بیماری ها

پستان سوم یا پستان فرعی چیست؟آیا می توان آن را جراحی کرد؟

پستان سوم یا پستان فرعی ،پستان زیر بغلی یا پستان فرعی یا (Axillary breast) به  تورم و برجستگی در ناحیه زیر بغل گفته می شود . این برجستگی نرم و اغلب بدون درد است. این زائده پستان سوم که برای بانوان از لحاظ زیبایی ناراحت کننده است حاصل  یک اختلال ساختاری است که طی آن نسج پستان که معمولا حالت مخروطی شکل دارد تا ناحیه زیر بغل امتداد پیدا می کنند. و گاهی یک طرف بدن و گاهی در هر دو طرف وجود دارد.به دلیل اینکه در حفره زیر بغل بافت نرمی  که روی این بخش اضافه را بپوشاند وجود ندارد در نتیجه این بافت پستان به صورت ورم یا توده ای خوش خیم بروز پیدا می کند.

پستان سوم یا پستان فرعی

پستان سوم یا پستان فرعی

گاهی موارد نیز دلیل وجود پستان فرعی یا پستان زیربغلی به ژنتیک و اختلالات مادرزادی مربوط می شود که در این مورد علاوه برتشکیل  بافت پستان در دوران جنینی، بافت پستان زیربغل هم شکل گرفته است، با این وجود در بدو تولد قابل مشاهده نیست زیرا بافت پستان فرعی زمانی شروع به رشد می کنند که غدد پستانی فعال شوند، پس این بافت با رسیدن به سن بلوغ و رشد پستان و در دورا ن بارداری به شکل یک توده و تورم بروز پیدا می کند.

اندازه این توده می تواند مانند پستان اصلی با تغییرات دوره قاعدگی کم یا زیاد شود. همچنین مانند دوران بارداری(گن بارداری) و شیردهی این ورم یا توده نیز مانند پستان اصلی بزرگتر می شود و با پایان دوره شیردهی کوچک خواهد شد.

درد پستان سوم

در برخی زنان نزدیک شدن به زمان عادت ماهانه باعث ایجاد و یا افزایش درد در ناحیه پستان سوم شود. علت این است که بافت پستان به هورمون‌های زنانه حساس است و  این هورمون ها در زمان عادت ماهیانه بالا می رود. بنا بر این هرجا چنین بافتی وجود دارد (چه پستان اصلی یا پستان سوم) جود داشته باشد، این درد احساس خواهد شد.

جراحی پستان سوم

پستان سوم یک بیماری نیست و به جز در مواردی خاص مانند دردناک شدن نیازی به درمان ندارد. کسانی که سینه فرعی آنها آویزان شود و از ظاهر آن ناراضی باشند و یا احساس حجم اضافه زیر بغل و توپری آن مانع انجام فعالیت های روزمره یا شغلی آنهاست شود داوطلب جراحی پستان فرعی می شوند. همچنین هنگامی که پستان سوم همانند پستان اصلی دچار توده شود باید اقدام به جراحی و برداشتن آن شود.

به منظور انجام این جراحی پزشک پوست و چربی اضافه را با ایجاد یک برش کوچک در زیر بغل، برمی‌دارد. زمان بهبود زخم های جراحی پستان سوم نسبت به جراحی های پستان اصلی ، معمولا طولانی‌ تر و دردناک‌ تر است و به دلیل وجود غده های بیشتر و رویش مو در این محل این جراحی عوارض بیشتری دارد.به خاطر تعریق بیشتر در این ناحیه تمیز نگه داشتن محل جراحی مشکل تر است. معمولا درد در نواحی جراحی شده  یک تا دو ماه به طول می انجامد.

بهتر است داوطلبان جراحی پستان سوم بعد از پایان  حاملگی و پایان کامل دوره شیر دهی و گذشتن چند ماه از آن اقدام به این عمل کنند زیرا با پایان شیردهی(شیردوش برقی) تورم پستان اصلی و هم پستان زیر بغل بسیار کمتر می شود. این موضوع حتی ممکن است باعث متنتفی شدن انجام این عمل شود.

عوارض جراحی پستان سوم

عوارض جراحی پستان سوم

باقی ماندن جای زخم یا اسکار(ترمیم جای زخم) یکی از عوارض این بیماری است که البته به پوست بیمار بستگی دارد و قابل بهبود است.

یک از عوارض خاص این عمل هنگامی رخ می دهد که جراحی برای برداشتن بافت ها وسیع باشد و پزشک تا روی غدد لنفاوی را بردارد. در این صورت امکان ایجاد ورم (Edema) (آستین لنف ادم)در ناحیه دست وجود دارد که با استفاده از شانه بند قابل بهبود خواهد بود.

ارتباط پستان سوم و سرطان پستان

ارتباط پستان سوم و سرطان پستان

تحقیقاتی که تاکنون در این زمینه انجام شده است نشان دهنده این است که تنها ۲ درصد افرادی که دارای پستان سوم هستند دچار بیماری سرطان پستان شده اند. تشخیص بافت های سرطانی با انجام یک ماموگرافی ساده توسط پزشک امکان پذیر است.

در واقع اختلال پستان سوم بیشتر از لحاظ ظاهری حساسیت برانگیز است تا از نظر درمانی و پزشکان نیز این اختلال را از مشکلات ظاهری می دانند. در سایت هامون مدیکال انواع بیماری های و خطرات بافت پستان را می توانید مطالعه کنید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *