ورزش و تناسب اندام

انواع مختلف چاقی کدامند؟

انواع مختلف چاقی ،چاقی و اضافه وزن یکی از معضلاتی است که امروزه به بزرگترین دغدغه زندگی افراد تبدیل شده است. در این مطلب به معرفی انواع چاقی میپردازیم .

تعریف چاقی چیست؟

اگر چاقی را به صورت علمی تعریف کنیم ، باید آن را بر اساس  BMI شاخص توده بدنی تعیین کنیم. این شاخص می تواند وزن طبیعی شما را بر اساس قد تعیین کند.

در ادامه انواع مختلف چاقی را تعریف کرده و آنها را به طور مختصر توضیح می دهیم:

انواع مختلف چاقی

تایپ های مختلف چاقی

چاقی یک مشکل رایج در جهان است. اگرچه همه انواع مختلف چاقی یکسان نیستند. ۶ نوع چاقی وجود دارد که هر کدام علل ، عوارض جانبی و درمان های جداگانه ای دارند.

۱-شایع ترین نوع چاقی

این نوع چاقی به دلیل عادات بد تغذیه ای و سوء مصرف مواد قندی و غذای چرب ایجاد شده است. برای حل این مشکل ، فقط باید رژیم غذایی خود را تغییر داده و مصرف روزانه غذای را کاهش دهید. رژیم غذایی خود را اصلاح کنید و سعی کنید حداقل ۳۰ دقیقه ورزش روزانه داشته باشید.

۲- چاقی ناشی از استرس

این نوع چاقی ناشی از استرس ، افسردگی و سایر مشکلات است. بیشتر افرادی که شیرینی زیاد می خورند تحت تأثیر این نوع چاقی قرار می گیرند. چگونه با این نوع چاقی مقابله کنیم؟

بهترین روش برای غلبه بر این نوع چاقی ، کنترل استرس و اضطراب است. بهتر است یک فعالیت بدنی برای از بین بردن استرس و عصبی بودن خود پیدا کنید. با این روش می توانید نتایج شگفت انگیزی را در بدن خود بدست آورید.

۳- چاقی گلوتنی

این نوع که جزء انواع مختلف چاقی محسوب می شود، معمولاً برای زنانی اتفاق می افتد که یائسه شده اند و مردانی که عدم تعادل هورمونی دارند. بهترین روش برای غلبه بر این نوع اضافه وزن اجتناب از بی حرکتی ، نشستن طولانی مدت ، سیگار کشیدن و مشروبات الکلی است. بهترین راه حل ورزش با وزن است.

۴- چاقی متابولیک

افرادی که وزنشان افزایش می یابد و فقط شکمشان چاق می شود در این دسته قرار می گیرند. این نوعی چاقی خطرناک است زیرا می تواند سایر اندام ها مثل قلب را تحت تاثیر قرار دهد و باعث مشکلات تنفسی و قلبی شود. افراد دارای اضافه وزن باید از نوشیدن الکل خودداری کنند.

۵- چاقی وریدی

این نوع چاقی معمولاً چاقی ارثی است و بیشتر در دوران بارداری و افرادی که پاها متورم دارند رخ می دهد. درمانش با انجام تمریناتی مانند راه رفتن ، بالا رفتن از پله ها و نوشیدن آب زیاد امکان پذیر است.

۶- چاقی ناشی از بی حرکتی

این چاقی معمولاً قسمت هایی از بدن را که در گذشته فعالیت زیادی داشتند ، تحت تأثیر قرار می دهد. بهترین روش برای از بین بردن این ذخایر چربی این است که از گرسنگی طولانی مدت جلوگیری کنید زیرا به همان میزان که متابولیسم بدن شما افزایش می یابد ، چربی شما سریعتر از بین می رود.

شاخص توده بدن BMI

تفاوت بین تعاریف اضافه وزن و چاقی در ابتدا به شاخص توده بدنی بستگی دارد.

BMIیعنی وزن فرد بر حسب کیلوگرم بر ارتفاع بر حسب متر. BMI بالا می تواند نشان دهنده چاقی زیاد بدن باشد.

  • اگرBMI شما کمتر از ۱۸.۵ باشد ، در محدوده کمبود وزن قرار می گیرد.
  • اگرBMI شما ۱۸.۵ تا <25 باشد ، در محدوده وزن سالم قرار می گیرد.
  • اگرBMI شما ۲۵.۰ تا <30 باشد ، در محدوده اضافه وزن قرار می گیرد.
  • اگرBMI شما ۳۰.۰ یا بیشتر باشد ، در محدوده چاقی قرار می گیرد.

چاقی اغلب به دسته های زیر تقسیم می شود:

  • کلاس ۱: BMI 30 تا <35
  • کلاس ۲: BMI 35 تا <40
  • کلاس ۳: BMI 40یا بالاتر. چاقی کلاس ۳ گاهی به عنوان چاقی “شدید” طبقه بندی می شود.

تفاوت بین چاقی و اضافه وزن

تفاوت بین چاقی و اضافه وزن

اضافه وزن با BMI بین ۲۵.۰ تا ۲۹.۹ کیلوگرم بر متر مربع تعریف شده است. برای اینکه افراد در دسته چاق طبقه بندی شوند ، بایدBMI آنها ۳۰.۰ یا بیشتر باشد. (BMI طبیعی بین ۱۸.۵ تا ۲۴.۹ است.)

BMI 40.0یا بیشتر اغلب به عنوان چاقی مزمن شناخته می شود. دستورالعمل های پزشکی این عدد BMI را به عنوان نقطه عطفی برای شناسایی بیماران واجد شرایط جراحی چاقی قلمداد می کند.

توجه خواهید کرد که این تفاوتها ، هرچند برای اهداف پزشکی مهم هستند ، اما به جز BMI هیچ چیز دیگری را در نظر نمی گیرند. اما بسیاری از متخصصان در حال حاضر فراتر از BMI به دنبال بینش هایی در مورد تعریف چاقی و چگونگی درمان آن هستند.

 اضافه وزن در مقابل چاقی

با توجه به اینکه بیش از ۲۵ ژن مرتبط با چاقی کشف شده است ، شاید تعجب آور نباشد که انواع مختلفی از چاقی وجود دارد که می توان با آنها مبارزه کرد. ژن FTO با چاقی ارتباط قطعی دارد ، اما ارتباط ژنتیکی با پرخوری رابطه مهمی دارد.

یک مطالعه ، که در مجله بهداشت عمومی در سال ۲۰۱۵ منتشر شد ، گزارش داد که حداقل شش نوع مختلف چاقی وجود دارد.

پزشکان عمومی خود پرسشنامه هایی را برای شرکت کنندگان در مطالعه ارسال کرده بودند. در کل ، اطلاعات مربوط به ۲۷،۸۰۶ نفر جمع آوری شد. ۴۱۴۴ نفر از آنها با تعریف پزشکی و با BMI 30یا بیشتر مطابقت داشتند.

در این نظرسنجی سوالاتی درباره سن ، جنس ، وضعیت اقتصادی اجتماعی ، قومیت و شرایط سلامتی مطرح شد. کیفیت زندگی مرتبط با سلامت نیز مورد ارزیابی قرار گرفت. شرکت کنندگان همچنین در مورد موضوعاتی مانند وضعیت سیگار کشیدن ، فعالیت بدنی و مصرف الکل مورد پرسش قرار گرفتند.

محققان از این اطلاعات برای تعریف گروهی از افراد مبتلا به چاقی استفاده کردند که ویژگی های مشترکی فراتر از BMI دارند. آنها با این کار به این نتیجه رسیدند که شواهد کافی برای شناسایی شش زیر گروه زیر وجود دارد که همگی دارایBMI 30یا بیشتر هستند:

  • مردانی که نوشیدنی الکی مصرف میکنند.
  • زنان جوان و سالم
  • سالمندان مرفه و سالم
  • سالمندانی از نظر جسمی مریض و خوشحال
  • میانسال ناراضی ، مضطرب
  • کسانی که از نظر سلامتی ضعیف هستند

به عنوان مثال ، وجود مشروب زیاد (الکل) دلیل اصلی ایجاد چاقی در اولین زیر گروه مردان باشد که در بالا ذکر شد. در این صورت ، نوشیدن الکل باید هدف درمان چاقی باشد.

همان رویکرد در مورد زیرگروه دوم زنان جوان و سالم که احتمالاً دلایل متفاوتی برای چاقی دارند ، صدق نمی کند.

شایان ذکر است ، به هر حال ، بزرگترین گروه از شش زیر گروه دوم ، گروه زنان جوان و سالم بود. اینها زنانی بودند که نسبت به افراد گروه های دیگر الکل کمتری مصرف می کردند و از کیفیت زندگی نسبتاً خوبی برخوردار بودند.

رویکردهای مختلف برای کاهش وزن و لاغری

به نظر می رسد جامعه ما پذیرفته است که افزایش وزن یک پیامد اجتناب ناپذیر است و افزایش سن فقط کاهش وزن را دشوارتر می کند.

به جای احساس شرمندگی که نمی توانید وزن خود را کاهش دهید ، اکنون می توانید با خیال راحت بدانید که با همه انواع مختلف چاقی وجود دارد وشما میتوانید رژیم غذایی و روش لاغری مناسب خود را انتخاب کنید و تا زمانی که به نتیجه مطلوب خود نرسید ، تلاش خود را ادامه دهید.

رویکردهای کاهش وزن و لاغری تنوع زیادی دارد ، از روش های مختلف رژیم غذایی گرفته تا داروها و استفاده از گن ساعت شنی تا جراحی چاقی.

رعایت اصول تغذیه ای سالم ، نه تنها راهی برای مقابله با چاقی است ، بلکه صرف نظر از میزان کاهش وزن ، خطر ابتلا به سایر بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی ، دیابت و سرطان را نیز کاهش خواهید داد. بنابراین تغذیه سالم بسیار مهم است.

انجام فعالیت بدنی منظم ، صرف نظر از میزان کاهش وزن ، کل بدن و ذهن را در وضعیت بسیار بهتری قرار می دهد و شما در طولانی مدت از مزایای آن ، در قالب کاهش خطر ابتلا به عوارض چاقی، بهره مند خواهید شد. با لاغری و کاهش وزن خطر ابتلا به بیماری قلبی ، دیابت ، سرطان و سایر بیماریهای مزمن کاهش میابد.

اهمیت یک خواب خوب را فراموش نکنید ، که به طور فزاینده ای کلیدی برای حفظ سلامت شناخته شده است. خواب منظم نه تنها می تواند به کاهش وزن کمک کند و از افزایش وزن بیشتر جلوگیری می کند ، بلکه شما را قادر می سازد تا با استرس راحت تر کنار بیایید. خواب کافی همچنین برای پیشگیری از بیماری های قلبی مهم است.

چاقی و متابولیت های بدن

تیمی از محققان با زمینه های مختلف از جمله پزشکی ، فناوری و تجزیه و تحلیل داده ها نزدیک به ۲۵۰۰ فرد چاق را با دو فناوری جدید قوی مورد مطالعه قرار دادند: کل ژنوم هر یک از شرکت کنندگان در مطالعه را توالییابی کردند و بیش از ۱۰۰۰ ماده شیمیایی خون یا متابولیت ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. به مجموعه متابولیت ها”متابولوم” میگوییم که شامل ترکیبات مهمی مانند گلوکز و اسید اوریک است.

ما تجزیه و تحلیل ژنوم را برای درک اینکه چگونه ژن های فرد او را مستعد چاقی می کند ، قرار دادیم. متابولوم را انتخاب کردیم تا تاثیر اضافه وزن را در زمان واقعی درک کنیم. بسیاری از شرکت کنندگان در مطالعه ۱۰ ساله مورد پیگیری و بررسی قرار گرفتند.

اخبار شگفت انگیز و نگران کننده این است که سطح صدها متابولیت تحت تأثیر تغییرات وزن قرار می گیرد. برخی از این تغییرات مورد انتظار شامل: چربی ها یا لیپیدها – از جمله کلسترول – با افزایش وزن به سرعت افزایش مییابد. ما تغییراتی در سایر انواع متابولیت ها و فرآیندهای بدن مشاهده کردیم مانند: متابولیسم پروتئین و کربوهیدرات ، تولید انرژی و غلظت هورمون ها.

تصویر کلی این بود که وزن به طور چشمگیری متابولیسم بدن را مختل می کند. خبر خوب این است که تغییرات را می توان با کاهش وزن معکوس کرد.

کلام آخر

انواع گن فاجات مخصوص چاقی

برای افراد ، BMI ابزار غربالگری است ، اما چاقی یا سلامت بدن را تشخیص نمی دهد. یک متخصص تغذیه باید ارزیابی های مناسب را برای وضعیت سلامتی و خطرات فرد انجام دهد.

آیا در بارداری و پس از بارداری استفاده از گن بارداری مجاز است؟

بله. با مشورت پزشک متخصص و با مراجعه به فروشگاه های مجاز و مورد تائید مانند هامون مدیکال، گن بارداری اصل را خریداری کرده و از تناسب اندام خود لذت ببرید.

 شما با مراجعه به وبسایت هامون مدیکال و استفاده از انواع گن بعد از عمل جراحی خصوصا گن ساعت شنی اصل کلمبیا و گن بارداری خواهید توانست به اندام دلخواه خود دست یابید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *