جراحی لاغری

مراقبت بعد عمل لیپوماتیک

عمل لیپوماتیک چیست؟

مراقبت بعد عمل لیپوماتیک چگونه است؟ در ابتدا عمل لیپوماتیک ( lipomatic )را می توان دانش و تکنولوژی مدرن برداشتن چربی های زیرپوستی بدن دانست. انجام این روش جراحی بدین گونه است که بافت های چربی بدن در درون بدن با کمک دستگاه شکسته می شود و پس از ذوب و محلول شدن، با مکشی که توسط دستگاه ایجاد می شود (عمل ساکشن) از بدن خارج می گردد. در این مقاله در مورد لیپوماتیک و مراقبت های بعد عمل لیپوماتیک صحبت می کنیم

درباره تفاوت عمل لیپوماتیک با لیپوساکشن ذکر این نکته ضروری است که دستگاه لیپوماتیک اینفراسونیک دارای یک نوع سیستم ایمنی فعال است به این صورت که وقتی نوک این دستگاه به بافتی غیر از بافت چربی به طور ناگهانی و اتفاقی برخورد کند، دستگاه به طور خودکار متوقف و خاموش می شود و خطر پارگی بافت و رگ و اعصاب از بین می رود. همچنین مزیت دیگر این دستگاه این است که به علت عدم ایجاد حرارت در بافت چربی بدن خطر بروز سوختگی وجود نخواهد داشت.

در واقع باید گفت که چربی ها در این روش (عمل لیپوماتیک ) به صورت مایع از بدن خارج می شود و این عمل باعث تغییر سایز قابل توجهی در افراد می گردد. با این روش می توان چربی های نواحی بسیاری همچون سینه، ران، شکم، پهلو، بازو، باسن (مقاله مرتبط : عمل باسن)، زانو، گونه و گردن را بدون درد و خونریزی و عوارض زیاد برداشت.

عمل جراحی لیپوماتیک

زمان بهبودی بعد از عمل لیپوماتیک

دوران بهبودی و مراقبت بعد عمل لیپوماتیک برخلاف عمل لیپوساکشن که گاهی اوقات تا دو ماه طول می کشید بسیار کوتاه است، به گونه ای که بیشتر افرادی که تحت این عمل قرار می گیرند از فردای  عمل فعالیت روزانه خود را شروع می کنند. بیشترین مدت زمان لازم برای مراقبت اولیه تا بهبودی بیمار یک هفته می باشد.

بهترین مراقبت بعد عمل لیپوماتیک

مراقبت بعد از عمل لیپوماتیک

بیماری که عمل لیپوماتیک انجام داده است چون همراه چربی آب زیادی از دست داده، مراقبت های بعد عمل لیپوماتیک شامل :

  • به مقدار کافی آب، آب میوه بنوشد.
  • نوشیدنی های غیر الکلی برای جبران اتلاف آب بدن بنوشد،
  • بیمار باید استراحت مطلق داشته باشد .
  • همچنین از رانندگی جدا خودداری کند.
  • بیمار باید بعد از لیپوماتیک بریدگی ها را تمیز نگه دارد.
  • پس از ۴۸ ساعت اولیه دو بار در روز حمام کردن توصیه می شود.
  • استفاده از گن لیپوماتیک

عوارض بعد از عمل لیپوماتیک

دوران نقاهت عمل لیپوماتیک

عمل لیپوماتیک عملی است که ریسک و عوارض بسیار اندگی دارد اما مثل هر عمل جراحی از عوارض جانبی به دور نیست حال هر چقدر هم به صورت تخصصی و با تکنیک بالا انجام شود.عوارض جانبی احتمالی این عمل عبارتند از ناهموار شدن پوست، ایجاد فروررفتگی در پوست، افتادگی و شل شدن، بروز کبودی و سیاهی و احساس کوفتگی زیاد. البته احتمال بروز این عوارض در افراد مختلف و با توجه به عضوی که عمل لیپوماتیک بر روی آن انجام می شود متفاوت است.

ناهموار شدن پوست بعد از لیپوماتیک

ایجاد برآمدگی یا فرورفتگی بعد از لیپوساکشن غیر طبیعی نیست. این ناهمواری ها در نواحی بزرگ مانند معده، پشت و ران شایع تر است. ممکن است بیماران به دنبال عمل لیپوماتیک به مدت دو هفته دچار بی نظمی های پوستی (مشابه سلولیت شدید) شوند که ممکن است برای چند ماه ادامه یابد. بروز ناهمواری بعد از لیپوماتیک در افراد مسن و افرادی که دارای خاصیت ارتجاعی ضعیف پوست هستند شایع تر است.

دلایل ناهموار شدن پوست

شایعترین علت ایجاد توده و برآمدگی پس از لیپوماتیک، تجمع مایع در زیر پوست است که به نوبه خود باعث تورم یا التهاب می شود. در طی عمل لیپوماتیک، تعداد زیادی تونل ها توسط کانول زیر پوست ایجاد می شوند. پر شدن این فضاهای خالی با مایعاتی همچون لنف باعث تورم نامنظم می شود، از این رو امکان ایجاد سطح برجستگی پوست پس از عمل وجود دارد.فشار ناشی از گن لیپوماتیک این تونل ها را به تدریج از بین می برد و آن را از مایعات تخلیه می کند. فشار استاندارد گن پوست را به سمت پایین فشرده می کند و به آن کمک می کند تا در عضله زیرین مستقر شود.

در بعضی موارد ، برجستگی ممکن است در اثر هماتوم موضعی (تجمع خون در زیر پوست) ایجاد شود که به مرور و با گذشت زمان و با جذب خون این برآمدگی ها از بین می رود. این فرآیند ممکن است یک سال طول بکشد.

سایر توده ها چربی باقیمانده ای هستند که ممکن است پس از لیپوماتیک  باقی مانده باشند. این برجستگی های کوچک است و به تدریج حل می شود. انجام یک عمل ثانویه نیز می تواند این مشکل را برطرف کند.

شل شدن پوست بعد از لیپوماتیک

لیپوماتیک یک روش موثر برای از بین بردن رسوبات چربی سرسخت از مناطقی مانند شکم ، پهلوها و ران های داخلی است. مثلا لیپوماتیک ران یکی از جراحی های رایج است اما کیفیت پوست شما بعد از عمل چه اثری از آن می پذیرد؟

بسیاری از مردم می خواهند بدانند كه آیا از بین بردن سلول های اضافی چربی ، برای آنها پوستی شل و ول برجا می گذارد؟

کیفیت پوست شما ممکن است بر نتایج جراحی تان تاثیر بگذارد:

انقباض پوست پس از لیپوماتیک غیرقابل پیش بینی است و در افراد مختلف متفاوت خواهد بود. به لطف روند بهبود طبیعی پوست و خاصیت ارتجاعی آن، پوست شما پس از لیپوماتیک به طور طبیعی منقبض خواهد شد.

به طور کلی، افرادی که دارای خاصیت ارتجاعی خوبی در پوست هستند، پس از رفع چربی نتایج صاف و طبیعی خواهند داشت. از طرف دیگر، افرادی که دارای خاصیت ارتجاعی ضعیف پوست هستند ، ممکن است بعد از انجام عمل لیپوماتیک ، چین و چروک پوست یا شل بودن پوست را تجربه کنند.

خاصیت ارتجاعی پوست تحت تأثیر عوامل زیر است:

  • ژنتیک
  • سن
  • فشار
  • کم آبی
  • رژیم غذایی
  • آسیب آفتاب
  • کشش مکرر پوست
  • کاهش و افزایش سریع و زیاد وزن

پوست های چروکیده ، علائم کشش قابل مشاهده و سلولیت می تواند نشانه ای از سست بودن پوست شما باشد. آنچه مهم است به یاد داشته باشید این است که با بهبودی بدن کیفیت پوست شما به مرور زمان بهبود می یابد.

لیپوماتیک بعد از زایمان

بیشتر خانم ها بعد از بارداری مقداری چربی اضافی را تجربه می کنند و برخی از این زنان با وجود رژیم و ورزش نمی توانند وزن خود را کاهش دهند. جراحی لیپوماتیک یکی از راه های کاهش وزن و کوچک کردن شکم بعد از زایمان است.

البته اکثر جراحان توصیه می کنند عمل لیپوماتیک حداقل ۳ تا ۴ ماه بعد از بارداری انجام شود، در حالی که برخی دیگر از پزشکان عقیده دارند باید ۶ تا ۹ ماه از زایمان گذشته باشد. این امر به این دلیل است که بهبودی پس از زایمان از شخصی به شخص دیگر متفاوت است. مهمترین عوامل تاثیرگذار در این زمینه عبارتند از نوع زایمان (سزارین یا طبیعی) و سبک زندگی فرد (رژیم غذایی، ورزش، استراحت و …).

تاثیر بارداری بر نتایج عمل لیپوماتیک

یکی از نگرانی های بانوانی که عمل لیپوماتیک یا جراحی چاقی انجام می دهند تاثیر بارداری در نتایج این عمل است. آن ها به این فکر می کنند که آیا بارداری و افزایش وزن هنگام آن نتایج مثبت لیپوماتیک را از بین می برد؟

در پاسخ به این پرسش ها باید گفت که افزایش چربی و شل شدن پوست بعد از بارداری امری رایج و طبیعی است که هر زن بارداری کم یا زیاد آن را تجربه می کند.راه حل موثر استفاده از گن بارداری در طول حاملگی است. حاملگی اغلب با افزایش وزن عمومی در مناطق خاصی از بدن همراه است. پس از به دنیا آمدن کودک  بسیاری از خانم ها در سال اول به وزن سابق بر می گردند.

با این حال کاهش وزن، بین هر شخص متفاوت است؛ مقدار وزن افزایش یافته، محل ذخیره چربی، محل کاهش چربی واین که در چه زمانی وزن کاهش می یابد، از یک زن به زن دیگر متفاوت است وتا حد زیادی به ژنتیک، هورمون ها، شیردهی، رژیم غذایی و ورزش بستگی دارد.

نتایج حاوی جراحی زیبایی بدن حتی اگر شما افزایش وزن داشته باشید ، باقی خواهد ماند. ممکن است سایز لباس کمی بزرگتر داشته باشید ، اما شکل شما همان خطوطی را که از عمل جراحی به دست آورده اید خواهد بود.این امر به این دلیل است که روش لیپوماتیک سلول های چربی را از نواحی بدن به طور دائمی از بین می برد. به عنوان مثال، در صورت داشتن لیپوماتیک در پهلوها و ناحیه شکم، سلول های جدید چربی حتی با افزایش وزن متوسط ​​در بخش های تحت جراحی دیگرتولید مثل نخواهند شد.

توجه به این نکته حائز اهمیت است ، افزایش وزن قابل توجه ، چه به دلیل بارداری یا سبک زندگی ناسالم ، می تواند بر نتایج لیپوماتیک شما تأثیر بگذارد، زیرا هر سلول چربی که در مناطق تحت درمان باقی می مانند، می تواند در اندازه افزایش یابد. اگر بعد از انجام عمل زیبایی، رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید ، می توانید از نتایج عمل در آینده قابل پیش بینی لذت ببرید.

نحوه خوابیدن پس از عمل لیپوماتیک

خواب بخشی جدایی ناپذیر از مسیر درمانی بدن به سمت بهبود است و باید پس از عمل جراحی باید جدی گرفته شود. یكی از چالش های بیماران این است كه بعد از عمل چگونه در بستر قرار بگیرند و با کمترین درد خواب خوبی داشته باشند.

انتخاب وضعیت مناسب خوابیدن بعد از عمل جراحی بسیار مهم است وچگونگی خواب بعد از جراحی های مختلف بر راحتی بیمار، سلامتی و روند بهبودی او تأثیر می گذارد. بهترین وضعیت خواب بعد از عمل لیپوماتیک  بسته به این که چربی را از چه مناطقی جدا کرده اید متفاوت خواهد بود اما به طور کلی باید گفت یکی از مهمترین نکات درباره نحوه خواب پس از جراحی لیپوماتیک این است که کاملا دراز نکشید.

کشیدن بدن به طور مستقیم از سر تا پا ممکن است بر زخم ها و جراحات بیمار فشار بیاورد و مانع بهبود آنها شود. برای مقابله با این مشکل بهترین روش این است که اگر بیمار به پهلو می خوابد پاهای خود را کمی خم نموده و بین آنها بالش قرار دهد. در صورت خوابیدن به کمر نیز زانوها خم شده و بالش زیر دو زانو قرار گیرد.

 مهمترین نکته درباره روش خوابیدن پس از جراحی لیپوماتیک  این است که کاملا دراز نکشید و زانوها را خم کنید
مهمترین نکته درباره روش خوابیدن پس از جراحی لیپوماتیک این است که کاملا دراز نکشید و زانوها را خم کنید

مدت استفاده از گن لیپوماتیک

بعد از عمل جراحی لیپوماتیک برای این که مایعات از محل های برش زودتر تر تخلیه شوند و همچنین برای اینکه از تورم پس از تخلیه چربی جلوگیری به عمل آید، پزشک حتما باید بعد از لیپوماتیک گِن ویژه متناسب با سایز بیمار تجویز می کند تا بلافاصله پس از پانسمان بر تن بیمار پوشانده شود.

فردای عمل جراحی لیپوماتیک بیمار می تواند گن را فقط روزانه برای رفتن به حمام بیرون بیاورد. بیمار باید حتما گن را شسته و پس از خشک شدن دوباره آن را بر تن کند. بیماری که عمل لیپوماتیک انجام داده است باید پوشیدن مداوم گن را تا ۲۴ ساعت بعد از اینکه درناژ مایعات( تخلیه مایعات) کاملا متوقف شد حتما ادامه دهد.

پس از خارج کردن لوله درناژ (درن) یا (همووک)، به توصیه پزشکان متخصص پوشیدن گن بین ۳ تا ۶ ماه جهت بهبود نتیجه جراحی توصیه می گردد.

جراحی لیپوماتیک در اصفهان

بهترین جراحان در اصفهان

تعداد زیادی از مخاطبان سایت در نظرات و یا پیام هایی که ارسال می کنند خواهان معرفی پزشکان برتر در زمینه جراحی لیپوماتیک و یا سایر جراحی های زیبایی مانند جراحی ابدومینوپلاستی، انواع لیفت ها،و یا عمل جراحی لیپوساکشن و … هستند.

در پاسخ به این عزیزان باید عرض کنیم دانش پزشکی اصفهان در کشور بسیار سرآمد و پیشتازان است وبنا به رتبه بندی تاثیرگذاری دانشگاه های تایمز یا  (Times Impact Ranking) در سال ۲۰۱۹  میلادی رتبه اول کشوری و پنجاهم جهان و امسال (سال ۲۰۲۰ میلادی) نیز رتبه اول کشوری و ۵۵ جهان را کسب کرده است. اصفهان پزشکان و جراحان زبده زیادی بسیار زیادی دارد که انتخاب و معرفی از میان آن ها کار بسیار دشواری است. به خصوص اکثر قریب به اتفاق تیم های جراحی پلاستیک در اصفهان فوق العاده قوی و زبده و با تجربه هستند.

با این حال بنا به امر شما مخاطبان تعدادی از پزشکان جراح پلاستیک را که به ذهنمان خطور کرد نام می بریم:

دکتر حسین ابدالی، دکتر مهدی راستانی اردکانی، دکتر مجید راستی اردکانی، دکتر شهرام فضلی، دکتر محمدرضا شیروانی، دکتر محمود عمرانی فر، دکتر سعیدرضا با عزت، دکتر محمدجواد قانعی، دکتر محمد یاری بخت، دکتر کامران بابایی

هزینه عمل لیپوماتیک

هزینه عمل جراحی لیپوماتیک

یکی دیگر از پرسش های متعدد مخاطبان درباره هزینه عمل لیپوماتیک است. گفتنی است که هزینه جراحی لیپوماتیک وابسته به فاکتورهای متعددی است که عبارت است از

  • پزشک جراح
  • تیم پزشکی
  • تجهیزاتی که استفاده می شود
  • کلینیک یا بیمارستانی که در آنجا عمل انجام می شود
  • میزان وسعت عمل جراحی و حجم مواد خارج شده

برای همه شما همراهان گرامی سایت هامون مدیکال آرزوی سلامیتی و شادی داریم.

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “مراقبت بعد عمل لیپوماتیک

  1. میثم گفت:

    عالی و آموزنده بود به خصوص برای من که عمل لیپوماتیک غبغب انجام داده ام

    1. nima گفت:

      با سلام و آرزوی سلامتی برای شما
      خوشحالیم مکه فرصت گذاشتین و این مطلب را مطالعه کردید

  2. میریان گفت:

    سلام، مطلب کامل و خوبی در مورد عمل لیپوماتیک بود. از مجله هامون مدیکال متشکرم.

    1. مجله علمی هامون مدیکال گفت:

      ممنون از شما دوست عزیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *