جراحی لاغری

بهترین عمل های جراحی لاغری

بهترین عمل های جراحی لاغری کدامند ؟جراحی چاقی (معروف به جراحی کاهش وزن) همراه با تغذیه سالم ، ورزش در درمان دیابت نوع ۲ یا بیماری تیروئید حائز اهمیت است و هدف یکسانی برای افراد دارد.به طور معمول ، پزشک متخصص عمل جراحی چاقی را انجام می دهد تا به شما در جلوگیری از عوارض چاقی مثل دیابت و بیماری قلبی کمک کند که فقط دلیل اصلی این عمل مربوط زیبایی ظاهری نیست. در این مقاله در مورد بهترین عمل های جراحی لاغری صحبت می کنیم

بهترین عمل های جراحی لاغری موضعی

امروزه جراحی لاغری برای کاهش سایز و کاهش حجم معده در انواع مختلف چاقی رواج زیادی پیدا کرده است. در ادامه به معرفی روشهای جراحی لاغری میپردازیم.

جراحی لاغری چیست؟

دو عمل جراحی لاغری شامل جراحی بای پس معده و نوار معده قابل تنظیم (اسلیو معده) از رایج ترین جراحی های برای لاغری است. برای افرادی که نیاز به کاهش وزن دارند. تغییرات طولانی مدت شیوه زندگی برای چاقی ، یک بیماری مزمن ضروری است. جراحی چاقی با کوچک شدن معده میزان خوردن و جذب غذا را کاهش می دهد. روش های مختلفی برای این کار وجود دارد ، از جمله برداشتن قسمتی از معده ، قرار دادن یک نوار در اطراف معده یا جابجایی دهانه بین معده و روده کوچک. این جراحی را می توان به صورت لاپاروتومی (عمل شکم باز با برش بزرگ) یا لاپاراسکوپی (روش کم تهاجمی شکم به کمک دوربین با برش کوچک) انجام داد.  بیهوشی عمومی برای کنترل درد در طول عمل چاقی لازم است. ممکن است لازم باشد چند روز پس از جراحی در بیمارستان یک شب بمانید. پس از جراحی استفاده از گن ساعت شنی ضروری است.

انواع عمل های جراحی لاغری

Best slimming surgery 01 جراحی لاغری

ممکن است شما کاندید یک یا چند عمل جراحی لاغری باشید. پزشک شما بسته به سلامتی کلی شما ، میزان وزن مورد نیاز برای کاهش وزن برای لاغری سریع و سایر عوامل ، برای شما توصیه عمل لاغری می کند.

قرار دادن بالون معده

 یک بادکنک تخلیه شده در داخل معده قرار داده می شود و سپس باد می شود تا فضای داخل اندام کاهش یابد. این به طور معمول با یک تکنیک حداقل تهاجمی انجام می شود

نوار معده یا حلقه گذاری معده

 نوار معده، یک نوار سیلیکونی غیر دائمی در اطراف معده است. این نوار اندازه معده را بدون بریدن قسمتی از آن کاهش می دهد. یک درگاه کوچک درست زیر پوست قرار می گیرد تا نوار بتواند تنظیم شود.

گاستروپلاستی با نوار عمودی

 گاهی اوقات به سفت کردن معده یا روش ماسون توصیف می شود ، این روش برای کوچک کردن اندازه معده با استفاده از منگنه های جراحی که یک کیسه معده کوچکتر ایجاد می کنند ، انجام می شود.

جراحی اسلیو معده

اسلیو چیست ؟جراحی اسلیو معده برداشتن قسمتی از معده است که منجر به کاهش اندازه معده می شود. پس از این روش ، معده باقی مانده شبیه یک آستین است.

در گاسترکتومی اسلیو، حدود ۸۰ درصد معده برداشته می شود و یک کیسه طولانی مانند لوله باقی می ماند. همچنین هورمون گرلین تنظیم کننده اشتها کمتر تولید می کند ، که ممکن است میل شما به غذا را کاهش دهد.

مزایای این روش شامل کاهش وزن قابل توجه و عدم تغییر مسیر روده است. گاسترکتومی آستین نیز نسبت به سایر روشها به بستری کوتاهتر در بیمارستان نیاز دارد.

انحراف بیلیوپانکراس با سوئیچ اثنی عشر

 این یک جراحی دو قسمتی است که در آن اولین مرحله شامل انجام روشی شبیه به گاسترکتومی اسلیو است. جراحی دوم شامل اتصال قسمت انتهایی روده به اثنی عشر در نزدیکی معده (تغییر دوازدهه و انحراف بیلیوپانکراسی) ، با دور زدن اکثریت روده است.

این جراحی هم مقدار مصرف غذا را محدود می کند و هم جذب مواد مغذی را کاهش می دهد. در حالی که بسیار موثر است ، خطر بیشتری از جمله سوء تغذیه و کمبود ویتامین دارد.

جراحی بای پس معده برای لاغری

بای پس معده و سایر جراحی های کاهش وزن که در مجموع به عنوان جراحی چاقی شناخته می شوند و شامل ایجاد تغییراتی در سیستم گوارش شما برای کاهش وزن است.

جدا شدن دهانه روده کوچک از قسمت پایین معده و اتصال مجدد دهانه روده کوچک به قسمت فوقانی معده است. مقدار غذایی را که معده می تواند در خود نگه دارد ، کاهش می دهد. رایج ترین روش بای پس معده شامل برش بخشی از معده به علاوه قسمت بای پس جراحی است.

بای پس معده Roux-en-Y رایج ترین و موفق ترین روش بای پس معده است. جراح با ایجاد یک کیسه کوچک با تقسیم انتهای بالای معده شروع می کند. این امر مصرف غذا را محدود می کند. در مرحله بعد ، یک قسمت Y شکل از روده کوچک به کیسه متصل می شود تا غذا بتواند از معده تحتانی ، اثنی عشر (اولین قسمت روده کوچک) ، و همچنین قسمت اول ژژنوم (بخش دوم) دور بزند. این روش یک ارتباط مستقیم از معده به قسمت تحتانی روده کوچک ایجاد می کند و به معنای واقعی کلمه بخش هایی از دستگاه گوارش را که کالری و مواد مغذی را جذب می کنند دور می زند.

بیماران تحت عمل جراحی به طور کلی نیمی تا دو سوم اضافه وزن خود را طی دو سال از دست می دهند. کاهش وزن (برنامه غذایی برای کاهش وزن)عموماً یک سال و نیم قبل از تثبیت شدن ادامه می یابد.

Roux-en-Y (roo-w-wy) بای پس معده. این روش رایج ترین روش بای پس معده است. این جراحی معمولاً برگشت پذیر نیست. این کار با کاهش مقدار غذایی که می توانید در یک جلسه بخورید و جذب مواد مغذی را کاهش می دهد.

جراح قسمت بالای شکم شما را برش می دهد و آن را از بقیه معده شما جدا می کند. کیسه به دست آمده به اندازه یک گردو است و فقط حدود یک اونس غذا را در خود نگه می دارد. به طور معمول ، معده شما می تواند حدود ۳ پیمانه غذا را در خود نگه دارد.

سپس ، جراح روده کوچک را بریده و قسمتی از آن را مستقیماً روی کیسه می دوزد. سپس غذا وارد این کیسه کوچک معده می شود و سپس مستقیماً وارد روده باریکی می شود که به آن دوخته شده است. غذا بیشتر معده و قسمت اول روده کوچک شما را دور می زند و در عوض مستقیماً وارد قسمت میانی روده کوچک شما می شود.

این که کدام نوع جراحی چاقی برای شما مناسب است بستگی به موقعیت خاص شما دارد. جراح شما عوامل زیادی را در نظر می گیرد ، از جمله شاخص توده بدن ، عادات غذایی ، سایر مسائل مربوط به سلامتی ، جراحی های قبلی و خطرات مربوط به هر روش.

مزایای جراحی بای پس

بهترین عمل های جراحی برای لاغری

خطرات جراحی این روش کم و کاهش وزن بیشتر.

برخلاف روش های بای پس که شامل برداشتن معده می شود ، روش Roux-en-Y خطرات کمتری را به دنبال دارد. بیماران پس از خوردن حدود دو قاشق غذا احساس سیری می کنند. به دلیل سوء جذب ، مکمل های غذایی ضروری است.

خطرات و عوارض جراحی بای پس

اول ، شما باید بدانید که همه روشهای جراحی خطرات زیادی دارند ، به ویژه برای افراد چاق. خطرات احتمالی جراحی را با جراح خود در میان بگذارید تا آماده انتخاب آگاهانه شوید.

خطر عوارض و کمبودهای تغذیه ای با انجام عملیات بای پس گسترده تر است. بیمارانی که از فرایند عادی گوارش عادی عبور می کنند ، نه تنها نیاز به نظارت دقیق دارند ، بلکه باید از غذاها و داروهای خاص در طول عمر استفاده کنند. ده تا ۲۰ درصد از بیمارانی که تحت عمل جراحی کاهش وزن قرار می گیرند برای اصلاح عوارض نیاز به پیگیری دارند. فتق شکمی شایع ترین عارضه ای است که نیاز به پیگیری جراحی دارد. اگر فشار خون شما بالا رفت حتما با فشار سنج دیجیتال چک کنید و در صورت نیاز به پزشک خود مراجعه کنید .

عوارض همچنین ممکن است شامل نشت از طریق منگنه یا بخیه ، انسداد روده ، زخم معده یا روده کوچک ، لخته شدن خون در ریه ها یا پاها ، کشش کیسه یا مری ، استفراغ مکرر و درد شکم ، التهاب کیسه صفرا و نارسایی کاهش وزن.

بیش از یک سوم بیماران چاق که تحت عمل جراحی بای پس معده قرار می گیرند ، دچار سنگ کیسه صفرا می شوند (توده های کلسترول و سایر مواد تشکیل دهنده در کیسه صفرا). در طول کاهش سریع یا شدید وزن ، خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا در فرد افزایش می یابد. با استفاده از مکمل های نمک صفراوی که در شش ماه اول پس از جراحی مصرف می شوند ، می توان از سنگ کیسه صفرا جلوگیری کرد.

تقریباً ۳۰ درصد از بیمارانی که تحت عمل جراحی چاقی قرار می گیرند ، دچار کمبودهای تغذیه ای مانند کم خونی ، پوکی استخوان و بیماری های متابولیک استخوان می شوند. در صورت مصرف ویتامین از این کمبودها جلوگیری خواهد شد.

نتایج عمل بای پس معده

اکثر بیماران حدود ۶۰ تا ۸۰ درصد از وزن اضافی بدن خود را با عمل بای پس معده از دست می دهند ، در حالی که کاهش قابل توجه وزن ۱۸ تا ۲۴ ماه پس از عمل رخ می دهد.عمل های دیگری برای کاهش وزن انجام می شود مانند لیپوساکشن ،لیپوماتیک (محصول مرتبط : گن مردانه)،ابدومینو پلاستی و … .

بای پس معده و سایر جراحی های چاقی می توانند باعث کاهش وزن طولانی مدت شوند. میزان کاهش وزن بستگی به نوع جراحی شما و تغییر عادات زندگی شما دارد. ممکن است در عرض دو سال نیمی یا حتی بیشتر از وزن اضافی خود را کاهش دهید.

جراحی بای پس معده علاوه بر کاهش وزن ، ممکن است شرایط مربوط به اضافه وزن را بهبود بخشد یا برطرف کند ، از جمله:

  • بیماری قلبی
  • فشار خون بالا
  • آپنه انسدادی خواب
  • دیابت نوع ۲
  • بیماری کبد چرب غیرالکلی  یا استئاتو هپاتیت غیرالکلی
  • رفلاکس معده
  • آرتروز (درد مفاصل)

عمل جراحی بای پس معده سبب بهبود کیفیت زندگی میشود.

جراحی چاقی معمولاً تنها پس از تلاش برای کاهش وزن با بهبود رژیم غذایی و عادات ورزشی انجام می شود.

افراد مناسب برای جراحی لاغری

شما ممکن است کاندید جراحی لاغری باشید اگر:

  • شاخص توده بدنی BMI بزرگتر یا مساوی ۴۰ داشته باشید
  • بیش از ۱۰۰ پوند اضافه وزن دارند
  • دارای BMI 35 یا بیشتر با عوارض چاقی

افراد نامناسب برای جراحی لاغری

جراحی لاغری یک عمل گسترده است. اگر بیماری قلبی یا ریوی شدید دارید که ممکن است جراحی و بیهوشی عمومی را برای شما خطرناک کند ممکن است فرد مناسب این جراحی نباشید.

اگر مواردی مانند چسبندگی (بافت اسکار) داشته باشید ، سابقه جراحی های متعدد شکمی می تواند جراحی را پیچیده کند.

گاهی اوقات چاقی یا اضافه وزن می تواند ناشی از عواملی مانند دارو یا شرایط پزشکی باشد. اختلالات خوردن می تواند با چاقی مرتبط باشد. در این شرایط ، جراحی چاقی ممکن است موثر نباشد و به جای آن درمان های دیگری در نظر گرفته شود.

خطرات احتمالی جراحی چاقی

Best slimming surgery 03 جراحی لاغری

علاوه بر خطرات بیهوشی عمومی و جراحی شکم ، تعدادی از عوارض جانبی بالقوه خاص جراحی چاقی وجود دارد:

خونریزی یا سوراخ شدن معده یا روده: اینها موارد اضطراری تهدید کننده زندگی هستند که نیاز به درمان فوری دارند. چنین عوارضی به احتمال زیاد پس از عمل هایی که شامل برش بخش هایی از معده است ، رخ می دهد.

درد یا انسداد روده ناشی از عفونت یا التهاب که می تواند در روزها یا هفته ها بعد از عمل ایجاد شود. نیاز به مدیریت پزشکی و یا جراحی دارد.

سوء تغذیه ، سندرم دامپینگ و نارسایی آدرنال: کاهش شدید وزن اغلب در ماه های پس از جراحی چاقی رخ می دهد و منجر به این مسائل می شود. در حالی که می توانند با گذشت زمان برطرف شوند.

کمبود دائمی مواد مغذی: به مکمل غذایی مداوم نیاز دارند. کاهش وزن و سوء تغذیه ناسالم می تواند بعد از هر نوع عمل چاقی رخ دهد ، اما احتمال آن بعد از باندینگ معده کمتر از سایر انواع است.

فتق برشی یا چسبندگی می تواند بعد از جراحی چاقی ایجاد شود ، و این ممکن است باعث درد یا انسداد روده در زمان بعدی شود.

مشکلات گوارشی مانند بیماری رفلاکس معده ، سنگ کیسه صفرا و پانکراتیت می تواند به دلیل اختلال در تولید طبیعی و انتشار آنزیم ها در سیستم گوارشی ایجاد شود.

پرخوری ، افسردگی و اضطراب ، به طور کلی پس از جراحی چاقی بهبود می یابد. اما ممکن است بعد از جراحی بدتر شوند.

به خاطر داشته باشید که این نوع جراحی کاهش وزن دائمی نیست. اگر رژیم غذایی پرکالری را ادامه دهید ، خطر افزایش وزن بعد از عمل یا کاهش وزن و لاغری سریع سپس افزایش مجدد آن وجود دارد.

جراحی چاقی به منظور کاهش تعداد کالری جذب شده توسط بدن برای کاهش وزن و معکوس کردن و جلوگیری از عوارض چاقی است ، از جمله:

  • دیابت نوع ۲
  • فشار خون
  • بیماری قلبی
  • بیماری شدید مفصل
  • کمردرد
  • کلسترول و چربی خون بالا
  • آپنه خواب و سایر مشکلات خواب

کلام آخر

جراحی لاغری، معده را کوچک می کند و یا دهانه معده را بازسازی می کند تا مقدار غذایی که می توانید بخورید، کاهش یابد. اما شما همچنین باید رژیم غذایی سالمی داشته باشید که کالری کمی داشته باشد ، سرشار از مواد مغذی بوده و منجر به نفخ زیاد یا سوء جذب نشود.

مداخلات اولیه برای کنترل اضافه وزن ممکن است شامل رژیم ها ، برنامه های ورزشی منظم و درمان های شدید برای هدف گیری و تغییر عادات غذایی ناسالم باشد. هنگامی که این استراتژی های غیر جراحی موثر واقع نشوند ، ممکن است جراحی چاقی مورد توجه قرار گیرد.

آیا جراحی چاقی یا بای پس معده عوارض زیادی دارد؟

مسلمه هر عملی خطرات خود را دارد. اما پس از عمل رعایت نکات تغذیه ای حائز اهمیت است تا دچار سوتغذیه و کمبود موادمغذی نشوید.

آیا روشهای جراحی لاغری خطرناک است؟

هر روش جراحی ای بیخطر نیست اما با مراجعه به بهترین پزشک و رعایت دقیق تمام دستورات پزشک مربوطه عوارض و خطرات کم خواهد شد.

به جز روش جراحی لاغری، استفاده از گن ساعت شنی اصل کلمبیا هامون مدیکال و گن بارداری و دیگر گن های مخصوص پس از جراحی به شما در تناسب اندام کمک زیادی میکند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *