بارداری و زايمان

عوارض بعد از سزارین و مراقبت های آن

عوارض جراحی سزارین

عوارض بعد از سزارین ،در آمریکا حدود یک سوم نوزادان از طریق سزارین متولد می‌شوند. در سزارین بچه به جای عبور از کانال زایمان و واژن، از طریق برشی در شکم و رحم مادر به دنیا می‌آید. پس از آن، مادر حدود ۳-۲ روز برای بهبود و ریکاوری همراه نوزاد در بیمارستان می‌ماند. در کشور ما نیز آمار سزارین بسیار بالا است در اینجا ما در مورد عوارض بعد از جراحی سزارین و مراقبت های لازم برای مادران صحبت می کنیم.

بلافاصله پس از جراحی سزارین چه اتفاقی می افتد؟

بیشتر زنان در طول عمل سزارین به هوش هستند، و احتمالاً می‌توانید فرزند خود را بلافاصله در آغوش بگیرید. پس از عمل، به اتاق ریکاوری برده می‌شوید. در آن‌جا پرستاران با فشار سنج فشارخون، ضربان قلب و تعداد تنفس‌ تان را اندازه می‌گیرند و از شما مراقبت می‌کنند.

ممکن است در شکم خود احساس ناخوشایندی داشته باشید. بی‌ حالی و احساس خارش می‌تواند عوارض داروهایی باشد که برای کاهش درد در طول عمل به شما تزریق شده است.

ممکن است به شما پمپی داده شود تا بتوانید میزان مسکنی را که از طریق مجرای نازکی  وارد خون ‌تان می‌شود، تنظیم کنید.

عوارض پس از سزارین

عوارض بعد از سزارین در چند روز اول

در روزهای پس از عمل، موارد زیر ممکن است رخ دهند:

ترشح واژینال: پس از زایمان احتمالاً برای چندین هفته خون ‌ریزی واژینال را تجربه خواهید کرد. به این شکل، بدن خون و بافت اضافی‌ را که در طول بارداری (گن بارداری)بچه را در رحم سالم نگه می‌داشتند، بیرون ریخته و بدن را پاکسازی می‌کند. چند روز اول، خون به رنگ قرمز روشن است و به تدریج روشن ‌تر شده و صورتی ‌رنگ می‌شود. سپس رنگ آن به قهوه‌ای، بعد زرد یا بی ‌رنگ تغییر پیدا می‌کند و در نهایت متوقف می‌شود.

دردهای پس از زایمان: تا چند روز پس از زایمان، وجود دردهایی شبیه دردهای قاعدگی طبیعی است. بدن رگ‌ های خونی موجود در رحم را باریک می‌کند تا از خون ‌ریزی بیش از حد جلوگیری شود. درباره‌ی اینکه آیا می‌ توانید بدون تجویز پزشک از داروهای مسکن استفاده کنید یا نه، از پزشک خود سوال کنید.

متورم شدن و قرمزی سینه: تا سه چهار روز پس از زایمان، سینه ماده‌ای به نام کلستروم می‌سازد که سرشار از مواد مغذی است و به تقویت سیستم ایمنی فرزندتان کمک می‌کند. پس از آن، سینه به دلیل پر شدن با شیر متورم می‌شود. شیر دادن به نوزاد یا استفاده از شیردوش، و قرار دادن حوله ‌ی سرد در فواصل بین شیردهی به کاهش التهاب کمک می‌کند. اگر خودتان به نوزاد شیر نمی‌دهید،  سوتین طبی ثابت و محکم بپوشید. سینه ‌های خود را فشار ندهید. این کار باعث تولید شیر بیشتر می‌شود.

تغییر مو و پوست: در ۴-۳ ماه اول، ممکن است متوجه نازک شدن موی خود شوید. این طبیعی است. این اتفاق بر اثر تغییر سطح هورمون‌ ها رخ می‌دهد. (در دوران بارداری، سطح بالای هورمون‌ها موجب رشد سریع ‌تر موها و ریزش کمتر آن‌ها می‌شود.) ممکن است متوجه ترک‌ های پوستی قرمز یا بنفشی بر شکم و سینه‌ ی خود شوید. این ترک‌ها از بین نمی‌روند، اما رنگ‌ شان به طوسی یا سفید تغییر پیدا می‌کند. برای جای بخیه می توانید به اثر درمانی کرم اسکار استاتیک اشاره کرد می توان به عنوان یک کرم موثر رد بخیه های شما را از بین ببرد.

احساس غم: پس از اینکه نوزاد را به خانه می‌آورید، ممکن است  احساسات مختلف را تجربه کنید. در هفته‌های اول دوران مادری ممکن است احساس نگرانی، اضطراب یا خستگی مفرط داشته باشید. به این حالت کج‌ خلقی پس از زایمان می‌گویند که بر اثر تغییر سطح هورمون‌ها ایجاد می‌شود. البته اگر این حالت بیشتر از چند هفته ادامه یابد، لازم است که با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است دچار افسردگی یا اضطراب پس از زایمان شده باشید که حالتی جدی‌ تر است و حدود پانزده درصد از افراد به آن مبتلا می‌شوند. گفت ‌وگو درمانی و داروهای ضد افسردگی معمولاً به بهبود این شرایط کمک می‌کنند.

مراقبت بعد از سزارین

مراقبت از محل جراحی و بخیه سزارین

پزشک با دستورالعمل ‌های دقیق و جزئی شما را روانه‌ی خانه می‌ کند. برای مثال، اینکه چه مدت باید زخم خود را پانسمان کنید و هر چند وقت یک بار باید پانسمان را عوض کنید.مراقب باشید دچار عفونت نشوید اگر احساس کردید دمای بدنتان بالا است با یک تب سنج آن را اندازه گیری کنید و در صورت لزوم با پزشک خود مشورت کنید.

 در این قسمت به بررسی نکاتی درباره‌ ی نحوه‌ ی مراقبت از بریدگی سزارین می‌پردازیم:

● اگر زخم با بخیه یا چسب یا بسته شده است، احتمالاً می‌ توانید پانسمان را برداشته و حمام کنید، اما ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. عبور آب از روی زخم نیز به تمیز شدن آن کمک می ‌کند. استفاده از نوار سیلیکونی ترمیم جای زخم با مشورت پزشک مناسب می باشد.

● در هنگام شست‌ وشو، از صابون ملایم و آب استفاده کنید و با ملایمت زخم را تمیز کنید. (کیسه نکشید. به‌خصوص اگر محل زخم با نوارهای استری یا چسب بسته شده است.) در نهایت، محل را به آهستگی خشک کنید. بعد از کشیدن بخیه ها با مشورت پزشک می توانید از کرم ترمیم جای زخم استفاده کنید.

● تا زمانی که پزشک اجازه نداده است، در وان حمام یا جکوزی ننشینید و شنا نکنید.

● از مسکن‌هایی که بدون تجویز پزشک قابل استفاده هستند، مانند ایبوپروفن و استامینوفن، برای کنترل درد محل زخم استفاده کنید. از پزشک خود بپرسید چه مسکنی را پیشنهاد می‌دهد.

● کیسه‌ ی آب گرم و یا با درجه‌ ی پایین یا حوله‌ ی گرم می ‌تواند به کاهش درد در نواحی شکم کمک کند.استفاده از دستگاه بخور برای تهویه مطبوع و بهتر نفس کشیدن.

مراقب هر نوع عفونتی باشید. در صورت مشاهده‌ ی موارد زیر به پزشک خود خبر دهید:

○ محل زخم قرمز و متورم است و زمانی که آن را لمس می‌ کنید داغ است.

○ محل زخم ترشح دارد.

○ تب(استفاده از تب سنج) دارید.

○ دردتان به ‌جای بهتر شدن بدتر می‌شود.

○ خون‌ ریزی شدید دارید.

Cesarienne 02 عوارض بعد از سزارین

مراقبت های پس از عمل سزارین

در چند روز اول ناحیه ‌ی دور بخیه‌ ها یا چسب‌ها ملتهب می‌شود. برای پیشگیری از عفونت این قسمت را تمیز نگه دارید. برای تسریع بهبودی می ‌توانید کارهای زیر را انجام دهید:

● سخت نگیرید. سزارین عمل سنگینی است. در چند هفته‌ی اول، چیزی سنگین ‌تر از نوزادتان بلند نکنید، و هرآن ‌چه ممکن است به آن نیاز پیدا کنید را، نزدیک خود قرار دهید.

● در زمان سرفه، عطسه، و خنده شکم خود را ثابت نگه دارید.

● درد خود را کاهش دهید. کیسه ‌ی آب گرم (با درجه‌ی پایین) یا حوله‌ی گرم درد ناحیه‌‌ی شکم را کاهش می‌دهد. ممکن است به ایبوپروفن (ادویل یا مورتین)، استامینوفن و دیگر مسکن‌ها نیاز پیدا کنید. اکثر این مسکن‌ها برای شیردهی خطری ایجاد نمی ‌کنند.بعد از چند هفته با تجویز پزشکتان برای کوچک شدن شکم از گن بعد از سزارین می توانید استفاده کنید.

● مایعات بنوشید. لازم است که آبی که بدن ‌تان در زمان زایمان از دست داده و همچنین آبی که در زمان شیردهی به نوزاد از دست می‌دهید را جبران کنید.

غذاهای فیبردار بخورید. حجم وعده‌هایی را کم کنید و در عوض تعداد وعده‌های غذایی در طی روز را بیشتر کنید. اگر دچار یبوست شده‌اید، از مکمل‌های فیبردار استفاده کنید.

در فروشگاه هامون مدیکال انواع گن های بعد از سزارین موجود می باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “عوارض بعد از سزارین و مراقبت های آن

  1. مهتاب گفت:

    من یکماه سزارین کردم ولی هنوز کمر درد و سرگیجه دارم یعنی عوارض سزارینه یا ممکنه ی مشکل دیگه داشته باشم؟

    1. مجله علمی هامون مدیکال گفت:

      سلام دوست عزیز. بله ممکنه از عوارض داروهای بیهوشی و بی حسی باشه. ولی حتما با پزشک متخصص خودتون مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *