فشار خون

کنترل فشار خون در خانه

کنترل فشار خون در خانه ،در پست قبل به مناسبت روز جهانی مبارزه با فشار خون بالا مطلبی  به این موضوع اختصاص دادیم و در بخشی از آن واحد اندازه گیری فشار خون را معرفی کردیم که بر حسب میلی متر جیوه اندازه گیری می شود و نوشتیم که در بین مردم استفاده از واحد سانتی متر جیوه رایج تر است.

به این معنا که وقتی گفته می شود فشار خون کسی ۱۲ روی ۸ است یعنی فشار سیستولیک (Systolic Pressure)  او ۱۲۰ میلی متر جیوه و فشار دیاسیستولیک (Diastolic Pressure) او ۸۰  میلی متر جیوه است. همانطور که توضیح دادیم دو نوع فشار خون داریم فشار خون سیستولیک و دیاستولیک، سیستولیک فشار وارد بر رگ ها در حالت انقباض قلب و فشار دیاستولیک فشار بر روی رگ ها در فاصله بین دو انقباض را نشان می دهد و واضح است که فشار دیاستولیک کمتر از فشار سیستولیک خواهد بود. در این مقاله در مورد کنترل فشار خون صحبت می کنیم .

کنترل فشار خون در خانه

ضرورت کنترل فشار خون

بیماری فشار خون بالا، بیماری نیست که یک بار برای همیشه از آن خلاصی پیدا کرد بلکه فرد مبتلا باید تا پایان عمر خود با این بیماری مبارزه کند. یکی از مراقبت های بسیار ضروری، اندازه گیری و کنترل فشار خون در خانه است. امروزه فشارسنج (فشار سنج امرن) توانایی ثبت و ذخیره میزان فشارخون فرد را در حافظه خود دارند و باعث می شود بیمار و پزشک نسبت به نوسانات فشارخون در روزها و ساعات مختلف آگاهی داشته باشند که این امر در روند درمان بسیار مهم است. برای کنترل فشار خون باید موارد مهمی را رعایت کرد

نکات مهم کنترل فشار خون

کنترل فشار خون در خانه

ضرورت کنترل فشار خون

ثبت و کنترل فشارخون در خانه توسط بیمار اصولی دارد که رعایت آنها ضروری است و باعث دقت بیشتر نتایج می شود:

۱-قبل از اندازه گیری فشار خون خود، در وضعیتی راحت و آرام قرار بگیرید.

۲-معمولا در اولین اندازه گیری، به علت اضطراب فرد معاینه شونده، فشار خون بالاست و دومین اندازه گیری به فشار خون واقعی فرد نزدیکتر است.

۳- در سالمندان، فشار خون باید در هر دو دست اندازه گیری شود و اگر فشار خون در دو بازو متفاوت بود، فشار خون بالاتر باید مد نظر قرار بگیرد.

۴- در خانم های باردار، فشار خون باید در حالت نشسته اندازه گیری شود. در دوران بارداری، استفاده از فشارسنج دیجیتال مناسب تر است.

۵-فشار خون طبیعی در طول شبانه روز متغیر است. گاهی لازم است فشار خون در زمان های مختلف شبانه روز اندازه گیری شود؛ خصوصا وقتی فشار خون بالا تشخیص داده می شود یا وقتی که فرد تحت پایش است.

۶- در بیمارانی که داروهای پایین آورنده فشار خون مصرف می کنند، زمان مطلوب برای اندازه گیری و کنترل فشار خون و رسیدن به فشار خون نرمال بستگی به زمانبندی مصرف داروها دارد. وقتی اثر این داروها را ارزیابی می کنید، باید به زمان مصرف دارو در ارتباط با زمان اندازه گیری هم اشاره شود.

۷- از باد کردن مکرر بازوبند خودداری کنید زیرا این کار موجب احتقان وریدهای بازویی شده و بر روی مقدار فشارخون تاثیر می گذارد و به طور کاذب، فشار خون دیاستولی را بالاتر و فشار سیستولی را پایین تر نشان می دهد.

فشارسنج خوب چی بخرم؟

نکات مهم کنترل فشار خون

۸- برای تایید فشار خون بالا در فرد، لازم است اندازه گیری فشار خون در طول چند هفته یا چند ماه در موقعیت های جداگانه و شرایط مختلف، چندین بار (حداقل سه بار) تکرار شود و اگر همچنان بالاتر از حد طبیعی بود، در مورد تایید بیماری فشار خون بالا(قیمت دستگاه فشار خون omron m3) و مدیریت بیماری تصمیم گیری شود.

۹- افرادی که ضربان قلب نامنظم دارند، به علت احتمال برآورد نادرست فشارخون نباید در منزل فشار خونشان را اندازه گیری و پایش کنند.

برای شما همراهان مجله آموزشی سایت Hamoon Medical سلامتی آرزومندیم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *