سرطان

ماستکتومی و انواع آن

ماستکتومی و انواع آن (Types of Mastectomy) یا برداشتن پستان یکی از مهم ترین روش های درمان و حتی پیشگییری از سرطان پستان است. در عمل ماستکتومی بسته به گسترش تومور و درگیری بافت های پیرامون، قسمت هایی از بافت پستان به همراه تومور برداشته می شود. گاهی اوقات غدد لنفاوی زیر بغل و حتی بخشی از عضلات سینه نیز لازم است برداشته شود که همه ی این موارد به میزان گسترش بیماری و محل بافت های درگیر بستگی دارد و بر این اساس انواع عمل ماستکتومی دارد.

ماستکتومی و انواع آن

ماستکتومی و انواع آن

پیش از توضیح انواع ماستکتومی، به کالبدشناسی پستان می پرد

در اینجا به عمل ماستکتومی و انواع آن می پردازیم همانطور که می دانید ، پستان عضوی است که از غدد تولید کننده شیر و مجاری شیری تشکیل شده‌است و اطراف این غدد و مجاری را بافت چربی و بافت نگهدارنده دربرگرفته است. غدد مولد شیر به صورت گروهی قرار دارند که به هرگروه یک لوب می‌گویند. تعداد لوب ها ۱۵ الی ۲۰ عدد است و هر لوب شامل تعداد زیادی غدد کوچک‌تر به شکل خوشه انگور است که وظیفه تولید شیر را بر عهده دارند.

مجاری شیری، شیر تولید شده در داخل هر لوب را جمع‌آوری می‌کند و به خارج از هر لوب انتقال می‌دهند، بنابراین ۱۵ الی ۲۰ مجرای شیری نیز وجود دارد که مستقیما از هر لوب به نوک پستان می‌روند و شیر را از طریق منافذ نوک پستان به بیرون تخلیه می‌کنند.

در زیر بافت غددی و چربی پستان، ماهیچه‌های قفسه سینه قرار دارند که پستان روی آنها قرار می‌گیرد. پستان‌ها عمدتا از لوبول‌ها و مجاری شیر به همراه چربی و بافت همبند تشکیل می‌گردند. باقی مانده پستان از بافت همبند (کلاژن و الاستین)، بافت چربی و کوپر لیگامانها تشکیل شده است.

antwmy pstn ماستکتومی و انواع آن
آناتومی پستان

ماستکتومی ساده یا کامل (Total Mastectomy):

در اینجا ماستکتومی و انواع آن را توضیح می دهیم .روش اول ماستکتومی ساده یا کامل است در این روش کل پستان، از جمله نوک پستان، حلقه های رنگی در اطراف نوک پستان (آرئول) و بخش زیادی از پوست سینه برداشته می شود. در روش ماستکتومی ساده، غدد لنفاوی و عضلات سینه برداشته نمی شود. 

ماستکتومی رادیکال(Radical Mastectomy):

در ماستکتومی و انواع آن ،بزرگ ترین نوع جراحی ، ماستکتومی رادیکال است. در این روش جراحی، تمام بافت سینه از جمله، نوک سینه، هاله اطراف آن، پوست سینه ، غدد لنفاوی زیر بغل برداشته می شود. در این روش عضلات زیر پستان نیز برداشته می شوند. تا چندین سال پیش ماستکتومی به روش رادیکال، روش استانداردی بود، اما امروزه با وجود روش های درمانی کمکی، دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرد.

ماستکتومی رادیکال اصلاح شده یا تعدیل شده  (Modified Radical Mastectomy, MRM)

این روش یکی از رایج ترین روش های ماستکتومی می باشد. در این روش کل پستان برداشته می شود. قسمت های برداشته شده شامل نوک پستان، هاله اطراف نوک پستان (آرئول)، پوست سینه و پوشش روی ماهیچه های قفسه سینه است. همچنین برخی از غدد لنفاوی زیر بغل نیز برداشته می شود زیرا سرطان  اغلب به این غدد لنفاوی گسترش یافته و ممکن است سایر نقاط بدن را نیز درگیر کند. در برخی موارد، بخشی از عضله دیواره قفسه سینه نیز حذف می شود.

توصیه های پزشکی قبل از عمل ماستکتومی

ماستکتومی پارشیال یا قطعه ای (partial mastectomy)

در این روش بخشی از پستان که دارای سرطان است و مقدار کمی از بافت سالم اطراف آن برای درمان و همچنین پیشگیری از عود مجدد آن برداشته می شود. در این عمل جراح می تواند  بخش بالای عضلات سینه، جایی زیر تومور سرطانی، و تعداد محدودی از غدد لنفاوی را بردارد. به این روش، ماستکتومی جزئی یا ناقص نیز می گویند.

ماستکتومی زیر جلدی

در این روش کل بافت پستان برداشته می شود اما نوک پستان بدون تغییر در جای خود می ماند. این روش کمتر از ماستکتومی کامل انجام می شود زیرا بیشتر بافت پستان در جای خود باقی می ماند و احتمال عود یا پیشرفت سرطان در آینده وجود خواهد داشت. مزیت این روش این است که در صورت انجام جراحی بازسازی سینه، ظاهر آن بسیار طبیعی تر خواهد بود.

ماستکتومی پیشگیرانه

بانوانی که خطر ابتلای آنان به سرطان پستان زیاد است ممکن است برای پیشگیری از این بیماری تن به عمل ماستکتومی بدهند. این افراد معمولا کسانی هستندکه سابقه خانوادگی سرطان سینه در بستگان نزدیک خود دارند. همچنین گزینه های دیگر کسانی هستند که نتیجه  آزمایش ژنتیک نشان می دهد ژن های BRCA1  یا BRCA2 آنها یا ژن های موثر دیگر در ابتلا به سرطان سینه در آنها جهش یافته است.

افرادی که سابقه پرتودرمانی قفسه سینه قبل از سن ۳۰ سالگی دارند نیز ازدیگر گزینه های عمل ماستکتومی پیشگیرانه هستند. این عمل خطر ابتلا به سرطان پستان را تا ۹۰ درصد کاهش می دهد، هرچند تضمین نمی کند که فرد هرگز به این بیماری مبتلا نشود، زیرا حذف همه سلول های پستان امکان پذیر نیست. اگر سرطان پستان در یک پستان تشخیص داده شود ممکن است پستان سالم نیز در ماستکتومی پیشگیرانه برداشته شود.

mastectomy 1 ماستکتومی و انواع آن
انواع عمل ماستکتومی

در این مقاله به ماستکتومی و انواع آن پرداختیم، در آینده به مراقبت های بعد از عمل ماستکتومی خواهیم پرداخت.

برای شما همراهان مجله آموزشی سایت Hamoon Medical سلامتی آرزومندیم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *