بارداری و زايمان, دیابت

دیابت بارداری چیست و چه علائمی دارد؟

دیابت بارداری

در دیابت بارداری سطح قند خون شما در دوران بارداری بالا می رود. این بیماری سالانه ۱۰ درصد از زنان باردار را در ایالات متحده تحت تأثیر قرار می دهد. این بیماری بر زنان بارداری تأثیر می گذارد که تا به حال به دیابت مبتلا نشده اند. در این مقاله در مورد دیابت بارداری چگونگی ایجاد و علائم آن صحبت می کنیم.

دو نوع دیابت بارداری وجود دارد. زنان دارای کلاس A1 می توانند آن را از طریق رژیم غذایی و ورزش مدیریت کنند. کسانی که کلاس A2 دارند باید انسولین یا داروهای دیگر مصرف کنند.

دیابت بارداری پس از زایمان رفع میشود. اما می تواند بر سلامت نوزاد شما تأثیر بگذارد و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲( مقاله مرتبط : دیابت چیست) را در مراحل بعدی زندگی افزایش می دهد.

علائم دیابت بارداری

زنان مبتلا به دیابت بارداری معمولاً علائمی ندارند یا ممکن است آنها را تا دوران بارداری دچار مشکل کنند. اکثر افراد متوجه می شوند که در طول غربالگری معمول آن را دارند.

ممکن است توجه داشته باشید که:

  • شما تشنه تر از معمول هستید
  • گرسنه تر هستید و بیشتر از حد معمول غذا می خورید
  • شما بیش از حد معمول ادرار می کنید

علل دیابت بارداری

وقتی غذا می خورید ، لوزالمعده شما انسولین ترشح می کند ، هورمونی که به انتقال قند به نام گلوکز از خون به سلول های شما کمک می کند و از آن برای انرژی استفاده می کند.

در دوران بارداری ، جفت شما هورمون هایی تولید می کند که باعث تجمع گلوکز در خون شما می شود. اما اگر بدن شما نتواند انسولین کافی تولید کند یا آنطور که باید مصرف انسولین را متوقف کند ، سطح قند خون شما افزایش می یابد و به دیابت بارداری مبتلا می شوید.

عوامل خطر دیابت بارداری

در موارد زیر احتمال ابتلا به دیابت بارداری بیشتر است:

  • قبل از بارداری اضافه وزن داشته باشید.
  • آفریقایی-آمریکایی ، آسیایی ، اسپانیایی ، بومی آلاسکا ، جزیره اقیانوس آرام یا بومی آمریکا هستند
  • سطح قند خون شما بالاتر از حد مجاز است(سنجش با دستگاه قندخون) اما آنقدر بالا نیست که دیابت داشته باشد (به این حالت پیش دیابت می گویند).
  • یکی از اعضای خانواده خود را مبتلا به دیابت داشته باشید.
  • قبلا دیابت بارداری داشته اید.
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک یا بیماری دیگری که با مشکلات انسولین مرتبط است.
  • فشار خون بالا چک کردن با دستگاه فشار سنج ، کلسترول بالا ، بیماری قلبی یا سایر عوارض پزشکی داشته باشید.
  • بچه بزرگ به دنیا آورده اید (وزن بیش از ۹ پوند)
  • سقط داشته اند.
  • بچه ای به دنیا بیاورید که مرده به دنیا آمده یا دارای نقص های مادرزادی خاصی باشد.
  • سن بالای ۲۵ سال دارند.

آزمایشات و تشخیص دیابت بارداری

دیابت بارداری در نیمه دوم بارداری اتفاق می افتد. پزشک شما بین هفته های ۲۴ تا ۲۸ ، یا اگر در معرض خطر بالا هستید ، زودتر آن را بررسی می کند.

پزشک آزمایش تحمل گلوکز می دهد: ۵۰ گرم گلوکز را در یک نوشیدنی شیرین می نوشید. باعث افزایش قند خون می شود. یک ساعت بعد ، آزمایش قند خون را انجام می دهید تا ببینید بدن شما چگونه با این قند مقابله می کند. اگر نتایج نشان داد که قند خون شما بالاتر از حد معینی است ، به آزمایش تحمل گلوکز خوراکی ۳ ساعته نیاز دارید ، به این معنی که ۳ ساعت پس از نوشیدن ۱۰۰ گرم نوشیدنی گلوکز ، آزمایش قند خون انجام می دهید. پزشک شما همچنین می تواند شما را با ۱۲ ساعت ناشتایی ، سپس نوشیدنی ۷۵ گرم گلوکز و ۲ ساعت آزمایش قند خون به شما آزمایش دهد.شما می توانید سنجش قندخون در خانه را به راحتی انجام دهید.

درمان دیابت بارداری

درمان دیابت بارداری

اگر دیابت بارداری دارید ، در اسرع وقت به درمان نیاز خواهید داشت تا خود و نوزاد خود را در دوران بارداری و زایمان سالم نگه دارید. پزشک می خواهد که:

  • سطح قند خون خود را چهار بار یا بیشتر در روز بررسی کنید.
  • ادرار خود را از نظر وجود کتون ها ، مواد شیمیایی که به این معنی است که دیابت شما تحت کنترل نیست ، بررسی کنید.
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید.
  • ورزش را به یک عادت تبدیل کنید.اکسیژن خون خود را با دستگاه های پالس اکسیمتر یا همان اکسیژن سنج چک کنید .
  • پزشک وزن شما و رشد نوزاد را پیگیری می کند. آنها ممکن است انسولین یا داروی دیگری به شما بدهند تا قند خون شما تحت کنترل باشد..

تعیین سطح قند خون برای زنان در دوران بارداری

انجمن دیابت آمریکا این اهداف را برای زنان بارداری که قند خون خود را آزمایش می کنند توصیه می کند:

  • قبل از غذا: ۹۵ میلی گرم در دسی لیتر یا کمتر
  • یک ساعت بعد از غذا: ۱۴۰ میلی گرم در دسی لیتر یا کمتر
  • دو ساعت بعد از غذا: ۱۲۰ میلی گرم در دسی لیتر یا کمتر

رژیم غذایی برای دیابت بارداری

این مراحل ساده را انجام دهید:

برای جلوگیری از دیابت بارداری رژیم غذایی سالم و کم قند داشته باشید. با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که تغذیه مورد نیاز خود را دریافت می کنید. از برنامه غذایی که برای افراد مبتلا به دیابت تهیه شده است پیروی کنید:

میان وعده های شیرین مانند شیرینی ، آب نبات و بستنی را با قندهای طبیعی مانند میوه ، هویج و کشمش معامله کنید. سبزیجات و غلات کامل را اضافه کنید و اندازه وعده های غذایی خود را مشاهده کنید.

هر روز سه وعده غذایی کوچک به همراه دو یا سه میان وعده بخورید.

۴۰ درصد کالری روزانه خود را از کربوهیدرات ها و ۲۰ درصد از پروتئین دریافت کنید. کربوهیدراتها باید کربوهیدراتهای پیچیده و پر فیبر باشند. چربی بین ۲۵ تا ۳۰ درصد باشد.

۲۰ تا ۳۵ گرم فیبر در روز مصرف کنید. غذاهایی مانند نان های سبوس دار ، غلات و ماکارونی ؛ برنج قهوه ای یا وحشی ؛ بلغور جو دوسر و سبزیجات و میوه ها به شما کمک می کنند تا به آنجا برسید.

ورزش برای دیابت بارداری

در تمام دوران بارداری ورزش کنید. شما می توانید در صورت ابتلا به دیابت بارداری ورزش کنید به شرطی که پزشک شما بگوید مشکلی نیست. فعال بودن یک راه خوب برای کمک به کنترل قند خون است. تناسب اندام در دوران بارداری برای وضعیت بدن شما نیز مفید است و می تواند برخی از مشکلات رایج مانند کمردرد و خستگی را مهار کند. اگر دچار ورم پا و واریس شده اید با مشورت پزشکتان می توانید از جوراب واریس استفاده کنید . در اسرع وقت فعال شوید. فعالیت ​​را در بیشتر روزهای هفته انجام دهید. دویدن ، پیاده روی ، شنا و دوچرخه سواری گزینه های خوبی هستند.

ورزش می تواند قند خون شما را کاهش دهد. بنابراین هنگام تمرین ، همیشه یک نوع شکر سریع مانند قرص گلوکز یا آب نبات سفت با خود داشته باشید. مراقبت های مناسب قبل از زایمان را دریافت کنید: نه تنها پزشک شما می تواند شما را از نظر این بیماری غربالگری کند. آنها می توانند در مورد غذا ، فعالیت و کاهش وزن توصیه کنند. با موارد زیر می توانید خطر خود را قبل از بارداری کاهش دهید.استفاده از گن نیز می تواند به شما کمک کند تا فشار کمتری را احساس کنید .

آیا دیابت بارداری بر نوزاد من تأثیر می گذارد؟

اگر شما و پزشکتان هنگام دیابت بارداری قند خون خود را کنترل کنید ، احتمالاً نوزاد شما سالم خواهد بود. بلافاصله پس از زایمان ، پزشک سطح قند خون نوزاد شما را بررسی می کند. اگر کم باشد ، ممکن است لازم باشد گلوکز را از طریق ورید دریافت کنند تا به حالت عادی برسد. اگرچه احتمال بیشتری وجود دارد که فرزند شما بعداً نسبت به سایر کودکان به دیابت نوع ۲ مبتلا شود ، اما یک شیوه زندگی سالم (شامل رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی زیاد مانند ورزش برای لاغری) می تواند این خطر را کاهش دهد.

شما می توانید قدم هایی بردارید تا شما و نوزادتان سالم بمانید. از فروشگاه هامون مدیکال دستگاه تست قند خون مورد نیاز خود را خریداری کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “دیابت بارداری چیست و چه علائمی دارد؟

  1. ستاره گفت:

    سلام.مرسی از مطلب خوبتون.رژیم دیابت در زمان بارداری خطری برای رشد جنین نداره؟

    1. مجله علمی هامون مدیکال گفت:

      سلام دوست عزیز. اگر رژیم درست و اصولی باشد و تحت نظر متخصص باشد خیر خطری برای مادر و جنین ندارد و دیابت را کنترل می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *