بیماری ها, سرطان

سرطان پستان در مردان

آیا مردان به سرطان پستان مبتلا می شوند؟

سرطان پستان در مردان ، (Breast Cancer in Men)برای پاسخ به این سوال لازم است بدانیم پستان چیست؟ پستان(Breast) تعداد دو یا چند غده بزرگ است که بر روی سینه گونه ای از موجودات که به آن ها پستانداران گفته می شود وجود دارد و مهمترین کاربرد این غده ها ترشح شیر برای تغذیه نوزاد و زنده نگه داشتن آن است. در این مقاله در مورد نشانه ها و راه های پیشگیری از سرطان پستان در مردان صحبت می کنیم .

تعداد پستان ها در پستانداران متفاوت است اما تعداد پستان ها در انسان دو عدد است و اندازه آن در طول زندگی مردان و در طول زندگی دختران البته قبل از رسیدن به سن بلوغ کوچک است.

اما با رسیدن به این سن (سن بلوغ در دختران)، به دلیل تغییرات هورمونی که ایجاد می گردد اندازه پستان های دختران افزایش پیدا می کند. زمان بارداری و پس ازگذارندان دوره نقاهت و عوارض سزارین و زایمان نیز از مواقعی است که پستان در زنان بزرگ تر شده و بیشترین حجم خود را در این دو زمان بارداری و شیردهی دارد.

سرطان پستان در مردان

هر چند زن بودن را مهمترین عامل ابتلا به سرطان پستان می دانند، اما احتمال بروز آن در مردان نیز وجود دارد. به ازای هر ۱۰۰ مورد ابتلا به سرطان پستان در زنان، یک مورد نیز در مردان مشاهده شده است،  زیرا مردان نیز دارای مقدار کمی بافت پستان و مجاری آن هستند و همین مقدار کم نیز ممکن است منجر به بیماری سرطان پستان در آنها شود. احتمال ابتلا به این بیماری در مردان در سنین زیر ۳۵ سال بسیار نادر است. با افزایش سن احتمال ابتلا به سرطان پستان در مردان بیشتر می شود.

سرطان پستان در مردان

نشانه های هشدار دهنده سرطان پستان در مردان بسیار دیرتر از زنان تشخیص داده می شود و آن هم به علت این است که مردان از این بیماری نا آگاه هستند و نیز بعضی از مردان از این که سایرین بفهمند دچار بیماری سرطان پستان شده است احساس شرم و خجالت می کنند.

در برخی موارد به دلیل بزرگ شدن عضله سینه انجام عمل های جراحی مانند ماستکتومی برای مردان انجام می شود

همین احساس ناخوشایند باعث مراجعه دیرهنگام بیمار به پزشک می شود. طبق آمار مران معمولا ۱۶ ماه پس از مشاهده تومور به پزشک مراجعه کرده اند. مراجعه دیرهنگام بیماری را تشدید می کند. موارد زیر نشانگر ابتلای فرد به سرطان پستان است:

وجود توده قابل لمس که محل آن معمولا زیر نوک پستان است

بروز تفاوت های قابل مشاهده بین دو پستان چپ و راست و نیز نوک آنها

کشیده شدن نوک پستان به سمت داخل

کشیده شدن یا ایجاد فرو رفتگی پوست پستان

قرمزی نوک پستان یا پوسته پوسته شدن آن

ترشحات نوک پستان

راه های تشخیص سرطان پستان در مردان

راه های تشخیص سرطان پستان

با همان راه های تشخیص سرطان پستان در زنان می توان این بیماری را در مردان تشخیص داد که شامل آزمایش هایی مانند ماموگرافی و بیوپسی می شود.

ماموگرافی یکی از راه های تشخیص سرطان پستان است

عوامل بروز سرطان پستان در مردان

جهش ژنتیکی

پیشینه خانوادگی

سابقه پرتو درمانی یا قرار گرفتن در معرض آن

ابتلا به بیماری سیروز کبدی یا سندرم کلاین فلتر (Klinefelter syndrome)، چرا که با سطح بالای استروژن (نوعی هورمون زنانه) در بدن ارتباط مستقیم دارد.

راه های درمان سرطان پستان در مردان

راه های پیشگیری از سرطان پستان

این روش ها عبارتند از: جراحی، رادیوتراپی، شیمی درمانی، پرتودرمانی و نیز روش هورمون درمانی که در مردان بیش از زنان موثرتر است.

نکته: بعد از درمان به روش جراحی، به دستور پزشک استفاده از گن پس از جراحی الزامی است.

هامون مدیکال نمایندگی فروش گن های جراحی و زیبایی فاجات

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *