بارداری و زايمان

علت اضافه وزن در بارداری چیست؟جدول افزایش وزن در بارداری

مادر باردار

اضافه وزن در بارداری ،با اضافه وزن ناگهانی در طول بارداری می توانید ببینید که در این دوران  نوزادتان با چه سرعتی در شکم شما رشد می کند و شما هفته به هفته شاهد رشد نوزاد خود هستید.این ممکن است باعث خوشحالی شما شود چون می دانید که اندازه کودک شما خوب است اما افزایش وزن سریع در دوران بارداری  شما را نگران و حتی عصبی کرده است در این مقاله به موضوع اضافه وزن در بارداری می پردازیم که آیا اضافه وزن سریع در دوران بارداری خطرناک است؟ تا چند کیلو اضافه وزن در دوران بارداری طبیعی است؟ و در آخر محاسبه اضافه وزن در بارداری را می گوییم.

چرا در دوران بارداری زیاد غذا نمی خورم اما اضافه وزن دارم؟

اضافه وزن در دوران بارداری

سوال پر تکرار در بین مادران باردار است که چرا بدون اینکه رژیم غذایی متعادلی داریم ولی هر روز وزنمان بالا می رود. زمانی که در این دوران زیاد غذا نمی خورید اما  تجربه افزایش وزن می تواند برای شما عجیب باشد.ممکن است در مورد برخی چیزها، مانند داشتن تهوع صبحگاهی، متحیر شوید. فکر می کنید به اندازه کافی غذا برای افزایش وزن مصرف نمی کنید. با این حال، بدن شما در حال به حداکثر رساندن مواد مغذی است.

یا شاید شما تغییراتی در عادات سبک زندگی خود ایجاد کرده اید زیرا از BMI قبل از بارداری خود آگاه بودید. شما در وعده‌های غذایی مراقب اندازه وعده‌های غذایی خود بوده‌اید و کمتر از غذاهای پرکالری استفاده می‌کنید، نگران افزایش وزن بیش از حد هستید.اما شما هر روز خود را وزن می کنید و از عددی که ترازو به شما نشان می دهد تعجب می کنید که این همه وزن از کجا می آید؟

در این مقاله با علائم عجیب بارداری بیشتر آشنا شوید

افزایش سریع وزن در دوران بارداری خطرناک است؟

هنگامی که یک زن باردار می شود بدن او حدود ۴۰ هفته فرصت دارد تا یک نوزاد زیبا و کاملاً شکل گرفته به دنیا بیاورد.

اکثر تغییرات اصلی بدن در سه ماهه اول رخ می دهد. این زمان در دوران بارداری  کودک  درکوچکترین حالت خود قرار دارد و غذا خوردن شما به دلیل تغییرات هورمونی، تهوع صبحگاهی و حتی استفراغ به خطر می افتد و شاید کمتر از قبل شود.

برخی از زنان مبتلا به استفراغ و درد شکم بارداری می شوند حتی ممکن است در اولین دوره بارداری وزن کم  کنند.تشکیل جنین باعث می شود بدن مادر با افزایش متابولیسم او به سختی کار کند تا مطمئن شود کودک او تا زمان تولد کاملاً رشد کرده است.در ماه های بعدی مادران باردار اضافه وزن سریع را تجربه می کنند. اگر طبق محاسبه بی ام آی وزن اضافه کنید و این وزن شما را وارد دسته مادران باردار پرخطر نمی کند هیچ گونه نگرانی برای مادر و جنین وجود ندارد چون اضافه وزن یکی از عوامل طبیعی بارداری است.

در این مقاله علت درد شکم در بارداری را بخوانید.

بارداری فقط بچه دار شدن نیست؛ بلکه فرایند آماده شدن برای زایمان ، مراقبت ، نحوه صحیح شیردهی به نوزاد پس از تولد است.افزایش اصلی وزن خانم باردار از این است که بدن او به طور موثر در حال سوخت و ساز است، همه این عواما دست به دست هم می دهند تا یک نوزاد سالم به دنیا بیاید.

چه عواملی باعث اضافه وزن در بارداری می شود؟

  وزن اضافی به شکل کودک در حال رشد، جفت، مایع آمنیوتیک، بند ناف، بافت سینه و ذخایر چربی ایجاد می شود، بدن شما باید کارهای اضافی زیادی انجام دهد.همچنین باید هورمون ها را به گیرنده های مناسب پمپ کند تا کار خاص خود را انجام دهد، غذای لازم را هضم کند و استراحت مناسبی داشته باشد. سیستم گردش خون سیستمی است که مسئول افزایش ناگهانی وزن بارداری است.

حجم خون،  مقدار خونی که در بدن در گردش است  در چند هفته اول بارداری و در تمام دوران بارداری این حجم افزایش می یابد.خون مایع است و حج خون عمدتا با نگه داشتن آبی که می نوشید افزایش می یابد. حتی اگر زیاد غذا نخورید یا بتوانید مقدار زیادی غذای جامد را نگه دارید، حجم خون شما در تمام دوران بارداری افزایش می یابد و درنتیجه افزایش حجم خون منجر به افزایش سریع وزن در دوران بارداری می شود.جالب است که بدانید در پایان یک بارداری سالم، خون حدود ۳.۶ کیلوگرم به وزن قبل از بارداری شما اضافه خواهد شد.

اضافه وزن در دوران بارداری چقدر است؟

weight gain in pregnancy 04 اضافه وزن در بارداری

علاوه بر افزایش مقدار خون که باعث اضافه وزن بیشتر می شود، بیایید راه های دیگری را بررسی کنیم که زنان باردار تا پایان سه ماهه سوم وزن اضافه می کنند:

اندازه رحم  خانم غیر باردار به اندازه یک گلابی کوچک است اما در طول بارداری  اندازه و وزن آن چند برابر می شود و این شامل آنچه در داخل رحم رشد می کند می شود، مانند نوزاد، جفت، و مایع آمنیوتیک. این موارد را نیز به افزایش وزن اضافه کنید.

رحم شما در پایان سه ماهه سوم حدود ۹۰۰ گرم وزن دارد و هر چیزی که در داخل آن قرار دارد تا سه ماهه آخر تقریباً ۵ کیلوگرم اضافه وزن خواهد داشت.جای تعجب نیست که سینه های شما نیز وزن اضافه می کنند. گاهی اوقات، بزرگی سینه ها یکی از اولین نشانه هایی است که باعث می شود به بارداری مشکوک شوید. با پیشرفت دوران بارداری، سینه های شما برای شیردهی کودک آماده می شوند و این مورد نیز به افزایش وزن کل بدن شما کمک می کند. در پایان بارداری، وزن هر سینه ۴۵۰  گرم است.

یکی از عوامل افزایش وزن که خانم های باردار بیشتر از همه آن را دوست ندارند افزایش چربی بدن است. این امر به خصوص در سه ماهه دوم و سوم بارداری کاملاً آشکار می شود. این ذخایر چربی ممکن است باعث شود که فکر کنید بیش از حد وزن اضافه می کنید و حتی از افزایش وزن توصیه شده نیز عبور می کنید.

 ممکن است نگران باشید که افزایش وزن اضافی شما را در معرض خطر ابتلا به مشکلات بهداشتی و بیماری های مرتبط با بارداری مانند دیابت بارداری یا رشد کم نوزاد شود. نگران نباشید زنان باردار این ذخایر چربی را برای یک هدف معنی دار به دست می آورند و آن پرورش نوزادان خود پس از تولد است.ذخایر چربی یک زن باردار حدود (۳ کیلوگرم) است .برای جلوگیر از فشار شکم بر روی کمر و کاهش درد لگن و پاها در دوران بارداری می توانید با مشورت پزشکتان از گن بارداری استفاده کنید.

گن بارداری

خرید گن بارداری فاجات اصل قابل شست و شو ، ضد آلرژی و ضد حساسیت از فروشگاه هامون مدیکال

هر سه ماهه چقدر باید وزن اضافه کنید؟

فزایش وزن سالم بارداری حدود ( ۵.۴-۱۵.۸ کیلوگرم) است، این به وزن قبل از بارداری شما نیز بستگی دارد.

متخصصان در توصیه های افزایش وزن بسیار مراقب باشند، به خصوص در مورد زنان چاق یا کم وزن، زیرا ممکن است BMI آنها می تواند به اشتباه آنها را در گروه های پرخطر قرار دهد و باید به مراقبت های دقیق جسمی ، روحی و عاطفی مادر باردار بسیار توجه داشت.نکته مهم اینکه  چاقی می‌تواند منجر به عوارض در دوران بارداری، عوارض بعد زایمان و سزارین دوره پس از زایمان شود. چاقی برای سلامتی شما مفید نیست، چه باردار باشید و چه نباشید.

افزایش وزن در سه ماهه اول

در طول سه ماهه اول، در مقایسه با دو سه ماهه دیگر، افزایش وزن چندان زیاد به نظر نمی رسد، زیرا کودک در حال رشد است اما واقعاً وزن زیادی اضافه نمی کند.به یاد داشته باشید، بیشتر افزایش وزن در این مراحل اولیه مربوط به وزن آبی است که به خون شما اضافه می شودبرخی از زنان حتی ممکن است در چند هفته اول بارداری وزن کم کنند. این لزوما به این معنی نیست که مشکل سلامتی وجود دارد

افزایش وزن در سه ماهه دوم

سه ماهه دوم معمولاً ساده ترین سه ماهه کل بارداری است.ناراحتی های سه ماهه اول تمام می شوند، شکم شما اندازه مناسبی دارد و کودک شما هفته به هفته در حال رشد و افزایش وزن است.به احتمال زیاد اشتهایتان باز خواهد شد، بنابراین انتخاب غذاهای سالم و مغذی برای حمایت از تغییرات بدن و رشد جنین در این زمان بسیار مهم است.ممکن است در طول سه ماهه دوم بارداری  (450-900 گرم) در هفته اضافه کنید.

افزایش وزن در سه ماهه آخر

کودک شما کاملاً رشد کرده است. تنها کاری که او باید انجام دهد این است که به رشد خود ادامه دهد و وزن اضافه کند تا سالم بماند و از عوارض زایمان جلوگیری کند.ذخیره انرژی کم می تواند عوارضی ایجاد کند یا حتی به معنای زایمان زودرس باشد، اگر نوزاد آنطور که انتظار می رود وزن اضافه نکند.

در هفته چقدر میتوانیم وزن اضافه کنیم؟

از اواسط بارداری به بعد، (۴۵۰ گرم تا ۱.۲ کیلوگرم) در هفته اضافه کنید. این به نوزاد کمک می کند تا وزن مناسبی در هنگام تولد داشته باشد.

جدول اضافه وزن در بارداری

جدول اضافه وزن در بارداری
جدول وزن گیری دوران بارداری

 بارداری یک دوره حساس برای خانم ها است که با سختی و چالش های زیادی همراه می باشد. اصلی ترین مشکل در این دوران اضافه وزن است که می توانید قبل از بارداری وزن خود را کنترل کنید و در دوران بارداری نیز با رعایت رژیم غذایی و ورزش به سالم بودن خود و نوزادتان بیشتر کمک کنید تا یک زایمان بدون دردسر را تجربه کنید.

اصول کاهش وزن بعد از زایمان و سزارین را در این مقاله بخوانید.

سوالات متداول

درک این موضوع که وزن شما ممکن است در دوران بارداری بسیار افزایش یابد به این معنی نیست که نباید هیچ کاری برای کنترل آن انجام دهید.

وزن ایده آل در بارداری چقدر است؟

این ایده بسیار خوبی است که سعی کنید در طول بارداری در وزن طبیعی مناسب بمانید.توجه به آنچه می خورید، اطمینان از انتخاب عاقلانه غذاها، و ورزش در دوران بارداری باعث می شود که وزن  بیش از حد اضافه نکنید واضافه وزن نرمالی داشته باشید.

استفاده از گن بارداری خطرناک نیست؟

گن بارداری به عنوان یک نگه دارنده خوب بر روی شکم عمل می کند و از افتادگی شکم جلوگیری می کند.در ماه های بالا تر وقتی شکم جلو تر می آید فشار بر کمر وارد می شود و ممکن است دچار عوارضی مانند پایین بودن شکم ، درد ناحیه کمر و لگن شوید. با استفاده از گن بارداری این فشار کمتر می شود.اگر به دنبال یک گن بارداری مناسب و با کیفیت هستید گن بارداری فاجات اصل را از  فروشگاه هامون مدیکال می توانید تهیه کنید . بعد از زایمان نیز می توانید از گن بعد زایمان و سزارین نیز استفاده کنید.

آیا ورزش در دوران بارداری مانع اضافه وزن شدید می شود؟

ورزش در دوران بارداری به این معنا نیست که شما باید تماماً ورزش کنید. پیاده روی سریع مکرر یا یوگا راه های بسیار خوبی برای کنترل وزن بارداری هستند.چندین مطالعه نشان می دهد که مراقب افزایش وزن خود در دوران بارداری باشید این امر به شما کمک می کند تا برای زایمان سالم تر و مناسب تر آماده شوید .

ورزش به شما کمک می کند تا از عوارضی افزایش وزن در بارداری  مانند فشار خون بالا، دیابت بارداری،پره اکلامپسی یا مشکل در ایجاد شیردهی پس از تولد نوزاد، جلوگیری کند.

آیا در دوران بارداری کالری بیشتری می سوزانید؟

ممکن است این حرف را بارها شنیده باشید «باید به جای دو نفر غذا بخورید » در دوران بارداری بدن شما سخت‌ تر کار می‌کند و انرژی بیشتری مصرف می‌کند، بنابراین در این دوران کالری بیشتری می‌سوزانید. این بدان معنا نیست که شما باید بیش از کالری دریافتی طبیعی خود غذا بخورید.در دوران بارداری فقط به حدود ۳۰۰ کالری اضافی در روز نیاز دارید. این تقریباً مانند خوردن  یک میوه مثلا خوردن یک آووکادو است، بنابراین زیاد اضافی نیست.

در فروشگاه هامون مدیکال انواع گن بارداری، گن بعد عمل جراحی زیبایی ،گن ساعت شنی اصل موجود می باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *