زیادی بر شکم زنانی که سزارین کرده اند وارد می کند.

تصویر شیر دادن مادر به نوزاد

نکته: پوزیشن گهواره ای پوزیشن بسیار مناسبی برای شیر دادن در اماکن عمومی است.

پوزیشن شیردهی گهواره ای ضربدری

در این پوزیشن اگر نوزاد از پستان سمت چپ شیر می خورد، سر و بالا تنه او با دست راست و پایین تنه او با دست چپ نگه داسته می شود و بلعکس. در این صورت دستان مادر به صورت ضربدری بر روی هم قرار می گیرد.

نکته: این روش برای نگهداری نوزادان کوچک، کم وزن و پرتحرک که گرفتن آنها دشوار است خیلی مناسب است.

پوزیشن شیردهی به شکل نگه داشتن توپ راگبی

Untitled 4 پوزیشن شیردهی

در این روش نوزاد بر روی یک بالش به گونه ای قرار می گیرد که سر، گردن و شانه های او در زیر بازوی مادر قرار گیرد و توسط دستان مادر حمایت شود.

مادر باید از ساعد خود برای حمایت بالا تنه نوزاد استفاده کند و پاهای نوزاد به سمت پشت مادر باشد.

نکته: این روش برای شیر دادن به نوزادان دوقلو یا مادرهایی که دچار انسداد مجاری شیر شده‌اند، بسیار مناسب است.

 روش بغل گرفتن نوزاد

بهترین و متداول ترین روش شیر دادن به نوزاد است. در این روش شانه نوزاد روی خم سر آرنج و سر او روی بازوی مادر نگهداری می شود. باید صورت کودک مقابل سینه باشد و سر و بدن در یک راستا قرار بگیرد. در صمن باید مراقب بود تا دست نوزاد بین نوزاد و مادر نباشد بلکه باید در پهلوی مادر و در تماس با بدن او باشد. نشستن صحیح باعث می شود که مادر به درد هایی مانند کمر درد بعد از سزارین و زایمان را در مدت کوتاهی پایان دهد.

مزیت شیر دادن در این پوزیشن این است که انجام کارهای روزمره برای مادر ممکن است، زیرا می تواند به راحتی به اطراف حرکت کند.

پوزیشن خوابیدن به پهلو

در این حالت مادر به پهلو دراز می کشد و چند بالش برای پشتیبانی در پشت او قرار می گیرد. مادر می‌تواند بالشی را زیر سر و شانه‌هایش و یکی نیز بین زانوهایش قرار دهد تا پشت و باسن مادر در یک خط مستقیم نگه داشته شود.

Untitled 7 2 پوزیشن شیردهی

در ادامه باید نوزاد را رو به مادر خوابانید سرش را با دست مربوط به بازوی پایینی یا بالایی حمایت کرد. مادر همچنین می‌تواند بازوی پایینی‌اش را زیر سر خود بگذارد تا مزاحم نباشد.

اگر لازم شد تا نوزاد بالاتر و نزدیک‌تر به سینه مادر باشد می توان یک بالشتک کوچک یا پتو را در زیر سر او قرار داد.

نوزاد برای رسیدن به نوک پستان مادر نباید تحت فشار قرار گیرد و همچنین مادر نباید به سمت نوزاد خم شود. مادر ممکن است نیاز به بلند کردن سینه با انگشتان دست پیدا کند تا نوزاد بتواند به‌راحتی سینه را بگیرد. برای جلوگیری از افتادگی سینه ها و شکم از گن بعد زایمان و سزارین استفاده کنید .

نکته: مادرانی که به صورت سزارین زایمان کرده یا زایمان دشواری داشته اند، یانشستن برایشان دشوار است و یا بخواهند در رختخواب شیر بدهند می توانند از این پوزیشن استفاده کنند.

پوزیشن شیردهی به دوقلوها

مناسب ترین و مناسب ترین روش ها برای شیردهی دوقلوها، روش خوابیدن به پشت و توپ فوتبالی است. اما نکته مهم این است که باید با در اختیار داشتن یک بالش بزرگ مناسب، هر دو نوزاد را در وضعیتی قرار دهید تا علاوه بر راحت بودن نوزادان، شما نیز بتوانید هر دو را به طور موثری حمایت کنید. برای کمک به شیردهی مادرانی که نوزادان دوقلو دارند، بالش های U شکلی طراحی شده اند که بیشتر در روش توپ فوتبالی کاربرد دارند.

این وسیله به گونه ای قرار می گیرد که قعر آن در جلوی شکم مادر باشد و هر کدام از بازوهای آن در کنار یک پهلوی مادر است. می توان هر یک از نوزادان را بر روی بازو ها قرار داد و از طرف دیگر توسط دست حمایت کرد. به این ترتیب سر و دهان هر نوزاد زیر یک سینه مادر قرار می گیرد.

پوزیشن شیردهی

نکات کلی برای شیردهی به کودک در انواع پوزیشن ها

  • باید بدن مادر به خوبی پشتیبانی شود. بدین منظور استفاده از یک صندلی راحت و دسته دار انتخاب مناسبی است.همچنین از تعدادی بالش برای حمایت بیشتر از پشت و بازوهای مادر استفاده شود. زیرا اغلب مبل‌ها هنگام شیردهی حمایت چندانی از بدن مادر نمی کنند.
  • استفاده از عسلی، میز یا چند کتاب برای جلوگیری از خم شدن به سمت نوزاد توصیه می گردد.قرار دادن یک بالش یا پتو بر روی دامان مادر نیز همین اثر مثبت را دارد.
  • در مدت زمانی که مادر مشغول شیده است پستان اوبزرگ‌تر و سنگین‌ترمی گردد. بنابر این لازم است هنگام شیردهی، از دست آزاد برای حمایت از سینه  استفاده شود.
  • انگشتان دست مادر باید دست کم ۴ سانتی متر دورتر از نوک پستان قرار گیرد تا نوزاد انگشتان مادر را در دهان نکند.
  • از دست و بازو و بالش یا پتو تاشده برای حمایت از سر، گردن، پشت و باسن کودک، و نگه‌داشتن آن‌ها در یک خط مستقیم استفاده شود.
  • مادرباید پوزیشن های مختلف شیردهی امتحان کند تا پوزیشن مناسب خود و کودکش را تشخیص دهد و انتخاب کند.
  •  بهترین راه برای جلوگیری از بسته شدن مجرای شیردهی تغییر وضعیت های شیردهی است. زیرا هر وضعیت  شیردهی فشار را بر روی قسمت‌های مختلف نوک پستان قرار می‌دهد و از درد نوک پستان نیز جلوگیری می‌کند.
  • در صورتی که مادر هر بار پستانی را که با آن شیردهی می کند تغییر دهد شیر او بیشتر تولید می شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *