دیابت

مهم ترین نکات در مورد قند خون ناشتا و اندازه گیری آن

تصویر گرفتن قند خون ناشتا با دستگاه قند خون

قند خون ناشتا ،در این مقاله در مورد چگونگی اندازه گیری قند ناشتا صحبت می کنیم . در ابتدا می خواهیم بدانیم که قند خون چیست و چگونه به وجود می آید؟

قند خون چیست؟

 قند خون یا گلوکز، قند اصلی موجود در خون ماست. این قند از غذایی که می خوریم به دست می آید و منبع اصلی انرژی بدن ما است. خون ما گلوکز را به تمام سلول‌ های بدن می ‌برد تا از آن برای انرژی استفاده کند. اگر دقت کنید روزهایی که انرژی کافی برای انجام کار نداریم و حالت ضعف و لرزش بدن داریم. یکی از دلایل این علائم می تواند قند خون پایین باشد.

  راه حل ساده آن این است که  در طول روز با خوردن مواد غذایی مقوی که دارای قند طبیعی هستند می توانید قند خون مورد نیاز بدن خود را تامین کنید. اگر این حالت بارها برای شما در طول روز اتفاق افتاد با پزشک خود مشورت کنید .

مقدار گلوکز ( یا همان قند که بر حسب میلی گرم در دسی لیتر اندازه گیری می شود) در خون ما در طول روز و شب تغییر می کند. بسته به اینکه چه زمانی ،چه چیزی و چقدر خورده اید و اینکه آیا ورزش کرده اید یا نه، تغییر می کند.

قند خون ناشتا

در این قسمت ما می خواهیم  قند خون خودمان را در خانه زمانی که ناشتا هستیم اندازه گیری کنیم و بدانیم که چه عددی نشانه قند خون نرمال است و چگونه اندازه گیری کنیم؟

اگر می خواهید قند خون خود را در خانه چک کنید شما نیاز به یک دستگاه قند خون با کیفیت بالا دارید اصلا نگران خرید این دستگاه نباشید در سایت ما به راحتی و بصورت آنلاین دستگاه قند خون را می توانید خریداری کنید.قبل از صبحانه و در حالت ناشتا بدون اینکه چیزی خورده باشید قند خون خود را اندازه گیری کنید.

نحوه استفاده از دستگاه تست قند خون خانگی

دستگاه قند خون خانگی

در داخل جعبه دستگاه تست قند خون، یک وسیله شبیه به خودکار، تعدادی سوزن و نوارهای کاغذی مخصوص وجود دارد. یکی از سوزن‌ ها را داخل این وسیله که شبیه به خودکار است، قرار دهید. سپس یکی از انگشت‌ های خود را با آن سوراخ کرده و یک قطره خون روی نوار کاغذی که قبلاً داخل دستگاه قرار داده‌اید، بچکانید. دستگاه، میزان قند خون شما را تعیین کرده و به شما نشان می‌دهد. نکات بهداشتی اینکه بعد از سنجش قند خون در خانه سوزن و نوار استفاده شده را حتما دور بیندازید.

قند خون نرمال شامل اعداد زیر می شود :

سطح قند خون ناشتا (هشت ساعت بدون غذا) بین ۷۰ تا ۹۹ میلی گرم در دسی لیتر است.

سطح قند خون طبیعی دو ساعت پس از صرف غذا کمتر از ۱۴۰ میلی گرم در دسی لیتر است.

اگر تست را چند روز پشت سر هم تکرار کردید و طبق جدول سنجش قند خون نرمال اعداد قند خون شما بسیار بالا یا پایین  بود با یک پزشک متخصص مشورت کنید.آزمایش قند خون ناشتا در مطب پزشک، آزمایشگاه یا بیمارستان انجام می شود

 با گذشت زمان، داشتن گلوکز بیش از حد در خون می تواند مشکلات جدی ایجاد کند. حتی اگر دیابت ندارید، گاهی اوقات ممکن است مشکلات قند خون خیلی پایین یا خیلی بالا داشته باشید. داشتن یک برنامه منظم از غذا خوردن، فعالیت و مصرف هر دارویی که نیاز دارید می تواند کمک کننده باشد.

همانطور که می دانید قند خون بالا منجر به ابتلا به بیماری دیابت می شود که این روزها تعداد مبتلاین به این نوع بیماری بیشتر شده است با کمی مراقبت مانند رژیم سالم ، ورزش، استفاده از مواد غذایی مناسب و … می توانید از این بیماری پیشگیری کنید.

در مقاله دیابت و انواع آن با این بیماری بیشتر آشنا شوید.

اگر دیابت دارید، بسیار مهم است که اعداد قند خون خود را در محدوده هدف خود نگه دارید. ممکن است لازم باشد قند خون ناشتا خود را  چندین بار در روز چک کنید.پزشک شما همچنین یک آزمایش خون به نام A1C انجام می دهد. میانگین سطح قند خون شما را در سه ماه گذشته بررسی می کند. اگر قند خون شما خیلی بالا باشد، ممکن است نیاز به مصرف دارو و/یا رژیم غذایی خاصی داشته باشید.

چرا آزمایش قند خون ناشتا انجام دهیم؟

آزمایش گلوکز خون ناشتا میزان گلوکز یا قند خون شما را اندازه گیری می کند. وقتی کربوهیدرات می خورید، بدن شما آنها را به گلوکز تبدیل می کند تا به عنوان انرژی از آن استفاده کند. داشتن گلوکز بیش از حد یا خیلی کم در خون می تواند به معنای ابتلا به یک بیماری جدی باشد.

پزشکان اغلب آزمایش قند خون را برای کمک به تشخیص بیماری به نام دیابت تجویز می کنند. افرادی که قبلاً مبتلا به دیابت نوع ۱ و۲ شده اند ممکن است از آزمایش قند خون برای مدیریت وضعیت خود استفاده کنند.

برای اندازه ‌گیری سطح گلوکز خون، پزشک با استفاده از یک سوزن کوچک نمونه‌ای از خون را از ورید شما جمع ‌آوری می‌کند. اگر قبلاً دچار دیابت شده اید ، می‌توانید با استفاده از دستگاه قند خون که به سرعت انگشت شما را می‌خراشد تا یک قطره خون را جمع‌آوری کند، آزمایش قند خون را در خانه انجام دهید.

چگونه برای آزمایش قند خون ناشتا آماده شویم؟

قند خون ناشتا

آزمایشات قند خون به چند دسته تقسیم می شوند، از جمله ناشتا، تصادفی (غیر ناشتا) یا بعد از غذا. آزمایشات ناشتا بیشتر برای تشخیص دیابت استفاده می شود.

برای آزمایش قند خون ناشتا، ۸ ساعت قبل از آزمایش نمی‌ توانید چیزی بجز آب بخورید یا بنوشید. ممکن است بخواهید اول صبح آزمایش گلوکز ناشتا را انجام دهید ، بنابراین مجبور نیستید در طول روز ناشتا باشید.

ناشتا بودن قبل از آزمایش قند خون مهم است زیرا نتایج دقیق تری را ارائه می دهد که تفسیر آن برای پزشک آسان تر است.

قبل از آزمایش، به پزشک خود در مورد داروهایی که مصرف می کنید، از جمله نسخه ها، داروهای بدون نسخه و مکمل های گیاهی اطلاع دهید. برخی داروها می توانند بر سطح گلوکز خون تأثیر بگذارند. ممکن است پزشک از شما بخواهد که مصرف یک داروی خاص را متوقف کنید یا قبل از آزمایش دوز را به طور موقت تغییر دهید.

در این مقاله با راه های موثر کاهش سریع قند خون بیشتر آشنا شوید

در اینجا به شما می گوییم استفاده از چه داروهایی ممکن است بر روی آزمایش قند خون ناشتا شما تاثیر بگذارد.

داروهایی که می توانند بر سطح گلوکز خون شما تأثیر بگذارند عبارتند از:

کورتیکواستروئیدها

دیورتیک ها

قرص های ضد بارداری

هورمون درمانی

آسپرین (بوفرین)

داروهای ضد روان پریشی

لیتیوم

اپی نفرین (آدرنالین)

داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای

مهارکننده های مونوآمین اکسیداز (MAOIs)

فنی توئین

داروی سولفونیل اوره

استرس و اضطراب شدید همچنین می تواند باعث افزایش موقت گلوکز خون شما شود. اگر اخیراً یکی از این موارد را داشته اید، باید به پزشک خود اطلاع دهید:

عمل جراحي

ضربه

سکته

حمله قلبی

آماده سازی برای تست تصادفی قند خون

آزمایش قند خون

آزمایشات تصادفی قند خون (غیر ناشتا) نیازی به نخوردن یا نوشیدن قبل از آزمایش ندارد.

ممکن است پزشک از شما بخواهد که چندین اندازه گیری تصادفی در طول روز انجام دهید تا ببیند سطح گلوکز شما چگونه تغییر می کند. سطح گلوکز خون که در طول روز متفاوت است می تواند نشان دهنده یک مشکل باشد.در خانم های باردار باید این موارد کنترل شود چون نسبت به افراد عادی بیشتر در معرض دیابت بارداری قرار دارند.

آماده سازی تست بعد از غذا

آزمایشی که ۲ ساعت پس از شروع غذا داده می شود برای اندازه گیری گلوکز پلاسما پس از غذا استفاده می شود. این آزمایش اغلب در خانه انجام می شود که دیابت دارید. این می تواند به شما کمک کند تا متوجه شوید که آیا مقدار مناسب انسولین را با وعده های غذایی مصرف می کنید یا خیر. این آزمایش را باید ۲ ساعت پس از شروع غذا خوردن انجام دهید.

اگر قبلاً دیابت داشتید، این اطلاعات ممکن است به پزشک شما کمک کند تا بفهمد که آیا نیاز به تنظیم داروهای خود دارید یا خیر.

نتیجه گیری

آزمایش قند خون ناشتا یک آزمایش مهم است که اغلب برای تشخیص دیابت یا کمک به افراد مبتلا به دیابت برای مدیریت شرایط خود استفاده می شود. پزشک شما ممکن است آزمایش قند خون را به عنوان بخشی از چکاپ سالانه سلامتی تجویز کند.

اما اگر علائم جدیدی از دیابت مانند افزایش تشنگی، تکرر ادرار یا تاری دید را تجربه کردید، با پزشک خود در مورد آزمایش قند خون صحبت کنید.

با خرید دستگاه تست قند خون در فروشگاه هامون مدیکال به راحتی آزمایش قند خون را در خانه انجام دهید.

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “مهم ترین نکات در مورد قند خون ناشتا و اندازه گیری آن

  1. Mehdi گفت:

    بسیار مفید و عالی

    1. مجله علمی هامون مدیکال گفت:

      ممنون از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *