آموزشی

انواع تب سنج ها کدامند و کاربرد آنها چگونه است؟

معرفی انواع تب سنج

انواع تب سنج ها ،خواندن دقیق دمای بدن یک ابزار حیاتی در مدیریت بیماری است. بررسی دمای بدن با دماسنج یا تب سنج یک راه آسان برای تشخیص وجود تب است. تب افزایش دمای بدن، معمولاً ناشی از عفونت است. اگرچه تب می تواند ناراحت کننده باشد، اما نشانه این است که بدن در حال مبارزه با عفونت است.

انواع مختلفی از تب سنج ها وجود دارد که می توانید برای اندازه گیری دما از آنها استفاده کنید. هنگام استفاده از هر نوع دماسنج، مطمئن شوید که دستورالعمل های همراه دما سنج را مطالعه کرده و دنبال کنید. اگر دما سنج شما از باتری استفاده می کند، آنها را بررسی کنید. ممکن است متوجه شوید که باتری های ضعیف خوانش غلطی را نشان می دهند.

دمای طبیعی بدن چقدر است؟

دمای طبیعی بدن حدود ۹۸.۶ درجه فارنهایت (درجه فارنهایت) یا ۳۷ درجه سانتیگراد (درجه سانتیگراد) است. دمای معمولی اغلب از ۱ تا ۲ درجه فارنهایت (½ درجه تا ۱ درجه سانتی گراد) متغیر است. دمای معمولی معمولاً در صبح کمتر است و در طول روز افزایش می یابد. در زمان مبتلا شدن به بیماری های مختلف(مقاله مرتبط : تب مالت) دمای بدن تغییر می کند.

چه دمایی تب محسوب می شود؟

در بزرگسالان با توجه به سن آنها، تب به دمای ۱۰۰.۴ درجه فارنهایت (۳۸ درجه سانتیگراد) یا بالاتر در نظر گرفته می شود. می‌توانید این مشکل را در خانه با داروی کاهش ‌دهنده تب و مایعات درمان کنید تا راحت ‌تر شوید، یا اجازه دهید این مشکل ادامه پیدا کند. اما اگر به ۱۰۲ درجه فارنهایت (۳۸.۸ درجه سانتیگراد) یا بالاتر رسید و درمان خانگی آن را کاهش نداد، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید.

برای اندازه گیری دما از چه نوع تب سنج هایی استفاده کنم؟

انواع تب سنج

دماسنج یا تب سنج دیجیتال

دماسنج یا تب سنج دیجیتال دقیق ترین و سریع ترین راه برای اندازه گیری دما است. دماسنج های دیجیتال در اکثر داروخانه ها موجود است. بسته به جایی که شما خرید می کنید، یک دماسنج دیجیتال می تواند از ۶ تا ۲۰ دلار قیمت داشته باشد.

چگونه از دماسنج یا تب سنج دیجیتال استفاده کنیم؟

دماسنج یا تب سنج دیجیتال را می توان به سه روش مختلف استفاده کرد. این شامل:

دهانی: برای این روش دماسنج را زیر زبان قرار می دهند. این روش برای بزرگسالان و کودکان ۴ سال به بالا استفاده می شود.

رکتوم: برای این روش، دماسنج به آرامی وارد رکتوم می شود. این بیشتر در نوزادان انجام می شود، اما می تواند در کودکان تا ۳ سال استفاده شود. شما می توانید دمای مقعدی را در کودکان بزرگتر از ۳ سال اندازه گیری کنید، اما ممکن است ثابت نگه داشتن آنها به اندازه ای که باید بمانند دشوار باشد.

زیر بغل: برای این روش، دماسنج را در زیر بغل کودکان خردسال یا بزرگسالانی که دمای آنها را نمی توان به صورت خوراکی انجام داد، قرار می گیرد. این روش به اندازه دهانی یا مقعدی دقیق نیست، اما می تواند به عنوان اولین بررسی سریع استفاده شود. می توانید این را با خواندن دهانی یا مقعدی دنبال کنید.

انواع تب سنج ها (کودکان و بزرگسالان)

تمپانیک (گوش): این نوع دماسنج دمای داخل گوش را اندازه گیری می کند. برای بهترین نتیجه، حتماً دستورالعمل‌ های روی دستگاه را در مورد قرار دادن نوک به درستی دنبال کنید. تب در نوزادان و کودکان معمولا بر اثر یک سرما خوردگی جزئی یا عفونت ایجاد می شود .استفاده از دماسنج های گوش می تواند سریع تر و آسان تر باشد. با این حال، اگر کودک شما سه ماهه یا کوچکتر است، آنها توصیه نمی شوند. اگر کودک شما جرم گوش بیش از حد دارد یا اگر گوش درد دارد، نباید از آنها استفاده کنید.

شریان گیجگاهی (پیشانی): دماسنج های پیشانی نیز برای اندازه گیری دما استفاده می شوند، اما ممکن است به اندازه دماسنج های دیجیتال قابل اعتماد نباشند و معمولا گران تر هستند.اگر کودک شما دچار تب بالا شد برای تنفس بهتر و مرطوب کردن هوای اتاق کودک از یک دستگاه بخور استفاده کنید.

چه نوع دماسنج هایی توصیه نمی شود؟

برخی از تب سنج ها به دلیل عدم دقت آنها توصیه نمی شود.

تب سنج های نوار پلاستیکی فقط دمای پوست را اندازه گیری می کنند.

دماسنج ‌های پستانک دقیق نیستند و استفاده صحیح از آن‌ها دشوار است، زیرا باید به اندازه کافی در دهان کودک بمانند تا دما را ثبت کنند.

دماسنج اپلیکیشن گوشی های هوشمند.

آیا استفاده از دماسنج شیشه ای جیوه ای قدیمی مناسب است؟

خیر، نباید از دماسنج شیشه ای قدیمی خود که حاوی جیوه است استفاده کنید. این نوع دماسنج ها تقریباً در هر خانه و بیمارستانی در یک زمان قبل از در دسترس بودن دماسنج های دیجیتال یافت می شدند. خوانش دماسنج های جیوه ای دشوار بود و بنابراین همیشه اطلاعات دقیقی ارائه نمی دادند.

دلیل اصلی عدم توصیه آنها این است که جیوه می تواند شما را مسموم کند. این ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که شیشه بشکند و جیوه آزاد شود. دماسنج های شیشه ای از جیوه استفاده نمی کنند، اما اکثر مردم دماسنج های دیجیتالی را ترجیح می دهند.

استفاده از تب سنج دهانی دیجیتال

دست های خود را با صابون بشویید.

دماسنج که در آب سرد شسته شده، با الکل تمیز شده و سپس آبکشی شده تا الکل از بین برود.

حداقل پنج دقیقه قبل از اندازه گیری دمای بدن چیزی نخورید یا ننوشید زیرا دمای غذا یا نوشیدنی می تواند باعث نادرست خواندن شود. در این مدت دهان را بسته نگه دارید.

نوک دماسنج را زیر زبان قرار دهید. حدود ۴۰ ثانیه در همان نقطه نگه دارید.

معمولاً هنگام خواندن نهایی دماسنج صدای بوق ایجاد می کند (معمولاً حدود ۳۰ ثانیه). اگر در حال پیگیری هستید، دما و زمان را ثبت کنید. دماسنج را با الکل تمیز کنید و دوباره بشویید.

استفاده از دماسنج دیجیتال مقعدی (برای نوزادان و کودکان تا ۳ سال)

دماسنج رکتال دماسنج رکتال

دماسنج مقعدی را با صابون بشویید. از دماسنج دهانی استفاده نکنید.

مقدار کمی روان کننده (ژله نفتی یا وازلین) روی سنسور (نوک) دماسنج قرار دهید.

شکم فرزندتان را روی پاها یا میز خود قرار دهید و یک کف دستش را روی پشت او قرار دهید. یا آنها را رو به بالا قرار دهید و پاها را به سمت قفسه سینه خم کنید و با یک دست پشت ران هایشان را بگیرید. یک پوشک یا پارچه زیر کودکتان بگذارید زیرا ممکن است بلافاصله پس از برداشتن دماسنج مدفوع کند.

با استفاده از دست دیگر، دماسنج را به آرامی داخل مقعد قرار دهید تا نوک آن کاملاً در داخل راست روده قرار گیرد. دماسنج را با دست خود ثابت نگه دارید تا زمانی که صدای بوق را بشنوید (حدود ۳۰ ثانیه).

دماسنج را کاملا با آب و صابون تمیز کنید. ممکن است بخواهید دوباره آن را با الکل پاک کنید و سپس دوباره بشویید.

استفاده از دماسنج دیجیتالی زیر بغل (همانند دهانی)

تب سنج دهانی

پیراهن کودک را بردارید و نوک دماسنج را در زیر بغل کودک خود قرار دهید. مطمئن شوید که زیر بغل کودکتان خشک است تا دقیق ترین قرائت را دریافت کند.

دماسنج زیر بغل را با تا کردن بازوی کودک روی سینه او در جای خود نگه دارید.

وقتی خواندن تمام شد، دماسنج بوق می‌زند (این روش ممکن است بیش از ۳۰ ثانیه طول بکشد).

دماسنج را با آب و صابون یا با الکل تمیز کنید و همیشه به عنوان آخرین مرحله آبکشی کنید.

آیا باید به قرائت های دهانی و زیر بغل درجه اضافه کنم؟

بله، برای بیشترین دقت. دمای مقعدی دقیق ترین نشانه دمای بدن در نظر گرفته می شود. خوانش دمای دهان و زیر بغل حدود ½ تا ۱ درجه فارنهایت (۳/۰ تا ۶/۰ درجه سانتیگراد) کمتر از مقعدی است. این اعداد را به قرائت دمای دهان و زیر بغل اضافه کنید تا دقیق ترین قرائت را انجام دهید.

استفاده از دماسنج تمپانیک (برای بزرگسالان و کودکان بالای ۲ سال)

به آرامی بالای گوش را به عقب بکشید تا مجرای گوش باز شود.

دماسنج را به آرامی وارد کنید تا مجرای گوش کاملاً بسته شود.

دکمه را به مدت ۱ تا ۲ ثانیه فشار دهید و نگه دارید تا صدای بوق بشنوید (دستورالعمل های سازنده را دنبال کنید). دماسنج را بردارید، پوشش را دور بیندازید و دما و زمان را ثبت کنید.

استفاده از دماسنج شریان تمپورال

دماسنج را روشن کنید. درپوش محافظ را روی دماسنج قرار دهید.

دماسنج را به آرامی روی پیشانی بکشید تا اسکنر مادون قرمز بتواند دمای شریان تمپورال را اندازه گیری کند. دما و زمان را ثبت کنید. برخی از دماسنج های پیشانی جدیدتر نیازی به پوشش ندارند زیرا دماسنج نیازی به لمس پیشانی ندارد. این محصولات در نزدیکی پیشانی قرار می گیرند و قادر به خواندن هستند.

هر چند وقت یک بار باید دمای بدنم را اندازه بگیرم؟

اگر احساس بیماری می کنید یا اگر به نظر می رسد فرزندتان بیمار است، به احتمال زیاد به دما سنج نیاز دارید. اغلب یکی از اولین سوالاتی که پزشک می پرسد این است که آیا دمای بدن فرد بیمار را اندازه گرفته اید یا خیر. ممکن است تصمیم بگیرید برای کاهش تب دارو مصرف کنید. اگر این کار را انجام دهید، معمولاً یک دوره زمانی در دستورالعمل های مربوط به زمان بی خطر بودن مصرف مجدد دارو وجود دارد. (این دوره معمولاً حدود چهار تا شش ساعت است.) قبل از مصرف دوز دیگر، دمای بدن خود یا فرزندتان را بررسی کنید تا ببینید آیا واقعاً به دارو نیاز است یا خیر.

با این حال، اگر دمای اول بسیار بالا باشد، ممکن است تصمیم بگیرید که دما را در یک برنامه منظم ‌تر، شاید یک یا دو بار در ساعت، دوباره بررسی کنید. ممکن است زمانی که به نظر می رسد دارو موثر نیست، مانند زمانی که بیماری بهبود نمی یابد و هنوز علائم دارید، ممکن است تصمیم بگیرید که دما را دوباره بررسی کنید. ارائه ‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما ممکن است زمان‌هایی را برای اندازه‌ گیری دمای بدن شما توصیه کند، مانند صبح و عصر. شما باید این دماها را ثبت کنید تا بتوانید به پزشک گزارش دهید.

چگونه تب سنج خود را تمیز و نگهداری کنم؟

دماسنج را قبل و بعد از استفاده از آن تمیز کنید. برای تمیز کردن نوک دماسنج های دیجیتال می توانید از آب و صابون یا الکل استفاده کنید. پس از آن باید با آب ولرم بشویید. اگر از یک دماسنج به عنوان دماسنج مقعدی استفاده می کنید، مطمئن شوید که آن را کاملا تمیز کرده و روی آن برچسب بزنید. آن را به گونه ای ذخیره کنید که بتوانید بلافاصله متوجه شوید که دماسنج مقعدی است و نه دماسنج دهانی یا زیر بغل.

جهت ها را بررسی کنید، اما ممکن است نوک گوش و پیشانی با الکل کشیده شود. قسمت پایین، دسته ها، ممکن است با مواد ضدعفونی کننده سخت تری تمیز شوند. با این حال، مطمئن شوید که از آب برای پاک کردن ماده ضد عفونی کننده استفاده می کنید تا به دسته یا دست شما آسیبی وارد نشود.

اگر دماسنج شما دارای یک قاب برای محافظت از آن است، دماسنج خود را در جعبه نگه دارید. دماسنج خود را در مکانی خشک قرار دهید که به راحتی پیدا شود و در معرض تغییرات شدید دما نباشد.

Thermometer 02 انواع تب سنج ها

خرید تب سنج

اگر در مورد نحوه اندازه گیری دما با تب سنج سؤالی دارید، با فروشنده تماس بگیرید. آنها می توانند بهترین تب سنج را برای خانواده و دمای بدن کودک شما ارائه دهند. این زمان خوبی است برای پرسیدن مواردی مانند هر چند وقت یک‌بار باید دما را دوباره چک کنید یا اینکه آیا باید برای کاهش تب اقدامی انجام دهید. اگر کسی در خانواده شما تب و هر یک از موارد زیر را دارد، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

  • سردرد شدید.
  • گرفتگی گردن.
  • تورم گلو.
  • گیجی.
  • هر تغییری که شما را نگران می کند.

. فروشگاه هامون مدیکال تب سنج با کیفیت برای استفاده در منزل را دارد.  

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *