بارداری و زايمان

اصول کاهش وزن بعد از زایمان و سزارین

ورزش در دوران شیردهی

اصول کاهش وزن بعد از زایمان ،بعد از بچه دار شدن، ممکن است خسته شده باشید یا احساس کنید زمانی برای تغذیه سالم و ورزش ندارید. خوب است سعی کنید به هر حال از خودتان مراقبت کنید. لذت بردن از یک سبک زندگی سالم با کاهش وزن تدریجی بهترین است

همانطور که میدانید دوران بارداری و زایمان دورانی بسیار حساس و تنش زا است که یکی از مهم ترین مراحل در زندگی زنان می باشد که باید با آگاهی و داشتن یک زندگی سالم بتوان این مرحله را به خوبی طی کرد. بیشترین مشکلی که خانم ها بعد از زایمان با آن روبرو هستند اضافه وزن می باشد که تا زمان شیر دهی و بعد از آن طول می کشد. در این مقاله ما به شما کمک می کنیم که با رعایت نکات مهم کاهش وزن را تجربه کنید و به اندام ایده آل خود برسید.

اصول کاهش وزن بعد از زایمان

چه زمانی شروع کاهش وزن بی خطر است؟

 اصول کاهش وزن بعد از زایمان

قبل از باردار شدن، کاهش وزن اضافی می تواند خطرات احتمالی در دوران بارداری را برای شما کاهش دهد.با این حال، هنگامی که باردار هستید، محدود کردن رژیم غذایی خود توصیه نمی شود زیرا ممکن است بر جنین شما تأثیر بگذارد. به جای تلاش برای کاهش وزن، روی تغذیه مناسب در اندازه و مقدار توصیه شده در دوران بارداری تمرکز کنید. این برنامه بر اساس وزن قبلی شما متفاوت است. می توانید در دوران بارداری با تجویز پزشکتان از گن بارداری برای تحمل وزن شکم خود علاوه بر رژیم غذایی استفاده کنید.

داشتن یک رژیم غذایی سالم قبل، حین و بعد از بارداری خوب است. این به شما کمک می کند که یک بارداری سالم داشته باشید.می‌توانید در چند روز پس از زایمان به آرامی ورزش کنید، مگر اینکه زایمان سخت یا سزارین داشته باشید. که عوارض بعد از سزارین بیشتر از زایمان طبیعی است.اگر مطمئن نیستید، بهتر است ابتدا با پزشک خود مشورت کنید .

کاهش وزن واقع بینانه

رسیدن به وزن مناسب پس از بارداری خطرات احتمالی را در بارداری های آینده برای شما کاهش می دهد و همچنین سلامت طولانی مدت شما را بهبود می بخشد.

با عاقلانه خوردن،داشتن یک رژیم سالم بعد از سزارین یا زایمان طبیعی و ورزش ملایم، ممکن است هر هفته ۵۰۰ گرم وزن کم کنید. این ممکن است زیاد به نظر نرسد، اما صبور باشید. مهمترین چیز این است که با غذای خوب و ورزش از خود مراقبت کنید.

ممکن است ۶ ماه یا بیشتر طول بکشد تا به وزن قبل از بارداری برگردید.رژيم‌هاي غذايي ناخواسته و دشوار در دوران بارداري يا شيردهي مناسب توصیه نمی شود، زيرا حاوي تمام مواد مغذي مورد نياز شما و نوزادتان نيستند.

ممکن است بدن شما بعد از بچه دار شدن متفاوت به نظر برسد. برخی از زنان ناامید می شوند و به این فکر می کنند که چگونه چربی شکم خود را از بین ببرند. اما چه وزن کم کنید یا نه، از یک سبک زندگی سالم لذت ببرید و به آنچه بدنتان به دست آورده است افتخار کنید.

شیر دهی و کاهش وزن

پیاده روی مادران با نوزاد خود در پارک

کاهش وزن تدریجی ۵۰۰ گرم در هفته، در دوران شیردهی مناسب است. کاهش وزن سریعتر از طریق رژیم غذایی ممکن است به این معنی باشد که شما مواد مغذی کافی را به کودک خود منتقل نمی کنید. شما برای سلامتی نوزادتان اصول شیردهی را رعایت کنید.

تغذیه با شیر مادر نه تنها برای کودک شما بهترین است، بلکه می تواند به کاهش وزن اضافه شده در دوران بارداری کمک کند زیرا بدن شما از ذخایر چربی و انرژی برای تغذیه کودکتان استفاده می کند. ممکن است متوجه شوید که تا زمانی که شیردهی را متوقف نکرده اید وزن کم نمی کنید. با این حال، به طور کلی، زنانی که حداقل در چند ماه اول به نوزادان خود شیر می‌دهند، نسبت به زنانی که شیر نمی‌دهند، وزنی را که در دوران بارداری به دست آورده‌اند، سریع‌تر از دست می‌دهند.

این یک خبر خوب برای شما است. اگر با شیر دهی به نوزاد خود مشکل دارید و یا به علت مشغله کاری نمی توانید این کار را مدام انجام دهید از شیر دوش برقی برای راحتی کار خود استفاده کنید.

شیردهی می تواند شما را گرسنه کند. خوردن خوراکی‌های سالم و کم کالری و پر انرژی بهترین گزینه است و باید از غذاهایی که دارای قند زیاد چه در دوران بارداری و بعد از آن پرهیز کنید چون خانم های باردار مستعد ابتلا به دیابت بارداری هستند. در طول روز سعی کنید آب فراوان بنوشید همانطور که می دانید هیچ نوشیدنی به اندازه آب نمی تواند برای شما مفید باشد.

نکاتی برای کاهش وزن مادران بعد از تولد نوزاد

  • از انواع غذاهای تازه از جمله سبزیجات، پروتئین ها و غلات کامل لذت ببرید.
  • غذاهای سرشار از فیبر مانند سبزیجات، حبوبات و غلات می توانند به شما کمک کنند که سیر شوید.
  • وعده های کوچکتر بخورید استفاده از بشقاب کوچکتر می تواند کمک کننده باشد.
  • بنشینید و به آرامی از غذایتان لذت ببرید.
  • اگر گرسنه هستید، به جای تنقلات فرآوری شده، گزینه های سالم را انتخاب کنید.
  • اگر غذاهای ناسالم را وسوسه انگیز می دانید، سعی کنید آن را در خانه نداشته باشید.
  • اجازه دهید بدنتان به تدریج وزن کم کند.
  • کم کم به ورزش برگردید. با کودک خود به پیاده روی یا کلاس ورزش مادران بروید.
  • تغذیه با شیر مادر می تواند برای برخی از زنان مفید باشد.
  • استفاده از گن بعد از زایمان و سزارین

چه زمانی باید به دنبال کمک بود و برای کمک به کجا مراجعه کرد؟

رژیم غذایی مناسب

اگر قبل از بارداری اضافه وزن داشتید، ممکن است لازم باشد با پزشک خود در مورد چگونگی کاهش وزن صحبت کنید تا دوران بارداری و زایمان بدون مشکلی را داشته باشید.

یک متخصص تغذیه می تواند راهنمایی های بیشتری در مورد چگونگی کاهش وزن به شما بدهد و می تواند یک برنامه غذایی شخصی که مغذی است و امکان کاهش تدریجی وزن بعد از بارداری را فراهم می کند، تنظیم کند.در مجله علمی هامون مدیکال با انواع اطلاعات علمی جدید بیشتر آشنا شوید.

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “اصول کاهش وزن بعد از زایمان و سزارین

  1. بهار گفت:

    مطلب خوبی بود. ممنونم

    1. مجله علمی هامون مدیکال گفت:

      سپاس .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *