واریس و لنف ادم

واریس چیست؟ راه های درمان واریس

واریس سیاهرگ‌ها   (Varicose veins)که از ریشه واژه لاتین واریکس (Varix )به معنای پیچ‌خورده گرفته شده، به گشاد شدن سیاهرگ‌ها یا تورّم ورید گفته می‌شود.

واریس، شایعترین بیماری عروقی انسان است که حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد افراد را مبتلا می‌کند. سیاهرگ‌های واریسی به صورت رگ‌های دراز، گشادشده و پرپیچ و خم و غالبا در سطوح درونی اندام تحتانی دیده می‌شوند.

واریس چگونه به وجود می آید؟

رگ های واریس و عروق عنکبوتی در واقع رگ های آسیب دیده بدن هستند و زمانی که دریچه های کوچک یک طرفه درون رگ ها ضعیف شوند، به وجود می آیند. در رگ های سالم، این دریچه ها خون را به صورت یک طرفه به قلب می فرستند، اما زمانی که این دریچه ها ضعیف شوند اجازه می دهد جریان خون به عقب برگردد و داخل رگ ها جمع شوند. این تراکم خون درون رگ، موجب فشار به دیواره عروق می شود. در اثر این فشار مداوم، دیواره ضعیف و متورم شده و در نهایت واریس و عروق عنکبوتی پدیدار می شوند.

عوامل ایجاد واریس

علل و علائم ایجاد واریس ، فشار وزن ناشی از ایستادن یا بی‌حرکتی طولانی، تغییرات هورمونی بر اثر بلوغ، بارداری و یائسگی، مصرف قرص های ضدبارداری، معیوب بودن دریچه های هنگام تولد، چاقی، سابقه ایجاد لخته شدن خون در پا،نشستن یا ایستادن طولانی مدت و ژنتیک افراد است. این بیماری با افزایش سن تشدید می شود.

 نشانه های بیماری

رگ های واریسی واریس
مقایسه رگ های سالم و واریسی

بیشتر سیاهرگ‌های واریسی بدون علامت بوده و تنها از جنبه زیبایی به توجه پزشکی نیاز می‌یابند. در صورت علامت‌دار شدن، احساس درد، پری و سنگینی منتشر و غیر اختصاصی در ساق پاها به ویژه پس از ایستادن به مدت طولانی، وجود دارد. گاهی تورم در مچ پا و عروق برجسته در پا دیده می‌شود.خانم ها در دوران بارداری به علت اضافه وزن و تحمل وزن جنین معمولا به واریس بارداری دچار می شوند.

راه های درمان واریس

درمان های بازدارنده

راه های پیشگیری از واریس می تواند از ابتلا شما به این بیماری جلوگیری کند. اما اگر دچار واریس هستید و می خواهید برای درمان اقدام کنید راهکارهایی وجود دارد که متخصص به شما معرفی میکند تا به وسیله آن گردش خون خود بهبود یابد. مانند ورزش کردن، قدم زدن پس از هر ۳۰ دقیقه نشستن، استراحت پس از ایستادن به مدت نیم ساعت و پرهیز از حمام طولانی مدت در وان آب داغ. البته روش های خود مراقبتی نمی توانند شما را به طور کامل از شر واریس و عروق عنکبوتی موجود خلاص کنند، اما مانع از بروز عروق عنکبوتی و واریس جدید می شوند.

استفاده کردن از جوراب واریس

این جوراب ها با اعمال فشار مدوام به بازگشت جریان خون به قلب کمک می‌کنند. این فشار مداوم تورم در بخش های پایینی پا را کاهش داده و از لخته شدن خون جلوگیری می کند. با وجود پوشیدن این جوراب ها ممکن است باز هم عروق واریسی و رگ های عنکبوتی خود را ببینید.

توجه داشته باشید که پیش از خرید جوراب واریس لازم است حتما با یک متخصص جراحی عروق مشورت کنید تا جورابی با اندازه و فشار مناسب را به شما پیشنهاد کند.

درمان های ابلیشن

 در ابلیشن اندوترمال داخل رگ های گشاد شده و واریسی به منظور بستن آنها گرم می شود. در این روش برای بالا بردن دما از امواج رادیوفرکوئنسی استفاده می شود. این روش تحت بی حسی موضعی انجام شده و بیمار در این عمل هوشیار است. پزشک برش بسیار ظریفی داخل رگ ایجاد می کند و لوله بسیار باریکی به نام کاتتر را درون  رگ قرار می دهد. سپس دستگاهی برای ایجاد گرما سر لوله گذاشته و رگ بسته می شود. معمولا پس از پایان عمل بیمار می تواند سرپا بایستد و مرخص می شود. درمان واریس با ورزش نیز یک راه موثر است.

 اسکلروتراپی با فوم

در این روش فوم مخصوصی داخل رگ های گشاد شده تزریق می شود. مواد شیمیایی موجود در فوم پوشش داخلی رگ ها را ملتهب می کند و منجر به بسته شدن آنها می شود. اسکلروتراپی با فوم باید دو یا سه جلسه درمان شود. این روش نیز تحت بی حسی موضعی انجام می شود.

اسکلروتراپی

در درمان واریس با روش اسکلروتراپی، یک ماده شیمیایی به رگ های واریسی کوچک و متوسط تزریق می شود و آنها را از بین می برد. این روش نیاز به بیهوشی ندارد و در مطب یا کلینیک انجام می شود. بیمار باید بلافاصله پس از اسکلروتراپی راه رفته و به فعالیت خود بپردازد. البته لازم است تا به مدت یک هفته جوراب واریس بپوشد.

برای شما همراهان مجله آموزشی سایت Hamoon Medical آرزوی سلامتی و شادی داریم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *