آموزشی

به مناسبت روز اهدای عضو

در تقویم مناسبت های پزشکی و بهداشتی امروز ۳۱ اردیبهشت به نام روز اهدای عضو نامگذاری شده است. این روز با همت مسوولان واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و همچنین واحد اهدای عضو بیمارستان دکتر مسیح دانشوری در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده و به نام “روز ملی اهدای عضو، اهدای زندگی” نامیده می شود.

اهدای اعضا

در فرآیند اهدای عضو، فرد یا ولی دم او اجازه می دهد تا اعضا و بافت های سالم او به شخص دیگری که نیازمند این اعضا است منتقل شود. ممکن است اهدای عضو فرد زمانی که زنده است صورت گیرد و یا زمانی که دیگر در قید حیات نیست.

بافت ها و اعضای قابل انتقال

اعضایی که بیشتر جهت پیوند اهدا و منتقل می شوند کلیه ها، قلب، کبد، پانکراس، روده، لوزالمعده، ریه ها،استخوان، مغز استخوان، پوست و قرنیه چشم می باشند. اندامی که می توان در زمان حیات فرد انتقال داد یکی از کلیه های فرد است چون یک انسان سالم با یک کلیه هم می تواند به زندگی طبیعی خود ادامه دهد. قسمتی از کبد یا ریه و در موارد نادر قسمتی از روده کوچک نیز قابل اهداست. اهدای عضو بیشتر پس از مرگ مغزی صورت می گیرد، اما پس از مرگ کامل نیز اهدای بعضی بافت ها مانند مانند قرنیه، دریچه قلب، استخوان و تاندون تا ۴۸ ساعت قابل اهدا هستند.

کارت اهدای عضو

افراد اهدا کننده عضو معمولا در زمان انتقال عضو دچار مرگ مغزی شده‌اند. مهمترین دلایل مرگ مغزی تصادفات رانندگی، وارد آمدن ضربه شدید به سر، سقوط از ارتفاع، غرق شدن در آب، برخی مسمومیت‌ها، خونریزی‌های داخلی مغز و همچنین سکته مغزی است.

بعضی از کسانی که با مرگ مغزی آشنایی دارند و اهمیت و اهدای عضو را می دانند، برای انجام این کار خداپسندانه اقدام به دریافت کارت اهدا ی اعضا می کنند. این افراد بهتر است نزدیکان و خانواده خود را از عمل خود مطلع کنند تا در زمان فوت غافلگیر نشوند.

هرچند  بر قوانین جمهوری اسلامی ایران و بیشتر کشورهای جهان، برای اهدای عضو رضایت اولیای دم ضروریست و حتی با وجود داشتن کارت اهدای عضو در صورت عدم رضایت اولیای دم اهدا صورت نخواهد گرفت. اما فایده ای که این کارت دارد این است که نشان دهنده رضایت و آرزوی قلبی فرد اهدا کننده است و باعث می شود تا اعضای خانواده فرد راحت تر در مورد این عمل تصمیم بگیرند.

همچنین نقش دیگر این کارت فرهنگ سازی و اطلاع رسانی بیشتر در زمینه این عمل خداپسندانه است.

اهدا2 اهدای عضو

برای شما همراهان مجله آموزشی سایت Hamoon Medical سلامتی آرزومندیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *