آموزشی

دستگاه پالس اکسیمتر چیست و چگونه کار می کند؟

post example 2 image 16 دستگاه پالس اکسیمتر

دستگاه پالس اکسیمتر یک روش بدون درد و قابل اعتماد برای پزشکان برای اندازه گیری سطح اکسیژن خون فرد است. وقتی نفس می‌کشید، اکسیژن وارد ریه‌های شما می‌شود، از غشاهای نازک عبور می‌کند و وارد جریان خون می‌شود – جایی که توسط گلبول‌های قرمز خون گرفته می‌شود و در سراسر بدن به اندام‌های مختلف منتقل می‌شود.در این مقاله در مورد دستگاه پالس اکسیمتر یا اکسیژن سنج و نحوه کار کردن با ان صحبت می کنیم .

دستگاه پالس اکسیمتر (اکسیژن سنج)چیست؟

اکسی متر یا اکسیژن سنج یک دستگاه کوچک است که معمولاً روی نوک انگشت شما یا روی لاله گوش شما می چسبد و از شکست نور مادون قرمز برای اندازه گیری میزان اتصال اکسیژن به گلبول های قرمز خون شما استفاده می کند. اکسی متر سطح اکسیژن خون را از طریق اندازه گیری اکسیژن مویرگی محیطی یا SpO2 گزارش می کند

آیا یک اکسی متر می تواند به تشخیص COVID-19 در خانه کمک کند

تا به حال در مورد اکسی متر شنیده اید؟ اگر بیماری ریوی یا قلبی(مقاله مرتبط : علائم حمله قلبی) دارید، می‌توانید به‌طور دوره ‌ای در خانه از یکی برای نظارت بر وضعیت خود استفاده کنید. یا شاید در طول سفر به اورژانس یا زمانی که در بیمارستان هستید، یکی از آنها را به انگشت خود داشته باشید.

دستگاه پالس اکسیمتر
طرح زیکلاس مدل D1

آیا پالس اکسیمتر برای ابتلای زودهنگام COVID-19 مفید است

کرونا ویروس جدید که باعث COVID-19 می‌شود از طریق سیستم تنفسی وارد بدن می‌شود و از طریق التهاب و ذات ‌الریه به ریه‌ های فرد آسیب مستقیم وارد می‌کند. هر دو می‌توانند بر نحوه انتقال اکسیژن (محصول مرتبط : دستگاه اکسیژن ساز)به جریان خون تأثیر منفی بگذارند. این اختلال اکسیژن می‌تواند در مراحل مختلف کووید-۱۹ رخ دهد، و نه فقط برای بیماران بدحال که روی دستگاه تنفس مصنوعی قرار می‌گیرند.

در واقع، پدیده‌ای وجود دارد که ما از نظر بالینی مشاهده کرده‌ایم که در آن یک فرد مبتلا به کووید-۱۹ می‌تواند سطح اکسیژن بسیار پایینی داشته باشد، اما در غیر این صورت ظاهر خوبی دارد، به نام «هیپوکسی شاد». این نگران کننده است زیرا این بیماران ممکن است به طور قابل توجهی بیشتر از آنچه احساس می کنند بیمار باشند، مطمئناً نیاز به توجه بیشتر در یک محیط پزشکی دارد.

به همین دلیل ممکن است تعجب کنید که آیا یک اکسیمتر می تواند به تشخیص زودهنگام COVID-19 کمک کند. با این حال، همه کسانی که تست COVID-19 مثبت می شوند، سطح اکسیژن پایینی ندارند. افرادی هستند که ممکن است یک دوره بسیار ناراحت کننده با تب، دردهای عضلانی و ناراحتی گوارشی در خانه داشته باشند، اما هرگز سطح اکسیژن پایین را نشان نمی دهند. در نهایت، مردم نباید پالس اکسیمتر را به عنوان یک آزمایش غربالگری برای COVID-19 در نظر بگیرند. داشتن سطح اکسیژن طبیعی به این معنی نیست که شما عاری از عفونت هستید. اگر در مورد قرار گرفتن در معرض نگرانی هستید، آزمایش رسمی هنوز مورد نیاز است.

آیا پالس اکسیمتر می تواند ابزار مفیدی برای نظارت بر COVID-19 در خانه باشد

اگر فردی مبتلا به کووید-۱۹ خفیف است و در خانه خود درمان می‌کند، یک اکسیمتر می‌تواند ابزار مفیدی برای بررسی سطح اکسیژن باشد تا بتوان سطوح پایین اکسیژن را زود تشخیص داد. به طور کلی، افرادی که از نظر تئوری بیشتر در معرض خطر مشکلات اکسیژن هستند، افرادی هستند که از قبل بیماری ریوی، بیماری قلبی و/یا چاقی دارند و همچنین سیگاری‌های فعال.

اگر آزمایش COVID-19 شما مثبت بود و نگران علائم در حال توسعه هستید، فوراً با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید. از نقطه نظر سلامت ریه، جدای از اندازه ‌گیری‌های پالس اکسیمتر عینی، به بیمارانم پیشنهاد می‌کنم که اگر دچار مشکل تنفسی، درد شدید قفسه سینه، سرفه ‌های غیرقابل کنترل یا تیرگی لب‌ها یا انگشتان هستند به اورژانس مراجعه کنند.

برای یک فرد مبتلا به COVID-19، اندازه گیری اکسیمتر چه زمانی نگران کننده است

یک عدد جهانی SpO2 وجود ندارد که نشان دهد سطح اکسیژن یک فرد سالم و ایده آل است. برای اینکه اکسیمتر ابزاری موثر باشد، ابتدا باید SpO2 پایه خود را بشناسید و به خاطر داشته باشید که خواندن پایه شما می تواند تحت تأثیر COPD از قبل موجود، نارسایی قلبی یا چاقی قرار گیرد. در مرحله بعد، مهم است که بدانید چه زمانی تغییر در میزان SpO2 شما قابل توجه است.

یک SpO2 100٪ به طور موثر تفاوت بالینی صفر تا ۹۶٪ را دارد. به عنوان یک قانون کلی خوب، یک فرد مبتلا به کووید-۱۹ که وضعیت بالینی خود را در خانه تحت نظر دارد، می‌خواهد اطمینان حاصل کند که میزان SpO2 به طور مداوم در ۹۰ تا ۹۲ درصد یا بالاتر از آن باقی می‌ماند. اگر این عدد به طور مداوم به زیر این آستانه کاهش یابد، ارزیابی پزشکی به موقع ضروری است. در صورت ایجاد علائمی مانند تب با یک دستگاه ترمومتر تب خود را چک کنید.

چه چیزی ممکن است خوانش پالس اکسیمتر را دقیق تر کند

اگر فردی مشکلات گردش خون، قند خون مانند دیابت همراه با جریان خون ضعیف در اندام‌ ها، مانند دست ‌های بسیار سرد، بیماری عروقی درونی یا پدیده رینود داشته باشد، می‌تواند خوانش کاذب پایینی داشته باشد. علاوه بر این، ناخن‌های مصنوعی یا لاک‌های تیره رنگ، مانند سیاه یا آبی، می‌توانند خوانش‌ها را مخدوش کنند. ما همیشه توصیه می کنیم که افراد حداقل یک انگشت را در هر دست اندازه بگیرند تا عدد را تأیید کنند.

نحوه خواندن پالس اکسیمتر

 برای بدست آوردن بهترین قرائت از پالس اکسیمتر:

  • هنگامی که اکسیمتر را روی انگشت خود قرار می دهید، مطمئن شوید که دست شما گرم، شل و زیر سطح قلب باشد. هر لاک روی آن انگشت را پاک کنید.
  • آرام بنشینید و قسمتی از بدن خود را که در آن پالس اکسیمتر قرار دارد حرکت ندهید.
  • چند ثانیه صبر کنید تا خواندن تغییر کند و یک عدد ثابت نمایش داده شود.
  • سطح اکسیژن خود و کنترل فشار خون نرمال با دستگاه فشارسنج را با تاریخ و زمان خواندن یادداشت کنید تا بتوانید به راحتی تغییرات را ردیابی کرده و به ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود گزارش دهید.

نحوه تفسیر خواندن

هنگام اندازه گیری پالس اکسیمتر، توجه داشته باشید که آیا سطح اکسیژن کمتر از اندازه گیری های قبلی است یا در طول زمان در حال کاهش است. تغییرات یا روند در اندازه گیری ها ممکن است از یک اندازه گیری منفرد معنا دارتر باشد. برای ارزیابی وضعیت سلامتی یا سطح اکسیژن خود فقط به یک پالس اکسیمتر تکیه نکنید. اگر سطح اکسیژن را در خانه کنترل می کنید، به سایر علائم یا نشانه های سطح پایین اکسیژن توجه کنید، مانند:

  • رنگ آبی در صورت، لب ها یا ناخن ها
  • تنگی نفس، مشکل در تنفس، یا سرفه ای که بدتر می شود.
  • بی قراری ، اضطراب و ناراحتی
  • درد یا سفتی قفسه سینه
  • ضربان نبض سریع یا تند

توجه داشته باشید که برخی از بیماران با سطح اکسیژن پایین ممکن است هیچ یک یا همه این علائم را نشان ندهند. فقط یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی می تواند یک وضعیت پزشکی مانند هیپوکسی (سطح اکسیژن پایین) را تشخیص دهد.

دستگاه پالس اکسیمتر طرح زیکلاس مدل DL
دستگاه پالس اکسیمتر (اکسیژن سنج) طرح زیکلاس مدل DL
دستگاه پالس اکسیمتر مدل DL

توضیحات دستگاه اکسیمتر

پالس اکسیمتر وسیله ای است که معمولاً روی نوک انگشت قرار می گیرد. از پرتوهای نور برای تخمین میزان اشباع اکسیژن خون و ضربان نبض استفاده می کند. اشباع اکسیژن اطلاعاتی در مورد میزان اکسیژن حمل شده در خون می دهد. پالس اکسی متر می تواند میزان اکسیژن خون را بدون نیاز به نمونه گیری تخمین بزند. اکثر پالس اکسی مترها دو یا سه عدد را نشان می دهند.

 مهمترین عدد یعنی سطح اشباع اکسیژن معمولاً به اختصار SpO2 نامیده می شود و به صورت درصد ارائه می شود. ضربان نبض (مشابه ضربان قلب) به اختصار PR است و گاهی اوقات یک عدد سوم برای قدرت سیگنال وجود دارد. مقادیر اشباع اکسیژن برای اکثر افراد سالم بین ۹۵ تا ۱۰۰ درصد است، اما گاهی اوقات در افراد مبتلا به مشکلات ریوی کمتر است. سطح اشباع اکسیژن نیز معمولاً برای کسانی که در ارتفاعات بالاتر زندگی می کنند کمی پایین تر است. داشتن یک زندگی سالم و برنامه غذایی برای کاهش وزن در صورت اضافه وزن سلامتی شما را تضمین ی کند.

از فروشگاه هامون مدیکال پالس اکسی متر مورد نیاز خود را خریداری کرده و در منزل خصوصا در دوران کرونا از سطح اکسیژن خود اطلاع کسب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *