آموزشی

تولد ابن سینا و روز پزشک

تولد ابن سینا و نامگذاری این روز به نام پزشک

ابوعلی حسین بن عبدالله بن حسن بن علی بن سینا، مشهور به ابوعلی سینا،  در ۱ شهریور ۳۵۹  ه‍جری شمسی در نزدیک شهر بخارا در ایران (ازبکستان کنونی) به دنیا آمد. ابن سینا، پورسینا و شیخ الرئیس از دیگر القاب این دانشمند ایرانی است.

ابوعلی سینا را در غرب به نام Avicenna می شناسند و عمده شهرت او به خاطر تبحر و تسلط او در پزشکی، فلسه ریاضی و  ستاره شناسی است. ابوعلی سینا در فیزیک، شیمی، جغرافیا ، زمین‌شناسی نیز دانشمندی صاحب نظر بود و در منطق و فلسفه شهرت و اثرگذاری بسیار بالایی داشته است.

یکی از معروف ترین آثار تاریخ پزشکی کتاب “القانون فی الطب”  نوشته ابوعلی سینا است. آثار دیگر او کتاب “الشّفا”  که دایرة المعارفی است به زبان عربی و نیز “دانشنامه علایی” می باشد.

وی در کودکی نبوغ شایانی از خود بروز داد. ابن سینا تا ۱۰ سالگی کل قرآن را حفظ کرد و به سرعت از معلم خود پیشی گرفت. در سن ۱۶ سالگی ابن سینا به پزشکی روی آورد.

 او در جوانی از جمله دانشمندان و پزشکان خاص دربار امیر نوح سامانی در بخارا بود. با نزدیک شدن خطر سپاه سلطان محمود غزنوی از بخارا به گرگانج خوارزم رفت و سپس  به گرگان نزد امیران آل زیار پناه برد. بعد از آن در خدمت مجدالدوله رستم امیر آل بویه در ری رسید و پس از آن در همدان وزیر شمس‌الدوله دیلمی بود. پس از مرگ امیر، وی را زندانی کردند تا اینکه از آنجا گریخت و نزد علاء الدوله، حاکم اصفهان از آل کاکویه رفت و در خدمت او بود تا نهایتا در همین منصب در سفر به همدان درگذشت.

1 نظر در “تولد ابن سینا و روز پزشک

  1. مهدی گفت:

    روحش شاد
    یکی از بزرگترین دانشمندان ایرانی
    واقعا لقب شیخ الرئیس برازنده اش بوده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *