دیابت

اندازه گیری قند خون و لیست جدول قند خون افراد دیابتی

سنجش قند خون در خانه

قند خون ،در مطلب گذشته به معرفی بیماری دیابت و نشانه های آن پرداخته و انواع آن را معرفی کردیم. همچنین راه های درمان آن را برشمردیم و مواد غذایی مفید و مضر برای مبتلایان به دیابت را نام بردیم.

همانطور که گفتیم نشانه اصلی بیماری دیابت میزان قند خون بالای ( ۱۲۰میلی گرم بر دسی متر) در حالت ناشتا (قبل از خوردن صبحانه)  است. این میزان البته بر اساس زمان آزمایش و وضعیت سلامت افراد متفاوت است که در جداول زیر ملاحظه می کنید:شما می توانید بر اساس جداولی که در این مقاله تهیه شده است قند خون خود را به راحتی در خانه اندازه گیری کنید.

قند خون

قند خون یا گلوکز شکلی از قند است که به عنوان منبع اصلی انرژی بدن عمل می کند. ما گلوکز را از غذاهایی که می خوریم، عمدتاً غذاهای غنی از کربوهیدرات مانند سیب زمینی، برنج و نان به دست می آوریم. جذب و ذخیره گلوکز به طور مداوم توسط فرآیندهای پیچیده ای که در سیستم گوارش ما اتفاق می افتد تنظیم می شود.آنچه که قند خون طبیعی را تشکیل می دهد برای یک فرد بسته به طیفی از عوامل، از جمله سن ، هر گونه بیماری زمینه ای و داروهایی که مصرف می کند متفاوت است و بستگی به زمان مصرف آخرین وعده غذایی خود دارد.

سطح طبیعی قند خون از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما محدوده طبیعی قند خون ناشتا (مقدار گلوکز در خون حداقل هشت ساعت پس از غذا) بین ۷۰ تا ۱۰۰ میلی گرم در دسی لیتر (میلی گرم در دسی لیتر) است طبق اعدادی که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است.

اکثر مردم بعد از خوردن غذا شاهد افزایش سطح گلوکز در خون خود هستند. طبق گزارش انجمن دیابت آمریکا (ADA)، محدوده طبیعی قند خون دو ساعت پس از صرف غذا معمولاً کمتر از ۱۴۰ میلی گرم در دسی لیتر است. با این حال، افراد بدون پیش دیابت یا دیابت معمولاً قند خون کمتری نسبت به دستورالعمل‌ها دارند. مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۷ در مجله علم و فناوری دیابت، که به طور مداوم قند خون افراد را اندازه‌گیری می‌کرد، نشان داد که اکثر مردم به طور متوسط ​​حدود ۸۲ میلی‌گرم در دسی‌لیتر در طول شب و حدود ۹۳ میلی‌گرم در دسی‌لیتر در طول روز داشتند و به یک حداکثر ۱۳۲ میلی گرم در دسی لیتر یک ساعت بعد از غذا.

تغییرات در سطح قند خون، چه قبل و چه بعد از غذا، طبیعی است و منعکس کننده نحوه جذب و ذخیره گلوکز توسط بدن است. پس از خوردن غذا، آنزیم‌های معده کربوهیدرات‌ های موجود در غذا را به قطعات کوچک‌ تری تجزیه می‌کنند و گلوکز آزاد می‌کنند که می‌تواند توسط روده کوچک جذب شده و در نهایت به جریان خون منتقل شود.

لیست قند خون نرمال برای افراد سالم





زمان کنترل قند خونقند خون نرمال برای افراد سالم
ناشتا (قبل از صبحانه)کمتر از ۱۰۰ میلی گرم بر دسی لیتر
قبل از وعده های غذاییکمتر از ۱۱۰ میلی گرم بر دسی لیتر
۱ تا ۲ ساعت پس از صرف وعده غذاییکمتر از ۱۴۰ میلی گرم بر دسی لیتر
زمان خوابکمتر از ۱۲۰ میلی گرم بر دسی لیتر

جدول راهنمای قند خون نرمال برای افراد سالم

جدول قند خون نرمال برای افراد دیابتی

آزمایش قند خون قبل از خواب و بعد از بیدار شدن نشان می دهد که قند خون بالا است یا پایین و چه چیزی ممکن است باعث آن شود. به طور معمول، بدن در اوایل صبح انسولین ترشح می کند تا سطح گلوکز را که به طور طبیعی در صبح افزایش می یابد، کنترل کند.متخصصان می گویند : اگر دیابت دارید و قند خونتان هنگام بیدار شدن بالا است، ممکن است نیاز به تنظیم دارو داشته باشید. از طرف دیگر، اگر قبل از خواب قند خون خود را چک کنید و قند خونتان پایین باشد، ممکن است بخواهید یک میان وعده بخورید.

این برای هر کسی که برای کنترل قند خون خود انسولین مصرف می کند صدق می کند. اگر قند خون شما قبل از خواب به طور مداوم پایین باشد، احتمالاً پزشک شما داروهای شما را تنظیم می کند.

زمان کنترل قند خونقند خون نرمال مبتلایان به دیابت
ناشتا (قبل از صبحانه)بین ۷۰ تا ۱۳۰ میلی گرم بر دسی لیتر
قبل از وعده های غذاییبین ۷۰ تا ۱۳۰ میلی گرم بر دسی لیتر
۱ تا ۲ ساعت پس از صرف وعده غذاییکمتر از ۱۴۰ میلی گرم بر دسی لیتر
زمان خواببین ۹۰ تا ۱۵۰ میلی گرم بر دسی لیتر
جدول راهنمای قند خون نرمال برای افراد دیابتی

فشار خون طبیعی بر اساس سن افراد

همانطور که می دانید فشار خون اندازه گیری نیرویی است که قلب شما برای پمپاژ خون به اطراف بدن شما استفاده می کند.

فشار خون بر حسب میلی‌متر جیوه (mmHg) اندازه‌گیری می‌شود و به‌صورت ۲ رقمی نشان داده می‌شود:

فشار سیستولیک – فشاری که قلب شما خون را بیرون می راند

فشار دیاستولیک – فشار زمانی که قلب شما بین ضربان ها استراحت می کند

برای مثال، اگر فشار خون شما “۱۴۰ روی ۹۰” یا ۱۴۰/۹۰ میلی‌متر جیوه باشد، به این معنی است که فشار سیستولیک ۱۴۰ میلی‌متر جیوه و فشار دیاستولیک ۹۰ میلی‌متر جیوه دارید.

در اینجا جدول فشار خون نرمال برای سنین مختلف آورده شده است:

حداکثرطبیعیحداقلسن
۱۱۰/۷۵۹۰/۶۰۷۵/۵۰ا تا ۱۲ ماهگی
۱۱۰/۷۹۹۵/۶۵۸۰/۵۵۱ تا ۵ سالگی
۱۱۵/۸۰۱۰۵/۷۰۹۰/۶۰۶ تا ۱۳ سالگی
۱۲۰/۸۱۱۱۷/۷۷۱۰۵/۷۳۱۴ تا ۱۹ سالگی
۱۳۲/۸۳۱۲۰/۷۹۱۰۸/۷۵۲۰ تا ۲۴ سالگی
۱۳۳/۸۴۱۲۱/۸۰۱۰۹/۷۶۲۵ تا ۲۹ سالگی
۱۳۴/۸۵۱۲۲/۸۱۱۱۰/۷۷۳۰ تا ۳۴ سالگی
۱۳۵/۸۶۱۲۳/۸۲۱۱۱/۷۸۳۵ تا ۳۹ سالگی
۱۳۷/۸۷۱۲۵/۸۳۱۱۲/۷۹۴۰ تا ۴۴ سالگی
۱۳۸/۸۸۱۲۷/۸۴۱۱۵/۸۰۴۵ تا ۴۹ سالگی
۱۴۲/۸۹۱۲۸/۸۵۱۱۶/۸۱۵۰ تا ۵۴ سالگی
۱۴۴/۹۰۱۳۱/۸۶۱۱۶/۸۲۵۵ تا ۵۹ سالگی
۱۴۷/۹۱۱۳۴/۸۷۱۲۱/۸۳۶۰ تا ۶۴ سالگی
جدول فشار خون نسبت به سن افراد

جدول بهترین زمان برای اندازه گیری و سنجش قند خون

Book2 قند خون

نکته مهم اینکه

اگر پزشک داروهای دیابت شما را تغییر می دهد یا اگر داروهای دیگری از جمله استروئیدها و آنتی بیوتیک های خاص برای شما تجویز می شود که می توانند بر قند خون تأثیر بگذارند، مهم است که قند خون را بیشتر چک کنید. بسته به دارو، ممکن است بلافاصله پس از مصرف، گاهی در عرض چند ساعت، اثرات بدی بر قند خون شما وارد کند.برای مثال،گلوکوکورتیکوئیدها [استروئیدها] مانند پردنیزون می‌توانند از طریق مکانیسم‌های متعدد باعث افزایش قند خون (گلوکز بالا) شوند.

توصیه: هر زمان که داروی جدیدی را شروع کردید، آن را با پزشک خود بررسی کنید تا ببینید آیا این روی برنامه درمانی گلوکز و دیابت شما تأثیر می گذارد یا خیر.

جدول نتایج بعد از اندازه گیری قند خون

Book3 1 قند خون

چگونه قند خونمان را در خانه آزمایش کنیم؟

برای این کار می توان از دستگاه قند خون  یا گلوکومتر (glucometer) استفاده کرد. به این صورت که یک قطره کوچک از خون را روی یک نوار یک بار مصرف گلوکومتر قرارداده و آن را داخل دستگاه قرار می دهیم. ترکیبات شیمیایی موجود در این نوارها هنگام تماس با خون میزان گلوکز خون را اندازه می گیرند. برخی از دستگاه ها هم جریان الکتریکی در خون را اندازه می گیرند و بر اساس آن میزان قند خون را نشان می دهند.

بهترین دستگاه های اندازه گیری قند خون

این دستگاه ها بسیار متنوع است و به حدود ۲۵ نوع می رسد.تفاوت این دستگاه ها بر اساس سرعت اندازه گیری، میزان خون مورد نیاز، توانایی ذخیره مقادیر در حافظه، دقت اندازه گیری، نوع نوارهای مصرفی و قیمت است. دستگاه های امروزی کوچکتر شده اند و نتیجه آزمایش را بین۵ ثانیه تا یک دقیقه نشان می دهند. این دستگاه ها دامنه اندازه گیری گسترده ای دارند و از حدود صفر تا ۶۰۰ میلی گرم بر دسی متر را نشان می دهند.علاوه بر دستگاه قند خون شما می توانید با استفاده از دستگاه فشارسنج دیجیتال فشار خود را نیز کنترل کنید .

نکات مهم هنگام استفاده از دستگاه

آزمایش قند خون را در دمای اتاق (۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد) انجام دهید.

بلافاصله پس از برداشتن نوار، درب جعبه نوار را محم ببندید و از رطوبت محافظت کنید.

همیشه مراقب تاریخ مصرف نوارها باشید.

نمونه های متداول دستگاه اندازه گیری قندخون

ACCU_CHEK Active

55 1 قند خون
قیممت دستگاه: ۱۶۰ هزار تومان
Untitled 1 قند خون
قیمت نوار:۷۰ هزار تومان

ACCU_CHEK Performa

22 1 قند خون
قیمت دستگاه: ۱۶۰ هزار تومان
33 قند خون
قیمت نوار:۸۵ هزار تومان

GLUCOCARD

11 قند خون
قیمت دستگاه: ۱۴۰ هزار تومان
88 قند خون
قیمت نوار: ۶۷ هزار تومان

EASYGLUCO

44 1 قند خون
قیمت دستگاه: ۷۰ هزار تومان
77 3 قند خون
قیمت نوار: ۵۵ هزار تومان

با آرزوی سلامتی و شادی برای شما، سپاسگزاریم که همراه مجله علمی HamoonMedical هستید.

1 نظر در “اندازه گیری قند خون و لیست جدول قند خون افراد دیابتی

  1. نرگس داودآبادی گفت:

    سلام مادرم ۸۴ سال سن دارند و از مردادماه دوبار بدلیل عفونت خون بستری بودند و قبلن در جوانی سابقه افت قند خون داشتند الان قندناشتا ایشان ۱۵۲ است آیا این دیابت تلقی شده و باید رژیم غذایی خاصی داشته باشند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *