آموزشی, پیری و سالمندی

زخم بستر چیست علائم ایجاد آن کدامند؟

زخم بستر چیست

زخم بستر (Bed sore)یک زخمی است که ناشی از صدمات به پوست و بافت زیرین ناشی از فشار طولانی مدت بر روی پوست است. زخم بستر اغلب روی پوستی ایجاد می شود که نواحی استخوانی بدن مانند پاشنه ، مچ پا ، باسن و استخوان دنبالچه را می پوشاند. افرادی که بیشتر در معرض زخم بستر هستند شرایط پزشکی دارند که توانایی آنها در تغییر موقعیت را محدود می کند یا باعث می شود بیشتر وقت خود را روی تخت یا صندلی بگذرانند. اکثر زخم ها با درمان بهبود می یابند ، اما برخی هرگز به طور کامل بهبود نمی یابند. می توانید برای جلوگیری از زخم بستر و بهبودی آنها اقداماتی را انجام دهید.

مراحل زخم بستر

زخم های بستر در چهار مرحله ایجاد می شوند:

زخم بستر معمولا در سن بالا اتفاق می افتد .با لمس پوست احساس گرما می کند. ممکن است قرمزی ایجاد شود و ناحیه خارش داشته باشد.

یک زخم یا تاول باز دردناک ایجاد می شود و پوست در اطراف آن تغییر رنگ داده است.

به دلیل آسیب بافتی در زیر سطح پوست ایجاد می شود.

آسیب شدید به پوست و بافت، احتمالاً با عفونت وجود دارد. ماهیچه ها ، استخوان ها و تاندون ها ممکن است قابل مشاهده باشند.

التیام زخم عفونی بیشتر طول می کشد. عفونت می تواند در نقاط دیگر بدن گسترش یابد و آسیب قابل توجهی را ایجاد کند.برای جلوگیری از این نوع عفونت می توانید از تشک زخم بستر استفاده کنید .

علائم زخم بستر

علائم هشدار دهنده زخم بستر یا زخم فشاری عبارتند از:

  • تغییرات غیر معمول در رنگ یا بافت پوست
  • تورم
  • تخلیه چرکی
  • ناحیه ای از پوست که در لمس سردتر یا گرمتر از مناطق دیگر می شود

زخم بستر بر اساس عمق ، شدت و سایر خصوصیات خود در یکی از مراحل مختلف قرار می گیرد. میزان آسیب پوست و بافت از پوست قرمز ، شکسته نشده تا آسیب عمیق شامل عضلات و استخوان متغیر است. استفاده از تشک مواج تخم مرغی باعث کم شدن و یا حتی جلوگیری از زخم بستر می شود.

محل های متداول زخم های فشاری

برای افرادی که از ویلچر استفاده می کنند ، زخم بستر در محل های زیر ایجاد می شود:

  • دنباله یا باسن
  • تیغه های شانه و ستون فقرات
  • پشت بازوها و پاها در جایی که روی صندلی قرار گرفته اند

برای افرادی که باید در رختخواب بمانند ، زخم بستر ممکن است در موارد زیر رخ دهد:

  • پشت یا کناره های سر
  • تیغه های شانه
  • لگن ، کمر یا استخوان دنبالچه
  • پاشنه ، مچ پا و پوست پشت زانو

علل زخم بستر

زخم بستر

زخم بستر در اثر فشار به پوست ایجاد می شود. جریان خون محدود می شود. حرکت محدود می تواند پوست را آسیب پذیر کرده و منجر به زخم بستر میشود.

سه عامل برای زخم بستر عبارتند از:

فشار مداوم بر هر قسمتی از بدن جریان خون به بافت را کاهش داده. جریان خون برای رساندن اکسیژن به بافت ها ضروری است. بدون این مواد مغذی ضروری ، پوست و بافتهای مجاور میمیرد. استفاده از دستگاه بخور برای تهویه اتاق بیمار و برای جلوگیری از خشکی و جلوگیری ایجاد زخم مناسب است.

برای افرادی که تحرک محدودی دارند ، این فشارها در مناطقی که دارای عضلات یا چربی نیست و روی ستون فقرات ، استخوان دنبالچه ، تیغه های شانه ، باسن ، پاشنه پا و آرنج اتفاق می افتد.

اصطکاک زمانی رخ می دهد که پوست به لباس یا ملافه می مالد. پوست شکننده آسیب پذیرتر میشود. به خصوص اگر پوست مرطوب باشد.

برش زمانی رخ می دهد که دو سطح در جهت مخالف حرکت کنند. به عنوان مثال ، هنگامی که یک تخت در قسمت سر قرار دارد ، می توانید در رختخواب به سمت پایین حرکت کنید.

عوامل خطر زخم بستر

اگر در حرکت مشکل دارید و نمی توانید به راحتی در حالت نشسته یا در رختخواب موقعیت خود را تغییر دهید ، خطر ابتلا به زخم بستر بیشتر می شود. عوامل خطر عبارتند از:

بی حرکتی: این ممکن است به دلیل سلامت ضعیف ، آسیب نخاعی و علل دیگر باشد.

بی اختیاری پوست با قرار گرفتن طولانی مدت در معرض ادرار و مدفوع آسیب پذیرتر می شود.

عدم درک حسی: آسیب های نخاعی ، اختلالات عصبی و سایر شرایط می تواند منجر به از دست دادن حس شود. احساس درد یا ناراحتی هشداری برای تغییر موقعیت است.

تغذیه نامناسب و هیدراتاسیون: افراد برای حفظ سلامت پوست و جلوگیری از تجزیه بافت ها به رژیم غذایی روزانه خود به میزان کافی مایعات ، کالری ، پروتئین ، ویتامین ها و مواد معدنی نیاز دارند.

شرایط پزشکی بر جریان خون تأثیر می گذارد. مشکلات سلامتی مانند دیابت و بیماری های عروقی خطر زخم بستر را افزایش دهد.

عوارض زخم بستر

عوارض زخم های بستر تهدید کننده زندگی هستند ، عبارتند از:

سلولیت

سلولیت می تواند باعث گرم شدن ، قرمزی و تورم ناحیه آسیب دیده شود. افراد مبتلا به آسیب عصبی اغلب در ناحیه ای که تحت تاثیر سلولیت قرار گرفته است احساس درد نمی کنند.

عفونت های استخوانی و مفصلی

عفونت ناشی از زخم می تواند به مفاصل و استخوان ها نفوذ کند. عفونت های مفصلی می تواند به غضروف و بافت آسیب برساند. عفونت های استخوانی عملکرد مفاصل و اندام ها را کاهش دهد.

سرطان

 زخم های طولانی مدت و غیر التیام بخش می توانند به نوعی سرطان سلول سنگفرشی تبدیل شوند.

سپسیس

زخم پوستی منجر به سپسیس می شود.

جلوگیری از زخم بستر

شما می توانید با تغییر مکان خود به منظور جلوگیری از استرس بر روی پوست ، از ایجاد زخم بستر جلوگیری کنید. استفاده از تشک زخم بستر و استراتژی های دیگر شامل مراقبت مناسب از پوست ، حفظ تغذیه مناسب و مصرف مایعات ، ترک سیگار ، مدیریت استرس و ورزش روزانه است.

نکاتی برای تغییر موقعیت

توصیه های زیر را در رابطه با تغییر مکان در نظر بگیرید:

وزن خود را به طور مکرر تغییر دهید.

در صورت امکان خود را بلند کنید. اگر از قدرت بالای بدن برخوردار هستید ، حرکت با ویلچر انجام دهید.

به ویلچر مخصوص نگاه کنید. برخی از ویلچرها به شما اجازه می دهند آن را کج کنید می تواند فشار را کاهش دهد.

کوسن یا تشکی را انتخاب کنید و فشار را کاهش  دهید. از کوسن یا تشک مخصوص برای کاهش فشار و مناسب بدن خود استفاده کنید. از کوسن های پیراشکی استفاده نکنید ، زیرا فشار را روی بافت اطراف بیشتر میکند. ارتفاع تخت خود را تنظیم کنید. اگر می توانید تخت خود را در قسمت سر بلند کنید ، آن را بیش از ۳۰ درجه بلند نکنید. این به جلوگیری از برش کمک می کند.

تشخیص زخم بستر

پزشک شما به احتمال زیاد به پوست شما نگاه می کند تا تصمیم بگیرد که آیا زخم فشاری دارید و در این صورت ، مرحله ای را به زخم اختصاص می دهد. مرحله بندی کمک می کند تا تعیین کنید که کدام درمان برای شما مناسب است. ممکن است برای ارزیابی سلامت عمومی خود به آزمایش خون نیاز داشته باشید.

درمان زخم بستر

درمان زخم های فشاری شامل کاهش فشار بر پوست آسیب دیده ، مراقبت از زخم ها ، کنترل درد ، جلوگیری از عفونت و حفظ تغذیه مناسب است.

برای تسکین و درمان زخم بستر باید تحت بررسی و معاینه متخصصان زیر باشید:

  • پزشک یا پرستار متخصص مراقبت از زخم
  • پرستاران یا دستیاران پزشکی که هم مراقبت و هم آموزش برای مدیریت زخم ها را ارائه می دهند.
  • مددکاری اجتماعی که به شما یا خانواده شما در دسترسی به منابع کمک می کند و نگرانی های احساسی مربوط به بهبود طولانی مدت را برطرف می کند.
  • فیزیوتراپیست که به بهبود تحرک کمک می کند.
  • یک کاردرمانگر که به اطمینان از سطوح مناسب صندلی کمک می کند.
  • یک متخصص تغذیه که نیازهای تغذیه ای شما را زیر نظر دارد و رژیم غذایی مناسب را توصیه می کند ..
  • پزشک متخصص بیماریهای پوست
  • جراح مغز و اعصاب ، جراح عروق ، جراح ارتوپدی یا جراح پلاستیک
Bedsore 02 زخم بستر

کاهش فشار

اولین قدم در درمان سوزش بستر ، کاهش فشار و اصطکاک ایجاد کننده آن است. استراتژی ها عبارتند از:

جابجایی مجدد اگر دچار بیماری بستر شده اید ، مرتباً برگردید و موقعیت خود را تغییر دهید. تعداد دفعات تغییر موقعیت بستگی به شرایط شما و کیفیت سطحی دارد که در آن قرار دارید.

استفاده از سطوح نگهدارنده از تشک ، تختخواب و کوسن های مخصوصی استفاده کنید که به شما کمک می کند بنشینید یا دراز بکشید تا از پوست آسیب پذیر محافظت کند.

پاکسازی و پانسمان زخم ها

مراقبت از زخم های فشاری بستگی به عمق زخم دارد. به طور کلی ، تمیز کردن زخم شامل موارد زیر است:

تمیز کردن

اگر پوست آسیب دیده شکسته نشده است ، آن را با یک شوینده ملایم بشویید و خشک کنید. هر بار که پانسمان تعویض می شود ، زخم های باز را با آب یا محلول آب شور (نمک) تمیز کنید.

بستن پانسمان

 یک باند با مرطوب نگه داشتن زخم ، بهبود را تسریع می کند. سدی در برابر عفونت ایجاد می کند. پوست آن را خشک نگه دارید.در صورت بالا بودن دمای بدن تب بیمار با تب سنج اندازه گیری کنید انتخاب بانداژ شامل فیلم ، گاز ، ژل ، فوم و پوشش های تصفیه شده است. ممکن است به ترکیب پانسمان نیاز داشته باشید.

برداشتن بافت آسیب دیده

برای ترمیم صحیح ، زخم ها(کرم ترمیم زخم ) باید عاری از بافت آسیب دیده ، مرده یا آلوده باشند. پزشک یا پرستار ممکن است بافت آسیب دیده (دبرید) را با شستشوی ملایم زخم با آب یا بریدن بافت آسیب دیده از بین ببرد.

داروهایی برای کنترل درد

 داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی-مانند ایبوپروفن و ناپروکسن سدیم ممکن است درد را کاهش دهند. اینها می توانند قبل یا بعد از تغییر موقعیت و مراقبت از زخم بسیار مفید باشند. داروهای موضعی درد می توانند مفید باشد.

یک رژیم غذایی سالم

 تغذیه باعث بهبود زخم می شود.

عمل جراحي

زخم بستر بزرگ که درمان نمی شود ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد. یکی از روشهای ترمیم جراحی این است: از پد ماهیچه ، پوست یا بافت دیگر خود برای پوشاندن زخم و محافظت از استخوان آسیب دیده استفاده کنید

زمان مراجعه به پزشک

در صورت مشاهده علائم هشداردهنده ایجاد زخم بستر ، موقعیت خود را تغییر دهید تا فشار بر ناحیه کاهش یابد یا از ماساژ بدن برای بهتر شدن جریان گردش خون استفاده کنید. اگر در ۲۴ تا ۴۸ ساعت بهبودی مشاهده نکردید ، با پزشک خود تماس بگیرید.

در صورت مشاهده علائم عفونت ، مانند تب ، ترشح از زخم ، زخمی که بوی بد می دهد یا افزایش قرمزی ، گرما یا تورم در اطراف زخم ، فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

از فروشگاه هامون مدیکال تشک مواج تخم مرغی مورد نیاز خود را خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *