سرطان

بهترین راه های درمان سرطان سینه

نماد پیشگیری از سرطان سینه

راه های درمان سرطان سینه ،سرطان سینه نوعی سرطان است که از سینه شروع می شود. می تواند در یک یا هر دو سینه ایجاد شود.سرطان زمانی شروع می شود که سلول ها رشد خارج از کنترل دارند. سرطان سینه تقریباً به طور کامل در زنان رخ می دهد، اما مردان نیز ممکن است به سرطان سینه(Breast Cancer) مبتلا شوند.

درک این نکته مهم است که بیشتر توده های سینه خوش خیم هستند و سرطانی (بدخیم) نیستند. تومورهای غیر سرطانی سینه، رشد غیرطبیعی ندارند و  در خارج از سینه منتشر نمی شوند. آنها تهدیدی برای زندگی نیستند، اما برخی از انواع توده های خوش خیم پستان می توانند خطر ابتلا به سرطان سینه را در زنان افزایش دهند. هر توده یا تغییر پستان باید توسط یک متخصص بررسی شود تا مشخص شود که آیا خوش خیم یا بدخیم (سرطان) است و آیا ممکن است بر خطر سرطان آینده شما تأثیر بگذارد.

 سرطان سینه می تواند از قسمت های مختلف سینه شروع شود. سینه اندامی است که در بالای دنده ها و ماهیچه های سینه قرار دارد. یک سینه چپ و راست وجود دارد و هر کدام عمدتاً غدد، مجاری و بافت چربی دارند. در زنان، پستان برای تغذیه نوزادان  شیر می‌سازد و می‌فرستد. مقدار بافت چربی در سینه اندازه هر سینه را تعیین می کند. در این مقاله در مورد راه های درمان سرطان سینه می گوییم

سرطان سینه چگونه شروع می شود؟

راه های درمان سرطان سینه

سرطان سینه زمانی گسترش می یابد که سلول های سرطانی وارد خون یا سیستم لنفاوی شده و سپس به سایر قسمت های بدن منتقل شوند.

سیستم لنفاوی (یا لنفاوی) بخشی از سیستم ایمنی بدن ما است. این شبکه ای از غدد لنفاوی (غدد کوچک به اندازه لوبیا)، مجاری یا عروق و اندام هایی است که با هم کار می کنند تا مایع لنفاوی شفاف را از طریق بافت های بدن به خون جمع آوری کرده و حمل کنند. مایع لنفاوی شفاف داخل عروق لنفاوی حاوی محصولات جانبی بافتی و مواد زائد و همچنین سلول های سیستم ایمنی است. عروق لنفاوی مایع لنفاوی را از سینه دور می کنند. در مورد سرطان سینه، سلول های سرطانی می توانند وارد آن رگ های لنفاوی شده و در غدد لنفاوی شروع به رشد کنند.

راه های درمان سرطان سینه

سرطان سینه به روش های مختلفی درمان می شود. بستگی به نوع سرطان سینه و میزان گسترش آن دارد. افراد مبتلا به سرطان سینه اغلب بیش از یک نوع درمان را دریافت می کنند.

۱-عمل جراحي. عمل جراحی که در آن پزشکان بافت سرطانی را جدا می کنند.

۲-شیمی درمانی. استفاده از داروهای خاص برای کوچک کردن یا از بین بردن سلول های سرطانی. این داروها می‌توانند قرص‌هایی باشند که مصرف می‌کنید یا داروهایی که در رگ‌ های شما داده می‌شوند، یا گاهی اوقات هر دو.

۳-درمان هورمونی. سلول های سرطانی را از دریافت هورمون های مورد نیاز برای رشد مسدود می کند.

راه هایی که ممکن است پزشک برای درمان انتخاب کند :

انجام جراحی ممکن است آسانتر باشد زیرا تومور کوچکتر است.

پزشک  ممکن است متوجه شود که آیا درمان‌های خاصی برای سرطان مؤثر هستند یا خیر.

ممکن است بتوانید یک درمان جدید را از طریق یک کارآزمایی بالینی امتحان کنید.

اگر هر گونه بیماری میکروسکوپی از راه دور دارید، با دارو درمانی که در بدن گردش می کند زودتر درمان می شود.

افرادی که ممکن است به ماستکتومی نیاز داشته باشند، اگر تومور قبل از جراحی به اندازه کافی کوچک شود، می‌توانند تحت عمل جراحی حفظ سینه (لومپکتومی) قرار گیرند.

سلول های سرطانی

پزشکان از تخصص های مختلف اغلب برای درمان سرطان سینه با یکدیگر همکاری می کنند. جراحان پزشکانی هستند که عمل را انجام می دهند. انکولوژیست های پزشکی پزشکانی هستند که سرطان را با دارو درمان می کنند. انکولوژیست های پرتودرمانی پزشکانی هستند که سرطان را با پرتو درمانی درمان می کنند.

در مراقبت از سرطان، پزشکان متخصص در زمینه های مختلف درمان سرطان  مانند جراحی، انکولوژی پرتوشناسی و انکولوژی پزشکی  با رادیولوژیست ها و پاتولوژیست ها همکاری می کنند تا برنامه درمانی کلی بیمار را ایجاد کنند که انواع مختلف درمان را ترکیب می کند. به این تیم چند رشته ای می گویند. تیم‌های مراقبت از سرطان شامل انواع دیگر متخصصان  مانند دستیاران پزشک، پرستاران، پرستاران سرطان‌ شناسی، مددکاران اجتماعی، داروسازان، مشاوران، متخصصان تغذیه و دیگران هستند. برای افراد بالای ۶۵ سال، یک انکولوژیست سالمندان یا متخصص سالمندان نیز ممکن است در مراقبت از آنها مشارکت داشته باشد.

بیولوژی و رفتار سرطان سینه بر برنامه درمانی تأثیر می گذارد. برخی از تومورها کوچکتر هستند اما به سرعت رشد می کنند، در حالی که برخی دیگر بزرگتر هستند و به کندی رشد می کنند. گزینه ها و توصیه های درمانی بسیار شخصی هستند و به عوامل مختلفی بستگی دارند، از جمله:

زیرگروه تومور

وضعیت گیرنده هورمونی (ER، PR)، وضعیت HER2، و وضعیت گره

مرحله تشخیص تومور

آزمایش‌های ژنومی، مانند پانل‌های چند ژنی Oncotype DX یا MammaPrint

شرایط بیمار

سن بیمار، سلامت عمومی، وضعیت یائسگی و ترجیحات

وجود جهش های شناخته شده در ژن های ارثی سرطان پستان مانند BRCA1 یا BRCA2 بر اساس نتایج آزمایش های ژنتیکی

روش های مکمل و جایگزین درمان سرطان سینه

روش های مکمل و جایگزین، داروها و اقدامات بهداشتی هستند که درمان استاندارد سرطان نیستند. در کنار درمان های استاندارد از روش مکمل و به جای درمان های استاندارد از روش های جایگزین استفاده می شود. مدیتیشن، یوگا،ماساژ و مکمل هایی مانند ویتامین ها و گیاهان دارویی چند نمونه هستند.

بسیاری از انواع طب مکمل و جایگزین به صورت علمی آزمایش نشده اند و ممکن است بی خطر نباشند. قبل از شروع هر نوع طب مکمل یا جایگزین با پزشک خود در مورد خطرات و فواید آن صحبت کنید.

کدام درمان مناسب است؟

cancer cells راه های درمان سرطان سینه

انتخاب درمانی مناسب برای شما ممکن است سخت باشد. با پزشک سرطان خود در مورد گزینه های درمانی موجود برای نوع و مرحله سرطان خود صحبت کنید. پزشک می تواند خطرات و مزایای هر درمان و عوارض جانبی آنها را توضیح دهد. عوارض جانبی واکنش بدن شما به داروها یا درمان های دیگر است.

گاهی اوقات افراد از بیش از یک پزشک سرطان نظر می گیرند. این را “نظر دوم” می نامند. دریافت  نظر دوم ممکن است به شما در انتخاب درمانی که برای شما مناسب است کمک کند.

از شایع ترین عوارض درمان بیماران مبتلا به سرطان پستان تورم اندام فوقانی پس از جراحی و یا رادیوتراپی می باشد که اصطلاحا به آن لنف ادم(محصولات لنف ادم )می گویند.این مهمان ناخوانده و همیشه وفادار به صاحب خانه نیاز به مراقبت دارد  تا بیش از حد پررو نشود.هرچند این مهمان ،مهمان همیشگی ماست اما با درمان هایی مانند ماساژهای خاص،استفاده از بانداژهای استاندارد فشاری ،ورزش،رژیم غذایی مناسب و در نهایت استفاده از آستین فشاری تا حدود بسیار زیادی بهبودی حاصل می شود.

اگر علائمی را در خود تشخیص دادیم باید سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنیم و در صورت نیاز به درمان مراحل آن را آغاز کنیم تا از خطرات احتمالی و ایجاد سرطان جلوگیری کنیم.در مجله آموزشی هامون مدیکال با مطالب علمی بیشتر آشنا شوید.

دیدگاهی در مورد “بهترین راه های درمان سرطان سینه

  1. Sara گفت:

    سلام . من چند وقته حس میکنم یک برآمدگی در سینه چپم دارم احتمال داره توده سرطانی باشه؟میشه در مورد توده های خوش خیم و بدخیم بیشتر مطلب بزارید.ممنونم

    1. مجله علمی هامون مدیکال گفت:

      سلام دوست عزیز. با مشاهده هر گونه برآمدگی و توده در سینه به پزشک متخصص مراجعه کنید تا آزمایشات لازم را انجام دهند. برای آگاهی بیشتر این مقاله را بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *