فشار خون

فشار خون بالا و راه های درمان آن

فشار خون بالا ،(Hypertension)بیماری شایعی است. در بیماری فشار خون، آسیب به دیواره عروق زیاد است و ممکن است مشکلاتی مانند بیماری قلبی ایجاد کند.

فشارخون چیست؟

فشار خون هم بر اساس میزان خون پمپاژ شده توسط قلب و هم با میزان مقاومت در برابر جریان خون در عروق تعیین می شود. هرچه خون قلب بیشتر پمپ شود و عروق باریک تر شوند ، فشار خون شما بالاتر می رود. فشار خون بر حسب میلی متر جیوه اندازه گیری می شود و دو عدد دارد.

فشار خون چیست

عدد بالا (فشار سیستولیک). اولین یا بالاترین عدد فشار در شریان های شما را هنگام ضربان قلب اندازه گیری می کند.عدد پایین (فشار دیاستولیک). عدد دوم یا کمتر ، فشار را در شریان های شما بین ضربه ها اندازه گیری می کند.فشار خون بالا کنترل نشده خطر سلامتی ، از جمله حمله قلبی و سکته را افزایش می دهد. خوشبختانه فشار خون بالا را می توان به راحتی تشخیص داد و برای جلوگیری از آن و رسیدن به فشار خون نرمال راه های پیشگیری وجود دارد.

علائم فشار خون بالا

اکثر افراد مبتلا به فشار بالا هیچ نشانه یا علامتی ندارند ، حتی اگر فشار خون به سطوح خطرناک برسد.

برخی از افراد مبتلا به فشار خون بالا ممکن است سردرد ، تنگی نفس یا خونریزی بینی داشته باشند ، اما این علائم و نشانه ها خاص نیستند و معمولاً تا زمانی که فشار خون بالا به مرحله شدید یا تهدید کننده زندگی نرسد ، رخ نمی دهد. علت بیشتر حمله قلبی در افراد فشار خون بالا می باشد .

انواع فشار خون بالا

انواع فشارخون بالا شامل موارد زیر است:

فشار خون اولیه

برای اکثر بزرگسالان ، هیچ دلیل قابل تشخیصی برای فشار خون بالا وجود ندارد. این نوع فشار خون بالا ، که فشار خون اولیه (ضروری) نامیده می شود ، در طی سالیان متمادی به تدریج ایجاد می شود. اگر به فشار خون مبتلا هستید با یک دستگاه فشار سنج(فشار سنج امرن) مرتب فشار خود را کنترل کنید.

فشار خون ثانویه

برخی از افراد دارای فشار خون بالا هستند(فشار sing) که ناشی از یک بیماری زمینه ای است. این نوع فشار خون بالا ، فشار خون ثانویه نامیده می شود ، به طور ناگهانی ظاهر می شود و باعث فشار خون بالاتر از فشار خون اولیه می شود. شرایط مختلف و داروها می توانند منجر به فشار خون ثانویه شوند ، از جمله:

  • آپنه انسدادی خواب
  • بیماری کلیوی
  • تومورهای غده فوق کلیوی
  • مشکلات تیروئید
  • نقایص خاصی که در عروق خونی (مادرزادی) با آنها متولد می شوید
  • برخی از داروها ، مانند قرص های ضد بارداری ، داروهای ضد سرماخوردگی ، ضد احتقان ، مسکن های بدون نسخه و برخی داروهای تجویزی
  • مواد مخدر غیرقانونی مانند کوکائین و آمفتامین

عوامل خطرفشار خون بالا

فشار خون بالا عوامل خطرساز زیادی دارد ، از جمله:

افزایش سن

با افزایش سن، خطر فشار خون بالا افزایش می یابد. تا حدود ۶۴ سالگی ، فشار خون بالا در مردان شایع تر است. زنان بیشتر در معرض ابتلا به فشار خون بالا پس از ۶۵ سالگی هستند.

نژاد و قومیت

در افرادی که دارای نژاد آفریقایی هستند رایج است و اغلب در سنین پایین تر از سفیدپوستان ایجاد می شود. عوارض جدی مانند سکته مغزی ، حمله قلبی و نارسایی کلیه نیز در افرادی که میراث آفریقایی دارند شایع تر است.

سابقه خانوادگی

داشتن فشار خون بالا در یکی از اعضای خانواده ها وجود دارد.

داشتن اضافه وزن یا چاقی

هرچه وزن شما بیشتر باشد ، خون بیشتری برای تأمین اکسیژن و مواد مغذی به بافت های خود نیاز دارید. با افزایش میزان جریان خون در رگ های خونی ، فشار بر دیواره عروق نیز افزایش می یابد.

عدم فعالیت بدنی

 افرادی که غیر فعال هستند ، ضربان قلب بالاتری دارند. هرچه ضربان قلب شما بیشتر باشد ، قلب شما باید با هر انقباض سخت تر کار کند و نیرو بر عروق شما قوی تر است. عدم ورزش، اضافه وزن را افزایش می دهد.

استفاده از تنباکو و دخانیات

سیگار کشیدن یا جویدن تنباکو فشار خون شما را به طور موقت افزایش می دهد ، بلکه مواد شیمیایی موجود در تنباکو می تواند به دیواره شریان شما آسیب برساند. باعث تنگ شدن عروق شما شود و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد. دود سیگار همچنین می تواند خطر بیماری قلبی را افزایش دهد. استفاده از دستگاه اکسیژن ساز به شما کمک می کند تا هوای فضای اطراف خود را تصفیه کنید و اکسژن بیشتری به ریه های خود برسانید .

عوامل خطر دیگر:

علائم فشار خون بالا

نمک (سدیم) زیاد در غذا

نمک (سدیم) زیاد در رژیم غذایی شما وجود دارد: سدیم بیش از حد در رژیم غذایی شما می تواند باعث حفظ مایعات در بدن شما شود که فشار خون را افزایش می دهد.

مقدار کمی پتاسیم در رژیم غذایی

مقدار کمی پتاسیم در رژیم غذایی شما وجود دارد: پتاسیم به تعادل میزان سدیم در سلول های شما کمک می کند. تعادل مناسب پتاسیم برای سلامت قلب بسیار مهم است. اگر در رژیم غذایی خود پتاسیم کافی دریافت نمی کنید ، یا پتاسیم زیادی به دلیل کم آبی بدن یا سایر شرایط سلامتی از دست می دهید ، سدیم در خون شما تجمع مییابد.

نوشیدن بیش از حد الکل

با گذشت زمان ، نوشیدن زیاد الکل می تواند به قلب شما آسیب برساند.

سطوح بالای استرس

سطوح بالای استرس می تواند منجر به افزایش موقت فشارخون شود. عادات مرتبط با استرس مانند خوردن بیشتر ، استفاده از دخانیات یا نوشیدن الکل می تواند منجر به افزایش بیشتر فشار خون شود.

برخی بیماریهای مزمن

 برخی از بیماری های مزمن نیز ممکن است خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش دهند ، از جمله بیماری های کلیوی ، دیابت و آپنه خواب.

بارداری

گاهی اوقات بارداری باعث فشار خون بالا نیز می شود.اگرچه فشار خون بالا بیشتر در بزرگسالان شایع است ، اما کودکان نیز ممکن است در معرض خطر باشند. برای برخی از کودکان ، فشار خون بالا ناشی از مشکلات کلیه یا قلب است. اما برای تعداد بیشماری از بچه ها ، عادات زندگی ضعیف: مانند رژیم غذایی ناسالم و عدم ورزش سبب فشار خون بالا می شود.

عوارض فشار خون بالا

فشار بیش از حد بر دیواره شریان های شما ناشی از فشار خون بالا می تواند به رگ های خونی و همچنین اندام های شما آسیب برساند. هرچه فشار خون شما بیشتر و مدت زمان بیشتری کنترل نشود ، آسیب بیشتر می شود.

فشار خون بالا کنترل نشده می تواند منجر به عوارضی از جمله:

حمله قلبی یا سکته مغزی

 فشار خون بالا می تواند باعث سخت شدن و ضخیم شدن شریان ها (تصلب شرایین) شود که می تواند منجر به حمله قلبی ، سکته مغزی یا سایر عوارض شود.

آنوریسم

افزایش فشار خون می تواند باعث ضعف و برآمدگی رگ های خونی شده و آنوریسم ایجاد کند. اگر آنوریسم پاره شود ، می تواند زندگی را تهدید کند.

نارسایی قلبی

 برای پمپاژ خون در برابر فشار بیشتر در عروق ، قلب باید بیشتر کار کند. این امر باعث ضخیم شدن دیواره های محفظه پمپاژ قلب می شود (هیپرتروفی بطن چپ). در نهایت ، عضله ضخیم شده ممکن است در پمپاژ خون کافی برای برآوردن نیازهای بدن شما مشکل داشته باشد ، که می تواند منجر به نارسایی قلبی شود.

ضعیف و تنگ شدن عروق خونی کلیه ها

ضعیف و تنگ شدن عروق خونی در کلیه ها. این می تواند مانع عملکرد طبیعی این اندام ها شود.

تنگ یا پاره شده عروق چشم

عروق خونی ضخیم ، تنگ یا پاره شده در چشم ها. این می تواند منجر به از دست دادن بینایی شود.

عوارض دیگر:

سندرم متابولیک

 این سندرم گروهی از اختلالات متابولیسم بدن شما از جمله افزایش اندازه دور کمر ، تری گلیسیرید بالا ، کاهش کلسترول “خوب” ، فشار خون بالا و سطح بالای انسولین است. این شرایط شما را در معرض ابتلا به دیابت، بیماری قلبی و سکته مغزی قرار می دهد.

مشکل در حافظه یا درک

 فشار خون کنترل نشده نیز ممکن است بر توانایی تفکر ، یادآوری و یادگیری شما تأثیر بگذارد. مشکل در حافظه یا درک مفاهیم بیشتر در افراد مبتلا به فشار خون شایع است.

زوال عقل

 تنگ شدن یا مسدود شدن عروق می تواند جریان خون در مغز را محدود کرده و منجر به نوع خاصی از زوال عقل (زوال عقل عروقی) شود. سکته مغزی که جریان خون در مغز را مختل می کند نیز می تواند باعث زوال عقل عروقی شود.

تشخیص فشار خون بالا توسط فشارسنج بازویی

پزشک در مورد سابقه پزشکی شما سوالاتی می پرسد و معاینه فیزیکی انجام می دهد. پزشک ، پرستار یا سایر دستیارهای پزشکی یک کاف بازویی بادی را در بازوی شما قرار داده و فشار خون شما را با استفاده از فشارسنج دیجیتال اندازه گیری می کند.

فشار خون شما به طور کلی باید در هر دو بازو اندازه گیری شود تا مشخص شود که آیا تفاوت وجود دارد یا خیر. استفاده از کاف بازویی با اندازه مناسب بسیار مهم است.

پزشک شما ممکن است از شما بخواهد فشار خون خود را در خانه توسط فشارسنج بازویی هامون مدیکال ثبت کنید تا اطلاعات بیشتری در اختیارداشته باشیدو در صورت داشتن فشار خون بالا فوری به پزشک مراجعه کنید.

دستگاه فشارسنج

نظارت خانگی توسط دستگاه فشارسنج دیجیتال هامون مدیکال یک راه مهم برای تأیید وجود فشار خون بالا ، بررسی کارآیی درمان فشار خون یا تشخیص بدتر شدن فشار خون است.

دستگاه فشارسنج به طور گسترده در دسترس هستند و ارزان هستند و برای خرید آن نیازی به نسخه ندارید. مانیتورینگ فشار خون خانگی جایگزین مراجعه به پزشک نمی شود و دستگاه های فشارسنج خانگی ممکن است محدودیت هایی داشته باشند.مطمئن شوید که از یک دستگاه معتبر استفاده می کنید و مطمئن شوید که سالم است.

آزمایشات تشخیصی فشار خون بالا

اگر فشار خون بالا دارید ، پزشک ممکن است آزمایش هایی را برای تأیید تشخیص و بررسی شرایط زمینه ای که می تواند باعث فشار خون بالا شود ، توصیه کند.

نظارت سرپایی

یک آزمایش ۲۴ ساعته برای کنترل فشار خون مورد استفاده قرار می گیرد. دستگاهی است که فشار خون شما را منظم در ۲۴ ساعته اندازه گیری می کند.

آزمایشات آزمایشگاهی

 پزشک ممکن است آزمایش ادرار (آزمایش ادرار) و آزمایش خون ، از جمله آزمایش کلسترول را توصیه کند.

نوار قلب (اکوکاردیوگرام)

 سریع و بدون درد ، فعالیت الکتریکی قلب را بررسی می کند.در اکوکاردیوگرام از امواج صوتی برای بررسی فعالیت قلب استفاده می شود.

درمان فشارخون بالا

تغییر شیوه زندگی می تواند به کنترل و مدیریت فشار خون بالا کمک کند. پزشک ممکن است به شما توصیه کند که شیوه زندگی خود را تغییر دهید از جمله:

  • خوردن یک رژیم غذایی سالم برای قلب با نمک کمتر
  • انجام فعالیت بدنی منظم و انتقال اکسیژن بیشتر به ریه ها (خرید دستگاه اکسیژن ساز)
  • حفظ وزن سالم یا کاهش وزن در صورت اضافه وزن یا چاقی
  • محدود کردن میزان مصرف الکل

اما گاهی اوقات تغییر شیوه زندگی کافی نیست. اگر رژیم غذایی و ورزش کمکی نمی کند ، پزشک ممکن است داروهایی را برای کاهش فشار خون توصیه کند.

فشار سنج خوب چی بخرم؟

داروها کاهنده فشارخون

پیشگیری از فشار خون بالا

نوع دارویی که پزشک برای فشار خون بالا تجویز می کند بستگی به اندازه گیری فشار خون(قیمت دستگاه فشار خون omron m3) و سلامت کلی شما دارد. دو یا چند داروی فشار خون اغلب بهتر از یک دارو عمل می کنند.

شما باید فشار خون کمتر از ۱۳ روی ۸ میلی متر جیوه داشته باشید، اگر:

  • شمایک فرد بالغ سالم ۶۵ ساله یا بیشتر هستید
  • شمایک بزرگسال سالم زیر ۶۵ سال هستید و ۱۰ درصد یا بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در ۱۰ سال آینده هستید
  • شما بیماری مزمن کلیه ، دیابت یا بیماری عروق کرونر دارید

از پزشک خود بپرسید که هدف شما از درمان فشار خون چیست. همچنین ، هدف از درمان فشار خون می تواند با توجه به سن و شرایط سلامتی متفاوت باشد ، به ویژه اگر شما بالای ۶۵ سال سن دارید.

دارو برای درمان فشار خون بالا

دیورتیک ها

گاهی اوقات قرص آب نامیده می شوند ، داروهایی هستند که به کلیه های شما کمک می کنند تا سدیم و آب را از بدن دفع کنند. این داروها اغلب اولین داروهایی هستند که برای درمان فشار خون بالا تلاش شده اند.

یک عارضه جانبی شایع دیورتیک ها افزایش ادرار است که می تواند سطح پتاسیم را کاهش دهد. اگر سطح پتاسیم شما پایین است ، پزشک ممکن است یک دارو جدید را به درمان شما اضافه کند.

مهار کننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین

با مسدود کردن یک ماده شیمیایی طبیعی که عروق خونی را تنگ می کند ، به آرامش عروق کمک می کند.

مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین

با مسدود کردن عمل ، و نه تشکیل یک ماده شیمیایی طبیعی که عروق خونی را تنگ می کند ، عروق خونی را آرام می کند.

مسدود کننده های کانال کلسیم

آملودیپین (نورواسک) ، دیلتیازم (کاردیزم ، تیازاک ، دیگران) و سایر داروها به آرامش عضلات رگ های خونی شما کمک می کند.

هنگام مصرف مسدود کننده های کانال کلسیم ، از خوردن و نوشیدن محصولات گریپ فروت خود داری کنید. گریپ فروت سطح مسدود کننده های کانال کلسیم خون را افزایش می دهد که می تواند خطرناک باشد.

اگر با ترکیب داروهای فوق در رسیدن به کاهش فشار خون خود مشکل دارید ، پزشک ممکن است موارد زیر را تجویز کند:

مسدود کننده های آلفا

این داروها سیگنال های عصبی را به رگ های خونی کاهش می دهند و اثرات مواد شیمیایی طبیعی را که رگ های خونی را تنگ می کند ، کاهش می دهد.

مسدود کننده های آلفا بتا

 مسدودکننده های آلفا بتا سیگنال های عصبی را به رگ های خونی مسدود کرده و ضربان قلب را کند می کنند تا مقدار خونی که باید در رگ ها پمپ شود را کاهش دهد.

آنتاگونیست های آلدوسترون

این داروها همچنین دیورتیک محسوب می شوند. به عنوان مثال می توان اسپیرونولاکتون و اپلرنون (اینسپرا) نام برد.

مهار کننده های رنین

تولید رنین را کاهش می دهد ، آنزیمی که توسط کلیه های شما تولید می شود و زنجیره ای از مراحل شیمیایی را آغاز می کند که فشار خون را افزایش می دهد.

گشاد کننده عروق

 این داروها شامل هیدرالازین و ماینوکسیدیل هستند. آنها مستقیماً روی ماهیچه های دیواره عروق شما عمل می کنند و از سفت شدن ماهیچه ها و تنگ شدن عروق شما جلوگیری می کنند.

درمان فشار خون مقاوم

اگر فشار خون شما علی رغم مصرف حداقل سه نوع داروی مختلف برای فشار خون بالا ، همچنان سرسختانه بالا باشد. ممکن است فشار خون مقاوم داشته باشید.

همچنین اگر فشار خون بالا را کنترل کرده اید اما برای دستیابی به این کنترل از چهار نوع مختلف دارو به طور همزمان استفاده می کنید ، فشار خون مقاومتی در نظر گرفته می شود. در این صورت ، پزشک شما باید احتمال علت ثانویه فشار خون را بررسی کند.

داشتن فشار خون مقاوم به این معنا نیست که فشار خون شما هرگز پایین نمی آید. اگر پزشکتان بتواند علت را تعیین کند ، می توانیدیک برنامه درمانی موثر برای رسیدن به فشار خون مناسب ایجاد کنند.

درمان فشار خون مقاوم ممکن است شامل مراحل زیادی باشد ، از جمله:

  • داروهای فشار خون خود را تغییر دهید تا مشخص شود کدام ترکیب و دوز بهتر عمل می کند
  • بررسی تمام داروهایی که مصرف می کنید ، از جمله داروهایی که برای شرایط دیگر مصرف می کنید یا بدون نسخه خریداری می کنید
  • فشار خون خود را در خانه کنترل کنید تا ببینید آیا مراجعه به پزشک باعث افزایش فشار خون شما می شود (فشار خون سفید)
  • ایجاد تغییر در شیوه زندگی سالم ، مانند رژیم غذایی سالم با نمک کمتر ، حفظ وزن سالم و محدود کردن الکل
  • همیشه باید طبق تجویز داروهای فشار خون مصرف کنید. هرگز دوز خود را حذف نکنیدیا ناگهان مصرف داروهای فشار خون خود را متوقف نکنید. قطع ناگهانی برخی داروهای فشار خون ، مانند مسدود کننده های بتا ، می تواند باعث افزایش شدید فشار خون شود (فشار خون برگشتی).

اندازه گیری فشارخون با فشارسنج

برای اندازه گیری فشار خون ، یک متخصص یک کاف بادی را در اطراف بازوی شما قرار داده و فشار خون شما را با استفاده از دستگاه فشارسنج هامون مدیکال اندازه گیری می کند. اندازه گیری فشار خون ، همانطور که در مانیتور فشار خون در تصویر نشان داده شده است ، فشار در شریان های شما را در زمان ضربان قلب (فشار سیستولیک) در اولین شماره و فشار در شریان های شما بین ضربان قلب (فشار دیاستولیک) در فشار دوم اندازه گیری می کند.

زمان مراجعه به پزشک

به احتمال زیاد فشار خون در ویزیت اول توسط پزشک اندازه گیری میشود.فشار خون به طور کلی باید در هر دو بازو بررسی شود تا تفاوت وجود داشته باشد. استفاده از کاف بازویی با اندازه مناسب بسیار مهم است.اگر به طور منظم به پزشک خود مراجعه نمی کنید، می توانید دستگاه های فشارسنج دیجیتال را از فروشگاه های معتبر مانند هامون مدیکال تهیه کنید و فشار خون خود را در خانه اندازه گیری کنید.

هامون مدیکال دستگاه فشارسنج بازویی دیجیتال برای بررسی و سنجش فشارخون در منزل و حتی مسافرت را فراهم می کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *