بارداری و زايمان

زایمان طبیعی یا سزارین کدام یک را انتخاب کنیم؟

عکس نوزاد تازه متولد شده

زایمان طبیعی یا سزارین ،وقتی نوبت به زایمان می رسد همه خانم ها یک هدف دارند : نوزادشان را سالم به دنیا بیاورند

نحوه انجام این کار گاهی یک انتخاب شخصی است و گاهی یک ضرورت پزشکی می باشد. اگر باردار هستید و می خواهید تصمیم بگیرید کدام روش را انجام دهید و کدام یک ازآنها برای شما بهترین روش است پیشنهاد می کنیم این مقاله را بخوانید.

زایمان طبیعی و سزارین دو روش شناخته شده برای به دنیا آوردن نوزاد است. در عمل سزارین چند تفاوت کلیدی وجود دارد که باید در نظر بگیرید و همچنین سوالاتی در این زمینه که می توانید از پزشک خود بپرسید.

ما در اینجا انتخاب دو روش زایمان طبیعی یا سزارین را با توجه به نحوه انجام ، زمان بهبودی،خطرات و عوارض آنها بررسی می کنیم. برای اینکه درک بهتری از وضعیت زایمان طبیعی و سزارین داشته باشید هر دو روش را بصورت مختصر توضیح می دهیم.

زایمان طبیعی یا سزارین

زایمان طبیعی و سزارین چیست؟

زایمان طبیعی یا سزارین

زایمان طبیعی روشی است که خانم ها بدون هیچ جراحی و یا مداخله پزشکی نوزاد را به دنیا می آورند البته در روش  زایمان طبیعی در برخی مواقع از دارو های مخصوص برای شرایط اضطراری  استفاده می کنند و ممکن است در اثر فشار زیاد هنگام خروج نوزاد مادر نیاز به بخیه داشته باشد زایمان طبیعی ممکن است با مداخله دارویی که شامل موارد زیر می باشد همراه شود:

  • استفاده از داورهای مختلف  برای القاء زایمان
  • برش جراحی برای اینکه اجازه داد شود سر نوزاد بدون پاره شدن پوست بیرون بیاید
  • آمینوتومی یا پارگی مصنوعی غشاها
  • زایمان با دستگاه وکیوم یا مکنده در شرایط اضطراری

گزینه دیگر سزارین است که یک روش جراحی برای خارج کردن نوزاد از شکم مادر در زمانی که امکان زایمان طبیعی وجود ندارد یا توسط مادر در خواست نشده است. سزارین می تواند برنامه ریزی شده باشد یا از نظر پزشکی مورد نیاز باشد. اگر چه این سزارین به اندازه زایمان واژینال رایج نیست متخصصان زنان و زایمان عقیده دارند که در این موارد خاص سزارین ضروری می باشد:

  • نگرانی های پزشکی در مورد وضعیت نوزاد
  • حاملگی بیش از یک نوزاد
  • مشکلات جفت
  • زایمان به موقع پیشرفت نمی کند
  • وزن نوزاد زیاد باشد مثلا بالای ۴ کیلوگرم
  • نوزاد بصورت درست نچرخیده و وضعیت آن حالت بریچ است یعنی نوزاد با پا به دنیا بیاید
  • عفونت ها یا شرایط مادر مانند فشار خون بالا و دیابت بارداری
  • اندازه لگن بسیار کوچک باشد
  • سن بالای مادر
  • اضافه وزن زیاد مادر

در سال ۲۰۱۸ مرکز کنترل پیشگیری از بیماری ها CDC  گزارش داده که ۳۱.۹ درصد از زایمان ها از طریق سزارین بوده است.اگر سزارین شده اید و دوباره باردار هستید ممکن است پزشکتان در مورد زایمان طبیعی با شما صحبت کند برای زایمان های بعدی دو انتخاب داردید : زایمان سزارین برنامه ریزی شده و یا زایمان طبیعی

گفته می شود زنانی که در معرض خطر پارگی رحم قرار دارند کاندیدای خوبی برای سزارین نیستند اگر برش رحم شما یک برش عمودی کم و یا زیاد باشد ممکن است پزشک به شما توصیه کند از مسیر برش قبلی استفاده نکنید هر دوی این برش ها نسبت به برش در عرض و پهلو به پهلو که در قسمت پایینی رحم ایجاد می شوند خطر پارگی بیشتری دارد. گاهی اوقات آزمایش VBAC انجام می شود اما موفقیت آمیز نیست و پزشک سزارین را انجام می دهد این کار را آزمایش زایمان بعد از سزارین می نامند زایمان طبیعی بعد از یک سزارین بسیار مهم است پس برای مشاوره یک پزشک متخصص مجرب انتخاب کنید .

زمان نقاهت و بهبودی در زایمان طبیعی و سزارین

نقاهت بعد از زایمان

مراقبت بعد از زایمان بسیار مهم است .پزشکان به دلایل مختلف ۶ هفته اول پس زایمان طبیعی و سزارین را ” دوران نقاهت” می نامند . در این زمان است که بدن شما نیاز به استراحت و بهبودی از استرس زایمان را دارد. مدت بهبودی زایمان طبیعی بستگی به این دارد که در حین زایمان طبیعی از چه نوع اقدامات پزشکی استفاده شده است. به عنوان مثال اگر پارگی ایجاد شده باشد و یا اپیزیوتومی(برش در ناحیه واژن) نیاز داشتید، بهبودی به احتمال زیاد ۶ هفته کامل طول می کشد . همچنین دردناک تر خواهد بود و نیاز به تغییراتی در برنامه روزانه شما دارد.

مادرانی که بدون پارگی پرینه یا اپیزوتومی زایمان کرده اند ممکن است در عرض ۳ هفته یا کمتر احساس بهتری داشته باشند. صرف نظر از این،بیشتر زنان حداقل به مدت ۱ تا ۲ هفته درد و خونریزی را تجربه خواهند کرد.تغییرات پس از زایمان طی چند هفته اول به تدریج کم تر می شود.

بهبودی بعد از سزارین مانند هر جراحی دیگری شما باید ۲ تا ۴ روز بسته به وضعیت مادر در بیمارستان بمانید حرکت به اطراف، از جمله خوابیدن و خارج شدن از رختخواب اغلب دشوار و بسیار دردناک است. در چند هفته اول ممکن است متوجه شوید که جای زخم(ترمیم جای زخم) شما خارش و یا درد دارد. این بخشی از روند درمان است. همچنین ممکن است به مدت ۴ تا ۶ هفته دچار گرفتگی ،خونریزی و یا ترشح خفیف شوید.

پزشک شما پیشرفت شما را در ویزیت بعد از ۶ هفته ارزیابی می کند تا مشخص کند چه فعالیت هایی را می توانید از سر بگیرید. استفاده از گن بعد زایمان و سزارین طبق نظر پزشک به شما توصیه می شود تا مراحل بهبود خود را سریعتر طی کنید و به اندام ایده آل خود برگردید.

خطرات عوارض زایمان طبیعی و سزارین

natural birth زایمان طبیعی یا سزارین

هم زایمان واژینال و هم سزارین با خطرات و عوارض احتمالی همراه است. زنانی که از طریق واژینال زایمان می کنند ممکن است پارگی پرینه را تجربه کنند یا به اپیزیومی نیاز داشته باشند که به بخیه و چندین هفته برای بهبودی زمان لازم است. علاوه بر این،بسیار از زنان پس از زایمان واژینال مشکلات مربوط به کنترل مثانه و یا افتادگی اندام را تجربه خواهند کرد. در این دوران از بهترین رژیم غذایی بعد از عمل زایمان غافل نشوید.

عوارض سزارین شامل موارد مختلفی است و مانند سایر جراحی های بزرگ خطرات و عوارض بالقوه ای دارد. مشکلاتی مانند عفونت،از دست دادن خون،لخته شدن خون،آسیب به روده یا مثانه، و واکنش به بیهوشی یا دارو رخ دهد.

اگر در مورد هر نوع زایمان سوالی دارید حتما در طول ویزیت های معمولی دوران بارداری خود با پزشک صحبت کنید آنها می توانند به شما کمک کنند تا بفهمید کدام گزینه برای شما بهترین است.ایجاد یک برنامه زایمان که اهداف شما را برای زایمان مشخص کند و نیز برای آن شما را آماده می کند. چه زایمان واژینال و چه سزارین باشد هدف نهایی به دنیا آوردن یک نوزاد سالم است.

در فروشگاه هامون مدیکال انواع گن های بارداری و گن های بعد از زایمان و سزارین را می توانید با بهترین کیفیت خریداری کنید.

مطالب مرتبط

1 نظر در “زایمان طبیعی یا سزارین کدام یک را انتخاب کنیم؟

  1. فریبا گفت:

    زایمان طبیعی عوارضش کمتر از سزارین .ولی تو کشور ما سزارین بیشتر انتخاب می‌کنند متاسفانه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *