واریس و لنف ادم

شایع ترین علل ایجاد لنف ادم

لنف ادم

شایع ترین علل ایجاد لنف ادم ،لنف ادم به تورم بافتی اشاره دارد که در اثر تجمع مایعی غنی از پروتئین که معمولاً از طریق سیستم لنفاوی بدن تخلیه می‌شود، ایجاد می‌شود. این بیماری بیشتر بازوها یا پاها را درگیر می کند، اما می تواند در دیواره قفسه سینه، شکم، گردن و اندام تناسلی نیز رخ دهد.

غدد لنفاوی قسمت مهمی از سیستم لنفاوی شما می باشند. لنف ادم می تواند ناشی از درمان های سرطانی باشد که غدد لنفاوی شما را از بین می برند یا به آنها آسیب می رسانند. هر نوع مشکلی که مسیر مایع لنفاوی را مسدود کند، می تواند باعث ایجاد لنف ادم شود.

موارد شدید لنف ادم می‌تواند بر توانایی حرکت اندام آسیب ‌دیده تأثیر بگذارد، خطر عفونت ‌های پوستی را افزایش دهد و منجر به تغییرات و تحلیل پوست شود. درمان ممکن است شامل آستین فشاری لنف ادم ، ماساژ، جوراب‌ های فشاری، پمپاژ پنوماتیک متوالی، مراقبت دقیق از پوست و به ندرت، جراحی برای برداشتن بافت متورم یا ایجاد مسیرهای زهکشی جدید باشد.

علائم و نشانه های لنف ادم

علل ایجاد لنف ادم

علائم و نشانه های لنف ادم عبارتند از:

  • تورم بخشی یا تمام بازو یا پا، از جمله انگشتان دست یا پا
  • احساس سنگینی یا سفتی
  • محدوده حرکتی محدود
  • عفونت های مکرر
  • سفت شدن و ضخیم شدن پوست (فیبروز)

علائم و نشانه ها می توانند از خفیف تا شدید متغیر باشند. لنف ادم ناشی از درمان سرطان ممکن است تا ماه ها یا سال ها پس از درمان رخ ندهد. اگر متوجه تورم مداوم در بازو یا پای خود شدید، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید. اگر قبلاً مبتلا به لنف ادم تشخیص داده شده است، در صورت افزایش ناگهانی چشمگیر در اندازه اندام درگیر، به پزشک خود مراجعه کنید.

علل ایجاد لنف ادم

سیستم لنفاوی شبکه ای از عروق است که مایع لنفاوی غنی از پروتئین را در سراسر بدن حمل می کند. بخشی از سیستم ایمنی شماست. غدد لنفاوی به عنوان فیلتر عمل می کنند و حاوی سلول هایی هستند که با عفونت و سرطان مبارزه می کنند.

مایع لنفاوی از طریق انقباضات ماهیچه ای از طریق رگ های لنفاوی رانده می شود که در انجام وظایف روزانه خود حرکت می کنید و پمپ های کوچکی در دیواره رگ های لنفاوی انجام می دهید. لنف ادم زمانی رخ می دهد که عروق لنفاوی قادر به تخلیه کافی مایع لنفاوی، معمولاً از بازو یا پا نباشند.

شایع ترین علل لنف ادم عبارتند از:

سرطان. اگر سلول های سرطانی عروق لنفاوی را مسدود کنند، ممکن است لنف ادم ایجاد شود. به عنوان مثال، توموری که در نزدیکی یک غدد لنفاوی یا رگ لنفاوی رشد می کند، می تواند به اندازه کافی بزرگ شود تا جریان مایع لنفاوی را مسدود کند.

پرتودرمانی برای سرطان. تشعشع می تواند باعث زخم و التهاب غدد لنفاوی یا عروق لنفاوی شود.

عمل جراحي. در جراحی سرطان، غدد لنفاوی اغلب برداشته می‌شوند تا ببینند آیا بیماری گسترش یافته است یا خیر. با این حال، این همیشه منجر به لنف ادم نمی شود.

انگل ها در کشورهای در حال توسعه در مناطق استوایی، شایع ترین علت لنف ادم، عفونت با کرم های نخ مانند است که غدد لنفاوی را مسدود می کند.

به طور معمول،تشخیص لنف ادم ناشی از شرایط مختلفی است که در آن سیستم لنفاوی به درستی رشد نمی کند.

عوامل خطر لنف ادم

عواملی که ممکن است خطر ابتلا به لنف ادم را افزایش دهند عبارتند از:

  • سن بالاتر
  • اضافه وزن یا چاقی
  • آرتریت روماتوئید یا پسوریاتیک

عوارض لنف ادم

عوارض لنف ادم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

عفونت های پوستی (سلولیت). مایع محبوس شده زمین حاصل خیز را برای میکروب ها فراهم می کند و کوچکترین آسیب به بازو یا پا می تواند نقطه ورود عفونت باشد. پوست آسیب دیده متورم و قرمز به نظر می رسد و معمولاً هنگام لمس دردناک و گرم است. پزشک شما ممکن است آنتی بیوتیک هایی را تجویز کند تا بتوانید بلافاصله مصرف آنها را شروع کنید.اگر احساس کردید که دمای بدنتان بالا است با یک تب سنج آن را اندازه گیری کنید در صورت پایین نیامدن دمای بدن به پزشک مراجعه کنید.

سپسیس سلولیت درمان‌ نشده می‌تواند به جریان خون گسترش یابد و باعث سپسیس شود – یک وضعیت بالقوه تهدید کننده زندگی که زمانی رخ می‌دهد که پاسخ بدن به عفونت به بافت‌های خود آسیب برساند. سپسیس نیاز به درمان فوری پزشکی دارد.

نشت از طریق پوست. با تورم شدید، مایع لنفاوی می تواند از طریق شکاف های کوچک در پوست تخلیه شود یا باعث ایجاد تاول شود.

تغییرات پوستی. در برخی از افراد مبتلا به لنف ادم بسیار شدید، پوست اندام آسیب‌دیده می‌تواند ضخیم و سفت شود، بنابراین شبیه پوست فیل می‌شود.

سرطان. شکل نادری از سرطان بافت نرم می تواند ناشی از شدیدترین موارد لنف ادم درمان نشده باشد.

تشخیص لنف ادم

اگر در خطر ابتلا به لنف ادم هستید – برای مثال، اگر اخیراً جراحی سرطانی را انجام داده اید که غدد لنفاوی خود را درگیر کرده است – پزشک ممکن است لنف ادم را بر اساس علائم و نشانه های شما تشخیص دهد.

اگر علت ادم لنفاوی شما چندان واضح نباشد، ممکن است پزشک آزمایش‌های تصویربرداری را برای بررسی سیستم لنفاوی شما تجویز کند. ممکن است این آزمایشات شامل موارد اشاره شده در زیر باشد:

اسکن ام آر آی. MRI با استفاده از میدان مغناطیسی و امواج رادیویی، تصاویر سه بعدی و با وضوح بالا از بافت درگیر تولید می کند.

سی تی اسکن. این تکنیک اشعه ایکس تصاویر دقیق و مقطعی از ساختارهای بدن تولید می کند. سی تی اسکن می تواند انسداد و گرفتگی در سیستم لنفاوی را نمایان سازد.

سونوگرافی. این آزمایش از امواج صوتی برای تولید تصاویری از ساختارهای داخلی استفاده می کند. می تواند به یافتن انسداد در سیستم لنفاوی و سیستم عروقی کمک کند.

لنفوسینتی گرافی. در طی این آزمایش، رنگ رادیواکتیو به فرد تزریق می شود و سپس توسط دستگاه اسکن می شود. تصاویر به‌دست‌آمده نشان می‌دهند که رنگ در رگ‌های لنفاوی حرکت می‌کند و انسداد را برجسته می‌کند.

انواع روشهای درمان لنف ادم

لنف ادم

هیچ درمانی برای لنف ادم وجود ندارد. درمان بر کاهش تورم و جلوگیری از عوارض تمرکز دارد.

داروها

لنف ادم خطر ابتلا به عفونت های پوستی (سلولیت) را تا حد زیادی افزایش می دهد. پزشک شما ممکن است آنتی بیوتیک هایی را برای شما تجویز کند تا بتوانید بلافاصله پس از ظاهر شدن علائم، مصرف آنها را شروع کنید.در مورد بیماری لنف ادم و مراقبت های آن همه موارد را باید رعایت کنید.

تکنیک ها و تجهیزات

پزشکان لنف ادم می توانند تکنیک ها و تجهیزاتی را به شما آموزش دهند که می تواند به کاهش تورم لنف ادم کمک کند. مثالها عبارتند از:

تمرینات انقباض ملایم ماهیچه‌های بازو یا پا می‌تواند به خروج مایع اضافی از اندام متورم کمک کند.استفاده از آستین موبیدرم برای کاهش ورم دست بسیار مناسب است.

تخلیه لنفاوی دستی درمانگرانی که در این روش ماساژ مانند آموزش دیده اند، از فشار بسیار کم برای حرکت مایع محبوس شده در اندام متورم به سمت ناحیه ای با عروق لنفاوی در حال کار استفاده می کنند. افراد در صورت داشتن عفونت پوستی، لخته شدن خون یا سرطان فعال در اندام آسیب دیده باید از تخلیه لنفاوی دستی خودداری کنند.

باندهای فشاری. استفاده از بانداژهای با کشش کم برای بسته بندی کل اندام، مایع لنفاوی را تشویق می کند تا به سمت تنه بدن برگردد.

لباس های فشرده سازی. آستین‌ها یا جوراب‌ طبی الاستیک نزدیک می‌توانند بازو یا پا را فشرده کنند تا تخلیه مایع لنفاوی را تشویق کنند. این لباس ها اغلب نیاز به نسخه ای دارند تا اطمینان حاصل شود که از مقدار مناسب فشرده سازی استفاده می شود. برای اطمینان از تناسب مناسب، ممکن است لازم باشد توسط یک متخصص اندازه گیری شوید.

فشرده سازی متوالی پنوماتیک. آستینی که روی بازو یا پای آسیب دیده پوشیده می شود به پمپی متصل می شود که به طور متناوب آستین را باد می کند و به اندام فشار وارد می کند و مایع لنفاوی را از انگشتان دست یا پا دور می کند. ورزش تخلیه لنفاوی نیز میتواند در کاهش تورم این بیماری تاثیر گذار باشد.

جراحی و روش های دیگر

درمان جراحی برای لنف ادم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

پیوند غدد لنفاوی. غدد لنفاوی از ناحیه دیگری از بدن گرفته می شوند و سپس به شبکه عروق لنفاوی اندام آسیب دیده متصل می شوند. بسیاری از افراد مبتلا به لنف ادم در مراحل اولیه نتایج خوبی از این جراحی می بینند و می توانند میزان فشرده سازی مورد نیاز را کاهش دهند.

مسیرهای جدید گزینه دیگری برای لنف ادم در مراحل اولیه، این روش اتصالات جدیدی بین شبکه لنفاوی و عروق خونی ایجاد می کند. سپس مایع لنفاوی اضافی از طریق رگ های خونی از اندام خارج می شود.

برداشتن بافت فیبری. در لنف ادم شدید، بافت های نرم اندام فیبری و سفت می شوند. برداشتن مقداری از این بافت سخت شده، اغلب از طریق لیپوساکشن، می تواند عملکرد اندام را بهبود بخشد. در موارد بسیار شدید، بافت و پوست سفت شده ممکن است با چاقوی جراحی برداشته شود.

شیوه زندگی و درمان های خانگی

Lymphedema 03 علل ایجاد لنف ادم

برای کاهش خطر عوارض ناشی از لنف ادم، از آسیب رساندن به اندام آسیب دیده خود داری کنید. بریدگی، خراشیدگی و سوختگی می تواند باعث عفونت شود. از خود در برابر اشیاء نوک تیز محافظت نمایید. مثلاً با تیغ برقی اصلاح کنید، هنگام باغبانی یا آشپزی دستکش بپوشید و هنگام خیاطی از انگشتانه استفاده کنید.

دانستن اینکه هیچ درمانی برای لنف ادم وجود ندارد می تواند خسته کننده باشد. با این حال، می توانید برخی از جنبه های لنف ادم را کنترل کنید. برای کمک به مقابله، سعی کنید:

تمام آنچه می توانید در مورد لنف ادم بیابید. دانستن اینکه لنف ادم چیست و چه عواملی باعث آن می شود می تواند به برقراری ارتباط با پزشک یا فیزیوتراپ کمک کند.

مراقب اندام آسیب دیده باشید. پوست خود را هر روز تمیز کنید و هر اینچ از اندام آسیب دیده را برای علائم مشکل، مانند ترک ها و بریدگی ها بررسی کنید. برای جلوگیری از خشکی پوست می توانید از لوسیون استفاده نمایید.

مراقب کل بدن خود باشید. از یک رژیم غذایی غنی از میوه ها و سبزیجات استفاده کنید. اگر می توانید روزانه ورزش کنید.یکی از این نوع ورزش ها آب درمانی برای لنف ادم است.استرس را کاهش دهید. سعی کنید به اندازه کافی بخوابید. مراقبت از بدن به شما انرژی بیشتری می دهد و شفا را تشویق می کند.

اندام متورم را تا حد امکان بالا نگه دارید و از پوست خود در برابر آسیب محافظت کنید. شایع ترین علل ایجاد لنف ادم تورم ناشی از آن است درد ناشی از جراحت یا سوختگی را کاهش دهد، بنابراین از پدهای گرم کننده روی اندام آسیب دیده استفاده نکنید. روزانه پوست خود را مرطوب کنید.

خرید آستین طبی فشاری

خرید آستین طبی و محصولات لنف ادم مهم است. داشتن یک آستین طبی نمی تواند لنف ادم را شدیدتر کند. زمان استفاده از آستین لنف ادم ، مطمئن باشید که این آستین در نواحی مچ یا آرنج تنگ نباشد و بررسی کنید میزان فشرده سازی آستین باشد. آستین کل ناحیه دچار ادم است را بپوشاند و راحت باشد. برای خرید آستین فشاری لنف ادم به فروشگاههای معتبر سراسر کشور مراجعه کنید. فروشگاه هامون مدیکال انواع آستین فشاری لنف را برای درمان و تسکین لنف ادم دارد.

دیدگاهی در مورد “شایع ترین علل ایجاد لنف ادم

  1. مریم گفت:

    آیا لنف ادم درمان قطعی داره؟چه کارهایی باید انجام بدیم که ورم کمتر بشه؟ممنونم از مطالب خوبتون

    1. مجله علمی هامون مدیکال گفت:

      سلام دوست عزیز. بله با استفاده از محصولات طبی لنف ادم ورم کمتر میشه. در مورد مراقبت های لنف ادم اینجا کلیک کنید

  2. مهین گفت:

    ممنونم بابت مطلب خوبتون.آستین فشاری تا مچ دست سفارش دادم که واسم بفرستید.در مورد طریقه استفادش میشه بیشتر توضیح بدید

    1. مجله علمی هامون مدیکال گفت:

      سلام دوست عزیز ممنون از شما. برای آشنایی بیشتر با محصولات لنف ادم اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *